Frk Johansen Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Nå har jeg to barn i småskolen og vurderer å ha fri en dag i uka. Jeg tror jeg kan få det på jobben, det blir jo noe mindre penger å rutte med men antar det skal gå greit. Jeg synes det er hektisk om høsten og vinteren når de begge skal på treninger og kamper og bursdager og alt mulig. Dessuten er det oppfølging av lekser og ikke minst tid til å være mamma også! Jeg ser for meg å være hjemme når de kommer fra skolen, noen ganger ha bakt brød så de kan få nystekt brød med ost på så de slipper å gå på sfo først. Og det å ha god tid i alle fall en morning så vi kan ha en litt rolig frokost. Er det noen som vil dele sin erfaring med å jobbe redusert? Jeg har to venninner som har gjort det og begge to sier det har vært fantastisk fine år og barna blir jo så fort store... :gråte:
ehu Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Nå er mine barn blitt store, men jeg jobbet redusert i alle år frem til yngstemann var 13 år. Jeg jobber i helsevesenet hvor det kanskje er lettere med ulike stillingsbrøker og turnuser. Jeg jobbet 10 år på natt,65 % stilling. Da var jeg hjemme når ungene kom fra skolen. De hadde streng beskjed om å bare vekke meg dersom det virkelig var behov (skader o.l.). De vekket mag aldri. Jobbet da bare 2-3 netter i uka og hadde mange fridager hjemme. Gikk over på dagtid da yngste var 10 år.Måtte da opp til 75 % for å utjevne natttillegget jeg mistet. Selvfølgelig blir det litt mindre penger av å jobbe redusert, men det er virkelig verdt det !! Du får mer overskudd og tid til barna dine. Og den tiden kommer bare ikke igjen ! Nå har jeg jobbet full stilling i 1,5 år og jeg ser tydelig hvor mye mindre tilgjengelig jeg er for ungene mine. Nå er de jo store, men likevel stikker det litt.................. Har du mulighet, så gjør det ! Du vil ikke angre .
Frk Johansen Skrevet 4. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2008 Takk for det ehu... Husker jo selv at mamma var hjemme da jeg var lita, var alltid stor stas og "lukte" hjemme hva det var til middag. Var nok bortskjemt med en mor som stod mye over grytene og lagde skikkelig middag så jeg prøver jo så godt jeg kan å gjøre det samme, men tiden strekker sjelden til i hverdagen. Også ønsker man jo at barna skal ha et sunt og godt kosthold og ikke bli stresset av foreldre som er slitne når de kommer fra jobb... Får ta en prat med sjefen snart tror jeg.
Karry Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 Om det fungerer eller ikke for deg kommer egentlig litt an på hvem du er:-). Jeg har prøvd det, og tok også fri på onsdager. Tenkte det ville bryte opp uka, og skape en rolig luke midt i. Det hadde i og for seg sine fordeler, men jeg kjente at jeg ganske snart ikke trivdes med det (har prøvd to ganger og konkludert med det samme hver gang). For det første ble det sånn at alle mulige praktiske ting i familien plutselig skulle ordnes på onsdager. Det ble helt tydelig at resten av familien gjorde mye mindre resten av uka, for det kunne jo jeg bare fikse på onsdager. Så jeg løp rundt og handlet, gikk på apoteket, var hjemme med syke barn, ryddet hus og vasket klær, hentet og leverte og laget middag +++. Jeg hadde håpet at jeg kunne få brukt noe av tiden på meg selv (har en mann som jobber mye), men det ble liksom ikke akseptert at jeg kunne stikke en tur på trening for det skulle ikke være min tid. Tanken var også at vi skulle ha en ekstra god middag alle 4 på onsdager, men resultatet var stort sett at mannen benyttet anledningen til å jobbe lenger. Så til syvende og sist følte jeg at jeg strakk meg for alle andre, men dagene ble nokså ensomme for meg og jeg ble hushjelp på en måte. Jeg klarte ikke å kose meg med det, og endte opp med å gå tilbake igjen i full stilling. Det er mer hektisk i og for seg, men for meg er det bedre.
Kayli Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 Jeg jobber 80% og har fri på onsdager. For oss fungerer dette veldig fint, og jeg kommer aldri til å begynne å jobbe fullt igjen hvis jeg ikke må. Hvordan deltidsarbeid fungerer og hvordan den ekstra fritiden brukes, kommer selvfølgelig an på familiens behov. Min samboer jobber fullt og driver i tillegg gårdsbruk. Dvs. at han har lite fritid, i alle fall i perioder, så da blir det meg som i hovedsak tar meg av hus og barn. Hensikten med en fridag i uka var, for oss, å ha den ekstra tiden til å gjøre unna husarbeid og klesvask, gjerne gi Minsten (barnehage) en fridag, eller i alle fall en lang, rolig morgen. Ettermiddagene ellers i uka blir roligere når en ukedag kan settes av til å få gjort det meste av husarbeidet, samt å utrette ærender, som å handle etc. Som Karry føler jeg meg til tider som en hushjelp - det skal jeg glatt innrømme - men jeg vet at jeg hadde blitt stressa og irritabel hvis alle praktiske, kjedelige oppgaver måtte ordnes etter arbeidstid hver dag.
Karry Skrevet 4. august 2008 #7 Skrevet 4. august 2008 Jeg jobber 80% og har fri på onsdager. For oss fungerer dette veldig fint, og jeg kommer aldri til å begynne å jobbe fullt igjen hvis jeg ikke må. Hvordan deltidsarbeid fungerer og hvordan den ekstra fritiden brukes, kommer selvfølgelig an på familiens behov. Min samboer jobber fullt og driver i tillegg gårdsbruk. Dvs. at han har lite fritid, i alle fall i perioder, så da blir det meg som i hovedsak tar meg av hus og barn. Hensikten med en fridag i uka var, for oss, å ha den ekstra tiden til å gjøre unna husarbeid og klesvask, gjerne gi Minsten (barnehage) en fridag, eller i alle fall en lang, rolig morgen. Ettermiddagene ellers i uka blir roligere når en ukedag kan settes av til å få gjort det meste av husarbeidet, samt å utrette ærender, som å handle etc. Som Karry føler jeg meg til tider som en hushjelp - det skal jeg glatt innrømme - men jeg vet at jeg hadde blitt stressa og irritabel hvis alle praktiske, kjedelige oppgaver måtte ordnes etter arbeidstid hver dag. Jeg må bare si at jeg skulle ønske at jeg var som dere og trivdes med slike ordninger. Jeg vet på en måte ikke hvorfor, men jeg kjenner at jeg så fort blir sur eller irritabel. Og så er jeg vel innerst inne litt sint for at ikke mannen også kan gjøre sånn?
Frk Johansen Skrevet 5. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. august 2008 Nå har jeg vaskehjelp allerede og har ikke til hensikt å si opp henne selv om jeg skal ha fri en dag i uka! Det hadde jeg ikke giddet, jeg jobbet 60% når barna var små og begge gikk i bhg men da ble jeg også sur og gretten så jeg skjønner den men nå er det snakk om å jobbe mer og ha vaskehjelp så jeg håper jeg får tid til å trene i alle fall!!!
Sheba Skrevet 6. august 2008 #9 Skrevet 6. august 2008 Til dere som vurderer å jobbe deltid også etter at barna har nådd skolealder anbefales det å lese en artikkel i Aftenposten på nett i dag om pensjonsrettigheter for deltidsarbeidende kvinner.
AnetteR Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Problemet er som noen allerede har påpekt at kvinner risikerer en del økonomisk ved å ta slike valg. Både ved brudd og som pensjonist. Løsningen her blir i alle fall å skaffe vaskehjelp og leie inn folk når oppussing ol skal gjøres. I tillegg har begge fleksitid, så det blir nok til at vi bytter på å ta lange morgener og tidlige ettermiddager. Ser det kan være en god løsning for barna, men føler at du på en annen måte bare vil gjøre mer av oppgavene som egentlig er felles og likevel ikke får tid til deg selv, baking og andre ting du ikke gjør i dag.
lille katt Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Jeg vurderer også å jobbe redusert når nr. 2 er født. Jeg tror vi kan klare det økonomisk, men man må jo være villig til å leve litt mer nøkternt. Mitt drømmescenario er at mannen jobber 80% (en dag i uka fri) og jeg 60% (samme dag fri + kortere dager de andre dagene). Rett og slett fordi jeg ville trives godt med mindre jobb og mer hjemmetid, og kortere dager er svært attraktivt når barna er små og skal leveres/hentes eller ha korte skoledager. At hele familien hadde tredagershelg mens barna fremdeles er i barnehagealder, hadde vært helt supert! Ellers synes jeg at en mer rettferdig løsning er at begge jobber redusert. F.eks. kan begge jobbe 90% (en dag fri annenhver uke), i stedet for at (typisk) mor jobber 80%. Hvis mannen tjener mest, taper man jo litt ekstra, men får en mer rettferdig fordeling .
Gjest Helen Parr Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 Jeg har to i skolealder og en i barnehage og arbeider 60 %. Det passer oss utmerket. Riktignok kjenner jeg meg igjen i Karrys beskrivelse av at fridagene mine blir en del preget av at alt det praktiske skal foretas da, men det er ikke verre enn at jeg får trent om dagen de dagene jeg har fri. Dessuten var nettopp det at jeg skulle ta meg av den slags ting en del av tanken bak at jeg skulle jobbe deltid. Nå trives jeg med det, og det er nok avgjørende for at du skal trives. Mange opplever bare stress fordi de har samme arbeidsmengde på jobb, men hos meg går det helt fint å arbeide redusert. Travelt er det uansett. Fordelen er at minsten får lange morgenener, eventuelt fri de dagene jeg har fri, at jeg er hjemme når ungene kommer fra skolen, og også at jeg har mulighet til å gjøre alt praktisk slik at helgene våre kun blir kosetid sammen med familien.
Gjest Gjest_Gjestine_* Skrevet 7. august 2008 #13 Skrevet 7. august 2008 Jeg skulle også gjerne gått litt ned i stillingsprosent for å ha mer tid hjemme når barna er små - men jeg både vet av erfaring og er helt enig i mye av det som blir skrevet ovenfor. Det høres så fint ut i teorien, men praksis blir ofte litt annet. Det blir å styre med huslige oppgaver, ærender etc den evt fridagen jeg går ned til. Hvis ungene både skal ha lang morgen og kortere ettermiddag på SFO og bhg samt jeg skal rekke alt ovenfor pluss en treningsøkt, ser jeg ikke at den dagen blir noe annet stress enn å jobbe. Og siden mannen da skal kompensere for min tapte arbeidsinntekt med å betale mer av fellesutgiftene kommer jeg til å føle et press om å bruke dagen til noe for fellesskapet, dvs husarbeid og ærender. Og det gidder jeg ikke... Skal jeg jobbe redusert men ikke ha en fridag i uken, heller kortere dager - blir det samme arbeidsmengde på kortere tid og mindre lønn i posen. Og det gidder jeg ikke.... Nei, jeg får vel la drømmen om redusert arbeidstid og mere tid til meg selv og familien som ikke bare er huslige sysler etc være en stund til.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 Jeg har to barn i barnehage og en i skolen og de neste årene kommer jeg til å studere fulltid ved siden av jobb. Reduserer nok noe på jobben etterhvert, men det blir hektisk! Ellers har det ikke falt meg inn å jobbe redusert enda. Kanskje når jeg blir gammel og grå?
Tussi! Skrevet 7. august 2008 #15 Skrevet 7. august 2008 Jeg kunne tenke meg og jobbe redusert om noen år, dersom vi har råd til det. Da gjerne 80%, men heller fordele det utover uka med kortere dager. Føler dette vil komme både barna til gode og mor og far, i forhold til at man slipper hverdagsstresset og faktisk får 2 timer lenger dager.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #16 Skrevet 9. august 2008 Jeg har tre i skolealder (8-13 år ) og jobber 80%. Den fridagen jeg har skulle egentlig brukes til husarbeid (har en mann som er helgependler) men jeg studerer litt i tillegg så dagen går ofte til dette. Før jeg begynte å studere fikk jeg faktisk endel fritid, da jeg ofte ryddet og vasket kvelden før, for å ha bedre tid til meg selv mens ungene var på skolen. Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne jobbe deltid selv om ungene begynner å bli store. De krever minst like mye da i oppfølging av lekser og fritidsaktiviteter. (Jeg jobber forresten i et yrke det er meget uvanlig å jobbe deltid, men jeg vet hvor mye denne dagen betyr for meg, selv om jeg taper endel økonomisk på dette.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #17 Skrevet 10. august 2008 Om det fungerer eller ikke for deg kommer egentlig litt an på hvem du er:-). Jeg har prøvd det, og tok også fri på onsdager. Tenkte det ville bryte opp uka, og skape en rolig luke midt i. Det hadde i og for seg sine fordeler, men jeg kjente at jeg ganske snart ikke trivdes med det (har prøvd to ganger og konkludert med det samme hver gang). For det første ble det sånn at alle mulige praktiske ting i familien plutselig skulle ordnes på onsdager. Det ble helt tydelig at resten av familien gjorde mye mindre resten av uka, for det kunne jo jeg bare fikse på onsdager. Så jeg løp rundt og handlet, gikk på apoteket, var hjemme med syke barn, ryddet hus og vasket klær, hentet og leverte og laget middag +++. Jeg hadde håpet at jeg kunne få brukt noe av tiden på meg selv (har en mann som jobber mye), men det ble liksom ikke akseptert at jeg kunne stikke en tur på trening for det skulle ikke være min tid. Tanken var også at vi skulle ha en ekstra god middag alle 4 på onsdager, men resultatet var stort sett at mannen benyttet anledningen til å jobbe lenger. Så til syvende og sist følte jeg at jeg strakk meg for alle andre, men dagene ble nokså ensomme for meg og jeg ble hushjelp på en måte. Jeg klarte ikke å kose meg med det, og endte opp med å gå tilbake igjen i full stilling. Det er mer hektisk i og for seg, men for meg er det bedre. Dette er grunnen til at jeg sier til mannen min: dersom jeg skal jobbe 80% og ha fri en dag i uka, får du også gjøre det, alternativt at vi tar fri den samme dagen begge 2. Jeg gidder ikke miste 20%lønn, faglig progresjon/karriere, for å gjøre husarbeid! Men jeg kunne godt tenke meg mere privattid sammen med mannen min, til å være sammen bare vi 2 uten barn. Derfor har jeg tenkt at å jobbe redusert 80 eller kanskje helst 90% for oss begge kunne være en god investering i forholdet.
Karry Skrevet 10. august 2008 #18 Skrevet 10. august 2008 Dette er grunnen til at jeg sier til mannen min: dersom jeg skal jobbe 80% og ha fri en dag i uka, får du også gjøre det, alternativt at vi tar fri den samme dagen begge 2. Jeg gidder ikke miste 20%lønn, faglig progresjon/karriere, for å gjøre husarbeid! Men jeg kunne godt tenke meg mere privattid sammen med mannen min, til å være sammen bare vi 2 uten barn. Derfor har jeg tenkt at å jobbe redusert 80 eller kanskje helst 90% for oss begge kunne være en god investering i forholdet. Det tror jeg er en meget klok løsning og investering i ekteskapet, og jeg hører faktisk om flere som sier det samme.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #19 Skrevet 10. august 2008 For at ikke bare den ene part skal miste pensjonsrettigheter og heller ikke være den som kun bringer inn 80 % lønn, så er det en del jeg kjenner som jobber 90 % hver. De har ikke fri samme dager (så her er det ikke snakk om enetid med mannen), men fri en dag annenhver uke hver. Begge parter stiller likt og ingen føler at den utnyttes/utnytter. Selv kunne jeg ikke tenkt meg å jobbe redusert. Men jeg er heldig med å ha en fleksibel arbeidstid og mulighet for å jobbe hjemmefra. Derfor så kan jeg også sjonglere litt med tanke på ting som skal gjøres. Og det trengs med 4 barn i skolealder.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #20 Skrevet 11. august 2008 Dette er grunnen til at jeg sier til mannen min: dersom jeg skal jobbe 80% og ha fri en dag i uka, får du også gjøre det, alternativt at vi tar fri den samme dagen begge 2. Jeg gidder ikke miste 20%lønn, faglig progresjon/karriere, for å gjøre husarbeid! Men jeg kunne godt tenke meg mere privattid sammen med mannen min, til å være sammen bare vi 2 uten barn. Derfor har jeg tenkt at å jobbe redusert 80 eller kanskje helst 90% for oss begge kunne være en god investering i forholdet. Helt enig! Skjønner meg ikke på de parene der bare mor skal jobbe redusert men ikke far. Disse jentene pleier jo uansett å måtte kompensere med husarbeid den dagen de er hjemme fra jobb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå