Gå til innhold

Engstelige bilførere :(


mysan

Anbefalte innlegg

Jeg blir irritert og stressa av bilførere som konsekvent ligger 5-10 UNDER fartsgrensen og som bremser ned til krypfart foran hver eneste sving.

HVIS DU ER SÅ REDD FOR Å KJØRE BIL, SÅ TA BUSSEN!

Sånn, det var bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvis jeg får supplere: Jeg blir superirritert når bilførere ligger under fartsgrensa og når det endelig kommer en strekning der det er mulig å kjøre forbi så kjører de plutselig i fartsgrensa og gjerne over også, fram til det ikke er mulig å kjøre forbi igjen... aaargh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg burde skrive her, siden jeg er en av disse forferdelig irriterende bilistene. Men til "vårt" forsvar, så vil jeg si at det var slik, ihvertfall jeg, lærte å kjøre på kjøreskolen.

Jeg er klar over at jeg irriterer, og prøver å gjøre noe med det, men enn så lenge har jeg hatt mange flere timer i kjøreskole-bilen enn i min egen bil.

Sånn, nå skal jeg krype min vei igjen, og la dere ha irritasjonstråden i fred...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en "andre-er-elendige-sjåfører"-tråd?

Jeg er enig med deg, Mysan, det er fryktelig irriterende med den typen sjåføren, og så er det en type som er nesten like ille, det er han som ikke tåler at noen ligger foran, uansett hvor fort det går og henger på støtfangeren din selv om du ligger på fatsgrensa og vel så det. Begge disse typene er årsaken til mange farlige situasjoner.

At man lærer å kjøre slik på kjøreskolen har jeg noe vondt for å tro, jeg lærte ihvertfall ikke å kjøre slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove

Folk må få lov å køyre som dei vil. Men dei burde og vere flinkare til å sleppe forbi. Eg blir eigentleg ikkje så irritert av slike, med mindre eg er litt irritert/ stressa frå før av. Men det er ikkje så frykteleg lenge sidan eg var ny sjåfør sjølv. Så eg veit korleis det er å vere usikker i trafikken. No er eg kanskje litt for trygg i trafikken.

Og viss nokon ligg på støytfangaren min, så slepp eg forbi. Sjølv om eg køyre i 110. Dei irritera meg heller ikkje. Med mindre dei legge seg i ræva rett etter at eg har køyrt innpå vegen, da. Gi meg eit sekund på å komme opp i fart med den gamle bilen min, lizzom =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre dei legge seg i ræva rett etter at eg har køyrt innpå vegen, da. Gi meg eit sekund på å komme opp i fart med den gamle bilen min, lizzom =(

Er ikke helt sikker på om jeg kanskje har misforstått, men: Hvis biler legger seg helt oppi ræva på deg når du har kjørt ut på en vei, så høres det ut for meg som at du egentlig hadde vikeplikt.

Man skal ikke kjøre ut i veien når det kommer biler dersom man ikke er sikker på å komme opp i fartsgrensen før bilen bak kommer opp bak deg... for da har man ikke overholdt vikeplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk må få lov å køyre som dei vil. (...)

Det er ihvertfall en sannhet med visse modifikasjoner! Anarki på veiene kan kun føre til enda flere ulykker enn det som er tilfelle i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide leieibil da jeg var på ferie i et annet land i sommer, og det var enkelte deler av kjørekulturen jeg likte bedre der. Bilistene som kjørte sakte, hadde selvinnsikt til å i hvertfall se det, sånn at de var flinke til å blinke seg ut av veien når det de skjønte at de sinket noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ligger konstant i 10 km over fartsgrensen. Da er det veldig irriterende at en pappagutt med en fin BMW, eller en Mercedes fyr kommer helt opp i ræva på meg særlig når jeg har unger i baksetet, tenk hvist jeg må brå bremse...., men slik gidder jo ikke disse oppblåste mannfolka å tenke på. Noen ganger kjører de forbi meg, ja for de skal jo vise at de har større å dyrere bil enn meg, eller de er tøffelhelter som får konstant kjeft av kona, å da er det de eneste måten de har å ta ut aggresjon på er å grisekjøre.

Å slike ting blir de ulykker av. Hurra for oppblåste pappagutter i store fine biler.

Så hvorfor menn i fine dyre biler er det så jævla viktig å kjøre forbi noen som ligger jevnt over fartsgrensen? Det har jeg mange ganger lurt på. Så derfor får jeg disse tankene i hodet, disse eksemplene som er nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal kunne stoppe på den veistrekningen man har oversikt over, lærte jeg på kjøreskolen. Da går det naturlig nok ikke så fort i svingene. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Er ikke helt sikker på om jeg kanskje har misforstått, men: Hvis biler legger seg helt oppi ræva på deg når du har kjørt ut på en vei, så høres det ut for meg som at du egentlig hadde vikeplikt.

... Det er faktisk ganske mange stadar der det er utkøyrsel rett etter ein sving, sånn at bilen kjem rundt svingen akkurat i det eg har halve bilen ut i vegen. Nokre gangar kan man feilberekne, då det skjer sjeldan. Uansett brukar eg sikkert to minutt frå 0- 50 med den bilen eg har. Også har det jo noko med at man ikkje skal drive å holde igjen trafikken fordi man ikkje benytter seg av luker. Skal eg vente på ei luke der eg greier å køyre ifrå bilen bak, vel.. Trur nok dei bak meg hadde blitt ganske så utolmodige. Det er ikkje som om bilen bak må bråbremse for å ikkje ligge opp i støytfangaren heller.

Men sjølv om man skulle vere uheldig og feilberekne, er det greit å køyre opp i ræva berre fordi man kan? Skal man ikkje gidde å vise litt hensyn og sleppe fram?

Det er ihvertfall en sannhet med visse modifikasjoner! Anarki på veiene kan kun føre til enda flere ulykker enn det som er tilfelle i dag!

Misforstod du meg heilt eller? Eg meinte ikkje at vi skal berre drite i alle fartsgrenser, gløyme plassering og droppe blinklys. Eg meinte at dersom nokre vil køyre i 70 i 80- sona, så blir eg ikkje irritert av den grunn.

Jeg er en av de som ligger konstant i 10 km over fartsgrensen. Da er det veldig irriterende at en pappagutt med en fin BMW, eller en Mercedes fyr kommer helt opp i ræva på meg særlig når jeg har unger i baksetet, tenk hvist jeg må brå bremse...., men slik gidder jo ikke disse oppblåste mannfolka å tenke på. Noen ganger kjører de forbi meg, ja for de skal jo vise at de har større å dyrere bil enn meg, eller de er tøffelhelter som får konstant kjeft av kona, å da er det de eneste måten de har å ta ut aggresjon på er å grisekjøre.

Å slike ting blir de ulykker av. Hurra for oppblåste pappagutter i store fine biler.

Kvifor tar du det personleg at nokre vil køyre forbi deg?

Dersom du slepp forbi desse bilane, så slepp du jo desse problema.

Eg kom forresten på ei ting som irritera meg i trafikken (!). Folk som stopper opp for geiter! Geitene flyttar seg sjølvsagt ikkje om du stoppar heilt opp. Man må dulte litt på dei for at dei skal flytte seg. Irriterande å ligge i kø i 20min, for at bilane foran venter på at geitene skal flytte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal kunne stoppe på den veistrekningen man har oversikt over, lærte jeg på kjøreskolen. Da går det naturlig nok ikke så fort i svingene. Sorry.

Jepp, men de fleste mister dessverre vettet med en gang de står med lappen i hånden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt skjønt behovet for å kjøre 10-15km under fartsgrensa på sommerføre(ikke snø og glatte)... Men møter stadig på de som tydeligvis liker dette.

Folk må få lov å køyre som dei vil.

Det er ihvertfall en sannhet med visse modifikasjoner! Anarki på veiene kan kun føre til enda flere ulykker enn det som er tilfelle i dag!

Enig med Brunhilde her altså. Det er en grunn til at vi har fartsgrenser og disse bør holdes. Om en på død og liv ikke er i stand til å holde fartsgrensene så får en slippe forbi alt og alle som kan det. Treige bilister er noe herk. Og de dukker alltid opp når en skal rekke noe, ta en ferje eller lignende.

... Det er faktisk ganske mange stadar der det er utkøyrsel rett etter ein sving, sånn at bilen kjem rundt svingen akkurat i det eg har halve bilen ut i vegen. Nokre gangar kan man feilberekne, då det skjer sjeldan. Uansett brukar eg sikkert to minutt frå 0- 50 med den bilen eg har.

Men sjølv om man skulle vere uheldig og feilberekne, er det greit å køyre opp i ræva berre fordi man kan? Skal man ikkje gidde å vise litt hensyn og sleppe fram?

Høres ut som om bilen din trenger å byttes ut ;) Forstår at det kan være kjedelig å få bilister opp i baken når en prøver å komme opp i fart. Men det er noe som heter at en ikke skal hindre trafikken, spesielt når en kjører inn på forkjørsveg.

Der jeg tok lappen fikk vi klar beskjed av læreren at sånt IKKE skulle forekomme. Øvde på aksellerering så det holdt :)

Men joda, en skal vise hensyn i trafikken, ellers fungerer det ikke. Det gjelder spesielt de sinkene som øker farten på rettstrekningene og absolutt ikke slipper forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_hjertesukka_*

Skjønner godt hva mysan mener.

Selv kjører jeg ofte inn på E6, hver dag faktisk. Vil påstå at jeg er en oppmerksom og hensynsfull sjåfør.

I påkjøringsfeltet så må man naturlig nok gasse på litt for å komme opp i riktig hastighet for å få flyt i trafikken.

DA skjer det ofte at det ligger en "nervøs" bil rett foran meg i høyrefila som såvidt er over 70, og jeg må rett og slett bråbremse ned fra aksellerasjonsfarten jeg hadde.

Ikke alltid jeg har mulighet for å krysse over til venstrefilen heller, slik med det samme. Alle skal jo kjøre forbi. Men det blir mye styr fordi en bilist kjører 10-15 under fartsgrensa,ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Jeg har aldri helt skjønt behovet for å kjøre 10-15km under fartsgrensa på sommerføre(ikke snø og glatte)... Men møter stadig på de som tydeligvis liker dette.

Enig med Brunhilde her altså. Det er en grunn til at vi har fartsgrenser og disse bør holdes. Om en på død og liv ikke er i stand til å holde fartsgrensene så får en slippe forbi alt og alle som kan det. Treige bilister er noe herk. Og de dukker alltid opp når en skal rekke noe, ta en ferje eller lignende.

Høres ut som om bilen din trenger å byttes ut Forstår at det kan være kjedelig å få bilister opp i baken når en prøver å komme opp i fart. Men det er noe som heter at en ikke skal hindre trafikken, spesielt når en kjører inn på forkjørsveg.

Der jeg tok lappen fikk vi klar beskjed av læreren at sånt IKKE skulle forekomme. Øvde på aksellerering så det holdt

Men joda, en skal vise hensyn i trafikken, ellers fungerer det ikke. Det gjelder spesielt de sinkene som øker farten på rettstrekningene og absolutt ikke slipper forbi.

80 sone betyr max fart 80, ikkje minimum 80. Så folk som køyre i alt under 80, holder fartsgrensa.

Eg sa jo sjølv at folk burde vere flinkare til å sleppe forbi.

Eg hindrar ikkje trafikken ved å køyre innpå vegen. Eg lagar ikkje akkurat kork. Eg trur ikkje du skjøna kva eg meina i det heile tatt. Det virkar som om du trur at eg alltid køyrer innpå vegen rett før bilen på forkjørsvegen. Medan eg meinar dei tilfella då bilen har sett meg på lang avstand, og likevel er rett oppi ræva. Eller når bilen kjem rundt svingen, ser at eg nett har komt ut i vegen, og gidder knapt å bremse. Eller dersom det ein dag er mykje trafikk, og bilen bak skjønar at eg har sannsynlegvis har venta lenge. Er det berre eg som kan finne på å stoppe for å sleppe folk på parkeringsplassar ut? Når det kjem lange rekker med bilar, og dei på parkeringen ikkje kjem til å komme seg ut på ei god stund enda.

Eg køyrer på dei same vegane ganske ofte. Dei fleste bilane greier å holde normal avstand når eg kjem inn på vegen. Det er viljen det kjem an på. Det er nok som regel dei som ligg 15- 20km over som er så opp i ræva. For køyrer dei i fartsgrensa, så rekker dei meg ikkje igjen. Avstanden er stor nok.

At bilen er treig betyr ikkje at de bør skiftast ut. Skal vi slutte å bruke lastebilar og bussar? Å vere flink å akselerere betyr ikkje nokon ting, når bilen ikkje vil. Og det er eigentleg ikkje det som er hovudgrunnen heller. Det er utolmodigheita til dei som ikkje toler å ha biler foran seg. Uansett. Dette skjer av og til, ikkje alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk få bot for å kjøre for sakte. Dersoim du kjører så sakte at du er til fare i trafikken, kan politiet bøtelegge deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. 80 sone betyr max fart 80, ikkje minimum 80. Så folk som køyre i alt under 80, holder fartsgrensa.

2. Medan eg meinar dei tilfella då bilen har sett meg på lang avstand, og likevel er rett oppi ræva.

3. Er det berre eg som kan finne på å stoppe for å sleppe folk på parkeringsplassar ut? Når det kjem lange rekker med bilar, og dei på parkeringen ikkje kjem til å komme seg ut på ei god stund enda.

1. 80 sone betyr at du skal ligge i 80..Ikke at du skal kunne få kjøre i f.eks 50 om det passer deg best. En fartsgrense er lovbestemt, ikke noe du kan synse på!

2. Om du mener at bilen på forkjørsveien har sett deg på lang avstand, spiller det ingen rolle. Nettopp fordi bilen kjører på forkjørsveien, og det da er du som skal vike uansett.

3. Der er jeg enig med deg. Jeg slipper selv ofte inn biler som venter på å komme ut på veien for å være høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 sone betyr max fart 80, ikkje minimum 80. Så folk som køyre i alt under 80, holder fartsgrensa.

Eg sa jo sjølv at folk burde vere flinkare til å sleppe forbi.

Eg hindrar ikkje trafikken ved å køyre innpå vegen. Eg lagar ikkje akkurat kork. Eg trur ikkje du skjøna kva eg meina i det heile tatt. Det virkar som om du trur at eg alltid køyrer innpå vegen rett før bilen på forkjørsvegen. Medan eg meinar dei tilfella då bilen har sett meg på lang avstand, og likevel er rett oppi ræva. Eller når bilen kjem rundt svingen, ser at eg nett har komt ut i vegen, og gidder knapt å bremse. Eller dersom det ein dag er mykje trafikk, og bilen bak skjønar at eg har sannsynlegvis har venta lenge. Er det berre eg som kan finne på å stoppe for å sleppe folk på parkeringsplassar ut? Når det kjem lange rekker med bilar, og dei på parkeringen ikkje kjem til å komme seg ut på ei god stund enda.

Eg køyrer på dei same vegane ganske ofte. Dei fleste bilane greier å holde normal avstand når eg kjem inn på vegen. Det er viljen det kjem an på. Det er nok som regel dei som ligg 15- 20km over som er så opp i ræva. For køyrer dei i fartsgrensa, så rekker dei meg ikkje igjen. Avstanden er stor nok.

At bilen er treig betyr ikkje at de bør skiftast ut. Skal vi slutte å bruke lastebilar og bussar? Å vere flink å akselerere betyr ikkje nokon ting, når bilen ikkje vil. Og det er eigentleg ikkje det som er hovudgrunnen heller. Det er utolmodigheita til dei som ikkje toler å ha biler foran seg. Uansett. Dette skjer av og til, ikkje alltid.

Over halvparten av det jeg skrev var ikke myntet på deg i det hele tatt, tok bare utgangspunkt i en del av det du fortalte da jeg kommenterte.

Det var en spøk det med å bytte ut bilen, du trenger ikke ta deg så nær av det!! Jeg vet godt at det finnes biler med små motorer. Men Norge har en gammel bilpark, en av de eldste i verden, noe som også er grunnen til mye grums i trafikken.

Jeg skjønte utmerket godt at bilen din ikke var så rask opp i fart, men det jeg skrev om aksellerering var på generelt grunnlag. Det er nok av dem med splitter nye biler som ikke klarer det fordi de ikke bryr seg.

Om jeg ser en bil f.eks 500m foran meg som svinger inn på vegen jeg er på så forventer jeg faktisk at denne bilen kommer seg opp i den aktuelle fartsgrensa sånn at jeg ikke tar h*n igjen. Men jeg legger meg ikke oppi bilen foran av den grunn. Selv om jeg kan forstå at folk blir irriterte på de som ikke klarer å komme seg opp i fart, uansett om det er pga. bilen eller føreren.

Jeg er selv en av de som kan stoppe for å slippe inn en liten gjeng fra en sidevei, vet hvor kjedelig det kan være å stå der og vente selv.

Folk som kjører i alt under 80km/t i en veg med 80km/t holder ikke farstgrensa nei. Som Mamma1 skrev over her så kan en få bot for å kjøre for sakte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 80 sone betyr at du skal ligge i 80..Ikke at du skal kunne få kjøre i f.eks 50 om det passer deg best. En fartsgrense er lovbestemt, ikke noe du kan synse på!

2. Om du mener at bilen på forkjørsveien har sett deg på lang avstand, spiller det ingen rolle. Nettopp fordi bilen kjører på forkjørsveien, og det da er du som skal vike uansett.

3. Der er jeg enig med deg. Jeg slipper selv ofte inn biler som venter på å komme ut på veien for å være høflig.

Helt enig med Gjest i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 80 sone betyr at du skal ligge i 80..Ikke at du skal kunne få kjøre i f.eks 50 om det passer deg best. En fartsgrense er lovbestemt, ikke noe du kan synse på!

2. Om du mener at bilen på forkjørsveien har sett deg på lang avstand, spiller det ingen rolle. Nettopp fordi bilen kjører på forkjørsveien, og det da er du som skal vike uansett.

3. Der er jeg enig med deg. Jeg slipper selv ofte inn biler som venter på å komme ut på veien for å være høflig.

Helt feil, for veien sier at du KAN kjøre i 80, men du må ikke holde 80.

Vi bor på landet, og her er det mange krokete veier, men fartsgrensen er fortsatt 80. Og det er helt umulig å holde 80 rundt enkelte svinger.

Fartsgrensen betyr: så lenge veien og føre er bra nok, skal du holde fartsgrensen. Det vil si at du som bilfører faktisk må finne ut selv om du anser veien og føre som sikkert nok, og det kan helt sikkert variere fra sjåfør til sjåfør.

Men jeg er ellers helt enig med de som blir irritert på de som konstant ligger 10 under, for det er ikke nødvendig på alle veier og rundt alle svinger.

Jeg vil bare si at det er rein spikke tull at kjøreskolene lærer opp elevene til å kjøre 5-10 under fatsgrensen, for de lærer de å kjøre forsvarlig. Og det er ikke forsvarlig å kjøre 5-10 under fartsgrensen om veien og føre tilsier at man fint kan holde fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...