Gå til innhold

Argh!

Gjest Kundeservice

Fremhevede innlegg

Gjest Kundeservice
Skrevet

Jeg har alltid elsket jobben min. Jeg elsket min forrige jobb og jobben før der igjen. Hvorfor? Fordi jeg fikk hjelpe mennesker, snakke med all slags typer og generelt sett være hjelpsom. Kundeservice har vært mitt kall, og jeg er flink til nettopp det.

Men det er ikke nok å være flink og å elske jobben sin. Dere har knekt meg. Jeg orker ikke mer. Dere sier ikke hei, dere takker ikke for hjelpen, ikke noe "hadet". Jeg får ingen forståelse for at jeg noen dager er sliten og dermed ikke stråler av lykke. Jeg får kjeft for ting som ikke er min feil, jeg får kjeft fordi jeg ikke alltid har tid til å hjelpe dere med ting som rett og slett ikke er min jobb. Uansett hva jeg gjør, så får jeg kjeft. Jeg har fått kjeft får at det regner, for at det fins lommetyver, fordi jeg ikke vet hvordan man kommer seg til hardangerfjorden eller hvilken buss som stopper i eventyrgaten 35c.

Jeg har telt i dag, hvor mange som sier hei, takk og hadet til meg. Jeg sier konsekvent hei, takk/værsågod og hadet til alle kunder. Det er min jobb og jeg sier det selv om du er på vei vekk, noe som ofte skjer før jeg får fullført min setning. Kun 6 av nærmere 80 mennesker presterte dette kunststykket som er å si hei, takk og hadet i dag.

Jeg gidder ikke mer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringte idag kundeservice til en nettskole idag og lånekassen, og som de FLESTE andre kundeserviceere er de driiiit sure og virker som de virkelig hater jobben sin!!

Blir så forbanna! For jeg bruker å si "takk for at du tok dge tid til å svare meg" osv, men de mumler og slenger på røret og snakker som jeg skulle vært dum.

Nei de er ikke noe bedre de altså! Men det hadde vært så mye bedre om alle hadde vært som oss ;) hihi.

Skrevet (endret)

Vet ikke om du er i et serviceyrket ts, men hvis du er; da er jo det oppgaven din?

Overfladisk rett og slett.

jeg opplever å få kjeft nesten hver gang på jobb jeg og, men pytt pytt... gjør meg bare mer takknemlig når noen takker meg for jobben. ;)

Det må jeg overse å la det prelle av meg. man kan ikke la slikt gå inn på en...

Endret av BrunetteBarbie
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Vet akkurat hva du mener. Er i samme yrke selv. Noen ganger blir jeg bare oppgitt. Nordmenn påstår at de er ett åpent og hyggelig folkeslag. Det er ikke rett. De høffeligste kundene jeg opplever er folk fra storbritania. men nok om det. Den opplevelsen som jeg husker best etter 20 år i serviceyrket var en dame som kjeftet meg huden full. Hun kom inn med hvit stokk og blå butten med hvit person på jakken. (svaksynt) Hun kjefte på meg pga hun ikke klarte å lese prisene på plakaten jeg hadde skrevet. Hun avsluttet med sitat: Dere lager bare plakater for folk som kan lese sitat slutt. Jeg tenke "ja?? hvem faan ellers?" men selvsagt sa jeg meg villig til å lese plakatene sammen med henne.......

Gjest Kundeservice
Skrevet

Jeg har jobbet med kundeservice i 7 år og jeg synes ikke at det er min jobb å ta imot dritt. Selvsagt, har jeg gjort en feil, vær så god og kjeft på meg. Men som oftest ligger feil over meg i systemet. Jeg lot alt dette prelle av meg som bare det i mange år, men det er først i det siste jeg har latt meg knekke av det. Jeg tror det er på tide å skifte yrke..

Gjest Bolledeig
Skrevet
Vet akkurat hva du mener. Er i samme yrke selv. Noen ganger blir jeg bare oppgitt. Nordmenn påstår at de er ett åpent og hyggelig folkeslag.

Haha, det har jeg faktisk aldri hørt noen si. Finnes ingen som er mindre høflige og siviliserte enn nordmenn. Vi er sakte men sikkert på vei tilbake til apestadiet der vi bare brøler enstavelser til hverandre igjen. Vi nekter å hilse på hverandre unntatt når vi har drukket (eller er på fjellet) hvis vi ikke kjenner vedkommende godt, unnskyld er på god vei ut av språket sammen med "takk" og "vær så god", "vær så snill" etc. "Skal ha" eller "gi meg" dekker åpenbart det meste for tiden.

Etter en del år i serviceyrker har jeg også lært meg å sortere kritikken. Kritikk på noe jeg faktisk kan utbedre = greit. Kritikk på noe jeg faktisk ikke har noen kontroll over = /ignore. Det er fascinerende hva mennesker kan bestemme seg for å klage på og irritere seg over, jeg trøster meg med at det i det minste ikke jeg som går rundt og provoserer meg så mye over verden hele tiden :)

Skrevet

Det er vel det man får betalt for når man jobber i kundeservice? Å være en buffer på en måte.

Skrevet

På en måte, ja. Men dessverre så har de fleste en grense for hvor lenge de orker å jobbe i service-yrker. På ett eller annet tidspunkt blir det nok. Det er derfor vi snakker om alle de idiotiske kundene, for hvis vi ikke får blåse ut litt så treffer vi veggen mye tidligere. Man lærer seg uansett kjapt å ikke syte på f.eks. KG, for her er ikke sånt "lov". Folk her blir helt forferdet over at kundeserviceansatte faktisk sier noe om kundene sine i utgangspunktet.

Skrevet

Ja, i servicebransjen må man tåle litt av hvert.

Bli ganske irritert i dag. Første kunden begynte sånn her:

kunde: "Hei, jeg vil ha et pristilbud på *****".

Meg: "det kan vi gi deg, men da må vi befare først, ellers vet vi ikke hva som skal gjøres. vi må se stedet før prisen kan gies altså".

Kunde: så jeg må være der når dere kommer? herregud a!! jeg ringte en annen bedrift. de ga meg en pris de. ALLE andre bedriftene også.

Meg: "ja ok, men slik jobber ikke vi."

Senere babler hun noe frekt som søren, og legger på. Jeg rakk å si hade på en hyggelig og bliiiiid måte. :ler:

Mistenker at kunden var sur fordi hun ikke fikk en pris over tlf.

jaja, dette var egentlig ingenting når jeg tenker meg om...

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Hmmh... Har selv jobbet innen kundeservice godt over året, og jeg deler IKKE oppfatningen til de fleste her. Ja, jeg har mange snåle kunder innom i løpet av dagen, men de er bare snåle (og ikke helt oppegående). Og det er jo greit nok det, blir en del morsomme episoder av det.

Men frekke, vanlige folk? Jo, det hender en sjelden gang, men ikke ofte. Jeg får takk fra de fleste kundene (etter at jeg selv har gitt et høylydt takk), de sier hei og hadet uten problem. Joda, briter (og faktisk en del amerikanere og) er mye høfligere enn nordmenn, eller i det minste mer åpne. Men jeg syns likevel ikke nordmenn er SÅ ille.

Nå har det sikkert mye å si hvilken bransje eller type butikk man jobber i, jeg regner med at f.eks Elkjøp får mer dritt slengt mot seg enn Vero Moda (klær trenger ingen bruksanvisning, og da trenger man ikke bli forbanna på uskyldige folk. Og nei, jeg jobber ikke i klesbutikk ;) ). Følte bare for å si at det ikke er like håpløst overalt, og at nordmenn kan være høflige hvis situasjonen tillater det.

Skrevet
Men frekke, vanlige folk? Jo, det hender en sjelden gang, men ikke ofte.

Hva slags kunder du får avhenger jo veldig på hva slags kundeservice det er. Du skulle f.eks. prøvd deg å jobbe i taxi-formidlingen :ler:

Skrevet
Det er vel det man får betalt for når man jobber i kundeservice? Å være en buffer på en måte.

Nei, man er faktisk ikke betalt for å ta imot hva som helst. Man er betalt for å hjelpe. Alt etter hva slags bedrift kundeservicen jobber for har personalet klare retningslinjer for hva de driver med, og det å ta imot alskens kjeft og sjikane står faktisk ikke i jobbeskrivelsen. Er kunden særdeles uhøflig/frekk kan man be denne gå (evt. legge på for de som jobber pr. telefon). Er det snakk om trusler e.l. kan man anmelde.

Skrevet
Ringte idag kundeservice til en nettskole idag og lånekassen, og som de FLESTE andre kundeserviceere er de driiiit sure og virker som de virkelig hater jobben sin!!

Ja, men så skulle det ikke forundre meg om de har god grunn til å hate den også :) Hver gang jeg ringer lånekassen er det noe helt vanvittig med telefonkø - det ville nok gjort det lettere for alle parter om Lånekassen kunne satt inn et par årsverk til på telefonlinjene.

Skrevet

jeg er bevisst høflig når jeg ringer kundeservice. Dette nettopp pga det dere skriver her. Jeg er klar over at det ikke er deres feil om det nye kameraet mitt ikke funker f.eks.

Sier alltid takk for hjelpen før jeg legger på. Jeg mener det er viktig å være høflig når man ringer til kundeservice, hvem skal ellers hjelpe oss med det vi trenger hjelp til? ;)

Skrevet
jeg er bevisst høflig når jeg ringer kundeservice. Dette nettopp pga det dere skriver her. Jeg er klar over at det ikke er deres feil om det nye kameraet mitt ikke funker f.eks.

Sier alltid takk for hjelpen før jeg legger på. Jeg mener det er viktig å være høflig når man ringer til kundeservice, hvem skal ellers hjelpe oss med det vi trenger hjelp til? ;)

Enig!

Det koster dessuten så lite å gjøre dagen litt mer hyggelig for andre ved å si takk, smile, si hadet osv.

Skrevet

Jeg er alltid høflig med servicearbeidende i telefonen og live der ute. Men hvis de er sure smitter det fort over til meg, da jeg forventer det samme fra de ansatte. Men klart, er du hyggelig, og mange er uhøflige med deg, så forstår jeg godt at du blir oppgitt. Jeg tror nok mange nordmenn er grovkornede, barduse og lite elegante.

Skrevet
Enig!

Det koster dessuten så lite å gjøre dagen litt mer hyggelig for andre ved å si takk, smile, si hadet osv.

Kan ikke få sagt meg mer enig! Det beste jeg vet er hyggelige kunder. Det er da jeg innser hvor godt jeg egentlig liker jobben min. Skal ikke så mye til heller. Bare vanlig folkeskikk. :)

I et slikt yrke må man gi veldig av seg selv, og jeg blir litt lei når jeg prøver mitt beste for å hjelpe, men fremdeles bare blir møtt av utakknemlige, sure mennesker. Dette når jeg faktisk går langt utover det som er beskrevet i min arbeidsavtale, bare for å være grei. Det kan ta på i lengden.

Men jeg vinner også mye på å være blid og imøtekommende som kundebehandler. Har som alle andre hatt noen dager der jeg har vert sliten/syk/bekymret/sur og mer "nøytral" i humøret, om man kan si det slik. Merkelig nok sammenfaller dette ofte med de dagene der kundene er grinete. Lurer på hvorfor.. :sjenert:

Gjest Tang Lung
Skrevet

Hvordan ville det vært om Hulk Hogan jobbet i butikk , ser for meg følgende scenario :

Kunde : You boy....I have a complaint...this store is terrible and the customer service here sucks !

Hogan : Don't take that tone with me , brother !

Whatcha gonna do when I use my 24 inch pythons on YOU and throw you 50 ft up in the air , dude ?!

Gjest virvelvind
Skrevet
Vet ikke om du er i et serviceyrket ts, men hvis du er; da er jo det oppgaven din?

Overfladisk rett og slett.

Hva er oppgaven hennes? Ta imot dritt fra sure kunder?

Jeg kan være enig i at hvis man er i et serviceyrke så burde man gjøre sitt beste for å være hyggelig og grei, men det er bare normal folkeskikk at kunden oppfører seg.

Jeg jobber selv i serviceyrke og møter nok av sinte kunder, selv om jeg av å til kan bli litt stiv i smilet og man kan merke et hint av sarkasme så biter jeg som oftest tennene sammen og gleder meg til de går.

Likevell, selv om man jobber i serviceyrke så SKAL man ikke tåle uhøfflige kunder. de kan heller lære å oppføre seg. Heldigvis så er de fleste jeg støter på hyggelige av seg :)

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg er glad for at jeg jobber et sted hvor vi faktisk får lov til å si ifra når nok er nok. Det hender til og med at jeg må få vekterne til å vise ut kunder som rett og slett ikke gir seg. Men jeg synes egentlig bare at det er morsomt. Spesielt hvis jeg klarer å være smørblid. Da blir de enten veldig flaue eller kjempesure! Men uansett så synes jeg ikke at vi skal skape en kultur hvor "kunden alltid har rett", noe som rettferdiggjør at de oppfører seg hvor dårlig som helst. Man skal ikke kunne behandle mennesker dårlig selv om de jobber i et serviceyrke.

Morsomst er det med turister om sommeren. De spør jo hvem som helst om helt sære ting. Jeg kan da vel ikke være ekspert på Oslo når jeg jobber i klesbutikk, vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...