Hedda-78 Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 Vi har ikke kjøpt noe stellebord ennå, er så veldig i tvil. Jeg har aldri skiftet en bleie i mitt liv, og mannen er heller ikke noen ekspert, så vi aner jo ikke hva som er praktisk eller hva vi bør tenke på. Så jeg fant ut at jeg skulle spør om noen råd.. -plassering: badet, soverrommet vårt, barnerommet, evt annet rom? Hvis bad: hvor viktig er det at det er i nærheten av vann (vasken/dusjen). Hvor nært? - størrelse: Hvor lenge bruker man egentlig et stellebord? Hvor stort bør det være? -retning: stelle barnet mens det ligger med bena mot vår mage, eller mens det ligger sidelengs? Fordeler/ulemper? -oppbevaring: hyller over eller under stellebordet, skuffer, kurver eller annet? Klær i nærheten av stellebordet eller er ikke det så viktig? -Bading: lurt med frittstående badebalje som kan stå på gulvet? Upraktisk med balje i stellebordet, lekasje, tømme ut vann, størrelse... -stellekommode i tre (dyr og stor) eller stellebord i plast (vinglete, kan ikke brukes som møbel senere). Vegghengt? Hva slags stellebord har dere, hvor er det plassert, hva er praktisk og upraktisk, hva bør vi tenke på???
Gjest imli Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Vi har bare stellematte, som vi har på bordet. Stellematte og en vanlig kommode funker like bra og er billigere enn stellebord.Vi skifter bleier i stua... Bor desverre litt upraktisk med bad i kjelleren, så greiest å ta det i stua. Stellematta ligger på bordet, og stellesakene i en kommodeskuff ved siden av. Greit å ha vann i nærheten, så badet er det beste stedet å ha stellebord om det er mulig. Mange har stellematte på vaskemaskinen. Enkleste å stelle babyen når den ligger på ryggen med beina mot magen din. Du tar beina dens i ene hånda, løfter opp stumpen, og vasker med den andre hånda. Når de vokser fra stellebordet er individuelt etter størrelse, men de største begynner nok å vokse fra i 4-5 mnd alder. Badebalje er greit å kjøpe på butikker som Obs, Europris o.l, mye billigere enn barnebutikker og fungerer like bra. Vi pleier å sette balja på bordet for bedre "arbeidshøyde". Men den kan like gjerne stå på gulvet. I begynnelsen kan man også bade babyen i vasken.
Gjest imli Skrevet 2. august 2008 #3 Skrevet 2. august 2008 (endret) dobbelt. Endret 2. august 2008 av imli
Grooo Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Det viktigste er å ha det i nærheten av vann. Utrolig upraktisk ellers. Så får dere se på hva dere har av plass der. Selvfølgelig greit å ha mest mulig av klær der også, i alle fall den første tiden, men det er ikke så viktig som vannet. Litt plass til bleier og feks. bodyer bør det allikevel være... Man bør kunne holde en hånd på barnets mage og samtidig nå vannkrana med den andre hånda, ellers er vannet for langt unna til at det er praktisk. Vi steller med beina hennes mot oss, det er det enkleste men det går også greit sidelengs. Men man får mer blikkontakt og kos når man steller med beina i mot synes jeg. Det er mest praktisk å bade babyen i vasken i alle fall det første halve året. Stellebord med badekar vokser de uansett fort i fra. Vi har kjøkkenunderskap vi, som vi satte som en forlengelse av baderomsinnredingen. Superpraktisk, og en ganske billig løsning som dessuten kan gjenbrukes
SummerJoy Skrevet 2. august 2008 #5 Skrevet 2. august 2008 Vi skal kjøpe en kommode fra Ikea og legge stelleunderlag oppå, også plassere den på badet.
Chihiro Skrevet 2. august 2008 #6 Skrevet 2. august 2008 Vi har et vegghengt stellebord fra Ikea, og det er et av våre beste babyutstyrskjøp (rimelig var det også, ca 600 kr i 2005). Badet vårt er knøttlite, og vi ville ikke bore i flisene. Stellebordet henger derfor på vaskerommet, over vaskemaskinen. Utslagsvasken er like ved siden av, så vi kan holde på barnet mens vi skyller kluter o.l. Og en liten baby kan få skylt stumpen under springen (veldig praktisk dersom stumpen er sår, noe som er vanlig i begynnelsen). Jeg synes vann bør være innenfor en armlengdes avstand, det er praktisk og trygt. Det er stor stelleflate på stellebordet vårt (antar ca 70 x 70 cm), så eldstemann har fått plass der gjennom hele bleieperioden, dvs ca 3 år. Og det er plass til at barnet kan snu seg, uten å trille på gulvet. Vi steller med barnets ben mot oss, synes det er lettest. På vårt stellebord er det noen plastlommer til oppbevaring, men det er ikke mye som får plass der. Vi har vegghyller over stellebordet, der har vi et lager av bleier, kluter og stelleunderlag (store gaskluter). Bading foregår i en balje på badet (det varmeste rommet hos oss). Da har vi en stellematte på gulvet som babyen kan legges på mens den blir tørket. Ikke så ryggvennlig for foreldrene, men greit nok. Vår yngste ble ikke badet så ofte uansett.
