Gå til innhold

Pris på bryllup....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt "småfrekt" å spørre om, men...

* Hvor mye kostet ditt bryllup/hvor mye regner du med at ditt kommer til å koste?

* Hvor mange gjester?

* Hvordan type lokale brukte du?

Av de i vennekretsen som har giftet seg de siste årene, har alle budsjettert med 100.000, og alle har oversteget dette. Er dette en vanlig sum å gå ut fra?

Har vært sammen med mannen i mange år, har barn og hus. Har lyst til å gifte meg, men det passer aldri helt økonomisk... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei venninne av meg giftet seg nå i våres og dem budsjetterte med 75000kr og kom under i prisen.

mor til brudgom sto for musikk

far til brud betalte alkohol

og maten ble laget av far og mor til forlover til brudgom som ble handlet inn i Sverige

lokalet var et slags grendehus (dette er på landsbygda)

Det som er lurt er å undersøke priser på diverse som man trenger til bryllup, hva kan man gjøre billig, hva slags kontakter har man rundt seg, hvor mye hjelper foreldre med osv osv

Om man undersøker dette grundig nok så vil man få et budsjett som holder:)

Skrevet

Vi budsjetterte i begynnelsen med rundt 80.000, men nå ser det ut som det blir nærmere 100k. Dette er utenom bryllupsreisen. Vi blir cirka 60 personer.

Selskapet blir på et sted hvor vi kan ha med alkohol og kaker selv, men ellers ordner de alt.

Skrevet

Hei!

Vårt budsjett var på 40 000, og vi hadde 55 gjester.

Vi brukte et nydelig lokale ved stranda. Stort, flott uteområde og populært til bryllup. Med mat, leie av duker, bestikk osv betalte vi til sammen 11 000. Da hadde vi stedet fra fredag til søndag. ( www.strandhytta.no )

Alkohol og annen drikke betalte vi selv (ca 10 000). Hadde også frukt stående framme fra mottakelsen og utover kvelden. Anbefales!

bryllupskaka betalte foreldrene, og venner bakte de øvrige kakene.

Jeg synes det viktigste er at man har en minnerik og flott dag sammen, og da trenger ikke prislappen bli så mye som 100 000! legger man lista så høyt går ting lett galt el ikke som man har tenkt, også ødelegger småting dagen. Ikke noe galt i å spare litt der det kan gjøres!

Selv om vi hadde bryllup på lavbudsjett var det en fantastisk fest som både vi og gjestene hadde stor glede av.

• Liker 2
Skrevet

Budsjettet vårt er på knappe 40.000 kr inkludert alt, som ringer, bryllupsreise o.l. og så langt ser det ut som vi kommer til å holde oss innenfor rammene. Vi blir kun nærmeste familie og forlovere, totalt 25 skt. Vi prioriterer de varige tingene (som ringer), og nedprioriterer slikt som bare skal se pent ut den ene dagen. Hovedtrekkene i budsjettet er som følger:

Ringer: ca 10.000 kr

Brudekjole: 1.380 kr

Klær til mannen: ca 3.000 kr

Sko låner jeg av svigermor.

Vielse: 3.900 kr til HEF, gratis lokale da vi får være i hagen til min kjæres mormor.

Blomster: gratis, vi skal bruke markblomster (prestekrager i brudebuketten).

Kaker: familien lager, svigermor står for bryllupskaken.

Bryllupsreise: ca 10.000 kr (med mindre jeg får med gubben på telttur i fjellet istedet, da blir det cirka 0 kr :sjarmor: )

Mat: ingen anelse, dersom det blir fint vær griller vi ute, laks og kylling med masse godt tilbehør, blir det dårlig vær blir det vel tapas eller noe sånt.

Vi bruker pengene våre på ringene vi skal gå med resten av livet, og vil kose oss sammen med våre nærmeste i en uformell setting på dagen vår. Man trenger ikke å blakke seg fullstendig for å gifte seg...

• Liker 1
Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Som bartender har jeg jobbet endel bryllup og for meg personlig så synes jeg det har vært synd å se på alle de pengene som ble spylt ned i do (ikke bokstavelig talt da...)

ved slike fester.

Når jeg og min kone skulle gifte oss gjorde vi det hos byfogden som var det naturlige stedet da ingen av oss er det minste relgiøse.

Vi hadde på oss normale finklær, ingen latterlig dyre brudekjloer og pingvinkostyme, men klær som var pene og som vi var komfortable å gå i.

Når det kom til festen i etterkant inviterte vi de nærmeste, de ble ca. 20stk + oss to.

Vi kjøpte inn brus, juice og litt øl og bestillte indisk fra en av restaurantene i nærheten av der vi bor.

Kostnad for mat og drikke ca. 3000,-

Kostnad klær 0,-

Kostnad sermoni 0,-

Ringene vi valgte var ikke de typiske lame bryllupsringene så her brukte vi ca. 10.000,-

Totalt kom det hele da på ca. 13.000,-

Vi hadde det kjempe fint.

• Liker 1
Skrevet

:rødme:

Mannen min og jeg giftet oss i Danmark, så vi fikk nok bryllupet vårt en god del billigere enn hva en vil kunne få til her hjemme i Norge.

Vi brukte ca 20 000 kroner på hele bryllupet, og da fikk vi 10 000 kroner av mine foreldre. :)

Prisen inluderte skreddersydd brudekjole for meg til 2000 kroner.

Slør 700 kroner.

Vest og karvat til mannen min 900 kroner. HAn brukte sin sorte dress som han hadde fra før.

Blomsterbukett 1500 kroner og 100 kroner for knapphullsblomster for brudgom og brudensfar.

Ringer 3150 kroner.

Pianist 700 kroner

Leie av lokale 900 kroner.

Suite 500 kroner

Frisør og negler 1175 kroner.

Mat på hotellet 3 retters middag 8165 kroner. Maten inkluderte fri vin,øl, brus og mineralvann. Sprit fikk gjestene kjøpe selv.

I tillegg hadde vi bryllupskake og kaffe til alle gjestene.

Vi hadde 17 gjester.

Så det trenger ikke å bli så fryktelig dyrt.

Må bare si det var den beste dagen i mitt liv :love:

Skrevet

Vi satser på et bryllup med mange gjester men lave utgifter. Har 40 000 til rådighet, og skal invitere 120.

Lokale leies for ca 3000, mat sørger vi for selv, kjøper noe fra catering, lager noe selv. Kanskje det vil komme på ca 10 000? Venninner baker kaker.

Drikke handler vi på tax free når vi er ute og reiser, og gir venner og familie oppdrag å handle med når de reiser.

Bussing av folk til og fra lokalet blir vel en av de største utgiftene. Bryllupet skal være på nyttårsaften, så vi kan ikke la gjestene stå i timeslang taxitelefonkø :). Bussingen kommer på ca 7000 kroner.

Brudekjole har jeg nettopp bestilt på ebay, med toll/moms kommer det vel på 2500 kr. Vi satser på at samboeren min får dress til samme prisen.

Så går det vel litt til pynting og slikt. kanskje jeg skal unne meg en frisørtime? Men ringer kjøpte vi i utlandet billig, og vi dropper bryllupsreisen foreløpig. Eventuelt kan vi ønske oss penger til den i gave fra gjester, skrive det opp som et alternativ på listen.

Tror ikke 40 000 er så langt unna hva det kommer til å bli totalt.

Gjest Gjest_La novia_*
Skrevet

Vi regner med å bruke ca 140.000. Hundre på feiringa, det blir en helg på en gammel gård. Da er to lunsjer, den ene ute rundt bålet, middag fredag, bryllupsmiddag, kaffe/kaker, drikke til måltidene, boblebad/badstu, en liten runde med hest og slede og aking inkludert. Vi blir ca 50 personer. 40.000 til klær, vielsen (HEF?), bryllupsreise i Europa et sted, invitasjoner, kort sagt alt det andre. Vi synes også det er mye penger, og må nok spare heftig (vi regner ikke med å få noe økonomisk hjelp). Begge er fra familier med lite penger og sparsom hverdag, og jeg er ikke ferdig med studiene ennå, men vi har nesten to år å spare på. Dessuten må halvparten av gjestene reise helt fra Spania, og familiene våre har aldri møtt hverandre før, og da blir det litt "lite" med bare en kveld. Så vi synes det er verdt det!

Men hvis dere ønsker å gifte dere og har lite penger, er det utrolig hva man kan få til - bare se på de som har svart før meg. Go for it!

Skrevet

Hei, hei

Bryllup er ofte dyrt, det er sikkert og visst. Leste et sted at et gjennomsnittsbryllup i Norge i 2008 kommer på 90.000 kr! Og det er faktisk gjennomsnittet. Vi hadde tenkt å sette av omlag 100.000 kr, men det utenom bryllupsreise - og tenkte det ville rekke til et litt mer eksklusivt bryllup. Det tror jeg nå neppe at det gjør...

Jeg var forlover i et bryllup i fjor, et utrolig fint dugnadsbryllup. De fikk lokale til 1500 kr, hadde venner som ordnet middag billigere, servitører gratis og det meste gjort på dugnad. Likevel ble totalkostnaden 85.000 kr! Dog, hun kjøpte en helt ny brudekjole til 10.000, så den trakk jo budsjettet oppover. Dessuten er fotograf en stor utgiftspost.

Så når jeg leser svarene over her om folk som klarer å få tradisjonelle bryllup til 40.000 blir jeg imponert! Kanskje er det billigere utenfor storbyene? Vi har i alle fall sjekket en god del priser rundtom til vårt bryllup og har ikke sjans til å få det under 90.000 om vi vil ha det tradisjonelt med 80 gjester.

Men så er det bare en gang i livet (forhåpentligvis) og da mener jeg det er verdt det!

Skrevet (endret)

Vi har foreløpig et budsjett på ca 100.000 + ringer... mye penger, men vi ønsker en stor fest med hele venneflokken og familien, og med mange tilreisende så blir det fort litt penger siden vi ønsker å stå for all mat og drikke når vi inviterer. Gifter oss også et sted hvor lokale koster endel så... Vi blir ca 90 gjester, hvorpå jeg har regnet med 5 barn i forhold til alkoholholdig drikke (mest sannsynlig blir det flere barn og færre voksne men...)

Viktigste postene:

Leie av sted (fredag-søndag): 12.000

Mat, 3-retters (leie kokk, handle ingr. selv): 19.000

Servitører (venner & bekjente): 6600

Velkomstdrink + frukt: 1950

Vin til maten (ca 120 kr pr flaske): 6100

Bryllupskake: 2300 (4 vanlige kaker + kakestativ fra ebay)

Kaffe avec: 1450

Alkohol til fri bar (øl, vin, whisky/cognac): 8000

Nattmat (pølse i brød eller sodd): 1800

Alkoholfri drikke: 700

Musikk: 7000

Fotograf: 5200

Trykksaker (invitasjoner, menykort, takkekort inkl porto mm): 1800

Dekorasjoner (blomster, servietter mm.): 3200

Frisør *2: 3000

Makeup: 0 (kusina mi er makeup-artist)

Brudebukett: 2500

Brystblomst *4: 600

Klær brudgom:

Dress inkl skjorte: 5000

Vest og kalvekyss sydd av min mor: 500 (materialer)

Sko: 600

Klær og utstyr brud:

Sko: 400

Slør, 2 m silkechiffon, sydd selv: 300 (materialer)

Undertøy: 500

Kjole: 0 (betales av min mor, antar pris på mellom 5-9000 i forhold til de kjolene jeg har sett på).

Smykke: 650

Ringene våre skal vi designe samråd med broren min som er gullsmed (han skal lage de), har fått estimert at de vil koste rundt 12.000.

Vi hadde i utgangspunktet regnet med å betale alt selv, men har fått beskjed fra både mine foreldre og hans at de ønsker å komme med et lite tilskudd.

Endret av Concertina
Gjest Neferet
Skrevet

Vi har planer om å få spart opp 100.000,- det er da inkludert alt unntatt eventuell bryllupsreise.

Vi har leid lokale der vi kan stå for alt selv (mat, alkohol, dekking, pynt osv.). Alkohol har vi begynt å kjøpe inn på reiser, i tillegg skal vi få hjelp av venner til å gjøre det samme når de reiser. Mat kommer vi til å satse på fra catering, ligger bedrift i samme bygg som vi leier som har ok priser. Kjoler er kjøpt på nett, de kostet til sammen ca kr. 1.800,- inkludert frakt. Vi har noe serveringshjelp fra venner, ikke alt er klart der enda. Seremonien skal arrangeres gjennom HEF, vi håper å få gjort den ute. Blomster vil vi ha elegant, men enkelt (har funnet ut at det nok blir litt mer penger her enn først antatt). Ringene har vi allerede, skal bruke forlovelsesringene våre. Kaker har vi ikke begynt å tenke på ennå, men fotograf er bestilt. Vi har valgt en fotograf der vi får bildene på cd og selv kan bestemme hva som skal fremkalles og i hvilke størrelser. Frisør har jeg lyst til å unne meg, da det er en once in a lifetime-greie...

Hmm, dette ble ustrukturert..... :) Ikke så mye struktur på planene våre enda skjønner jeg.... :lur:

Gjest Gjest_Peggy
Skrevet

Vi endte opp på ca 215 000,- Vi forholdt oss til budsjett, men sparte ikke på noe - dvs at vi hadde planlagt å bruke såpass med penger på det. Da hadde vi grilling på fredag (ca 6000,- for mat og drikke) og lunsj på søndag (betalt av andre), og resten brukte vi på den store dagen. Vi betalte 600,- per kuvert for treretters middag på hotell. Med alkohol til middagen og avec kom prisen per person på ca 1000,-. Brudekjole med tilbehør ca 15000, mannens antrekk ca 9000. Blomster inkl bukett, annen pynt og utstyr til trykking, invitasjoner etc ca 15000. Fotograf, profesjonell ca 15 000. Et utvalg andre utgifter var frisør ca 3000 for brud og forlover, brudepikekjoler 3000, en hobbyfotograf som fulgte oss hele dagen 3500, band 7000... Det var verdt hver eneste krone! Når det er sagt, handler alt om hva man gjør det til selv - et bryllup kan være vel så koselig og vellykket om man velger billigere alternativer - det gjelder vel bare å finne det som man selv ønsker (og har råd til):)

Skrevet

Vi kalkulerer med (og sparer med utgangspunkt i) 80.000 kr. Da skal vi ha ca 90 gjester (70 til middag og 20 til kaffen).

Det er mat, drikke, fest og fjas som kommer til å koste, ikke kjole og annet som varer bare i 1 dag. Minnene fra vielsen og festen, det er de som varer evig.

Vi har heldigvis allerede funnet et veldig fint lokale som har flere alternative middager. F.eks kan vi velge å servere kun hovedrett og kaker, og ender da opp på et alternativ der alle blir gode og mette, men der det ikke kommer til å koste mer enn 700kr pr gjest.

Kjole, frisør etc ønsker vi ikke å bruke så alt for mye penger på.

Fotograf bir dyrt, men bilder varer også evig, så det er verdt å betale litt for.

Gjest sløseren
Skrevet

* Hvor mye kostet ditt bryllup/hvor mye regner du med at ditt kommer til å koste?

* Hvor mange gjester?

Av de i vennekretsen som har giftet seg de siste årene, har alle budsjettert med 100.000, og alle har oversteget dette. Er dette en vanlig sum å gå ut fra?

Har vært sammen med mannen i mange år, har barn og hus. Har lyst til å gifte meg, men det passer aldri helt økonomisk... :forvirret:

Vi begynte med et budsjett på 100 000. Da hadde vi allerede fått en del ting billig og tenkte det holdt lenge... Det er lenge siden vi forsto at det kom til å sprekke :)

Skrevet

Jeg og min kjære har budsjettert med at vi skal spare 100.000 til den store dagen, i tillegg får vi dekket mat og ytterligere 45.000 av foreldre... Vi håper at vi sitter igjen med penger til en flott bryllupsreise etter dette og kanskje noe til overs, men ser at det kommet til å bli dyrt iallefall i og med at vi ikke ønsker oss standardløsninger på alt :sjenert: Jeg tror forøvrig alltids det er mye man kan økonomisere på, men vi ser at det er en del utgifter som går bananas som f.eks fotograf... Hun vi skal ha tar 7800 for fotografering inklusiv fremkallinger av bilder i album. I tillegg tar hun 1500 for foto under vielsen. Takkekort blir vel rundt 2000 kr og forstørrelser til alle sett skilte foreldre 500 per stk pluss stort til oss selv på kanskje 1500. Det blir en stoooor post!!

Skrevet

Hei.

Vi kommer til å ligge på rundt 20.000 tenker jeg, uten bryllupsreise. Den kommer på 10.000.

Da koster kjolen 2000, tilbehør 1000, bukett (+ 4 brystbuketter, blomster til håret og bukett til mammas grav) kommer på 500, brudgommens dress, sko osv kom på 6000, mat og drikke på restaurant til 21 stk kommer på ca 8000. Så har vi 2500 til "diverse" som vi sikkert har glemt.

Vi har rett og slett ikke tid til fotograf, vi reiser til utlandet 5 timer etter viselsen, men satser på at det blir tatt noen fine bilder underveis som vi kan bruke til takkekort. Vi er ikke så veldig opptatt av å ha et digert brudebilde på veggen.

