Ce'Nedra Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 (endret) Lillesøster og jeg kommer etter hvert til å motta 250.000 hver fra vår far. Hvordan er reglene på dette i forhold til å måtte skatte av dem? Har prøvd å lese litt på nettet, men har ikke blitt helt klok på disse reglene. Endret 2. august 2008 av Ce'Nedra
KristineT Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Lillesøster og jeg kommer etter hvert til å motta 250.000 hver fra vår far. Hvordan er reglene på dette i forhold til å måtte skatte av dem? Har prøvd å lese litt på nettet, men har ikke blitt helt klok på disse reglene. Dere må ikke betale noe om dere ikke arver mere en 250.000 kr. skatteetaten Alt står på den linken.
Ce'Nedra Skrevet 2. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2008 Jeg leste den, men vi ser ikke på dette som forskudd på arv, heller som en gave, og reglene er vel litt forskjellige der. Synd å "bruke opp" arvegrensen nå, tenker jeg. Tenker å putte det innenfor utdannings-, bostøtte av noe slag..?
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Så lenge det er fra deres far blir regnet inn i arveavgiften. Med mindre det deles opp i smågaver hvert år, husker ikke grensen, mener å ha hørt den var noen og tredve tusen pr år?
flickan Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 Gaver skal skattes av på samme måte som arveavgiften, så det spiller ingen rolle hva dere kaller det. Hvis dette er penger som dere ikke har tenkt å bruke på noen år, kan dere kanskje dele det opp i mindre beløp. Maksgrensen for skattefrie gaver er 1/2 G (ca 33 000) hvert år fra en giver. Har faren din kansje en samboer som kan "gi" dere halve gaven vil dere kunne få gaven raskere, Dvs 66000 i året. Alle beløp over 10 000 skal uansett rapporteres til likningsmyndighetene. Men det lønner seg for dere å kalle det arv. Det er mest sannsynlig nå dere har behov for lite skatt på arven. Om flere år vil dere nok ha bedre økonomi og råd til å skatte av den resterende aven som kommer.
Gjest Snart 42 Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=193515 http://www.dinside.no/php/art.php?id=378410
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå