Gå til innhold

Grønnsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig/vanskelig å spise 1 kg grønnsaker pr dag?

Jeg leste nemlig et sted at 1 kg grønt var det "ideelle" (dvs, det skader neppe å spise MER, men man skulle helst ikke spise mindre enn 1 kg). Jeg synes det høres veldig mye ut! Mesteparten av grønnsakene blir her i huset spist som salat til middag, og eh.. 1 kg salat?? :P

Hvor mye grønnsaker pleier dere å spise pr dag?

Og hva er vanlig kg.pris på grønnsaker som spinat, tomat, paprika, ruccolasalat osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes 1 kg høres mye ut, men når man anbefalerr 5 om dagen tror jeg det er snakk om 750 g frukt og grønt. 1 kg salat er selvsagt veldig mye, men et av poengene er å variere hva man spiser, både over tid og i løpet av en dag. Mye frukt og grønt inneholder mye vann og veier dermed ganske mye, f eks rotfrukter og sånt som epler, appelsiner o.l. Jeg tror egentlig ikke det er så vanskelig å få i seg 750 gram om man passer på å inkludere grønnsaker i middagen (f eks løk, gulrøtter, kål/kålrot, blomkål, purre) i tillegg til salat og en frukt eller to i løpet av dagen. Det er nok mest snakk om vane og å lære seg å bruke flere sorter.

(Frisk spinat koster vel gjerne rundt 20 kr for 250 gram, og det er mye - og dyrt - å spise 1 kg spinat i løpet av en dag... Vi pleier å bruke en pose til middag for to personer, f eks i omelett eller pai. Så kan man ha oppi annet grønt i tillegg og servere med salat. Tomater koster her vi bor gjerne ca 35 kr/kg - men jeg ser ikke for meg at jeg greier å spise 1 kg på en dag, om jeg ikke bruker mesteparten i en suppe f eks)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...