Gå til innhold

Kattkiss och bajs i sandkassen til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sandlåda/sandkasse till barnen ute, naturligtvis är den inbjudande för grannens katt med fräsch mjuk sand.

Idag har jag efter en veckas ouppmärksamhet varit nere och plockat bajs. Det var MYCKET bajs, och sanden stinker av kattkiss.

Tidigare hade vi lock på sandlådan/sandkassen men det gick sönder och de andra grannarna vi delar sandkassen med kastade delarna som bara ramlade isär. Vi har dessutom varit dumma nog att plocka undan leksakerna ur sanden på kvällen så det ska vara lätt för barnen att leka på nytt i den dagen efter. Det gör det dumt nog också lättare för katten (eller katterna?) att använda den som toalett. Nåja, jag har snickrat ett nytt lock med nät som ska vara lätt för barnen att använda.

MEN:

Hur gör jag för att sanera sanden?

Jag har grävt bort alla 158 bajspluttar jag hittade, och försökt "lufta" sanden. Jag har sprayat lite diskmedel/oppvaskmiddel-vattenblandning från köket i ett menlöst försökt.

Några tips?

Måste jag byta ut all sand?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med kattetiss bortsett fra å spyle sanden godt.

Skrevet

Spyle sanden er vel det eneste ja. Også bør du investere i et lokk over sandkassen.

Gjest Gjest_Gerd_*
Skrevet

Vi var veldig plaget med dette da vi bodde i borettslag..

Jeg ville ha byttet ut sanden og skaffet meg et lokk, eventuelt en pressening.

Katteekskrementer i sandkasser er det verste som finnes.

Er ikke kattehater altså, katten vet jo ikke bedre, så da er det vår oppgave å holde den unna.

Skrevet

Jag är rädd för att jag måste byta ut sanden ja... Sandlådan är byggd med en slags pressening i botten så jag vet inte om det hjälper att spola men jag ska göra ett försök.

Jag är inte arg på katten eller på grannarna för vi har ju byggt en fin låda åt den att kissa i (i kattens ögon).

Även när vi hade det gamla locket så lades det inte alltid på men vi hade inte problemet då.

Jag snickrade i ordning ett nytt lock i dag med netting över (så att den nerkissade sanden kan få regn och luft), och det verkar fungera; min man såg nyss att grannkatten var i jordbärslandet och kissade där i stället för i sandlådan. :roll:

Finns det nåt som katter ogillar som jag kan lägga ut eller spraya i sandlåda eller planteringar?

Uppskuren lök? Citroner?

Skrevet (endret)

Ja, en får sånn get off spray en kan bruke. Krystaller også, men de vet jeg ikke om bør brukes i nærheten av nysgjerrige barn, siden de er fine og grønne, og helt sikkert noe som kan friste til smaking.

Her er noen eksempler: http://www.hundsomhobby.no/index.php?page=...=1&Itemid=1

Endret av Saeria
Skrevet

Gröna och fina kristaller hamnar garanterat i en barnmun, men sprayen ska jag köpa och prova innan grannens katt helt flyttar in hos oss ;)

Skrevet

Håper det funker. Vi har også sandkasse, men vår katt foretrekker å gjemme seg bakerst i det ene bedet, bak rhododendronen, eller under en diger tujalignende sak. ;)

Skrevet

Du kan ikke sprute vann på katta når den kommer? Skremme den vekk? Jeg har to katter, og naboene har fått beskjed om å skremme de vekk hvis de er i veien. Samt fortelle meg det, sånn at jeg kan hjelpe til. Jeg ville, som katteeier, selv plukka de 158 (!!!!) klumpene selv fra naboens sandkasse...

Appelsinskall funker i mammas jordbærland, forresten.

Skrevet

Jo vi skrämmer iväg katten... det är ju bara det att vi faktiskt "bjudit in den" när vi gör en sådan fin sandlåda åt barnen/katten. Det är itne alltid lätt att se den heller, när jag sett den vara i sandlådan så har jag stått i barnens rum och tittat ner på trädgården, 2½ våning ner från det fönstret och 50 meter bort...

Jag tänker inte be grannen om att rensa lådan denna gång, jag tycker nog att vi gjort lika mycket fel som INTE haft lock på den fram till nu.

Jag har inte sett mycket av denna katt tidigare i år eller förra året - då höll hon sig på deras tomt/hage men i år ser jag henne i vår trädgård och ibland ser jag hur hun är utanför vår dörr och nyfiken på att smita in. Men jag skrämmer i väg henne, mest för vår allergiske sons skull. Blommor och rabatter är väl OK att kissa i, men sandlådan vill jag gärna ha ifred.

Vi får se hur det går, nu åskar det och regnet vräker ner - jag får se hur det hjälper mot kisset i sandlådan. Stinker det fortfarande när det torkat igen så måste vi nog byta sanden.

Skrevet
Jag har sprayat lite diskmedel/oppvaskmiddel-vattenblandning från köket i ett menlöst försökt.

Några tips?

Måste jag byta ut all sand?

Uff, hva fikk deg til å spraye på oppvaskmiddel?? :overrasket:

Oppvaskmiddel fjerner da ingenting.

Og ja, du må bytte sand (selvfølgelig).

Og skaff dere nå et lokk til å ha over den sandkassa, eller droppe hele kassa.

Skrevet

Oppvaskmiddel... ja vi hade en sprayflaska med diskmedel-vattenbladning ute för att göra rent barnens leklåda och leksaker. Så sprayade jag av sandlådans kanter de kan sitta på också, och torkade av. Så då sprutade jag lite över sanden också. Menlöst, meningslöst, verkningslöst ja - men det kändes bra att göra NÅT i alla fall...

och som jag skrivit tidigare, jag har redan snickrat ett nytt lock, som ser ut att fungera eftersom katten nu gör sina behov bland jordgubbarna i stället.

Skrevet

Aldr hatt så mye katter etter at vi brukte sånn "kattdegvekk" fra Plantasjen. Funka seriøst ikke.

Ellers kan man legge nett over sanden. Det er ikke noe ok for kattetasser å tråkke i.

Skrevet

Hva med å spraye klorinvann på sanden? Og skylle godt selvsagt=)

Har dere presenning under sanden(?) Hvorfor det? Tørker sanden opp etter en regnskyll da? Eller blir det surt nedi der?

Skrevet

Det är inte en riktig pressening utan någon slags planteringsspärr. Det är en svart presseningsliknande matta i botten. Det var grannen som grävde i ordning sandlådan. Den ska visst hindra rötter för att komma in i sanden eller barnen för att gräva så djupt att de kommer ner till jorden.

Direkt efter regn är den ju blöt, och efter någon dag är den ju torrare på ovansidan än en decimeter ner. Men fuktig är den inte. Inte heller sur.

Jag har aldrig tänkt på det förut. Den kanske inte ska vara där? :klø:

Skrevet

Jag har aldrig tänkt på det förut. Den kanske inte ska vara där? :klø:

Vel, jeg tenkte det ikke var så lurt å ha tett presenning nedi der, sånn at det ikke var drenering i sandkassen. Ikke vet jeg=)

Skrevet

Pepper kan man strø i sanden for at katten skal holde seg unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...