Gå til innhold

Hva koster det å ha bil?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvor mye kan man regne med å bruke i måneden på å ha bil, inklusive lånet? Ta utgangspunkt i en billig type personbil, men ikke brukt. La oss si du kjører 10 mil i uka da, ca. Hva må man ut med da, i snitt pr mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La hos si bilen koster ca 200.000 ny og du har 0 kr i egenkapital koster lånet deg ca 4200-4300kr i mnd i 5år. Årsavgift utgjør ca 200kr i mnd. Forsikring varierer fra hvor du bor, alder, bonus og hva slags bil du har, men alt fra 400kr mnd til 1500kr mnd, her må du undersøke med forsikringselskap.

Utgiftene til bensin blir ca 400kr hvis du kjører 10 mil og bruker 0,7 på mila, litt billigere med diesel, men siden du kjører såpass lite så blir det småpenger.

Utgifter til service varierer fra merke til merke, en enkel service hvert år kan koste fra 2000kr. Husk her er det endel forhandlere som tilbyr fri service de første 3 årene, noen opptil 5 år.

Verditapet på bilen er den største utgiften, etter 5år er bilens verdi halvert, så du vil sitte igjen med rundt 90-100K når lånet er nedbetalt.

Endret av olaws
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hos si bilen koster ca 200.000 ny og du har 0 kr i egenkapital koster lånet deg ca 4200-4300kr i mnd. Årsavgift utgjør ca 200kr i mnd. Forsikring varierer fra hvor du bor, alder, bonus og hva slags bil du har, men alt fra 400kr mnd til 1500kr mnd, her må du undersøke med forsikringselskap.

Utgiftene til bensin blir ca 400kr hvis du kjører 10 mil og bruker 0,7 på mila, litt billigere med diesel, men siden du kjører såpass lite så blir det småpenger.

Utgifter til service varierer fra merke til merke, en enkel service hvert år kan koste fra 2000kr. Husk her er det endel forhandlere som tilbyr fri service de første 3 årene, noen opptil 5 år.

Verditapet på bilen er den største utgiften, etter 5år er bilens verdi halvert, så du vil sitte igjen med rundt 90-100K når lånet er nedbetalt.

Og likevel ville folk kalt meg gal om jeg tok drosje til jobben hver dag, året rundt ;) Men tror søren ikke det ville blitt dyrere... skjønner ikke hvorfor folk har bil der det går kollektivtransport og drosje jeg, med mindre de har barn som skal i barnehager på hver sin side av byen og slikt. Men enslige? Nei, det skjønner jeg ikke. Og i tillegg til det regnestykket der så kommer jo utgifter til førerkortet i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vel når du kjører såpass lite og du kan bruke drosje\buss så er det jo strengt tatt ikke nødvendig med egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vel når du kjører såpass lite og du kan bruke drosje\buss så er det jo strengt tatt ikke nødvendig med egen bil.

Nei, men det er mange jeg kjenner som har bil fordi de ikke gidder ta buss til jobben. Men så kunne de antagelig tatt drosje for den prisen det koster å ha egen bil. Og slippe bekymringene når motoren stopper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så har man sånne som meg som allerede har betalt bilen, forsikringen er lav og jeg kjører lite.. Bor rett ved siden av busssentralen, men for å f.eks komme egm på sentre må jeg byte buss eller bruke dobbelt så lang tid med bussen en vei som det ville tatt meg å kjørt begg veier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og likevel ville folk kalt meg gal om jeg tok drosje til jobben hver dag, året rundt ;) Men tror søren ikke det ville blitt dyrere... skjønner ikke hvorfor folk har bil der det går kollektivtransport og drosje jeg, med mindre de har barn som skal i barnehager på hver sin side av byen og slikt. Men enslige? Nei, det skjønner jeg ikke. Og i tillegg til det regnestykket der så kommer jo utgifter til førerkortet i forkant.

Vi har bil slik at jeg har større frihet i forhold til å komme meg til og fra jobb (det tar mye kortere tid å kjøre enn å ta kollektivt på de to milene hver vei her i Oslo - dersom jeg blir stående bom fast i rushen bruker jeg fortsatt litt kortere tid enn om jeg skal gå til t-bane, ta t-bane, bytte til buss, gå fra buss), og for at vi har frihet i forhold til å reise. Min samboer er mye på turer i helgene, og da er det kjekt med bil. Dessuten bor familiene våre så langt borte at når vi skal på besøk til de er det greit å ha bil.

Oppsummert: Vi trenger strengt tatt ikke bil, men det er veldig kjekt å ha, og så lenge vi har råd til utgiftene kommer vi til å fortsette med det. Tenk bare den friheten man har ved å kunne dra på bilferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...