Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Hei. Jeg er interessert i IT og Web og har lurt på om jeg skal utdanne meg til webdesigner/webmarkedsfører. Er det noen her på forumet som har noen tips til hvor jeg burde ta slike kurs? Jeg vil helst ta over nettet hvis det er mulig.. og ikke så dyrt:) Men slike kurs er vel kanskje generelt dyre? Hvordan er arbeidsmarkedet for webdesignere/webmarkedsførere? Hva ligger lønn på sånn ca? Jeg har forstått det slik at mange webdesignere jobber hjemmefra, og det kunne jeg også tenkt meg.. Håper noen kommer med noen tips og anbefalinger til meg for å få meg litt på vei! Tusen takk for deres tid.
Fluffie Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 Kurs finnes nok helt sikkert. Hvor du skal se etter dem vet jeg ikke helt, kanskje soeke litt rundt og se? Det finnes jo studier paa universitetene hvor man laerer en del innen webdesign, men det er jo ikke nettstudier og man trenger ofte gaa paa forelesningene. Det siste jeg hoerte om markedet for webdesignere er at det var veldig populaert for noen faa aar tilbake og markedet var rimelig mettet, saa vidt jeg husker. Hvordan det er naa vet jeg ikke, for ikke har ikke fulgt med paa utviklingene der.
Annikken Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Enten bør du utdanne deg innen marked (markedskontakt, markedsføring, PR osv), programmering eller grafisk design. I dag består de fleste team som lager nettsteder av forskjellige mennesker med forskjellig kompetanse. De færreste kan "alt", og som oftest er dette ildsjeler som driver små, personlige foretak der de lager nettsteder til idrettslag og bekjente for en liten slant penger. Skal du derimot jobbe for f.eks. en nettavis, eller være med i et designteam som lager sider for andre, bør du ha et spesialfelt, en fordypning, som nevnt over. Stort sett dreier det vel seg om du vil drive med design eller programmering. Design og layout er en kreativ bransje der du må bruke mye tid på portfolio og lære deg mye om design, gjerne foto osv. pluss at du må ha en interesse for layout og weblayout. Det andre er programmering, som er den mest etterspurte delen. Kan du PHP, SQL, Java, Ajax osv. osv. er du godt på vei. Websider er egentlig ganske kjedelige, som mye annet data. De ser flotte og fjonge ut, men som regel er det bare masse dørgelig teknisk kjedelig arbeid bak. Du kan nok utdanne deg til "webmaster", "webredaktør", "webjournalist" osv. men sannheten er at det vil komme en datanerd og en journalist fra Norges Journalisthøgskole og snappe jobben foran deg Nå er jeg subjektiv, negativ og ekstremt påståelig, men dette er min oppfatning av denne bransjen etter å ha holdt på med websider på privat og studentbasis. Å lage websider er ikke som det en gang var, da vi satt og tullet i Netscape Composer. Nå er det like seriøst som å lage software... Du snakker om å holde på på egen hånd. Dersom du ikke har noe som helst peil på websider fra før (HTML, CSS osv. som er rimelig basice greier) eller ikke har peiling på datamaskiner generelt (servere, hardware, software) tror jeg du kommer til å bruke ganske mye tid på å sette deg inn i det. Et viktig aspekt er sikkerheten. Skal du selge noe, må det være grisesikkert. Denne delen er det jeg synes er vanskeligst. Mitt råd er å begynne å sette opp en enkel side selv. Se hva som finnes av websidegeneratorer der ute. Lær deg om servere og webhotell, sett opp et eget domene, lær om betaling over nett, og the basics om PHP og SQL (eller om databaser generelt.) Prøv å sette opp en en nettside med f.eks. Joomla, og en blogg, som Wordpress, eller et bildegalleri som er ferdigskrevet i PHP (Wordpress er også PHP), et forum som phpbb, og se om du kan få "plugget det sammen". Så skaffer du deg PhotoShop eller et annet designprogram og lager egen grafikk som du passer inn i den ferdige siden (bloggen/ forumet el). Dersom du ikke fikser dette ved å lete selv på nettet og lese enkle bøker, altså dersom du mister tålmodigheten og får spader halvveis, tror jeg kanskje ikke egendrevet webdesigner er noe for deg. Å sitte og tukle med en kodesnutt som ikke fungerer uansett hvor mye du vender og vrir på det tar tid, tid, tid, kanskje til og med ganske bortkastet tid. Synes du ikke det er lett å sette opp en egen side, vil jeg kanskje anbefale deg å kun drive med dette på hobbybasis. Grunnen til at jeg sier "om du ikke fikser dette ved å lete deg fram selv" er at mye av webdesignerens verden går ut på å selv finne løsninger ved å lese det andre har dokumentert. Det finnes SÅ mye stoff om å sette opp en enkel PHP-side vha database på eget webområde, at fikser du ikke det, vel... da hjelper det ikke hvor mange dyre kurs du tar og hvor mange bøker du leser. Håper det var litt til hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå