Gå til innhold

Hvorfor Norge ikke har makt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor har ikke Norge noe spesielt med makt? Og hvorfor bestemmer ikke Norge over seg selv, men må følge lover EU lager? Ville det vært anderledes om vi gikk ut av EØs? Kina bestemmer jo over seg selv, Iran og USA også og sikkert flere andre land. Hvorfor ikke Norge?

Og hvorfor virker det som at de fleste land som har dødsstraff også har mer makt og bestemmer mer enn land som ikke har dødsstraff? Og er det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bestemmer jo forsåvidt over oss selv. Grunnen til at vi må følge enkelte lover fra Eu er som du sier at vi valgte/bestemte oss for å bli med på EØS-avtalen. Dermed har vi forpliktet oss til å følge en del nye lover og regler som kommer. Vi kan sikkert melde oss ut, men det tror jeg aldri blir et aktuelt tema.

Nå er det jo spørsmål om vi skal bli fullt medlem i EU som kommer ,- enda en gang.

Mye av diskusjonen for eller mot går jo nettopp på det med å få bestemme.

Motstanderene tror vi får bestemme mer selv ved å være utenfor EU.

Tilhengerne tror vi får mere medbestemmelse ved å være fullt medlem.

Norge har sikkert frihet og makt til å innføre dødsstraff om vi vil (om ikke EØS-avtalen setter et hinder der, det vet jeg ikke). Vi har altså bestemt oss for å ikke ha dødsstraff, det var vårt eget valg.

Men har en stat med dødsstraff nødvendigvis mere makt ? Vel,den type makt som er positiv, mener jeg.

Et annet punkt er jo at Norge internasjonalt er et bittelite land ,folketallet tatt i betraktning, men vi deltar likevel i mange internasjonale beslutningsorganer. Hvor vi kan ha påvirkningsmakt.

Skrevet

Fordi alt handler om penger.

Stort folketall = masse penger til det korrupte hierarkiet (som f. eks i EU) = makt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...