Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Min hund med mye pels får en slags mugglukt i ansiktspels og nedover brystet - antakelig ford han blir våt når han drikker. Og det er ikke praktisk mulig å føne han tørr etter hver gang han har drukket eller vært ute i vått gress. Han bader 1 gang i uken siden pelsen påkrever det, men jeg klarer ikke å få denne mugglukten skikkelig vekk. Er det noen som har noen tips?
Ecolia Skrevet 3. august 2008 #2 Skrevet 3. august 2008 Litt OT, men ingen hunder skal vel i utgangspunktet bades en gang i uken? Som i vaskes, altså..
LukaFrost Skrevet 3. august 2008 #3 Skrevet 3. august 2008 Lukter det ikke av alle hunder da? Syes det jeg. Litt derfor liker jeg ikke å klappe hunder.
FangeLiv Skrevet 3. august 2008 #4 Skrevet 3. august 2008 Ja, den lukten i "skjegget" på hårete hunder er veldig vanlig. Du bør ikke bade ham oftere enn en gang i uken, og skjønner at det blir helt pes å føne ham. Lukter det bra når han har badet og en stund etter? Hvis det lukter ille da også kan det jo hende at det virkelig er kommet mugg i pelsen. Jeg hadde bearded collie før og måtte bare akseptere at det luktet gøgg under haka iblant. Men mugglukt var det riktignok ikke.
pittie Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 Mugg på dyr blir vel på en måte slags skorper? Men i hvertfall, vond lukt i hunden kan og være pga feil inntak av ernæring. Får han i seg nok oljer og antioksydanter feks?
FangeLiv Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 Mugg på dyr blir vel på en måte slags skorper? Jo, det blir skorper, og da særlig på mer tykkhudede dyr som hester, geiter og kuer. Mugg hos hunder og katter er veldig uvanlig. Med mugg mente jeg at det har oppstått en bakteriesykdom eller annen hudlidelse.
flYflax Skrevet 4. august 2008 #7 Skrevet 4. august 2008 Litt OT, men ingen hunder skal vel i utgangspunktet bades en gang i uken? Som i vaskes, altså.. Mine kan fort bli badet en gang i uken i utstillings perioder, med riktig bruk av shampo, balsam og after bath har det enda ikke gitt noe utslag... Tispen min på fem år har i perioder blitt badet så ofte mange mnd på rad, og hun har nå gått snart et halvt år uten å blitt badet og, og pelsen er ikke ødelagt på noen måte.
Gjest ts Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 Min rase må bades ofte rett og slett, men man må være nøye med produktvalg. Når han blir badet med shampo lukter han nesten godt... men problemet kommer når han blir våt igjen og dette bruker tid på å tørke naturlig. jeg synes ikke lukten går helt bort uansett hva jeg gjør. får kanskje høre med dyrlegen ved neste besøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå