Gå til innhold

To-åring og tannpuss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en to-åring som det aldri har vært noe problem å pusse tennene på før, men nå i det siste har han slått seg helt vrang. Han dytter bort tannbørsten, kniper munnen igjen, snur hodet bort eller bare skriker. Alt for å slippe tannbørsten. Hva kan jeg gjøre for å få tannpussen gøy?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en Trond-Viggo og lag sang og kos ut av det :D

Skrevet

Eneste jeg kan komme på er tannpussesanger "puss, puss så får du en suss" og "det er flaut, det er flaut, det er flaut, flaut, flaut, å bare kunne spise graut".

Eller som tannlegen svarte da jeg spurte om tannpussing for 1-åringen min. "Det er bare å holde fast å pusse tennene, så skjønner de til slutt at de må". Fikk også anbefalt å bruke flourtablett, det hjalp en del dersom tannpussen ble dårlig innimellom.

Når vår lille protesterer som verst, er det som regel når det er like før nye tenner bryter gjennom (eller når han er veldig trøtt). Regner med at det kanskje blir litt ømt da, det kan ikke være det som er problemet? I så fall kan jo prøve å pusse litt ekstra forsiktig inntil tennene har kommet skikkelig gjennom.

Skrevet

Prøv med elektrisk tannbørste.

Ha forskjellige tannkremer med kuuule motiver, la barnet velge.

Puss tennene i dusjen eller andre "alternative steder".

Se på tennene i speilet når dere pusser.

La barnet "pusse" dine tenner samtidig.

Skrevet

la barnet få sin "egen" tannbørste også som det kan pusse litt med selv, så pusser du litt med en annen tannbørste, og så bytter dere litt på. jeg har i alle fall god erfaring med det! Kul tannkrem og kul tannbørste kan gjøre mye:)

Skrevet

også pusse bort ting. Pusse bort leverpostein, juicen, melken etc.. puss puss så får du en nuss. Min var også sånn rundt 2 års alderen mener jeg huske, da begynte vi med å pusse bort..

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Kutt ut Colgate tannkrem dersom du bruker dette. "vaskemiddelet" i tannkremen gjør mange såre i munnen, og skaper lett blemmer.

Skrevet
Kutt ut Colgate tannkrem dersom du bruker dette. "vaskemiddelet" i tannkremen gjør mange såre i munnen, og skaper lett blemmer.

Det stoffet du ser etter, eller "ikke ser etter", heter sodium laureth sulfate (SLS). Det er et stoff som finnes i de fleste tannkremer (og forsåvidt mange såper, sjampoer osv), men ikke i f.eks. Zendium. Dette merket bruker jeg, jeg får after av å bruke tannkremer med dette stoffet (after er navnet på disse blemmene). Tannkremer uten dette stoffet er nok mer skånsomme for barn også vil jeg tro. Zendium finnes faktisk til og med med fine figurer på tuben, noe to-åringen kan synes er gøy. Det skader ikke å prøve! ;)

Skrevet

Det som funka for oss var at vi "jagde" Karius og Baktus rundt i munnen. De hoppa fra tann til tann og vi måtte prøve å fange dem. Og til slutt greide vi det og fikk skylt dem av tannbørsten...

Men det var jo et overskuddsprosjekt såklart

Gjest Gjest_Vipsen_*
Skrevet

Vi kjøpte Karius og Baktus bok og film, og det har vært en suksess hjemme med vår 2 åring.

Skrevet

Hos vår 2-åring fungerer fluortabletten som en premiering. Hun elsker fluoren sin (vi har kjøpt med banansmak), og vet hun må pusse tennene for å få den. Hun liker det ikke, men går med på avtalen ;)

Skrevet

Takk for mange gode svare alle sammen.

Jeg føler når jeg leser svarene til mange at sønnen min er veldig sen i utviklingen av språk. For jeg tror ikke jeg kunne laget noen avtale med ham eller forklart ham så mye om Karius og Baktus. Han har rett og slett ikke godt nok språk til å forklare seg selv enda.

Men jeg skal prøve noen av disse tipsene i morgen :)

Skrevet

Karius og Baktus filmen har hjulpet oss, og flourtabletter.

Lillegutt (2,5 år) vil ofte fremdeles komme seg unna tannpussen, men da snakker vi om hva Karius og Baktus gjør og minner ham på at han får flourtablett etterpå. Ingen tannpuss = ingen tablett. Noen protester blir det, men vi må ikke holde fast og tvangspusse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...