Gjest Gjest_kristina_* Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Jeg er klar over at hunder trenger mental trening i tillegg til fysisk, men synes ofte det er vanskelig å finne på ting. Ser at der er mange her som driver med det daglig, så da lurer jeg på; hva gjør dere? Hvordan gjør dere det? Og gjør dere det samme hver dag, eller varierer det?
FangeLiv Skrevet 3. august 2008 #2 Skrevet 3. august 2008 Vi gjemmer godbiter både ute og inne. Gjemmer f. eks en bak ei dør, en under en sokk en under sofaputa. Eller ute under busker og gress. Så må hunden finne det. Ofte leker vi også sånn at jeg har tre kopper og viser hunden at jeg putter en godbit under den ene koppen. Så stokker jeg om på dem og hunden må finne hvilken kopp det var. Har også en treatball fra dyrebutikken som er ofte i bruk med leverpostei i. Eller jeg gjemmer meg og hunden må finne meg. Ofte gjør vi det samme dag etter dag. Like morsomt hver gang her hvertfall. Lykke til.
SummerJoy Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 Vi gjemmer også godbiter. Men trening på kommandoer som sitt, dekk, rulle rundt, bli osv er jo også mental trening. Lurt å ha en runde hver dag man trener på disse kommandoene.
pusla Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 Vi gjemmer mye godbiter både inne og ute. Det går også an å leke gjemsel hvor man gjemmer seg selv - det er en stor slager her iallefall. Vi trener også kommandoer med han - sitt, bli, stå, gå fot osv. Også har jeg en bok med ulike triks man kan trene inn som er god hjernetrim - sånn som spill død, stå på to osv. Dette synes hunden vår er veldig gøy og han blir sliten av dette også. Kan anbefale enn sånn bok med tips til aktiviteter dersom du synes det er vanskelig å finne på ting å gjøre. I tillegg har vi noen leker som krever litt hos hunden, vi har en sånn treleke hvor han må snurre rundt på noen hjul for å finne godbiter, samt en pyramide som også krever litt av han for å få ut godbitene.
Gjest Gjest_Laserwater_* Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Hva med å trene konkurranserettet eller trene noe fast bare for hobby? Nå aner ikke jeg hva slags rase du har, men de fleste hunder lærer fort å gå spor, trene lydighetsmomenter, apportere og de aller fleste hunderasene passer fint til å trene agility som er den raskest voksende hundesporten. Hvis du får inn en rutine at du trener en eller annen hundesport f.eks 1-2 kvelder samt går litt tur de andre dagene i uka så kan det hende at behovet for ekstra mental stimuli blir borte. Er jo ikke sååå spennende å ha godbitsøk i hagen hver dag... Kennel Nordic Hunter
Gjest Fisk73 Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 Vår hund må av og til lete etter maten sin på plenen. Han stortrives med å søke slik. Ellers trener jeg litt lydighet, vi går på sporkurs og møter ofte opp på hundeklubbens sosialiseringstreff. Der må han trene på å bare se på andre hunder, men får også leke med de noen ganger. Ellers er jo godbitsøk både inne og ute spennende slik som andre foreslår. Boken 'Aktiviteter', blå bok, er full av tips. Jeg har kjøpt slike barneleker, en sånn med ringer som skal trees på en pinne som han må hente etter farge og slike stablekopper som han må hente. De kan jeg også gjemme godbiter under. Ellers går det i mye vanlig lydighet, gjemmer oss på tur så han må søke etter oss, leker litt med han og slike ting Mye man kan gjøre
CeeCee Skrevet 18. november 2009 #7 Skrevet 18. november 2009 Mange gode tips her! Tar gjerne imot flere! Hunden min er svært lite leken, og virker ikke interessert i godbiter... Er det normalt? Det er 6 år gammel tibbetispe.
Irris Skrevet 18. november 2009 #8 Skrevet 18. november 2009 Jeg putter salamipølse eller noe annet som lukter sterkt inni en papp-eske, teiper med teip rundt, også må hun åpne den på egenhånd. Blir av og til litt rot, men det er bare å plukke opp restene. Dette holder henne aktiv en god stund, også er det en god belønning når hun får ut godbiten. Bruker også å gjemme godbiter rundtomkring. Av og til legger jeg flere godbiter rundt om på gulvet, hun sitter ved siden av meg, også sier jeg høgre/venstre, og velger ut hvilke godbiter hun skal ta først, og får ikke godbiten før jeg sier versegod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå