Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #1 Del Skrevet 31. mai 2003 I innkjørselen vår er det noen stakkarslige postkasser. Disse henger litt på snei på en gammel stolpe og det ser skikkelig shabby ut. Nå har jeg bestemt meg for å ta saken i egne hender og har beordret sambo til å snekre sammen et enkelt postkadde stativ til 3 postkasser. Tenkte på å sette opp en trestolpe va 60 cm fra den gamle stolpen og en helt inntil og siden spikre på to planker fra den ene stolpen til den andre. På den øverste stolpen har jeg tenkt å male adressen til de to husene som har postkasser på denne siden. F.eks. "Leaveien 4a og 4b". På den nederste skal det henge 3 postkasser ved siden av hverandre. Postkassene er i tre og jeg skal kjøpe nye, som skal dekoreres. To av dem er til vår husstand og den siste er til den snille nabodama. En liten gave fra oss liksom. Men jeg trenger hjelp til dekoren. Det kan ikke være for komplisert, for da blir de aldri ferdige. Stativet skal beises og bokstavene skal males på. Noen tips? Postkassene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. Har tenkt på å ha samme bakgrunnsfarege på alle tre og motiver som passer sammen. Dessuten bør navneskiltet være mulig å bytte ut, ettersom den ene tilhører en utleieleilighet. Hva kan jeg behandle postkassene med? De skal ikke henge under tak og bør derfor tåle masse vann og snø og sånt. Noen tips til navneskilt som enkelt kan byttes ut om noen flytter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 31. mai 2003 #2 Del Skrevet 31. mai 2003 *tenker så det knaker* Kanskje jeg kommer opp med noe. ----------------------------------------------- (du virker utrolig kreativ og flink, Lea). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #3 Del Skrevet 31. mai 2003 Jeg mangler jo ideer, så jeg kan ikke være FRYKTELIG kreativ. Men nå har jeg jo faktisk tid til sånne ting da. Og jeg er utålmodig og perfeksjonist, så dette må være enkelt. Ellers blir det enda flere halvferdige prosjekter i boden. Kan jeg f.eks bruke decoupage på postkassene? Må jeg bruke en spesiell lakk i såfall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 31. mai 2003 #4 Del Skrevet 31. mai 2003 Gjør et søk på Kvasir - det gjorde jeg - og det kom selvsagt opp en masse rare postkasser - men også hobbyloft og sånne ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #5 Del Skrevet 31. mai 2003 Skal gjøre det! Men det er så mye enklere å spørre her inne da. Det blir fort litt MANGE ideer når jeg søker og da bruker jeg så mange netter på å sove på det. Vi helst begynne i går jeg :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 31. mai 2003 #6 Del Skrevet 31. mai 2003 Utålmodig og perfeksjonist! blir ikke det litt sånn "kamp med deg selv" !? Men, jo, jeg syns absolutt du er kreativ. En ting du kunne gjort, er at du kunne malt et enkelt motiv/mønster som fortsetter over de tre kassene? Nei, jeg har bare ikke noen ideer i kveld.. Hva med noen enkle blomster, så kan du variere på de tre kassene men allikevel ha en viss sammenfallenhet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #7 Del Skrevet 31. mai 2003 Glemte å legge til at jeg ikke fikser blomster . Blir litt for mye "pirk" for meg. Men det er en god idè å ha et mønster som fortsetter bortover kassene. *noteres* Og ja, det blir litt kræsj når man er perfeksjonist OG utålmodig. Men pytt da, det går da på et vis likevel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 31. mai 2003 #8 Del Skrevet 31. mai 2003 Og jeg som akkurat skulle foreslå solsikker - vakreste blomst på jord. Bortsett fra Tusenfryd da... Solsikker kan tegnes og males enkelt og grovt og kan bli kjempelekkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #9 Del Skrevet 31. mai 2003 Ja, solsikker er ikke så ille. Da holder det med noen få faktisk. Mener å huske at jeg kunne male solsikker en gang :-? . Kanskje bare en enkel solsikke på hver kasse, men i forskjelligen høyder og sånt? (Min solsikke skal selvsagt være alle høyest ). Det er sånne små blomster jeg ikke fikser. Store, glade blomster skal jeg nok klare å få til! *noterer mer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 31. mai 2003 #10 Del Skrevet 31. mai 2003 Grevlinger gjør seg alltid som pastkassemotiv. Jeg er veldig glad i grevlinger. Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 31. mai 2003 #11 Del Skrevet 31. mai 2003 (Min solsikke skal selvsagt være alle høyest ). Selvfølgelig!! (syns det hørtes bra ut, denne solsikke ideen, forøvrig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2003 #12 Del Skrevet 31. mai 2003 Hva med å gjøre det litt mer originalt? Syns det er litt kjedelig når alle maler postkasser med blomster eller troll på.. Men hva med å gjøre noe ut av bokstavene? At du maler med spesielle bokstaver eller lignende? Vår postkasse er svart, også har jeg malt bokstavene i hvitt og gull, mesteparten hvitt med litt gull i kantene her og der. Kanskje ikke så originalt det heller, men jeg har ikke sett maken noe sted Nå er jeg lei av den og dessuten har jeg brukt for dårlig lakk og maling, så jeg skal lage en ny en etterhvert.. Håper du finner noen gode ideèr som du kan jobbe videre med :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 31. mai 2003 #13 Del Skrevet 31. mai 2003 Så hyggelig nabo du er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #14 Del Skrevet 31. mai 2003 Det opplegget vi har nå er originalt . Alt henger på kryss og tvers. Utrolig at postmann Pat finner frem til den riktige kassen. Jeg tror at postkassene må males i en litt "normal" farge (blå, grønn, hvit eller vinrød). Å lage noe ut av bokstavene er en god idè, men kanskje ikke så praktisk når folk flytter ut og inn. Navnet bør kunne byttes ut ganske raskt og enkelt. Jeg vil ikke ha for mye motiv på disse poskassene. Troll er utelukket! En enkel solsikke på hver postkasse tror jeg hadde gjort seg. Eller en annet, litt stort motiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 31. mai 2003 #15 Del Skrevet 31. mai 2003 Jeg har ikke noe godt tips egentlig, men jeg tenkte jeg bare skulle komme med et "inside-tips". Trepostkasser er håpløse! :-? Iallfall hvis du får mye post.. Uansett om det regner litt eller mye, eller snør, så blir de fuktige og ødelegger papirkonvoluttene. Det hjelper ikke om du har "tak" over heller. Jeg snakker av erfaring, det er første gangen jeg har metallpostkasse nå og jeg har aldri vært så fornøyd før. Det går an å male masse fint på metallpostkasser også, og de finnes i andre farger enn grønn! Bare et "inside-tips" liksom... Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #16 Del Skrevet 31. mai 2003 Men jeg vil ha tre-kasser jo!!! :cry: De koster heldigvis ikke så mye, så jeg gjør et forsøk. Er så lei av disse metall-kassene! Kanskje jeg skal tvinge sambo til å bygge et lite tak likevel? Det må vel hjelpe litt?? Men takk for tipset! Skal tenke på saken jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 31. mai 2003 #17 Del Skrevet 31. mai 2003 Hva med å lage et motiv som fortsetter bortover postkassene i et utstrakt bilde? Husene deres? Dvs. gata... gjør det enkelt, at det kan gjenkjennes, men ikke for mange detaljer. Eller: Fjell, hav og båter, måker, sjøstjerne, steiner, sol, skyer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 31. mai 2003 #18 Del Skrevet 31. mai 2003 Men jeg vil ha tre-kasser jo!!! :cry: De koster heldigvis ikke så mye, så jeg gjør et forsøk. Er så lei av disse metall-kassene! Kanskje jeg skal tvinge sambo til å bygge et lite tak likevel? Det må vel hjelpe litt?? Men takk for tipset! Skal tenke på saken jeg.. Trekasser er veldig lekre, særlig med et lekkert motiv. Men de er ikke særlig praktiske. Det blir litt sånn alà stålkjøleskap osv... Det hjelper kanskje litt med tak over, men ikke stort. Jeg vokste opp med tak over postkassa, men fikk mange bløte brev likevel... Lykke til, vaffal! Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #19 Del Skrevet 31. mai 2003 Men blir det fuktig fordi det er tre? Eller er det pga sprekker i kassa? De kassene jeg har sett på har ikke en slik sprekk der lokket begynner, men lokket dekker liksom hele toppen av kassa. Ellers blir postkassene her sjekket ganske ofte tror jeg. Sambo sjekker 4 ganger daglig og nabodama har to unger som kommer hjem og løper til postkassa ganske tidlig på dagen. Men jeg skal tenke på deg når jeg henter mitt første klissvåte brev jeg, Lillian :blunke: . Vega: Vet ikke om det passer helt med maritime motiver her i tjukkeste Oslo (ser ikke havet). Men skyer er en fin idè. Kanskje i kombinasjon med solsikker. Himmelblå kasser med noen lettes skyer og en enkel solsikke kanskje? Husene våre vil jeg ikke male. Blir for mye pirk for en perfeksjonist som meg. Jeg hadde sikkert malt både gardiner og blomsterpottene i vinduet jeg, men hadde siden irritert meg grønn hvis gardinene ble byttet. En annen idè jeg har fått de siste 10 minuttene er å male husdyrene våre på kassene. To av husstandene har hunder og den siste har katter. Jeg kunne jo male et gjerde som gikk over alle kassene og så plassert noen pusekatter oppå gjerdet og to hunder som tittet over eller lå forran? Jeg har noen fine clip-art av begge hunderasene, så jeg kan jo kopiere dem. Kattepuser skal jeg klare å finne også. Hva synes dere om den ideen da? Selv om de som leier utleieleiligheten (de som har katter) skulle komme til å flytte, så er jo katter greit synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 1. juni 2003 #20 Del Skrevet 1. juni 2003 Men blir det fuktig fordi det er tre? Eller er det pga sprekker i kassa? Det blir fuktig fordi det er tre. Dessuten er det jo vanskelig å lage et lokk som kan åpnes uten en eneste sprekk, da.. (Hvis du greier det så vil jeg vite hvordan!!) Det spiller ingen rolle om sprekken er oppå eller på siden av postkassa.. Fuktig blir det lell.. De kassene jeg har sett på har ikke en slik sprekk der lokket begynner, men lokket dekker liksom hele toppen av kassa. Det har det gjort på alle de fire trekassene jeg har vært borti også. Det har vært skinn"hemper" som har holdt lokket sammen med selve kassen, på den baksiden som henger på stativet. Skjønner du? Likevel har det blitt fuktig. Det har vært helt tett, men lell.. Det er treeet som gjør det. Men jeg skal tenke på deg når jeg henter mitt første klissvåte brev jeg, Lillian :blunke: . Ja, gidd du ell? En annen idè jeg har fått de siste 10 minuttene er å male husdyrene våre på kassene. To av husstandene har hunder og den siste har katter. Jeg kunne jo male et gjerde som gikk over alle kassene og så plassert noen pusekatter oppå gjerdet og to hunder som tittet over eller lå forran? Denne ideen synes jeg var KNALLBRA!! Det hørtes ut som om det kan bli kjempebra, og veldig fine postkasser!! Enste minuset er kanskje den dagen noen av de kjæledyrene dør... :cry: For dessverre er det nå engang slik at vi overlever kjæledyrene våre.. iallfall hunder og katter, og iallfall du som er så ung som du er! Du som er så perfeksjonist ville sannsynligvis irritere deg grønn over at nabokatta døde like etter du hadde malt den på postkassa.... Men ellers var ideen kjempefin! Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok gått for den! :D Selv om de som leier utleieleiligheten (de som har katter) skulle komme til å flytte, så er jo katter greit synes jeg. Heelt sikker? Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå