Gå til innhold

Rundkjøringer


Kara W

Anbefalte innlegg

Når jeg sitter og ammer i stuen har jeg utsikt over en rundkjøring, og har fulgt litt med på bilene som kjører igjennom der. I denne rundkjøringen er det en vei til høyre, og en vei rett frem. Så og si alle bilene legger seg til høyre, uansett hvilken vei de skal. På kjøreskolen lærte jeg at man alltid skal ligge til venstre når man skal rett fram og det ikke er noen vei til venstre. Er dette bare en kjøreskole-regel? Eller gidder bare ikke sjåfører å legge seg riktig? Igår la det seg en bil til høyre, og en bil til venstre, og begge skulle rett fram. De klarte heldigvis å unngå kollisjon, men hvis de hadde kræsjet, hvem hadde fått skylden?

Jeg er ganske fersk sjåfør og er fortsatt ganske redd for å gjøre feil og kræsje, og prøver å lære hva som er riktig av det jeg lærte på skolen, og det jeg ser alle andre gjøre i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjørte opp for ti år siden og jeg lærte det også slik som du. Rundkjøringer var sånn tålig nytt den gangen, og jeg er usikker på om det var en skreven regel min kjørelærer lærte bort. Men uansett er det jo mange som kjørte opp før det som aldri lærte noe om rundkjøringer da de ikke fantes, så det er vel fortsatt noen som kjører etter eget skjønn. Selv opplever jeg svært sjeldent at folk kjører i venstre fil om de skal rett frem og det er mulighet for å svinge til venstre i rundkjøringen, eller at de kjører i høyre om de skal rett frem og det ikke er noen mulighet for å svinge til venstre. Annet enn at folk tar seg noen friheter når det ikke er noe trafikk, det gjør jeg også.

Ang hvem som ville fått skylden i tilfelle kollisjon har jeg faktisk ikke tenkt på, før nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til høyre ville no fått skylden. For å få flyt så skal man jo legge seg innerst om man skal på siste utkjørsel, 2 utkjørsler eller mer. Det inngår vel i felt/plasseringsregler eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig å ligge i venstre felt hvis man skal rett frem og det ikke går noen vei til venstre. Jeg kan likevel finne på å legge meg i høyre felt hvis jeg er alene på veien, fordi det gir bedre flyt i kjøringen (mindre krapp sving).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...