Gå til innhold

Fildeling mellom to pc'er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stasjonær og en laptop. Jeg ønsker å få tilgang til filene på den stasjonære fra den bærbare, men jeg får det ikke til.

Noen som har en t-skjeforklaring til meg?

Det er Vista Home på laptopen og så har jeg Windows XP på den stasjonære.

Det jeg kunne tenkt meg om det gikk an var å ha tilgang på alt jeg har på den stasjonære, men hvis det ikke er mulig - er det sånn at jeg må legge det jeg vil dele inn i delte mapper?

Jeg har haket av for å dele filer på dokumenter og bilder og musikk jeg har på den stasjonære, men det er noe mer jeg må gjøre for å få tilgang fra laptopen, men jeg skjønner ikke så mye av det jeg har prøvd fra søk på nettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det jeg kunne tenkt meg om det gikk an var å ha tilgang på alt jeg har på den stasjonære, men hvis det ikke er mulig - er det sånn at jeg må legge det jeg vil dele inn i delte mapper?

Du kan dele hele disken, også kjent som sikkerhetsmessig selvmord, eller du kan dele enkeltmapper inkludert disses undermapper. Du trenger altså ikke flytte på noen filer, du må bare merke mappene de ligger i som delte.

Skrevet

Men, nå har jeg merket mapper som delt fra den stasjonære, men hvordan får jeg tilgang fra laptopen?

Skrevet
Men, nå har jeg merket mapper som delt fra den stasjonære, men hvordan får jeg tilgang fra laptopen?

Klikk på start -> kjør og skriv "\\maskinnavn" og trykk enter, så kommer den opp. :)

maskinnavn= navnet du har gitt på maskinen, det kan du se ved å høyreklikke på min datamaskin og velge egenskaper. (Se etter Computer name)

Gjest Nedfallsgjest
Skrevet

Husk at begge maskinene må være medlem av samme gruppe, dvs som oftest arbeidsgruppe (eller workgroup). Den infoen finner du samme plass som Ueland henviser til!

Skrevet

Enten er det noe galt med en eller begge av pc'ene eller så er det jeg som bare ikke får det til (sannsynligvis det siste)

Men, det funker altså ikke.

Jeg har kjørt veiviser for nettverkstilgang på den stasjonære, og da fikk jeg laget en fil jeg skal legge inn på laptopen. Men, når jeg kjører veiviseren der får jeg feilmelding.

"Kan ikke fullføre veiviseren for nettverksinstallasjon.

Det oppsto en feil...

Du kan konfigurere nettverket manuelt, eller du kan kjøre veiviseren på nytt, med andre innstillinger"

Jeg kjørte veiviseren på den stasjonære og passet på datamaskinnavnet - og workgroup lot jeg bare være MSHOME som sto som standard.

Det ikke an å gå på kjør... og skrive \\xxxx\ - feilmeldingen jeg fikk da:

Får ikke tilgang til \\xxxx\

Kontroller at navnet er stavet riktig, ellers kan det være et problem med nettverket ditt. Diagnostiser...

Og når jeg prøver å identifisere problemet får jeg denne:

Windows bekreftet at xxxx er koblet til, men ikke svarer på tilkoblingsforsøk nå.

Hvis du har tilgang til denne brannmuren, konfigurerer du brannmuren slik at den tillater tilkoblinger mellom TCP-porten 445.

Jeg gikk inn på windowsbrannmuren, men jeg skjønte ikke hva jeg skulle gjøre der. Jeg gikk inn for å legge til port 445, men det fikk jeg ikke til fordi den allerede var der (eller noe sånt)

Noen som vet hva jeg gjør nå? Det er vel ikke noe lurt å slå av brannmuren for å kunne bruke pc til pc?

Skrevet

Da jeg slo av brannmuren på den stasjonære pc'n var det ikke noe problem å få tilgang til filene...

Men, det er vel dumt å ikke ha brannmur. Kan jeg ha en annen brannmur enn windows sin?

Skrevet
Noen som vet hva jeg gjør nå? Det er vel ikke noe lurt å slå av brannmuren for å kunne bruke pc til pc?

Jeg ville slått av brannmuren midlertidig for å teste, funker det da, vet du at det er noe med den.

Ellers ville jeg pinget, gjør følgende på xp maskina:

Start - kjør, skriv "cmd" (uten "ene) trykk enter.

I det dos vinduet som dukker opp skriv ipconfig og trykk enter.

Skriv ned den tallrekken (ofte 192.168.x.xxx, eller 10.ettellerannet) som står ved "IP-adresse".

Åpne tilsvarende dos vindu på Vista maskina (bruk "dos ledetekst" som ligger på startmenyen ett sted), skriv ping, mellomrom, og fyll inn den tallverdien du skrev ned. Da skal du få svar fra XP maskina.

Du er sikker på at den stasjonære pcen har nett-tilgang forresten?

Skrevet

Jeg slo av brannmuren i den stasjonære og da fikk jeg tilgang på filene på laptopen.

Jeg skal teste det med ping. Og ja, jeg er sikker på at jeg har nettilgang på den stasjonære, for det er den jeg sitter på nå. Det er nettilgang på begge pc'ene...

Skrevet

Jeg slo på brannmuren igjen på den stasjonære og kjørte cmd - og på laptopen får jeg da som svar: Målnettverket kan ikke nås. (fire ganger)

Pingstatistikker

Pakker: sendt = 4, motatt = 4, tapt = 0 (o%tap) -- hva betyr dette?

Skrevet

Se om du kan sette unntak for Windows fildeling e.l. i brannmuren. Ellers er det vel port 139 og 445 som må være oppe hvis du skal dele mapper og filer med andre, tror jeg.

Skrevet
Jeg slo på brannmuren igjen på den stasjonære og kjørte cmd - og på laptopen får jeg da som svar: Målnettverket kan ikke nås. (fire ganger)

Pingstatistikker

Pakker: sendt = 4, motatt = 4, tapt = 0 (o%tap) -- hva betyr dette?

Den pingstatistikken betyr at brannmuren din funker bra, dvs at det sannsyligvis er den som hindrer fildelingen! Se ellers svaret til gjesten over her (unntak).

NB: Man kan vanligvigvis sperre for ping, men samtidig åpne for fildeling, de to benytter seg av to forskjellige protokoller!

Skrevet

Jeg fikk ikke til å åpne de to portene, for da fikk jeg feilmelding, om at portene var åpne allerede...

Men, jeg slår av brannmuren når jeg trenger å ha tilgang, ellers har jeg brannmuren slått på.

Er det veldig dumt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...