Gå til innhold

Asus EeePC eller acer aspire one

Anbefalte innlegg

Gjest missLady
Skrevet

Har da tenkt å kjøpe meg en såkalt minipc.. Men lurer på hvem som er best av disse to? Noen erfaringer? Hva er generelt best av asus og acer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har Acer aspire, de har aldri sviktet meg (hatt 3 i hus). Men asus skal visstnok vær veldig gode de og :ler:

Gjest Ansjoni
Skrevet (endret)

.

Endret av Ansjoni
Skrevet

Har du fått kjøpt deg en enda? :)

Jeg satt i går og fiklet med min svogers Asus og min egen Acer, og egentlig syns jeg ikke det var noen forskjell på ytelse, har litt forskjellig innhold, men ikke noe nevenverdig. Like enkel meny, like stillegående og like smekre. Begge var det Linux på, så er det sagt. Og ja, som Ansjoni sier, det er som et supplement.

Siden jeg ikke kan velge hvilken som er best utifra maskinvare, så blir det på utseende. Acer, helt klart. Og Acer er generelt bra, stabile maskiner.

Spent på hva du har valgt :)

Skrevet

Å, det glemte jeg å si, rett og slett fordi jeg har fikset det....

Aceren har ikke norsk tastatur som standard, det har Asus. På Aceren måtte jeg inn på terminal og taste en kode jeg fikk fra et linuxforum. Så det løste seg. Men det irriterte meg veldig der og da.

Skrevet
Jeg vurderer også å kjøpe meg en sånn liten sak, men jeg heller mest mot en MSI Wind, se test her om du vil:

http://www.hardware.no/artikler/msi_wind/53100

Jeg har bestilt denne.

Utifra diverse tester og erfaringer jeg har lest, er det denne som har best skjerm og best tastatur, og ikke minst 80GB harddisk.

Dessverre er den såpass ny i Norge at det er litt ventetid på den. Jeg har bestilt den på ps.no hvor det står 'ubekreftet 18/08', så det er bare å krysse fingrene. ;)

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Jeg ville også valgt den til MSI :) Har faktisk planer om å kjøpe meg en sånn ;)

Skrevet

Ulempen med den (MSI wind) i forhold til de andre er at den har vanlig harddisk som er følsom for støt og ytre påvirkning.

Skrevet (endret)
Ulempen med den (MSI wind) i forhold til de andre er at den har vanlig harddisk som er følsom for støt og ytre påvirkning.

Det er tross alt en bærbar data, og skal behandles deretter. Jeg vet ikke hvilke ytre påvirkning du sikter til, men jeg for min del behandler min data med omhu med tanke på støt og lignende.

Endret av Maneo
Skrevet

Jeg er klar over det. Min motivasjon for å kjøpe en sånn maskin er reise, ikke å ha den på stuebordet. Dermed blir den automatisk utsatt for mer støt. Dersom maskinen skal brukes som en vanlig maskin ville jeg heller lagt til noen hundrelapper og fått en maskin med bedre ytelse og ikke minst bedre skjerm. Virker litt bortkastet å sitte med noe sånt til daglig.

Skrevet
Det er tross alt en bærbar data, og skal behandles deretter. Jeg vet ikke hvilke ytre påvirkning du sikter til, men jeg for min del behandler min data med omhu med tanke på støt og lignende.

Min jobbverden rister og kaster på seg, har en temperatur varierende fra noen få minusgrader til 40 plussgrader, svært varierende luftfuktighet og tidvis betydelige innslag av oljedamp. Hvis pcen ikke tåler det er den rett og slett ikke solid nok, jeg kan ikke sitte igjen hjemme fordi pcen ikke tåler å bli med på jobb.

Ved å eliminere harddisken eliminerer man den desidert største kilden til problemer samt at man oppnår en betydelig reduksjon i strømforbruk og dermed varmeproduksjon.

Skrevet

Flott og bra, men jeg jobber som IT-konsulent i en bedrift. Dette er det vanligste årsaken til problemer på bærbare. Selv om man er forsiktig, kan det skje noe.

Skrevet

Gosh, skal si dere reagerer. :-D

Poenget mitt var at selv om en bærbar ofte brukes til reise, må den behandles fint. Jeg har nå hatt min bærbare i 6 år, og den fungerer forsatt fint.

Å kjøpe bærbar for å ha den på stuebordet ser jeg ikke vitsen med.

Jeg ville heller aldri hatt f.eks. MSI Wind som min hoveddata, men til mitt skolebruk er den utmerket.

Skrevet

Vi realitetsorienterer bare litt. Jeg jobber også med it, og harddisker har en feilrate av en annen verden. Selv om man behandler den pent. Sånn er det bare. Bevegelige deler slites.

Skrevet

Poenget med bærbar pc på skrivebordet er at den tar mindre plass, ser gjerne finere ut, og du har muligheten til å ta den med deg i senga om du er syk.

*lykkelig skrivepultbærbar eier*

Skrevet

Da er vi av forskjellig oppfatning, Pittie.

Men la oss nå komme oss tilbake til hovedtemaet.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

heisann :)

Maneo: hvordan er denne maskinen til skolebruk? Som f. eks. Word og excel. Og hvordan er den til lyd/filmavspilling?

Tenker på å kjøpe en sånn liten en selv, men greier ikke bestemme meg mellom acer/asus/msi. Heller ikke mellom Linux og XP. Er mest vant til XP, men vil samtidig prøve noe nytt. Men blir 8 gb SSD for lite til skolearbeid og kanskje en film og noen sanger?

takker for svar :)

Gjest Britt Banditt
Skrevet
heisann :)

Maneo: hvordan er denne maskinen til skolebruk? Som f. eks. Word og excel. Og hvordan er den til lyd/filmavspilling?

Tenker på å kjøpe en sånn liten en selv, men greier ikke bestemme meg mellom acer/asus/msi. Heller ikke mellom Linux og XP. Er mest vant til XP, men vil samtidig prøve noe nytt. Men blir 8 gb SSD for lite til skolearbeid og kanskje en film og noen sanger?

takker for svar :)

8GB er ikke nok plass da nei, da har du hvertfall ikke plass til noe mer. To dvd-filmer og du har brukt opp ca hele plassen (de tar vel gjerne noe sånt som 4gb hver).

Skrevet
Aceren har ikke norsk tastatur som standard, det har Asus. På Aceren måtte jeg inn på terminal og taste en kode jeg fikk fra et linuxforum. Så det løste seg. Men det irriterte meg veldig der og da.

Mener du ikke omvendt? Asusen til samboeren min har ikke norsk tastatur, men det har Aceren min.

Fint med minipc. Den får plass i veska mi. Den er faktisk bærbar og ikke bare flyttbar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...