Gå til innhold

Den ene blir gift for annen gang

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest i dag
Skrevet

Jeg har alltid drømt om hvordan jeg vil ha mitt bryllup. Det har vel vært nokså tradisjonelt, men gjerne med en liten vri. X-en fridde aldri tross

masse hint som ikke var å ta feil av...

Såååå.....har jeg blitt sammen med min sjelevenn...Vi har det så herlig sammen, og vi snakker om brullup. :gjeiper:

(dette har jeg ikke hatt så veldig lyst å ta opp...)Jeg har alltid hatt en drøm om å stå hvit brud i nærkirken, og alltid sagt spøkefult (tidlligere altså) at i Tinghuset gifter jeg meg ikke.

Det jeg vet om hans tidligere bryllp er at min tilkommende har giftet seg i nærkirken og kjørt gammel bil til/fra kirken. Denne kirken er veldig nær og fin, men jeg vet ikke om jeg klarer å gifte meg der. Mulig han ikke tenker som meg, men jeg vil da ikke ha noe som ligner ett "kopi-brullup".

Sååå nå tenker vi at utlandet f.eks. Italia som vi elsker å være kunne være ett fint sted å gifte seg. Problemet da blir hans foreldre. De er såpass gamle at de ikke orker være med, og søsken har for dårlig råd til å være med.

Kanskje vi bare skal reise til Las Vegas å gifte oss... :fnise:

Dette er jaggu ikke lett når det er så mange en tydeligvis må til hensyn til. Noen gode råd eller erfaringer på veien....?

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Hvis det passer livssynet deres, kan det kanskje passe med en humanetisk vielse?

Da har dere ganske stor innvirkning på hvordan seremonien blir og hvor dere vil gjennomføre vielsen. Dessuten blir det i alle fall ingen kopi av hans forrige bryllup. Jeg har ikke vært i bryllup i regi av HEF selv, men de jeg kjenner som har vært det sier at det var kjempeflott og like høytidelig som i en kirke.

Skrevet

Hva er muligheten for å arrangere bryllupet hjemme i deres egen hage, eller en annen hage? Vil det være mulig å få en prest eller sorenskriver alt etter hva som passer deres livvsyn, til å komme og holde vielsen der?

Da kan dere sammen arrangere og ha stor inflytelse på hvordan selve vielsen blir.

Da vil dere ha større mulighet til å ha hans foreldre tilstede også.

Jeg er selv gift med en mann som har vært gift en gang før. Ikke noe problem det. Eneste vi kom frem til var at vi ville ta hensyn til hva vi ønsket, og ikke hva evt andre familiemedlemmer måtte mene.

Det handler om dere og hva dere ønsker på bryllupsdagen.

Gjest Gjest_Kat_*
Skrevet

I vielsesbrosjyren fra kirka står dette:

"I Den norske kirke kan dere bare gifte dere i en kirke eller et annet gudstjenestested som etter biskopens avgjørelse kan brukes til vigsel."

Så hvis man ønsker seg vielse i en hage e.l. tror jeg at man må ha borgelig/humanetisk vigsel...

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Det finnes noe some heter freelanceprest. En freelance prest har ikke vigselsrett i vigslet rom, men kan alikevel utføre vielser. Hvis man vil gifte seg andre steder enn i kirken er dette et alternativ.

Endret av Phaedra
Skrevet
Jeg har alltid drømt om hvordan jeg vil ha mitt bryllup. Det har vel vært nokså tradisjonelt, men gjerne med en liten vri. X-en fridde aldri tross

masse hint som ikke var å ta feil av...

Såååå.....har jeg blitt sammen med min sjelevenn...Vi har det så herlig sammen, og vi snakker om brullup. :gjeiper:

(dette har jeg ikke hatt så veldig lyst å ta opp...)Jeg har alltid hatt en drøm om å stå hvit brud i nærkirken, og alltid sagt spøkefult (tidlligere altså) at i Tinghuset gifter jeg meg ikke.

Det jeg vet om hans tidligere bryllp er at min tilkommende har giftet seg i nærkirken og kjørt gammel bil til/fra kirken. Denne kirken er veldig nær og fin, men jeg vet ikke om jeg klarer å gifte meg der. Mulig han ikke tenker som meg, men jeg vil da ikke ha noe som ligner ett "kopi-brullup".

Sååå nå tenker vi at utlandet f.eks. Italia som vi elsker å være kunne være ett fint sted å gifte seg. Problemet da blir hans foreldre. De er såpass gamle at de ikke orker være med, og søsken har for dårlig råd til å være med.

Kanskje vi bare skal reise til Las Vegas å gifte oss... :fnise:

Dette er jaggu ikke lett når det er så mange en tydeligvis må til hensyn til. Noen gode råd eller erfaringer på veien....?

Samme her. Min tilkommende er gift fra før i kirke. Føler litt anderledes. Han har jo gjort alt før:(

Men heldigvis skal vi gifte oss i en kirke langt fra hvor han giftet seg sist:)

Høres veldig fristende å bare dra ut av landet å knyte tråden..men jeg har også så sårt lyst å feire med familie og venner:)

Skrevet

Ifjor var jeg i en nydelig "partnerskapsinngåelses-sermoni" i regi at Humanetisk forbund.

Den ble holdt på en gård (som blir leid ut som selskapslokaler) i litt landlinge omgivelser, og selve sermonien foregikk på trappen til huset, med "prest" og ekteparet oppe på platået, og forloverne stod nedover trappen.

Det var på baksiden av huset, så det var plen med partytelt og stoler til å sitte på. (http://www.drengsrudgard.no/)

En nydelig sermoni, mye mer romantisk enn et kirkebryllup!

Kanskje noe lignende er noe for dere?

Sjekk lokaler i nærmiljøet!

Gjest lillelinn
Skrevet

unitarisk forbund har både religiøse og borglige vielser :D snakk med pastor knut her på k.g :D

Skrevet
Det finnes noe some heter freelanceprest. En freelance prest har ikke vigselsrett i vigslet rom, men kan alikevel utføre vielser. Hvis man vil gifte seg andre steder enn i kirken er dette et alternativ.

Oi, hvor finner jeg informasjon om dette??

Vi skal gifte oss neste år, å vi vil ikke ha noen kirkelig vielse, men en prest hadde vært fint :)

Gjest lillelinn
Skrevet

søk på unitarforbundet. tror det er unitarforbundet.no...

det er prester der :D

Skrevet
Oi, hvor finner jeg informasjon om dette??

Vi skal gifte oss neste år, å vi vil ikke ha noen kirkelig vielse, men en prest hadde vært fint :)

Det vet jeg faktisk ikke. Jeg leste om det på Ditt Bryllup her om dagen. Prøv å kontakte dem? :)

Skrevet
Tusen takk, jeg søkte på googel etter frilansprest og fant egentlig ikke så mye om emnet, men tusen hjertlig takk :)

Det ser ut som om det er en del som har klart å få en helt vanlig prest til å vie dem andre steder i kirken også - så lenge presten er positiv til det. De har blant annet blitt viet i stua si, i hagen osv. Du kan jo alltids ta kontakt med sognepresten eller noe og spørre om han vil eller vet om noen som vil :jepp: (evntl. noen som er freelanceprest hihi, ganske tøft ord :fnise: )

Skrevet
Det ser ut som om det er en del som har klart å få en helt vanlig prest til å vie dem andre steder i kirken også - så lenge presten er positiv til det. De har blant annet blitt viet i stua si, i hagen osv. Du kan jo alltids ta kontakt med sognepresten eller noe og spørre om han vil eller vet om noen som vil :jepp: (evntl. noen som er freelanceprest hihi, ganske tøft ord :fnise: )

Han som er sogneprest der vi skal vigsles, er ganske konservativ.. å godtar ingen andre vielser enn de som foregår i kirken :snurt:

Men frilanspresten er faktisk en som vi kjenner litt fra før, så det skal bli fint :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...