Sally Skrevet 11. april 2002 #1 Skrevet 11. april 2002 Dette innlegget blir kanskje i feil forum, men jeg prøver... Er det noen som har ei god oppskrift på hjemmlaga vaniljeis? Vi skal nemlig ha det til dessert med varme bær til, men jeg har enda tilgode å finne ei GOD oppskrift. Grunnen til at isen på død og liv må være hjemmelaga, er at vi skal lage de i hjerteformer. Veldi fint og romantisk... Så derfor håper jeg virkelig noen kan hjelpe meg!12
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2002 #2 Skrevet 11. april 2002 Det går an å bruke ferdigis til former også. bare la den tine bittelitt sånn at du får presset den ned i forma og så fryser du den igjen. B.
Sally Skrevet 12. april 2002 Forfatter #4 Skrevet 12. april 2002 Hei Ragnhild. Ja, det må være vaniljeis, for min kjære har det som sin favoritt. Men jeg skal prøve med vanlig kjøpis, og se om det blir fint i formene. Formene kjøpte jeg på "Absolut in" på Amfi-senteret på Pyramiden, de kostet bare 300 for 12 stk. Så vi blir å lage isen i flere omganger, vi skal ha ca 70. Tusen takk for hjelpa!12
Blomst Skrevet 12. april 2002 #5 Skrevet 12. april 2002 Vi har kjøpt en ismaskin og benytter denne ganske mye. Her finner man oppskrifter i heftet som medfølger. MEN det som er med hjemmelaget is er at den tiner utrolig fort. Jeg ser for meg at dersom denne skal legges på talerkner for så å serveres av servitører for så at alle skal vente å spise til alle har fått, så tror jeg hjertene ikke er hjerter lenger. Kanskje man må finne ut hva som tilsettes i "kjøpe is" for at denne ikke skal smelte så fort. Bare et lite tips fra min side ! Lykke til !
Sally Skrevet 12. april 2002 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2002 Ismaskin, er det dyrt? Har aldri hørt om det engang... Vi har prøvd å lage is uten at den ble så veldi god, var kvalmende Men den smeltet faktisk veldig seint, måtte la den stå i 15 minutt før vi fikk skjea igjennom. Kanskje jeg skulle ta meg en tur for å sjekke ut det med ismaskin, sambisen min er nemlig en hund etter is, så den ville nok bli flitti brukt uansett.Tusen takk!12
Anki1971 Skrevet 12. april 2002 #7 Skrevet 12. april 2002 Jeg har en oppskrift på kjempegod vaniljeis, men problemet er at jeg humper rundt på krykker så jeg ikke får henta permen med oppskrifter. Men hvis du vil kan jeg gi deg den når jeg bare får hjelp av min kjære til å hente oppskriftsheftet etterpå Den isen har vi hatt i selskaper tidligere med varme bjørnebær til, og den er helt nyydelig både med og uten bær til 12
Sally Skrevet 12. april 2002 Forfatter #8 Skrevet 12. april 2002 Heia Anki Det hadde vært kjempesnilt hvis du hadde orket det! Du er en reddende engel!!!12
Anki1971 Skrevet 12. april 2002 #9 Skrevet 12. april 2002 Nå fant jeg oppskrifta 2 egg (Helst bare plommene) 2 ss sukker 2 ts vaniljesukker 2 1/2 dl kremfløte Pisk egg med sukker og vaniljesukker. Bland dette i den stivpiskede fløten. Fyll i form og frys. Dette holder til en passe stor form Og den er kjempegod *nam*12
17august02 Skrevet 12. april 2002 #10 Skrevet 12. april 2002 her er oppskrift på is, Den er fra min samboers bestemor: 6 dl fløte 4 egg 4 store ss sukker vaniljesukker 4 store ss krokan litt sterk kaffe 3 pl gelatin12
Christine Skrevet 13. april 2002 #11 Skrevet 13. april 2002 Hei, Her er min oppskrift pa isparfait (det heter isparfait nar man ikke bruker ismaskin) 75g sukker 100ml vann 6 eggeplommer 1 vaniljestang 1/2 liter pisket kremflote *Sukker og vann varmes opp til kokepungt og skummes slik at sukkerlaken er klar. * Ha vanililje stang i sukkerlaken, del den i to, la den ligge der litt, ta den ut, men husk a skrap ut frone. (du kan ogsa bruke vaniljesukker. ( ikke skum av vaniljefrone) *Bland den kokende sukkerlaken med eggeplommene mens du pisker kraftig. *Pisk til massen er fyldig og lett. * ha bollen i kaldt vann og pisk til massen er kald. * den kalde massen kan sa tilsettes pisket krem. * fyll formene dine og putt de i frysern. Dette er en kjempe god oppskrift som jeg bruker mye ( er kokk) Den er ogsa lett a lage. Sukker kan justeres etter smak, skal du ha hvit sjokolade er det sott og du trenger mindre sukker, alle smaker kan tilsettes. Hva med litt likor? Det er er regel, og det er at 1 eggeplomme = 1 dl pisket krem. Lykke til
Sally Skrevet 13. april 2002 Forfatter #12 Skrevet 13. april 2002 Tusen takk for alle svarene og oppskriftene. Nå skal jeg rett ut på kjøkkenet å kokkelere. Dere har reddet bryllupsdesserten våres... Så ha ei fortsatt flott helg, alle sammen!!!12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå