Gjest Gjest_smirre_* Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1126505.ece I denne artikkelen fra Adresseavisen står det at trøndere ikke bryr seg om mat. Stemmer det? Er trøndere verre enn folk fra andre deler av landet?
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Jeg er trønder og jeg er veldig glad i god mat. Når vi skal kose oss med mat kjøper vi beste vare, og det tror jeg mange andre enn oss gjør også. Men jeg kan være enig i at folk i Trøndelag er litt trege til å prøve nye ting.... Sjømat feks, det er veldig vanskelig å servere når man har folk hjemme. Det som er litt rart er at krabbefisket utenfor kysten her er veldig omfangsrik i forhold til de fleste steder i landet, men nesten ingen jeg kjenner har spist ferske krabber som de har kokt selv!!!! Ei heller blåskjell noe som vi spiser relativt ofte. Så det er nok både sannheter og usannheter i den artikkelen. Men jeg vil tro det er ganske likt for hele landet. Det er vel en grunn til at Rema1000 går så det griner her til lands....
Gjest Emera Skrevet 2. august 2008 #3 Skrevet 2. august 2008 Klart det finnes trøndere som setter pris på kvalitetsmat. Men når det ikke er grunnlag for en slakterbutikk i en by med 160 000 innbyggere, når folk sitter "oppå hverandre" på Egon og spiser verdens dyreste fastfood, når den ene gode restauranten etter den andre må stenge, da er det jo tydelig at vi ikke akkurat er landets fremste gourmeter. Dette har vært oppe til debatt her i distriktet mange ganger.
sannamor Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 hm kan nok stemme litt det ja... synd igrunn et er slik. Er trønder selv, og det blir ferre muligheter for de som virkelig vil ha god mat med kvalitet da...
Gjest frulou Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 Jeg er ikke trønder, men bor i Trondheim, og syns det er tragisk. Da jeg flyttet hit, var for eksempel Ultra en kjempespennende butikk, med en fantastisk ferskvaredisk og inspirerende utvalg. Nå har de dabba av betraktelig...Leste forøvrig intervjuet med Calle Feght i Adressa, og er for en stor grad enig i alt han skriver.Håper de slipper å legge ned butikken sin i Ravnkloa, for den elsker jeg. Calle er stor i kjeften, men det er mye vett i det han sier også.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Jeg regner med at mange trøndere er glade i god mat, og glade i å lage mat, men mye tyder på at de er mest opptatt av pris og fornøyd med et lite standardutvalg (type Rema), og er enig med både Calle Fegth (som driver en meget bra restaurant, et av få hederlige tiltak i Trondheim) og andre i at det sier sitt at det ikke er grunnlag for en eneste slakter i en by på denne størrelsen. Tilbudet av gode retauranter, kafeer og lunsjsteder er dessverre ganske labert, selv om det alltids finnes steder å sette seg ned og drikke sur kaffe eller spise masseprodusert salat. Og ærlig talt, hvis jeg skulle tatt med meg gjester på restaurant i Trondheim er det ikke mange steder jeg kunne stått inne for, eller som representerer den ene eller andre matkulturen på en god måte. Venner fra Oslo ville jeg vel nesten heller invitert på middag hjemme, selv om både Credo og Sesamburgere selvsagt er Trondheimsvaremerker... Samtidig tror jeg at noe av forklaringen ligger i at midtbyen/sentrum i Trondheim har et lite kundegrunnlag på tross av størrelsen - flesteparten av byens innbyggere (som antagelig IKKE jobber eller oppholder seg i Midtbyen til hverdags, Trondheim sentrum er jo faktisk et par nummer for stort for seg selv) finner det nok mer naturlig å handle på nærsentre i bydelene de bor i, eller på kjøpesentre utenfor sentrum hvor det er lett å komme til med bil. Jeg tror rett og slett trønderer er innmari mye hjemme og i nærområdet sitt. Sentrum er også nokså langstrakt med få tilbud hvert sted, og jeg vet med meg selv at om jeg hadde jobbet i Trondheim sentrum hadde jeg antagelig ikke giddet å gå halve byen rundt etter arbeidstid, slik man nesten må i dag om man skal få kjøpt inn kun prima varer. Men om Ravnkloaområdet kunne dekket "alt", altså slakter, delikatesse, grønnsaker og selvsagt fisk, ville det jo vært ideelt... Om det førte til at folk handlet der da. *lei innflytter som ønsker seg til Østlandet igjen*
Gjest men Skrevet 4. august 2008 #7 Skrevet 4. august 2008 Har lest om påfallende mange trøndere som skal ha sodd i bryllup eller dåp, og sier at det er veldig vanlig festmat der de bor. Har lurt litt da...
Gjest Emera Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 (endret) Samtidig tror jeg at noe av forklaringen ligger i at midtbyen/sentrum i Trondheim har et lite kundegrunnlag på tross av størrelsen - flesteparten av byens innbyggere (som antagelig IKKE jobber eller oppholder seg i Midtbyen til hverdags, Trondheim sentrum er jo faktisk et par nummer for stort for seg selv) finner det nok mer naturlig å handle på nærsentre i bydelene de bor i, eller på kjøpesentre utenfor sentrum hvor det er lett å komme til med bil. Jeg tror rett og slett trønderer er innmari mye hjemme og i nærområdet sitt. Sentrum er også nokså langstrakt med få tilbud hvert sted, og jeg vet med meg selv at om jeg hadde jobbet i Trondheim sentrum hadde jeg antagelig ikke giddet å gå halve byen rundt etter arbeidstid, slik man nesten må i dag om man skal få kjøpt inn kun prima varer. Men om Ravnkloaområdet kunne dekket "alt", altså slakter, delikatesse, grønnsaker og selvsagt fisk, ville det jo vært ideelt... Om det førte til at folk handlet der da. *lei innflytter som ønsker seg til Østlandet igjen* En annen grunn til at folk holder seg unna sentrum er masete gateselgere (helt anarki her) og tigging. I tillegg til at midtbyen blir stadig mindre tilgjengelig med bil OG kollektivtilbudet er dårlig og forferdelig dyrt. Ser ut til at kommunepolitikerne ikke ønsker en levende midtby med mangfold. Har lest om påfallende mange trøndere som skal ha sodd i bryllup eller dåp, og sier at det er veldig vanlig festmat der de bor. Har lurt litt da... Ja, sodd er festmat her. Husker for en del år siden, et engelsk guttefotballag besøkte byen i forbindelse med en cup. De ble selvsagt servert "det beste byen kan by på," sodd. Dagen etter stod det i avisene:"Sodd off!" Guttene forstod ingenting da de ikke fikk noen hovedrett, for suppen måtte da være forrett..? Endret 4. august 2008 av Emera
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 Har lest om påfallende mange trøndere som skal ha sodd i bryllup eller dåp, og sier at det er veldig vanlig festmat der de bor. Har lurt litt da... Sodd er jo faktisk veldig godt da, om man lager det på skikkelig måte Men enig i at det er nokså hverdagslig mat (minner jo om lapskaus eller kjøttsuppe), og ville ikke servert det selv med mindre det var et gjennomgående bonde-/tradisjonelt tema.
hilli Skrevet 4. august 2008 #10 Skrevet 4. august 2008 Jeg er enig med gjesten som lengter tilbake til Østlandet (det gjør jeg også), noe av årsaken til at delikatessebutikken ikke går så bra er beliggenheten. Jeg vet med meg selv at jeg ikke gidder å ta turen til Ravnkloa med mindre det er en spesiell anledning, det er rett og slett for mye stress å dra til sentrum for å kjøpe mat. Det hadde nok gått mye bedre med butikken hvis de hadde åpnet en filial på City Syd.
Gjest men Skrevet 5. august 2008 #11 Skrevet 5. august 2008 Sodd er jo faktisk veldig godt da, om man lager det på skikkelig måte Tviler ikke på det, men det blir sjeldent presentert som det endelige valget etter en lang vurdering av hva som er det beste en kan servere, mer som "så bra vi har en akseptert regionalrett her, så vi slipper å tenke på mat"... Er mitt inntrykk ;-)
Gjest Zia Skrevet 5. august 2008 #12 Skrevet 5. august 2008 Ha ha, jeg bet meg spesielt merke i dette innlegget i debatten: Da jeg skulle vise fram Råkvågen til noen turister skulle vi spise lunsj på en av bryggekafeene. Bare Burgere og pommfri på menyen -unntatt bleksprutpølse -"spennede" tenke vi og bestilte denne eksotiske retten -det viste seg å være grillpøse som det var skjært striper i (skulle kanskje se ut som en blekksprutarm?). Typisk Trøndelag. Men egentlig er det jo skikkelig tragisk.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #13 Skrevet 5. august 2008 Tviler ikke på det, men det blir sjeldent presentert som det endelige valget etter en lang vurdering av hva som er det beste en kan servere, mer som "så bra vi har en akseptert regionalrett her, så vi slipper å tenke på mat"... Er mitt inntrykk ;-) Ja, om man tenker sånn blir det jo aldri bra - maten bør være gjennomtenkt og tillagt mer verdi enn at man kjøper inn noen bøtter med Innherredssodd og har oppi en pose frosne grønnsaker, synes jeg. Jeg må også innrømme at i de formelle festene (unntatt i jobbsammenheng hvor Credo og Britannia har blitt brukt) jeg har vært i her i Trøndelag har stort sett maten vært mer tam og tafatt enn det aller meste jeg har opplevd både på Øst- og Vestlandet. Og det skyldes på ingen måte bare generelle sosiale forskjeller mellom miljøene jeg kjenner her og der, selv om det sikkert også kunne betydd noe. Jeg er tilhenger av å satse på lokal matkultur og -varer, noe som heldigvis også har begynt å demre for f eks Innovasjon (Midt-)Norge og endel butikker som tar inn noe gårdsmat, men veien er lang å gå når man på steder som markedsfører seg som tilbydere av lokal mat og er priset forholdsvis stivt (eks Ørens Kro), serverer noe som antagelig er posefiskesuppe med basilikum og tre reker fra lake... Jeg savner også et bredere utvalg av rene råvarer, f eks flere deler av slaktet, i flere prisklasser, i hvert fall de butikkene av litt størrelse. Sånt kunne jo tilstedeværelse av slaktebutikker bøtet på. Men igjen, mye av forklaringen ligger etter min oppfatning først og fremst i at Midtbyen er dårlig tilrettelagt for bruk - det høres urettferdig ut, Trondheim er jo definitivt pen og med brede gater og alt, men altså for stor for innbyggertallet og med for dårlig kommunikasjon til og i sentrum til at byen faktisk blir brukt. Kanskje vi skulle spørre om å få bytte med Tønsberg eller noe slikt? (jeg er forresten usikker på sammenhengen dårlig Midtby <-> dårlig servering privat )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå