Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 Jeg er 19 år, veier rett under hundre kg og er 177cm høy. Bruker str. 42/44 i klær på overkroppen, og 44/46 på underkroppen. Jeg skal ned! Jeg aner ikke hva "trivselsvekta" mi er, og heller ikke hva jeg "bør" veie. Er 75kg en vekt som kan være passende? Jeg har begynt å tenke litt på trening. Kan det funke å sykle 40min annenhver dag, og gå fort 40 min de andre dagene? Pluss styrketrening hjemme? Hva med måltid? Hvor mye bør jeg spise hvis jeg tar utgangspunkt i dette treningsopplegget? Og ikke minst, hvor lang tid bør jeg beregne å gå ned til rundt 75kg? Jeg er helt blank, men nå SKAL jeg ned. Tips, råd og motivasjon fra dere flinke damer tas imot med stor takk!
Gjest Bolledeig Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Så fint at du skal igang med trening og riktig kost, det er ett skritt i riktig retning. Mine råd til deg er for det første å ikke sette seg uoppnåelige mål i starten. Om du tidligere har vært så og si inaktiv og spist veldig usunt, er det ikke noen god idé å gå ut med et utgangspunkt om å spise perfekt ned til det siste matmolekylet og å trene 5 ganger i uken, f.eks. Man blir jo fort veldig "giret" når man først har gått inn for å gjøre noe sånt, men det er veldig viktig at man ikke går så hardt ut at man dreper motivasjonen med en gang. Ting kan virke svært uoverkommelig om man går inn for å gjøre alt perfekt fra dag 1, og da er det farlig enkelt å falle tilbake på gamle vaner. Detaljstyring var en annen ting som er veldig fristende. Man går inn og analyserer omtrent hver matbit man putter i munnen, måltidsfrekvens, antall desiliter vann man drikker og i det hele tatt. Om man har levd usunt kan det bli EKSTREMT mye å sette seg inn i på en gang om man skal ha idealkostholdet helt fra start. Da er det bedre å begynne forsiktig, og heller la ting komme litt av seg selv. Det er faktisk ikke så vanskelig å forbrenne fett, det eneste du trenger å gjøre er å spise mindre enn det du forbrenner. Samtidig forstår jeg jo at det er omtrent like enkelt som å si at det eneste du trenger for å vinne 100 meteren i Beijing er å løpe fortest. Jeg ville ikke fokusert alt for mye på vekt og idealvekt og hvor mange kg man burde gå ned i begynnelsen. Du sier selv at du ikke kjenner din egen idealvekt, så da kan vi gå ut fra BMI. Det er ikke verdens beste mål, men kan gi en pekepinn. For din høyde er du innenfor normalområdet i BMI når du veier mellom 63-79 kg. Et ganske stort sprik, som du kan se. Hva med å ha et delmål om å f.eks gå ned 5 kg/ 10 cm rundt midjen, og ta det videre derfra. På den måten har du målet rimelig kort tid foran deg, og det hele virker ikke som en like uoverkommelig oppgave. Når det gjelder trening er styrketrening gull verdt for å forbrenne fett, fordi det ikke bare er kaloriforbrennende mens du holder på, men fordi styrketreningen gjør at hvileforbrenningen din (altså forbrenningen du har mens du er i ro) øker. Jeg har et fint styrkeprogram for hele kroppen som kan trenes hjemme her: trening Med egen kroppsvekt og kanskje noen flasker fylt med vann er man kommet langt, etter hvert kan man kanskje begynne med strikk eller vekter. Men som sagt, ikke overdriv. Det er bedre å trene 2-3 ganger i uken i mange måneder enn å trene 7 ganger i uken i en uke og gi opp og deretter gå tilbake til det gamle. Matmessig er det svært vanskelig å si noe spesifikt, jeg vet lite om hva du spiser nå, men tenk masse grønnsaker, det fyller magen og gir nyttige næringsstoffer, magre proteinkilder, langsomme karbohydrater som metter bedre/lengre som f.eks havregryn, fullkornspasta, brun ris, linser og bønner og liknende. Prøv å få sukkerinntaket til et minimum. Det vil si å gjøre som da man var liten og lørdagsgodt kun var på lørdagene (det er ingen som sier at du aldri skal unne deg noe, problemet blir når det er helg hele uken), og prøv også å unngå flytende kalorier av typen fruktjuice og liknende. Da er det mye bedre å spise en appelsin enn å drikke 2 dl juice. Man får også mer fiber inn ved å spise frukt i stedet for å drikke den, og det gir bedre metthetsfølelse. Matvaner har faktisk også en del å si når man skal holde litt oversikten over hva man putter i munnen. Spis til du blir mett, men ikke mer, spis ved bordet og ikke foran TV, mens du kjører bil, er ute og går, når du surfer på internett, mens man leser etc. Da er man konsentrert om noe helt annet enn maten, og da spiser man også mer enn det man vanligvis ville gjort. Når det gjelder vektnedgang er det en enkel måte å gjøre det på. Begynn å trene, og begynn med sunn mat i moderate mengder. Hvis du etter 2-3 uker ikke merker noen endring på vekten, da kan du redusere matmengden en smule, eller øke treningsintensiteten/mengden. Føler du at du har null energi, er sliten og svimete, selv om du går ned i vekt, kan du kanskje prøve deg på litt mer mat. Går du ned i et fornuftig tempo og føler deg bra, ja da fortsetter du med akkurat det du gjør. Bare husk at når du kommer i bedre form, ja da må du også utfordre deg selv mer treningsmessig for å få de samme resultatene Og går du på en sprekk, ja så prøv å begrense skadene, og fortsett som før. Børge Fagerli hadde en fantastisk sammenlikning til dem som sprakk på slankekurer og da bestemte seg for at alt var ødelagt og stappet i seg alt de kom over: Dette er jo utrolig lite produktivt, og jeg hørte en veldig fin metafor som dere skal få høre: - Du er midt i byen på en lørdag formiddag, og går tilfeldigvis forbi et speil. Der ser du at glidelåsen på buksa er oppe. Hva gjør du? Svar: Du drar den selvfølgelig opp, og later som ingenting. Livet går videre. Så hvorfor i hule heite er det noen av dere som tenker "Åh nei! Glidelåsen er åpen, nå er ALT ødelagt! Da kan jeg like gjerne rive hele glidelåsen av buksa, rive av buksa, genseren, undertøyet og springe rundt naken mens jeg hyler høyt sånn at alle kan få dele min frustrasjon over hvor mislykket jeg er som person" ??? Det er ikke verdens undergang hvis man sprekker en gang eller to, så lenge man fortsetter med det som funker i ettertid og ikke bare gir opp! Hvis du lurer på noe mer, eller har kommentarer til noe, så må du bare skrike ut! Skal følge med i denne tråden
Gjest TS Skrevet 2. august 2008 #3 Skrevet 2. august 2008 Så fint at du skal igang med trening og riktig kost, det er ett skritt i riktig retning. Mine råd til deg er for det første å ikke sette seg uoppnåelige mål i starten. Om du tidligere har vært så og si inaktiv og spist veldig usunt, er det ikke noen god idé å gå ut med et utgangspunkt om å spise perfekt ned til det siste matmolekylet og å trene 5 ganger i uken, f.eks. Man blir jo fort veldig "giret" når man først har gått inn for å gjøre noe sånt, men det er veldig viktig at man ikke går så hardt ut at man dreper motivasjonen med en gang. Ting kan virke svært uoverkommelig om man går inn for å gjøre alt perfekt fra dag 1, og da er det farlig enkelt å falle tilbake på gamle vaner. Detaljstyring var en annen ting som er veldig fristende. Man går inn og analyserer omtrent hver matbit man putter i munnen, måltidsfrekvens, antall desiliter vann man drikker og i det hele tatt. Om man har levd usunt kan det bli EKSTREMT mye å sette seg inn i på en gang om man skal ha idealkostholdet helt fra start. Da er det bedre å begynne forsiktig, og heller la ting komme litt av seg selv. Det er faktisk ikke så vanskelig å forbrenne fett, det eneste du trenger å gjøre er å spise mindre enn det du forbrenner. Samtidig forstår jeg jo at det er omtrent like enkelt som å si at det eneste du trenger for å vinne 100 meteren i Beijing er å løpe fortest. Jeg ville ikke fokusert alt for mye på vekt og idealvekt og hvor mange kg man burde gå ned i begynnelsen. Du sier selv at du ikke kjenner din egen idealvekt, så da kan vi gå ut fra BMI. Det er ikke verdens beste mål, men kan gi en pekepinn. For din høyde er du innenfor normalområdet i BMI når du veier mellom 63-79 kg. Et ganske stort sprik, som du kan se. Hva med å ha et delmål om å f.eks gå ned 5 kg/ 10 cm rundt midjen, og ta det videre derfra. På den måten har du målet rimelig kort tid foran deg, og det hele virker ikke som en like uoverkommelig oppgave. Når det gjelder trening er styrketrening gull verdt for å forbrenne fett, fordi det ikke bare er kaloriforbrennende mens du holder på, men fordi styrketreningen gjør at hvileforbrenningen din (altså forbrenningen du har mens du er i ro) øker. Jeg har et fint styrkeprogram for hele kroppen som kan trenes hjemme her: trening Med egen kroppsvekt og kanskje noen flasker fylt med vann er man kommet langt, etter hvert kan man kanskje begynne med strikk eller vekter. Men som sagt, ikke overdriv. Det er bedre å trene 2-3 ganger i uken i mange måneder enn å trene 7 ganger i uken i en uke og gi opp og deretter gå tilbake til det gamle. Matmessig er det svært vanskelig å si noe spesifikt, jeg vet lite om hva du spiser nå, men tenk masse grønnsaker, det fyller magen og gir nyttige næringsstoffer, magre proteinkilder, langsomme karbohydrater som metter bedre/lengre som f.eks havregryn, fullkornspasta, brun ris, linser og bønner og liknende. Prøv å få sukkerinntaket til et minimum. Det vil si å gjøre som da man var liten og lørdagsgodt kun var på lørdagene (det er ingen som sier at du aldri skal unne deg noe, problemet blir når det er helg hele uken), og prøv også å unngå flytende kalorier av typen fruktjuice og liknende. Da er det mye bedre å spise en appelsin enn å drikke 2 dl juice. Man får også mer fiber inn ved å spise frukt i stedet for å drikke den, og det gir bedre metthetsfølelse. Matvaner har faktisk også en del å si når man skal holde litt oversikten over hva man putter i munnen. Spis til du blir mett, men ikke mer, spis ved bordet og ikke foran TV, mens du kjører bil, er ute og går, når du surfer på internett, mens man leser etc. Da er man konsentrert om noe helt annet enn maten, og da spiser man også mer enn det man vanligvis ville gjort. Når det gjelder vektnedgang er det en enkel måte å gjøre det på. Begynn å trene, og begynn med sunn mat i moderate mengder. Hvis du etter 2-3 uker ikke merker noen endring på vekten, da kan du redusere matmengden en smule, eller øke treningsintensiteten/mengden. Føler du at du har null energi, er sliten og svimete, selv om du går ned i vekt, kan du kanskje prøve deg på litt mer mat. Går du ned i et fornuftig tempo og føler deg bra, ja da fortsetter du med akkurat det du gjør. Bare husk at når du kommer i bedre form, ja da må du også utfordre deg selv mer treningsmessig for å få de samme resultatene Og går du på en sprekk, ja så prøv å begrense skadene, og fortsett som før. Børge Fagerli hadde en fantastisk sammenlikning til dem som sprakk på slankekurer og da bestemte seg for at alt var ødelagt og stappet i seg alt de kom over: Det er ikke verdens undergang hvis man sprekker en gang eller to, så lenge man fortsetter med det som funker i ettertid og ikke bare gir opp! Hvis du lurer på noe mer, eller har kommentarer til noe, så må du bare skrike ut! Skal følge med i denne tråden Hei, og tusen takk for utfyllende svar! Ang. mat: jeg spiser nesten ingenting. Jeg spiser ikke frokost, ikke lunsj, ikke kveldsmat. Det vil si, jeg spiser middag sent på kvelden, etter at min samboer har kommet hjem fra jobb. Sånn ca i nitiden. Det er (stort sett) det eneste måltidet jeg spiser. Dog spiser jeg relativt usunt, og ganske mye da. Sjokolade derimot, det kan jeg spise mye av. Jeg spiser vel i gjennomsnitt ca 75 gram sjokolade på en dag. Noen gang mindre eller ingenitng, noen gang mye mer. Aldri vært særlig glad i mat. Syns det er kjedelig å lage mat, og jeg syns det er kjedelig å spise. Ikke har jeg sultfølelse heller på sånne dager, og spiser kun fordi min samboer da er sulten. De dagene jeg spiser frokost/lunsj merker jeg at jeg blir mer sulten utover dagen. Ser faktisk ganske mørkt på å spise 4- 5 små måltider om dagen, nettopp fordi jeg syns det er så kjedelig. Bevege meg har jeg vært fryktelig, fryktelig dårlig til den siste tiden. Ikke mer enn det jeg absolutt må, bortsett fra på dager hvor jeg faktisk har kommet meg ut for å gå tur. For jeg LIKER det, både å bevege meg, og følelsen etterpå, det er bare så veldig vanskelig å få rumpa opp fra sofaen. Men jeg vil så gjerne!
Gjest Gjest_Jenny_* Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Jeg har begynt å tenke litt på trening. Fint! Foreslår at du gjør mer enn å bare tenke. Du må spise 4-5 måltider om dagen, spise sunne ingredienser og ikke forsyne deg mye. Du kan ikke spise smør, usunt fett og sjokolade/hips/godteri/sukker/kaker.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #5 Skrevet 2. august 2008 Fint! Foreslår at du gjør mer enn å bare tenke. Du må spise 4-5 måltider om dagen, spise sunne ingredienser og ikke forsyne deg mye. Du kan ikke spise smør, usunt fett og sjokolade/hips/godteri/sukker/kaker. Les hele innlegget 4-5 måltider om dagen har ikke noe å si. Sunne ingredienser er opplagt. Selvfølgelig kan hun spise smør og sjokolade, men i små mengder.
Gjest Bolledeig Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Fint! Foreslår at du gjør mer enn å bare tenke. Du må spise 4-5 måltider om dagen, spise sunne ingredienser og ikke forsyne deg mye. Du kan ikke spise smør, usunt fett og sjokolade/hips/godteri/sukker/kaker. Måltidshyppighet har ikke noe å si for fettforbrenning eller liknende. Hun MÅ på ingen måte spise lite og ofte. Hvis man trives best med få måltider går det helt fint. Problemet her er jo at trådstarter spiser usunt når hun først spiser, og da går vinningen opp i spinningen. Ang. mat: jeg spiser nesten ingenting. Jeg spiser ikke frokost, ikke lunsj, ikke kveldsmat. Det vil si, jeg spiser middag sent på kvelden, etter at min samboer har kommet hjem fra jobb. Sånn ca i nitiden. Det er (stort sett) det eneste