Vi har bare invitert de nærmeste som betyr mest for oss, så vi kommer kanskje til å ha en vennefest etterhvert, men det har vi ikke bestemt enda.

Gjest Gjest_Lill_*
Skrevet

* Hvor mange gjester?

Vi har også vært sammen noen år. Og vi har kommet fram til at det viktigste for oss er å bli gift, ikke ha ett stort bryllup. Da ville det tatt mange år før vi hadde hatt råd til det. :sjenert:

Vi har budsjetert med ca 20 000 MAX.(inkl 10 000 fra min far)

Skal prøve å få det rimligere. :fnise:

KLÆR

Ca 2000 til kjole. Skal kjøpe selskapskjole på salget.

350kr brudepikekjole. Kjøpt på opphørs salg.

500-1000 klær til guttungen.

Mannen har dress.

Vi skal gifte oss en fredag og ha middag for foreldre og søsken. Ca 18 stk

Da har vi bestemt oss for å kjøpe svinesteik på salg ( ca 30kr kilo, dette har de på rema innimellom) Så middag og tilbehør, drikke osv kommer på ca

1000kr

Lørdagen skal vi ha resten av familien og venner på fest.

3000 lokale

3500-4000 i mat. Beta suppe bestilt fra catering.

1000 I bord pynt og servietter o.l.

Også kommer baren i tillegg. Den er usikker på hvor mye kommer på.

Fotograf har vi valgt vekk. Dette fordi vi har mange gode hobbyfotografer med speilreflekskamera i familien.

Så sånn ser planen vår ut foreløpig :love:

Skrevet

Mulig jeg er veldig naiv... men foreløpige budsjett ligger på rundt 55.000,-, så regner kanskje med det blir rundt 60.000,-. Da er evt. bryllupsreise IKKE inkludert.

Har satt opp sånn ca hva jeg tror ting og tang vil komme på.

Det vil da bli ca 80-90 gjester, hvorav ca 60 til middag.

Seremoni kr 3 700,00 (HEF)

Kjole kr 2 100,00

Tilbehør kr 500,00

Antrekk han kr 2 000,00

Brudepikekjoler kr 1 500,00

Blomster kr 2 000,00

Ringer kr 5 000,00

Hår/sminke kr 0,00 (frisør i familien)

Invitasjoner kr 200,00 (lager selv)

Bordkort kr 150,00 "

Program kr 100,00 "

Takkekort kr 1 000,00 "

Diverse

(servietter/duker/etc) kr 2 000,00

Fotograf kr 1 000,00 (flink hobbyfotograf)

Mat kr 15 000,00

Drikke kr 10 000,00

Bryllupskake kr 800,00 (venninne er konditor)

Nattmat kr 1 500,00

Leie lokale kr 1 500,00 (grendahusopplegg)

Musikk kr 3 000,00

Bil/transport kr 2 000,00

Kommer til å prøve å spre utgiftene utover frem til bryllupet om litt over ett år. Kjøper f.eks. litt alkohol hver mnd. Antrekkene er delvis klar allerede, og skal ha resten klart i god tid, slik at dette ikke blir noen utgiftspost på bryllupstidspunktet.

Har ennå ikke kalkulert med gaver/betaling til hjelpere og servitører, for mye er ennå så uklart at vi ikke vet hvor mange vi trenger, og hvor mye cateringfirmaet skal stå for.

Hvis noen kommer på vestentlige ting som er glemt, eller poster som HELT SIKKERT kommer til å sprekke, så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ca 55-60.000 er ikke noe fastsatt budsjett/tak i seg selv, kun det mitt foreløpige regnestykke har kommet på...

Skrevet
Hvis noen kommer på vestentlige ting som er glemt, eller poster som HELT SIKKERT kommer til å sprekke, så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ca 55-60.000 er ikke noe fastsatt budsjett/tak i seg selv, kun det mitt foreløpige regnestykke har kommet på...

Har du kjøpt kjolen allerede og har du noe av tilbehøret fra før av? For 2600 med tilbehør hørtes ikke så mye ut dersom du skal ha en tradisjonell brudekjole.

Tilbehør for meg er ihvertfall undertøy, strømper, strømpebånd, underskjørt, sko, slør, annen hårpynt og smykker. I tillegg må kjolen min tilpasses, og bare det kommer på 1500.

Musikken: Har du noen bekjente som skal spille for dere? Både DJ-er og levende musikk er dyrt. Gjerne 5-6000 for én person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...