Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og samboer har erfart to overtakelser det siste året, og begge gangene har vi vært misfornøyd med rengjøringen som er gjort før vi har flyttet inn. Deler våre erfaringer her:

Leieforhold fjoråret: samboer var på visning i leiligheten vi senere leide. På visningsdagen var det nettopp nyvasket og leiligheten luktet merkbart grønnsåpe og alle vinduene sto på vidt gap. Når vi flyttet inn var det tydelig røykstank i hele leiligheten, noe som vi følte sjenerende. Det hører til historien at vi ikke spurte om det var røyket der før under visning, så noe av skylda måtte vi jo ta selv også. Uansett; det viste seg snart at oppvaskkum hadde tydelig belegg, og at kjøkkenskap var dårlig rengjort/ikke i det hele tatt. Støv og fett var i skapene. Vi klaget til utleier, som igjen ba tidligere leieboer komme tilbake å vaske bedre. Når vi omsider flyttet inn, var det "groveste" tatt, men da vi begynte å vaske skapene selv var klutene gule av fett og røyk. I et forsøk på å få bort noe av røyklukten vasket vi tak og vegger med forskrekkende resultat! Øverst på veggene og i taket ble klutene helt gule av gammel røyk. Nederst på veggene var det ikke like ille, men det var tydelig av tidligere leieboer ikke hadde tatt seg bryet med å vaske veggene og taket før utflytting. Etterpå ble noe av røyklukten borte, men det tok ikke mange dagene før den var tilbake igjen. Vi gjentok samme prosess et halvt år senere, med samme resultat. Persiennene var også misfarget av støv og røyk og åpenbart ikke vasket. Lamper i tak hadde døde fluer og var fulle av støv. Ved utflyttingsvasken dro jeg også frem klesskapene som hører til leiligheten - og fant et annnet økosystem! Her var det årevis med støv og skitt bak. Vi vasket riktignok ikke bak der det året vi bodde der, men aldri om så mye støv og inngrodd skitt hadde tilkommet vårt år. Ved overlevering av nøkler skulle huseier "inspisere" vasken. Det foregikk omtrent slik: "her så det da rent ut!", deretter gikk han er runde i leiligheten uten å åpne så mye som ei skapdør eller kjenne på noen flater etter støv. Makan til overfladisk kontroll! :kjefte: Ikke rart leiligheten vi overtok så ut som den gjorde.

Leieforholdet nå: Nå har vi nettopp flyttet inn i ny leilighet. Klok av skade forsikret vi oss om at det ikke var røyket her på visning, men da vi flyttet inn kom vi nok en gang til dårlig vasket leilighet. Også denne gang var skapene møkkete, de øverste hyllene var fulle av brødsmuler og matrester. Her hadde man ikke tatt seg bryet med å vaske. Vi tok ut skuffene, og bak disse lå det også smuler og skitt. Ventilatoren var full av fett og flekker. Svarte flekker (etter skittent oppvaskvann?) var gjennomgående. Pærene i ventilator var gått (det er vel forrige leieboers ansvar å skifte forbruksmatriell som dette, da det var de som bodde der). På badet var det lo/hårrester på veggene. Batteriene var skjoldete. Veggene kunne generelt ikke vært vasket, da det var sporadiske flekker både på stue, kjøkken og soverom. Vi klaget til utleier som så spurte om vi ville at forrige leietaker skulle komme dit og vaske igjen. Da hadde vi selv begynt å flytte inn, og siden vi ikke var overbevist om at h*n kom til å vaske noe bedre uansett, takket vi nei til dette. Da visste ikke utleier hva mer h*n kunne gjøre.

Jeg vet at det er individuelt hva man synes er rent og ikke, og hvor mye arbeid folk legger i husarbeid. Men når tydelig støv og skitt befinner seg i skap, på vegger og hvor det er vanskelig å komme til vitner dette snarere om at folk IKKE GIDDER, snarere enn at de ikke kan. Jeg mener det er opplagt at slike ting skal vaskes, og at når man åpenbart må begynne å vaske selv etter innflytting er standarden for dårlig (ville vasket noe uansett, men dog). Enda mer avskrekkende synes jeg det er at utleierne bryr seg så lite. Noen andre som har opplevd lignende? Er det slik standarden ligger i dag?

Har man noen rettigheter i disse tilfellet? Hva kan man gjøre når utleier mener det er rengjort godt nok, eller at h*n "ikke er sikker på hva h*n får gjort" med problemet. Man burde kunne få en økonomisk kompensasjon i hvert fall. Avslag på neste husleie f.eks. Noen tanker om hva som er fornuftig sum her?

Dette ble en lang post, men måtte få ut litt frustrasjon :)

• Hjerte 1
Skrevet

skikkelig teit. Jeg blir sinna av slike slasker selv!

For å være sikker tar jeg bilder. Med dato på, i hvert fall når man skal leie. Så man ikke blir stående med andres oppførsel til ansvar siden. Bulk her, rift der, litt sprekker osv. Det kan koste depositumet dyrt.

OG vær klar i din tale. Krev på forhånd, nå veit dere for 2. gang at det er godtroende å håpe de skal vaske. Da veit dem at dete har sagt i fra.Og hva de har å forholde seg til.

Sett deg i respekt. FOr det er disrespektløst å forlate en svinesti!

De har ikke tenkt på åssen dere har det når de forlater det sånn, så hvorfor skal dere føle at dere risikerer å føle dere dårlige ved å si hva dere forventer??

Skrevet

jeg var en slik "latsabb" en gang, det var ett virkelig stygt brudd, og utflyttings-utvaskingsperioden var skikkelige vond og jeg evnet rett og slett ikke å gjøre det skikkelig....

huseier ga beskjed at det ikke var bra nok, spurte om jeg ville gi det en sjans til eller om hun skulle bestille vaskehjelp til å gjøre det skikkelig, som da ble trukket fra depositumet mitt.

Jeg valgte nr 2, altså å betale for vaskehjelp.

så jeg kan ha forståelse for at man ikke alltid "klarer" å vaske skikkelig selv, men synes da man får sørge for at det blir gjort av andre selv om man da antagelig må betale for det.

Skrevet

Takker for svar. Kan også skjønne at ikke alle klarer å vaske skikkelig selv, men da er jeg enig i det du sier om at man må regne med å betale for det. Det vi også reagerte på i våre tilfeller, var hvordan huseier(ne) inspiserte vasken. Det ble vel knapt gjort i noen av tilfellene, og da lurer jeg på hva slags eierforhold eier har til leiligheten når man ikke gidder såpass. Hovedpoenget mitt er at ny leietaker uansett ikke kan bli skadelidende for at tidligere beboer har vasket dårlig. Dette er noe utleier må ordne opp i. Etter endel research innser jeg imidlertid nå at vi har stilt saken vår dårligere ved å takke nei til utleiers tilbud om å få gammel beboer til å vaske på nytt. I stedet vasket vi selv. Etter å ha lest uttalelser fra husleietvistutvalget om manglende rengjøring, kan man ikke kreve erstatning som et profesjonelt vaskebyrå (f.eks. 390 kr/t) når man har vasket selv. Da går det naturlig nok mer på skjønn, og med de få timene vi vasket er det ikke mange hundrelappene vi kan kreve i kompensasjon. Glemte også å ta bilder før vi vasket selv, er derfor mangelfullt med bevis.

Mulig jeg høres vrien ut, men det er ikke erstatning som er det viktigste her, det er prinsippet om at en leilighet du overtar skal være ren. Jf. husleieloven §2-2: "Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør ved overleveringen være ryddet, rengjort og i vanlig god stand.".

Gjest Gjest *vaskedame for en sommer*
Skrevet
Har man noen rettigheter i disse tilfellet? Hva kan man gjøre når utleier mener det er rengjort godt nok, eller at h*n "ikke er sikker på hva h*n får gjort" med problemet. Man burde kunne få en økonomisk kompensasjon i hvert fall. Avslag på neste husleie f.eks. Noen tanker om hva som er fornuftig sum her?

skjønner den frustrasjonen godt :jepp:

Har vært ute for lignende selv. Det endte med at jeg vasket meg inn i leiligheten, brukte en og en halv dag på ca 40 kvadratmeter... Betalte derfor bare halv leie første mnd.. Utleier krevde ikke noen bevis..

Skrevet

Ja, du har rettigheter, men det innebærer at du går igjennom leiligheten med utleier før du tar over nøkkelen. Er nøkkelen tatt over, har du godtatt tilstanden på leiligheten.

Jeg har selv krevd omvask av leilighet jeg flyttet inn i, og siden jeg sto der med flyttelasset på tilhengeren endte det med at eierne måtte vaske selv. Alternativet jeg ga de var at jeg vasket selv mot en måned fri husleie. Jeg satte kompensasjonskravet så høyt fordi jeg ikke var interessert i å vaske det selv. Er man imidlertid det, så bør man kanskje moderere seg endel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...