Gjest imli Skrevet 3. august 2008 #7 Skrevet 3. august 2008 Hvis ikke vannet er på armlengdes avstand, går det fint an å bruke en liten balje til vann også.
Gjest *Mim* Skrevet 3. august 2008 #8 Skrevet 3. august 2008 Det viktigste for meg er at det er i nærheten av vann, og at det er godt og varmt i rommet. En naken liten baby er følsom for kulde! Vi skal ha en tjukk og god stellematte som vi legger oppå tørketrommel/ vaskemaskin.
Umuriel Skrevet 3. august 2008 #9 Skrevet 3. august 2008 Vi har prøvd både stellebord, stellematte på vaskemaskinen og stellekommode, men har alltid endt opp med å stelle på gulvet. Når vi ikke bruker stellematta setter vi den bare på høykant på vaskemaskinen eller kommoden, så er den unna veien.
Hedda-78 Skrevet 3. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. august 2008 På badet har vi to muligheter 1) vegghengt stellebord. Fordeler: Vi vil rekke til vasken samtidig som vi holder en hånd på babyen. Muligheter for å stelle med bena mot magen (?) Ulemper: lite oppbevaringsplass i nærheten, ukomfortabelt for mor/far (Vi har et hjørneboblebad ved siden av vasken, som stikker så langt ut at knærne tar borti badekaret når vi steller, så det kan bli litt kronglete i lengden) 2)Kommode e.l. mellom toalettet og dusjen. Fordeler: oppbevaringsplass. Mer solid. Større? Kan bruke kommoden som møbel senere. Slipper å skru noe i veggene. Ulemper: må stelle sidelengs (?). Rekker ikke til vasken. Rekker til dusjen, men ser ikke for meg at det er veldig praktisk å skylle kluter under dusjen, da blir vi jo søkkvåte selv. Uansett har jeg tenkt å kjøpe en badebalje, så hvorvidt det er balje i kommoden eller ikke har ikke så mye å si, tror jeg. Vi har ikke vaskemaskin på badet.
hanbto Skrevet 3. august 2008 #11 Skrevet 3. august 2008 har kjøpt en helt vanlig kommode på bohus, som står inne på badet, og skal bruke stellematte oppå der. i den har jeg plass til ting som bleier, klær osv. etterhvert som babyen blir større, man blir bedre vant osv går jeg ut i fra at skifting av bleie osv også vil foregå på gulv når ungen ligge på teppet sitt etc (har observert dette hos venner av oss som har baby, og virker praktisk ofte, så regner med vi også kommer til å praktisere det noe, unntatt bæsjbleier da) så når en gang ungen(e) blir stor(e), kan vi bruke kommoden på et annet rom til oppbevaring. har den i nærheten av vasken slik at det er lett å få tak i vann. vet man at det er bæsj, er det bare å fukte kluten før du kler av ungen. hvis du ikke er veldig treg så rekker den ikke å bli kald i mellomtiden
Gjest Gjest Ergo Skrevet 3. august 2008 #12 Skrevet 3. august 2008 Jeg har ikke hatt barn ennå, men jeg kan komme med litt råd med tanke på ergonomi: - ha stellebordet så høyt at du/dere ikke må bøye dere framover. - ha babyen rett framom deg, slik at man ikke må vri på overkroppen for å skifte bleien. - Ha en kant på bordet slik at babyen og ting ikke så enkelt ruller av bordet. - Ha bordet i kort avstand fra vann. - Ha kurver/ skuffer eller lignende ved stellebordet slik at alle ting er lett tilgjengelig ute nå gå fra babyen og uten altfor mye bøying fram og tilbake.
Susan Sto Helit Skrevet 4. august 2008 #13 Skrevet 4. august 2008 Vi har et vegghengt stellebord på badet. (Brio Vegga) Elsker det! Bruker det fortsatt til lillegutten på halvannet år, og ser ingen grunn til at vi skal slutte med det med det første. Jo større han blir, jo mer praktisk synes jeg det er å få han opp i god arbeidshøyde når vi skal stelle på han. Vi har lite eller ingen oppbevaringsplass utenfor stellebordet. Har det vi trenger inni, inkludert sokker til lillegutten. (Bodyer ligger oppå stellebordet. Slik at de også synes selv om det er lukket. ) Ser på kjøpet av det stellebordet som et av de aller beste kjøpene vi gjorde, selv om vi betalte 1000,- for det. (Kan kjøpes billigere brukt, og det bør ikke være noe problem. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå