Gå til innhold

Pris på bryllup....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Konklusjonen på visa er vel den at: Bryllup er dyrt!!!!

Jeg har regnet på bujetter til vårt bryllup nå i to år eller noe sånt.. Vi skal invitere rundt 60 personer og regner med at kanskje 55 dukker opp. Vi har valgt å ha det litt ute i distriktet på et hotell. Da blir det like dyrt som å ha det på et lokale i mer sentrale strøk hvor man fikser alt selv. Budsjettet nå ligger på rundt 102.000,- foreløpig, noe som egentlig er helt sykt for en dag, vet det... Vi har valgt å satste på profesjonell fotograf fordi vi synes det er verdt det for den ene dagen så der forsvinner det en del penger.

Jeg har min egen lille spareplan i tillegg til dette for hår og sånne ting som jeg mener er mitt valg å gjøre så dyrt. Det er snakk om noen hundrelapper i måneder så har man fort de pengene man trenger til sminke, frisør, negler, solarium, undertøy og litt annet småplukk. Har også spart litt på å følge med på finn.no og andre nettsteder. Kjøpt tiara, slør og sko på denne måten, mye billigere enn i butikken. Våre tall foreløpig er:

Kjole 8 - 10.000,-

Dress (leie) 3-4.000,-

Brudebukett og knappehullsblomst: 1500 (privat)

Vielse:

Kirken: 4800,- (ingen av oss kommer fra stedet og kirken er steingammel så derfor litt ekstra her)

Blomster i kirken: 1500,- (privat)

Transport til/fra kirke: privat

Musikk i kirke: 1 - 2000,-

Fotograf: 8000,- (profesjonell som blir med under vielsen)

Festen:

Blomster: 2000,- (privat)

Mat: 21000,-

Vin: 17000,-

Brus hele dagen: 4 - 5.000,-

Avec: 4000,-

Velkomstdrink: 2000,-

Tillegg for egne kaker: 2500,-

Baren: 11.000,- (3 bonger pr. person)

Musikk på kvelden: 7500,- (band med tre personer)

Bryllupkake: 2000,-

Andre kaker: privatOvernatting fredag - søndag: 2300,-

Jeg har lært følgende av å holde på med dette en stund:

Byer og tettstrøk er overpriset så det holder.

Ikke si ordet "bryllup" når du bestiller ting så blir det billigere.

Det å ha det på et hotell er ikke så dyrt som man skulle tro, det å gjøre alt selv blir også faktisk ganske dyrt til slutt fordi det kommer så masse utenom som man får med når man bestiller alt på et sted. Men, det er masse som de ikke sier så mye om når man bestiller på et hotell, kjenner flere som har lært dette på en litt kjedelig måte, fikk sjokk flere av dem når regningen kom.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Aurora_*
Skrevet

Det er utrolig hvor mange penger fork tenker på å bruke på bryllup - vi budsjetterer med rundt de 60. 000 - 75 gjester - hvorav ca. 30 skal overnatte og "mates" hele helgen. Svigerforeldrene betaler stedet inkl. overnatting (også for oss), mamma betaler undertøy, jeg bruker mamma's gamle brudekjole ( min kommene mann vet det ikke så jeg har budsjettert 5000 til kjole), mat: ca. 10.000 - leier en kokk med egent personale.

Lengre har vi ikke kommet - men det blir nok ca på budsjett. Vet ikke om jeg kan spare mer - men heldig at vi holder det i Danmark der det er billigere med mat og drikke, blomster, frisør.......

Skrevet
Har du kjøpt kjolen allerede og har du noe av tilbehøret fra før av? For 2600 med tilbehør hørtes ikke så mye ut dersom du skal ha en tradisjonell brudekjole.

Tilbehør for meg er ihvertfall undertøy, strømper, strømpebånd, underskjørt, sko, slør, annen hårpynt og smykker. I tillegg må kjolen min tilpasses, og bare det kommer på 1500.

Musikken: Har du noen bekjente som skal spille for dere? Både DJ-er og levende musikk er dyrt. Gjerne 5-6000 for én person.

Kjolen er allerede kjøpt, og passer perfekt, så den er grei. Underskjørt var med kjolen. Sko har jeg fra før (kjøpt til et julebord en gang, men passer perfekt til kjolen..). Kommer til å ha en vanlig lamote-hold-in-strømpebukse under (ca. 50,-). Slør skal jeg ikke ha. Hårpynt blir en blomster eller to. Smykke er usikker på ennå, kan ikke ha noe stort til den kjolen, så mulig det blir et enkelt diamantsmykke jeg har fra før.. Strømpebånd kan ikke koste all verden, kanskje jeg kan sy det selv, eller få svigermor til å gjøre det (hun skal sy ringpute).. Kommer til å kjøpe en ny bh, og trolig en matchende truse.

Musikk: Er ikke helt klart hvem som skal spille ennå. Det er flere lokale helter her vi bor som tar på seg sånne oppdrag på si, og de koster ikke all verden. Ellers har jeg en bekjent som spiller, som kan være aktuell.

Gjest lillelinn
Skrevet

blir helt matt jeg.. lurer på å droppe hele greia når jeg ser hva alle her skal bruke...

vi har liksom ikke noe budsjett vi,, for det har vi ikke råd til...

alt må bli så billig som mulig...

når jeg ser at folk bruker 100-250000 blir jeg litt... rådløs...

dette kommer jo aldri til å gå!!

uff. jaja,, man får vel gjøre det meste ut av ikke noe...

lokalet er betalt, 2500 kr der, håper foreldre hjelper til litt..

• 5 måneder senere...
Skrevet

Dette høres vel litt mye ut?

17 000,- for vin til 55 personer? Hvilke typer viner er dette?

Og 5000 kr. bare i brus? Med en pris på ca. 10 kr. per liter, regner dere med at hver person vil drikke ca. 10 liter brus!!? I tillegg til all vinen?

Og attpåtil regner dere med 11 000,- i bar?

Synes dette høres litt VEL drøyt ut, men kanskje det bare er meg?

Skrevet

Dette høres vel litt mye ut?

17 000,- for vin til 55 personer? Hvilke typer viner er dette?

Og 5000 kr. bare i brus? Med en pris på ca. 10 kr. per liter, regner dere med at hver person vil drikke ca. 10 liter brus!!? I tillegg til all vinen?

Og attpåtil regner dere med 11 000,- i bar?

Synes dette høres litt VEL drøyt ut, men kanskje det bare er meg?

Hun har vel skrevet noe om at det er på et hotell.. Da koster det vel nærmere 90-100 kroner literen for brus... Så 4000 vil da holde til 40 liter brus... Det er mye brus ;)

11 000 i bar hørtes ikke dyrt ut.

MEN: jeg syntes også 17 000 i bare vin hørtes svært ut :O Det er kanskje veldig dyre viner da... Champagne til alle.

Skrevet

Vi har ikke noe egentlig budsjett enda, men vi har regnet på hva det kommer til å koste sånn ca. Vi blir bare foreldre, søsken med følge og besteforeldre, og blir ikke flere enn 26 gjester. Vi skal ha treretters middag på hotell, hvor vi har mineralvann/øl/vin til maten, pluss kaffe avec med i prisen. Kaker baker vi selv, også bryllupskaken. Selve festen og middagen blir på ca 25 000. Alkohol utenom dette må man kjøpe selv i hotellbaren, men tatt i betraktning gjestene er det helt OK. Vi gifter oss mest sannsynlig i bunad. Jeg har bunaden, men må ha noe nytt ekstrautstyr til ca 5000. Moren til min kjære syr hans, og han må også regne å betale rundt 5000 for ekstrautstyr, altså 35 000. Brudeparet får gratis overnatting, og gjestene betaler sin overnatting selv. Billeie vil være maks 5000, forhåpentligvis billigere- var det opp til meg skulle jeg gjerne ha kjørt i vanlig bil, men det ga min kjære nesten hjerteinfarkt, så OK:p I tillegg kommer frisør og sminkør og fotograf, men jeg håper jeg kan finne en hobbyfotograf. Foreldrene våre vil gjerne være med på å betale, jeg vet ikke nøyaktig hvor mye enda, men det er selvsagt kjærkomment.

Vi ønsker å gifte oss for å være gift, og vi har ikke råd til noe stort og eksklusivt bryllup. Vi orker ikke vente til den dagen vi kanskje har råd til å bruke 100 k på en fest, og derfor gjør vi det såpass enkelt, men jeg gleder meg masse, og håper jeg blir flott i min bunad- selv om min kjære har sett meg i den før;)

Skrevet
Budsjettet vårt er på knappe 40.000 kr inkludert alt, som ringer, bryllupsreise o.l. og så langt ser det ut som vi kommer til å holde oss innenfor rammene. Vi blir kun nærmeste familie og forlovere, totalt 25 skt. Vi prioriterer de varige tingene (som ringer), og nedprioriterer slikt som bare skal se pent ut den ene dagen. Hovedtrekkene i budsjettet er som følger:

Ringer: ca 10.000 kr

Brudekjole: 1.380 kr

Klær til mannen: ca 3.000 kr

Sko låner jeg av svigermor.

Vielse: 3.900 kr til HEF, gratis lokale da vi får være i hagen til min kjæres mormor.

Blomster: gratis, vi skal bruke markblomster (prestekrager i brudebuketten).

Kaker: familien lager, svigermor står for bryllupskaken.

Bryllupsreise: ca 10.000 kr (med mindre jeg får med gubben på telttur i fjellet istedet, da blir det cirka 0 kr :sjarmor: )

Mat: ingen anelse, dersom det blir fint vær griller vi ute, laks og kylling med masse godt tilbehør, blir det dårlig vær blir det vel tapas eller noe sånt.

Vi bruker pengene våre på ringene vi skal gå med resten av livet, og vil kose oss sammen med våre nærmeste i en uformell setting på dagen vår. Man trenger ikke å blakke seg fullstendig for å gifte seg...

Dette var godt å lese- jeg får helt bakoversveis av at folk bruker opp til 100 000 på en enkelt dag. Godt å se at man kan gjøre det såpass billig, det er jo det som varer som virkelig teller!

Skrevet

Vi har budsjett på 60 000kr.

Vi skal være 70 gjester med grillbuffet, men vi klare ikke komme under denne prisen, vi har spart inn der vi kan.

Mat + kokk: 18 140kr

Drikke: 14 000kr

Lokale: 4500kr

Alt av klær og sko til begge: 20 000kr

Bukett: 1000kr

Blomster: 1000kr

Lys,duker,servietter,bordkort: 500kr

Svigerfar skal være fotograf denne dagen og min mor skal betale bryllupskaka.

Vi kommer bare til og ha musikkanlegg og pc med sanger.

Min mor og far og svigermor skal bake resten av kakene vi skal ha.

Vi skal ikke ha åpen bar og kommer til å levere tilbake det av drikke som ikke blir drukket opp.

Papirduker og tulipaner på bordene, billige servietter og lys fra IKEA.

Noe jeg har glemt da?

Skrevet

Bryllupsfesten vår(mm.) kom på 40.000 med alt. Vi var 80 mennesker og det var en utrolig artig fest. Uten tvil verdt de 40.000.

Men jeg kunne ikke uten videre brukt 100.000 på noe sånt... I alle fall ikke når jeg vet hva vi fikk for de 40` ;)

Og det finnes enda billigere alternativer enn det vi valgte så en trenger ikke la seg skremme fra å gifte seg i alle fall.

• 9 måneder senere...
Skrevet

har tenkt å bruke ca. 200.000NOK på bryllupet vårt ned i Iran. Det blir fordelt slik:

30.000NOK for flybilletter blir betalt av foreldrene mine.

10tusen for klær for brudgommen

45tusen for bryllups lokal

10tusen for klær til bruden

27tusen profesjonell fotograf samt videokameraer som følger oss hele dagen

7tusen frisør for brud

20 tusen for diamantring samt smykke for bruden

35tusen for mat og underholdning (live musikk

14 tusen for hotell kostnader

10 tusen for liten fest dagen etter bryllupet

10 tusen for leie limousin

10 tusen andre andre kostnader

Kommer til å ha ca. 200 gjester

Skrevet

Vi har ikke satt opp noe ordentlig budsjett enda, men regner med at det kommer til å komme på 100-120 000. Vi har en gjesteliste på 75 personer nå, men skal først gifte oss i 2011 så mye kan skje før det. Lokalet vårt koster 14 000 kroner, og vi må ha cateringfima i tilegg til det. Ellers regner vi 10 000 kroner for min kjæres klær, 10 -15 000 for meg og 10 000 kroner i drikke (fri bar). Jeg er veldig glad for at det fortsatt er en stund til, at både kjære og jeg har snille foreldre som bidrar litt og at vi bor nærme Sverige slik at vi kan kjøpe alkohol og slikt billig. ;D

Skrevet

Vi har et budsjett på rundt 50 000 kr for 35 gjester (og da har jeg regnet prisen ganske mye oppover, antagelig blir det billigere).

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

jeg er i begynnelsesfasen, men starter med et budsjett på ca 60 000, og tror egentlig at det skal kunne gå. Vi kommer til å invitere ca. 50 stk, alle til middag og ingen ekstra til kaffe, og regner vel egentlig med at alle kommer.

Tenker å servere vin (musserende, en type rød og to hvite (en søt og en halvtørr)), øl, cognac/baileys, en frisk likør (drambuie el.l) til de godt voksne damene og whiskey. Satser på en "vanlig" servering av drikke før og under middagen og 2 drinker til kaffen. Så får alle gjestene 2-3 bonger hver. Regner med det blir den dyreste posten på budsjettet, og beregner kanskje 15 000 på den (jeg er glad i god rødvin og kommer nok til å kjøpe flasker på 150-200 kr stk). Regner litt overflødig slik at vi har litt å sende med evt nachpiellystige venner etter vi er dradd fra festen.

Mitt antrekk får en budsjettpost på 10 000 max, det er kjole og hele sulamitten. Han skal kjøpe seg ny dress, den han har er fin nok til dette bruket da den er skreddersydd, men jeg syns han godt kan ha to pendresser. Han også har 10 000 til dette, men dette er av mindre betydning fordi han kan bruke den igjen og dermed regner jeg ikke egentlig dette med i budsjettet.

Lokalet ligger på 15 000 (hele helgen). Der er kjøkken til vår disposisjon og asjetter o.l. vi kan låne. I tillegg vil jeg kjøpe inn litt penere pappfat og plastglass (vinglass) dersom det ikke skulle være rikelig.

Middagen blir rimeligere. Hjortesteiken blir "selvskutt" - kjøper det rimelig av jaktende onkler og fetre. Utenom dette er saus og grønnsaker en minimal utgift.

Vet ikke om jeg skal gjør noe særlig ut av forretten, heller bare servere rikelig med middag. Da må vi ha kokk e.l., jeg tenkte bare å leie inn noen "kjøkkenkoner" som er venninner av mødrene våre. Om de ønsker, og ikke er for trøtte etter å ha ordnet med middagen, håper jeg de velger å ta del i selskapet så jeg vil ikke gi dem for mye å styre med.

Kaker og sånt baker familie og jeg selv, det er tradisjon. Bryllupskaken ønsker jeg skal være marsipankaken til min bestemor, hvis ikke det går er dette en utgift som max får bli 1000 kr fordi det er ingen som spiser av den eller liker denne kaken likevel. Det spiller ingen rolle for verken meg eller samboeren min.

Jeg har et par venninner som har flotte kameraer og er veldig flinke til å ta bilder så jeg håper at de to i fellesskap vil gjøre meg den tjenesten. De, og toastmasteren som er en venn, kommer til å få gaver til rundt 500 kr hver.

Skrevet

Vi hadde 100 gjester, alle til middag, og totalt kostet bryllupet ca 50 000 kr.

(Leide grendahus, handlet inn masse drikke på tax-free og i Sverige, kjøpte kjole på ebay, venner og slekt stilte med kaker, hadde buffet til middag hvor vi kunne ordne en del av maten selv, giftet oss i kirken vi sokner til, så ingen utgifter der.)

Siden grendahuset lå litt utenfor sentrum, leide vi buss til gjestene, der gikk det noen tusen, det var kanskje den største utgiften vi hadde.

Gjest fornøyd
Skrevet

Hadde 90 gjester på fint hotell. Treretters middag, gratis drikke til maten + avec og to drikkebonger. Kostet ink. alt! (kjole, fest, overnatting, invitasjoner, ringer , blomster, fotograf +++): 180.000 kr.

Skrevet

En slektning som giftet seg i fjor brukte ca 30000 på 45 pers til middag og 40 til til kaker og festen.

Lokale: 1200

3-retters til 45 pers: 4500

alkohol: 7000

Klær: 5500

Blomster, pynt: 3300

Kokekone og servitører: 2500

Frisør osv: 1500

Nattmat og kaker: 1000

Musikk: 1000

Invitasjoner og takkekort: 1000

Lokalet er bygdehus med fullt utstyr. Kokekone som lager mat, noe er ferdiglaget av familien på forhånd (forrett, dessert). Brudekjole kjøpt på salong, fjorårets modell, 1200. Kirke og utendørs pyntet med hageblomster. Bukett, 4 knapphullsblomst, bordoppsatser kjøpt. Alkohol fra taxfree, pluss noe fra foreldre. Nattmat og kaker lager familien. Bandet er i familien, bestikkes med "ta-med-hjem-alkohol" og en fin fest, ellers gratis. Hobbyfotograf i slekta, gratis. Ingen bryllupsreise.

Ulempen er at man må ha villige hjelpere til kakebaking, blomsterarrangering, pynting og opprydding. Men det er jo koselig det også!

Skrevet

Skreddersydd kjole: 700

Sko: 100

Dress og sko: 1300

Blomster: 200

Lokale: 0 (Hjemme hos noen i familien)

Vielse: 0

Drikke: ca 2000 (Kjøpes av svigerfar i utlandet)

Mat: 4500

Foto: 0 (Slektning som tar bilder)

Ringer: 3500

Vi skal ha ca 20 gjester, bare de nærmeste. Evt, hvis vi har penger til det, så skal vi ha hotellrom den natta også, ca 1000 kr.

Skrevet
Kanskje litt "småfrekt" å spørre om, men...

* Hvor mye kostet ditt bryllup/hvor mye regner du med at ditt kommer til å koste?

* Hvor mange gjester?

* Hvordan type lokale brukte du?

Av de i vennekretsen som har giftet seg de siste årene, har alle budsjettert med 100.000, og alle har oversteget dette. Er dette en vanlig sum å gå ut fra?

Har vært sammen med mannen i mange år, har barn og hus. Har lyst til å gifte meg, men det passer aldri helt økonomisk... :forvirret:

Vårt bryllup kostet ca 70.000,-

63 stk til middag (2-retters) på et serveringssted, dvs vi måtte også kjøpe drikke til maten der.

85 stk til kaffe og fest på et leid lokale hvor vi tok med alt selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...