måltidet jeg spiser. Dog spiser jeg relativt usunt, og ganske mye da. Sjokolade derimot, det kan jeg spise mye av. Jeg spiser vel i gjennomsnitt ca 75 gram sjokolade på en dag. Noen gang mindre eller ingenitng, noen gang mye mer. Det som åpenbart er problemet her, er jo ikke at du spiser lite, men at du spiser for mye. Hvis ikke ville du ikke gått opp i vekt. Skal du ned i vekt må du spise mindre enn det du gjør i dag, i hvertfall kalorimessig. Når du fyller på med mat med lite energi pr 100 gram, ja da kan du spise en del mer også, i vekt, men kalorimessig blir det mindre. Skal du ned i vekt, må energibalansen være negativ, mer ut enn inn. Mange som sliter med vekten har det problemet at de slanker seg fra klokken åtte om morgenen til åtte om kvelden, og kaster i seg det de kan finne på kvelden. Det går faktisk an å spise sånn, det kalles periodisk fasting, men problemet her er at når man da først spiser, så er det usunn mat, og mye av den, med snop på toppen. Det gjør at blodsukkeret blir ustabilt, og dagen etter går man på samme smell. Det går helt fint å spise sånn om det måltidet man spiser er et balansert måltid med alle nødvendige næringsstoffer, men det kan virke som om akkurat denne diettmetoden passer dårlig for trådstarter.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #7 Skrevet 3. august 2008 Jeg er 19 år, veier rett under hundre kg og er 177cm høy. Bruker str. 42/44 i klær på overkroppen, og 44/46 på underkroppen. Jeg skal ned! Jeg aner ikke hva "trivselsvekta" mi er, og heller ikke hva jeg "bør" veie. Er 75kg en vekt som kan være passende? Jeg har begynt å tenke litt på trening. Kan det funke å sykle 40min annenhver dag, og gå fort 40 min de andre dagene? Pluss styrketrening hjemme? Hva med måltid? Hvor mye bør jeg spise hvis jeg tar utgangspunkt i dette treningsopplegget? Og ikke minst, hvor lang tid bør jeg beregne å gå ned til rundt 75kg? Jeg er helt blank, men nå SKAL jeg ned. Tips, råd og motivasjon fra dere flinke damer tas imot med stor takk! Registrer en bruker, og spør om tips på www.kondis.no, www.terrengsykkel.no <--norges mest hjelpsomme forum Tips: - ikke kjøp inn snop. Alt av snop som blir kjøpt inn, blir spist opp. - ikke drikk brus, i hvert fall ikke med sukker. - ikke kutt ut måltider, men kutt ut å overspise. - ha regelmessig frekvens på måltidene, til faste tider. - i begynnelsen kan det lønne seg å føre dagbok over hvor mange kalorier du får i deg. Evt oppsøke en ernæringsfysiolog. - spis lite hvitt mel, lite cornflakes. - spis mye grønnsaker, grovbrød, kjøtt. Holder blodsukkeret stabilt og unngår på den måten ulvehunger. Spiser du cornflakes, stiger blodsukkeret raskt (tas rett opp, må ikke omdanne byggesteinene før du får druesukker av det), og når det skjer, så vil cellene i bukspyttkjertelen få panikk, og skille ut masse insulin, som gjør at blodsukkeret tas opp i cellene, overstyrer, og du får lavt blodsukker og sultfølelse igjen.
Gjest Glajenta Skrevet 3. august 2008 #9 Skrevet 3. august 2008 Jeg hadde samme problem som deg, spiste lite og helt feil når jeg først spiste.... Brødskive med nugatti, grandis altfor ofte, sjokolade og cola støtt og stadig. Jeg har lagt om kosten fullstendig, og jeg hadde ikke trodd den gangen at jeg noen gang kom til å si det, men jeg kan ikke fatte nå at jeg orket å leve sånn. Overgangen var litt hard, men det ble etterhvert en vane, og det er tydelig at kroppen trives bedre nå. Når jeg en sjelden gang nå skeier ut med masse søtsaker, pannekaker, loff, brus, is og den slags (17.mai f.eks.), sliter jeg flere dager etterpå med vond og oppblåst mage og er generelt uopplagt. Det er god motivasjon til å fortsette det sunne livet! Måltidshyppighet har ikke noe å si for fettforbrenning eller liknende. Hun MÅ på ingen måte spise lite og ofte. Hvis man trives best med få måltider går det helt fint. Problemet her er jo at trådstarter spiser usunt når hun først spiser, og da går vinningen opp i spinningen. Fordelen med måltidhyppighet, er at etter noen dager eller et par uker, kreves det mye mindre viljestyrke for å klare og fortsette slankingen. Spiser du 4-5 sunne måltider om dagen, gjerne med frukt/grønt eller en youghurt (lettvariant..) som små mellommåltider, vil kroppen hele tiden ha den næringen den trenger - og suget etter både søtt og annet godt minsker eller forsvinner helt. Da er det stort sett synet av fristelsene som fremkaller suget. Det kan være lurt å ha sunne alternativer når suget kommer den første tiden, som gulrøtter, epler, eller en kopp te (uten sukker selvfølgelig, men suketter er ok). Det er viktig å spise variert. Samme pålegg på skiva hver dag, eller samme middag 2-3 ganger i uka, gjør det kjedelig å spise og vanskelig å finne motivasjonen. Selv om du synes det er kjedelig å lage mat, er det verdt å gjøre en innsats her for å gjøre måltidene mer interessante. Etterhvert vil det bli en vane. Selv begynte jeg å planlegge måltidene mine i grove trekk en uke fram i tid, og så ta en storhandel en gang i uka. Jeg bestemte da hva vi skulle ha til middag hver dag, og hva som trengtes både til dette og av pålegg, brød, melk og kornblanding for frokost, lunsj og kvelds. Jeg la opp til å ha nok til å få i meg 3 frukter, 3 grønnsaker og en yoghurt hver dag. Den første tiden trålet jeg oppskrifter rundt omkring og prøvde mye nytt, men har etterhvert fått inn nok vi varierer i til vanlig, og prøver nye ting innimellom. Ved å vite til enhver tid hva som er planlagt til middag, og ha alt som trengs i hus, var det mye lettere å komme i gang med matlagingen, enn om jeg først skulle bestemme hva jeg ville ha og så i tillegg måtte ut å handle det... En annen fordel med denne planleggingen, er at med en så klart definert handleliste, blei det mye lettere å gå rett forbi godishyllene. Da jeg tidligere bestemte hva jeg skulle handle først når jeg var i butikken, gikk jeg alltid rundt og funderte på om det var noe mer jeg skulle/ville ha, og sluttet ikke med det før jeg hadde betalt omtrent. Da blei det fort at jeg tok med både det ene og det andre fra godishyllene... Det er som andre har nevnt før meg, veldig viktig å lære seg og leve med en liten utskeielse nå og da, og ikke ta det som et tegn på at du like godt kan gi opp...! Eller la det at du ikke klarte å holde deg unna en sjokolade, gjøre at du likegodt kan ta en cola og en pose ostepop når du først er i gang. Aktivitet er viktig både for resultater og trivsel generelt, men pga sykdom har jeg stort sett vært stillesittende det siste året, men har likevel gått ned 10 kg siden november bare pga kostholdsendring. Nå er jeg så og si frisk, og har forsiktig startet å trene igjen, og jeg gleder meg til å se resultatene av kombinert trening og sunt kosthold! Det er viljestyrken det står på og det er mange metoder for å gå ned i vekt, men du gjør deg selv en stor tjeneste ved å både spise og bevege deg variert og regelmessig. Ønsker deg masse lykke til!
tessie Skrevet 3. august 2008 #10 Skrevet 3. august 2008 Jeg er 19 år, veier rett under hundre kg og er 177cm høy. Bruker str. 42/44 i klær på overkroppen, og 44/46 på underkroppen. Jeg skal ned! Jeg aner ikke hva "trivselsvekta" mi er, og heller ikke hva jeg "bør" veie. Er 75kg en vekt som kan være passende? Jeg har begynt å tenke litt på trening. Kan det funke å sykle 40min annenhver dag, og gå fort 40 min de andre dagene? Pluss styrketrening hjemme? Hva med måltid? Hvor mye bør jeg spise hvis jeg tar utgangspunkt i dette treningsopplegget? Og ikke minst, hvor lang tid bør jeg beregne å gå ned til rundt 75kg? Jeg er helt blank, men nå SKAL jeg ned. Tips, råd og motivasjon fra dere flinke damer tas imot med stor takk! Trivselsvekt er når du har oppnådd den kroppen du er fornøyd med når du titter i speilet, og ikke hva vekta viser. Jeg sluttet å veie meg for mange år siden, fordi jeg var så lei fokuset på antall kiloer. Veide meg da jeg begynte på vektnedgang for å vite hvor mye man har gått ned når man har oppnådd målet. Jeg har brukt lang tid på å gå ned i vekt, men det kommer av min hang til mat og det søte som jeg ikke orker å gi slipp på av den enkle grunn at jeg er matelsker. Lever relativt sunt på ukedagene og skeier litt ut i helgene (tar ikke helt av) I tillegg så svømmer jeg 3-4 ganger pr uke (1000-1500m alt ettersom hva jeg har tid, svømmer noen ganger før jobb og da rekker jeg "bare" 1000m) Har skaffet meg sykkel så sykler til og fra jobb og trening, og noen ganger tar jeg meg en ekstra tur. Når jeg begynte så startet jeg med å svømme en gang pr uke i tillegg til kostholdsendringen, man skal ikke starte for hardt, da går man fort på en smell. Ved siden av svømmingen gikk jeg 2-3 lange turer i uken i ganske høyt tempo. Etter par måneder økte jeg svømmingen til 2 ganger i uken, og etter par måneder der igjen økte jeg til 3 ganger i uken og det er stortsett der jeg er nå i dag, om jeg har overskudd så trener jeg 4 ganger i uken og når jeg har ferie så blir det 5 ganger i uken. Det som kanskje høres banalt ut er å ta trapper i stedet for heis og rulletrapp, men det er ikke så dumt, man får gratis trim av det Har på 2 år gått ned rundt 15kg vil jeg tro, krympet 18cm i livvidden i allefall. Av mat så er det viktig å spise frokost, det er alfa og omega når man skal ned i vekt, frokost er det måltidet som øker forbrenningen av kroppen. Velg grovt brød eventuelt knekkebrød med magert pålegg, eller kornblanding eller havregrøt. Sammme går for lunsj, grovt brød og magert pålegg, eller man kan selvsagt spise salater. Nøkkelen er å velge sunne produkter som man liker. Middag spiser jeg normalt som jeg har gjort tidligere, men jeg er mer bevisst på hva slags type kjøtt jeg velger, skal jeg har kjøttdeig så velger jeg karbonadedeig eller kjøttdeig av svin eller kylling. Kylling er godt og magert, samme med svin. Velg rene kjøtt og fiskeprodukter, blandingsproduker er som oftest fett i. Ikke spis tunge måltider sent på kvelden. Et sunt og godt middagstips er Strimlet svinekjøtt eller kylling paprika i strimler(jeg bruker gul, grønn og rød, halv av hver) purreløk, hakket fersk champignon, i skiver 3 tomater i båter krydder (jeg bruker salt, pepper, karri, ingefær, oregano, bassilikum, paprika og diverse andre krydderier jeg måtte ha for hånden, dette er smakssak) Først bruner jeg kjøttet før jeg har i champignonen, paprika, purreløk og til sist har jeg tomatene i. Krydrer til sist og lar dette putre i ca halvtime Serveres med ris. Vanvittig godt, noe av det beste jeg spiser faktisk Man kan selvsagt bruke andre grønnsaker også.
vilde Skrevet 3. august 2008 #11 Skrevet 3. august 2008 Vil anbefale deg å melde deg inn i en vektklubb på nettet, der du kan registere mat og trening. Det har hjulpet veldig mange før deg. Grete Roede kurs er selvsagt også et alternativ. Anbefaler Vektklubben: http://www.vektklubb.no/ Ville satt meg noen delmål, feks ned 6-8 kg første 3 mnd, og tatt det derifra :-)
AnAnAss Skrevet 3. august 2008 #12 Skrevet 3. august 2008 Når det gjelder trening er styrketrening gull verdt for å forbrenne fett, fordi det ikke bare er kaloriforbrennende mens du holder på, men fordi styrketreningen gjør at hvileforbrenningen din (altså forbrenningen du har mens du er i ro) øker. Jeg har et fint styrkeprogram for hele kroppen som kan trenes hjemme her: trening sinnsykt bra program, :D når jeg har trent styrke hjemme, har jeg kun tatt armhevinger og sit ups!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå