Gjest Dr Zoidberg Skrevet 17. juni 2003 #81 Del Skrevet 17. juni 2003 *sukk* Hadde du fulgt med på skolen, så hadde du lært det at hersketeknikk ikke kan utdemonstreres via skriftlig forum, spesielt når den utdannelse man har lagt vekt på faktisk handler om å utdype et hierkatisk herskesystem - hvor mine ordrer er å videreføre chain of command. Det ville også vært en fordel å kunne innhente bakgrunnsopplysninger om personens faktiske evne til å styre/lede/herske, og hvorledes den enkelte har tilegnet seg denne kunnskapen - og for ikke å glemme - den positive tredjepersons omtalelser om akkurat dette. Og sånn ellers. Ikke bruk store ord med mindre du vet dets fulle betydning, og er 100% sikker på at de passer inn i den aktuelle situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 17. juni 2003 #82 Del Skrevet 17. juni 2003 Miew, har jeg sagt at økonomi var det eneste som avgjorde hvilke menn jeg faller for? Jeg har sagt at for meg er det ikke attraktivt å dele livet med en fattig person. Og at du klarer å sette opp utdannelse som eneste alternativ om ikke pengene er avgjørende, sier igrunnen mer om dine tankerekker, enn det sier om mine preferanser. Tillegg meg ikke meninger og tanker jeg ikke har, og du vil slippe en masse irritasjon. hanne, Jeg har ikke tillagt deg meninger og tanker du ikke har, jeg har gjenfortalt hva du selv har skrevet og hva du selv gir andre inntrykk av, gjerne satt på spissen. Å si seg selv imot for å forsvare seg, er ikke noe man vinner på å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 17. juni 2003 #83 Del Skrevet 17. juni 2003 Dine hersketeknikker er billige' date=' Wild Thing [/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 17. juni 2003 #84 Del Skrevet 17. juni 2003 Man får faktisk støtte fra lånekassen til å fullføre et studium. Uansett hvor rik eller fattig man er i utgangspunktet. Og mennesker som må jobbe med det ene eller det andre for å fullføre studiet sitt har rett og slett ikke klart å følge tempoet lånekassen krever for å gi støtte. Husker ikke hva reglene er på dette, men Lånekassen krever i allefall en viss progresjon hvert år for å fortsette å gi støtte. Heldigvis. Dersom man blir gjeldsoffer av studielånet er man fullstendig uten kontroll på sin personlige økonomi. Er du arbeidsledig, løper ikke rentene og du slipper å betale avdrag. Har du lav inntekt, kan du få nedsatt innbetalingsbeløpet. Men man må selvsagt melde fra om sin situasjon, og det er vel her "gjeldsofrene" forglemmer seg litt. Lånekassen er en god ordning som gjør at også mennesker som ikke kommer fra rike familier (som meg) kan få ta en utdanning. Må forøvrig underskrive på det som stod et sted over her; Håndverkere tjener ofte ofte mer enn en "vanlig" akademiker, og av mine bekjente er det helt klart rørlegger og snekker som tjener best - og godt mer enn meg med mine usle 4 års økonomi-utdanning. Men så jobber de også mer - jeg jobber 08-16 og trives med det. Når det gjelder partnervalg, er det vel en fordel å finne noen som man føler er på "bølgelengde" med en selv. Dette trenger ikke ha med utdanning å gjøre i det hele tatt, men siden mange møter hverandre under skoler/studier er det vel ofte slik at akademikere dater andre akademikere. Selv kan jeg vanskelig se meg selv sammen med en Oslo Vest-gutt f.eks. (les pappa-gutt), fordi jeg er oppvokst annerledes, og aldeles ikke forstår hva livet til mange av disse dreier seg om. Men så har jeg også møtt Oslo Vest-gutter som er kjempeflotte mennesker, så kan jeg ikke generalisere slik allikevel... Jeg ville aldeles ikke vært sammen med en trailersjåfør eller sjømann - men det er fordi de er altfor mye borte hjemmefra... Stiller man krav om kunst og litteraturinteresse, samt at partner skal være vinekspert, trenger ikke dette følge med en akademiker, men det finner de tidsnok ut av . Tilbake til hovedspørsmål: Utdanning var viktig for meg. Jeg er oppvokst i en familie med svært dårlig råd, og fant tidlig ut at slik skulle ikke jeg ha det. Har tatt utdanning etter hva som har falt meg naturlig etterhvert, og veien ble til mens jeg gikk. Lønn var altså motivasjon, sammen med det å ha en spennende jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuusia Skrevet 17. juni 2003 #85 Del Skrevet 17. juni 2003 Man får faktisk støtte fra lånekassen til å fullføre et studium. Uansett hvor rik eller fattig man er i utgangspunktet. Og mennesker som må jobbe med det ene eller det andre for å fullføre studiet sitt har rett og slett ikke klart å følge tempoet lånekassen krever for å gi støtte. Husker ikke hva reglene er på dette, men Lånekassen krever i allefall en viss progresjon hvert år for å fortsette å gi støtte. Heldigvis. Dersom man blir gjeldsoffer av studielånet er man fullstendig uten kontroll på sin personlige økonomi. Er du arbeidsledig, løper ikke rentene og du slipper å betale avdrag. Har du lav inntekt, kan du få nedsatt innbetalingsbeløpet. Men man må selvsagt melde fra om sin situasjon, og det er vel her "gjeldsofrene" forglemmer seg litt. Lånekassen er en god ordning som gjør at også mennesker som ikke kommer fra rike familier (som meg) kan få ta en utdanning. Må forøvrig underskrive på det som stod et sted over her; Håndverkere tjener ofte ofte mer enn en "vanlig" akademiker, og av mine bekjente er det helt klart rørlegger og snekker som tjener best - og godt mer enn meg med mine usle 4 års økonomi-utdanning. Men så jobber de også mer - jeg jobber 08-16 og trives med det. Når det gjelder partnervalg, er det vel en fordel å finne noen som man føler er på "bølgelengde" med en selv. Dette trenger ikke ha med utdanning å gjøre i det hele tatt, men siden mange møter hverandre under skoler/studier er det vel ofte slik at akademikere dater andre akademikere. Selv kan jeg vanskelig se meg selv sammen med en Oslo Vest-gutt f.eks. (les pappa-gutt), fordi jeg er oppvokst annerledes, og aldeles ikke forstår hva livet til mange av disse dreier seg om. Men så har jeg også møtt Oslo Vest-gutter som er kjempeflotte mennesker, så kan jeg ikke generalisere slik allikevel... Jeg ville aldeles ikke vært sammen med en trailersjåfør eller sjømann - men det er fordi de er altfor mye borte hjemmefra... Stiller man krav om kunst og litteraturinteresse, samt at partner skal være vinekspert, trenger ikke dette følge med en akademiker, men det finner de tidsnok ut av . Tilbake til hovedspørsmål: Utdanning var viktig for meg. Jeg er oppvokst i en familie med svært dårlig råd, og fant tidlig ut at slik skulle ikke jeg ha det. Har tatt utdanning etter hva som har falt meg naturlig etterhvert, og veien ble til mens jeg gikk. Lønn var altså motivasjon, sammen med det å ha en spennende jobb. :evil: Jeg hater lånekassen! For noen blodsugere, plageånder ! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Jeg synes stipend andelen er altfor liten, renta er altfor høy, og de er altfor masete, kan de ikke bare vente til du ahr fått jobb før de begynner å mase? Jeg må skrive et brev til dem hvert halvår der det står... bla,bla,bla... Jeg er hjemme med små barn og har ikke jobb ennå, bla,bla,bla.... :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 17. juni 2003 #86 Del Skrevet 17. juni 2003 Ja, ikke sant, Illuusia....håpløst Et sted går jo også grensen for hvor mye man får i stipend/lån.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 17. juni 2003 #87 Del Skrevet 17. juni 2003 :evil: Jeg hater lånekassen! For noen blodsugere, plageånder ! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Jeg synes stipend andelen er altfor liten, renta er altfor høy, og de er altfor masete, kan de ikke bare vente til du ahr fått jobb før de begynner å mase? Jeg må skrive et brev til dem hvert halvår der det står... bla,bla,bla... Jeg er hjemme med små barn og har ikke jobb ennå, bla,bla,bla.... :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Jeg er HELT enig med deg i at stipendandelen godt kunne vært høyere - da hadde jeg sluppet å sitte igjen med 200 000 i studielån etter endt utdanning... Men jeg er allikevel glad for at jeg fikk låne penger i det hele tatt. Uten sikkerhet av noe slag og uten andre krav enn at jeg tilbakebetaler innen 20 år. Det er ikke mange slike lån her i verden... Det irriterende er selvsagt at man ikke bare kan selge noe og kvitte seg med lånet som i andre tilfeller. At renta er for høy? Vel - jeg har i mange mange år hatt lavere rente på studielånet enn på huslånet, så den plager ikke meg. Annet enn at det plager meg å i det hele tatt ha rente på lån da . Dessuten er studielånsrenten mye lavere i våre naboland, og jeg ville gjerne hatt det slik. MEN: Om du er hjemme med småbarn, og det eneste du trenger å gjøre er å skrive et lite brev hver 180. dag for å slippe å bli krevd for penger du ikke har.... Da har du egentlig ikke så mye å klage på eller? (IKKE spydig ment - bare helt ærlig ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 17. juni 2003 #88 Del Skrevet 17. juni 2003 Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at vi alle er ulike? Vi har ulike interesser og behov. Ingen vits i å angripe andres valg vel? I denne diskusjonen har folk svart på hva som er viktig for DEM. At andre da må rakke ned på disse ærlige valgene er jo bare dumt. For MEG er utdannelse viktig. Men jeg er selvsagt klar over at ikke alle har interesse av å tilbringe flere år på skolebenken. Og jeg vet inderlig godt at vi har bruk for folk i alle typer jobber. Og at alle er like mye verdt uansett hva for en jobb de har. At dere, Miew og WildThing, finner glede i å rakke ned på de som har tatt et valg om å tilbringe tid på skolebenken synes jeg bare er latterlig. Det er nå én ting å reagere på utsagnene til enkelte brukere (selv om jeg synes dere tar den altfor langt), men det er én helt annen ting å synke ned på det usaklige nivået dere nå har nådd. Kommentarene av slaget "ikke alle kan bo hjemme", "hun måtte prostituere seg og Lånekassa kunne ikke hjelpe" er så latterlige at det kan jeg ikke få sagt. Tror du Miew at flestparten av dagens studenter bor hjemme? Jeg kjenner faktisk ikke én student som gjør det. Alle har flytta for seg selv, betaler husleie, betaler for eget forbruk og vet du hva, de klarer seg utmerket. Med støtte fra Lånekassa og kanskje en jobb ved siden av har de en økonomi som slett ikke er ille. Man må selvsagt innstille seg på å ikke ha det fett, men det klarer man vel i noen år eller hva? Hva så om man må betale tilbake på studielånet i mange år i etterkant? Etter en viss fartstid i arbeidslivet vil utdannelsen vise seg å ha vært en god investering for de aller fleste. Jeg har feks allerede god valuta for utdannelsen min, og jeg har bare jobbet i tre år. Dette med at mange akademikere er ubrukelige de første årene i arbeidslivet tror jeg er sterkt overdrevet. De fleste studenter jobber ved siden av studiene eller i ferier. De har gjerne bredere jobberfaring enn mange som går rett ut i arbeidslivet etter ungdomsskolen eller vgs. Og mange utdanninger har tilstrekkelig med praksis. Det merkelige i denne diskusjonen er at de som virkelig rakker ned på andre er de som gir folk med høyere utdanning på pukkelen. Man er snobbete, teite som gidder å ha med Lånekassa å gjøre og jeg vet ikke hva. Argumentasjonen er også så usaklig at det gjør ondt å lese. Snakk om å gå i egen felle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 17. juni 2003 #89 Del Skrevet 17. juni 2003 Dette med at mange akademikere er ubrukelige de første årene i arbeidslivet tror jeg er sterkt overdrevet. De fleste studenter jobber ved siden av studiene eller i ferier. De har gjerne bredere jobberfaring enn mange som går rett ut i arbeidslivet etter ungdomsskolen eller vgs. Og mange utdanninger har tilstrekkelig med praksis. Jeg kjenner i allefall opptil flere akademikere som har slitt/sliter med å få seg jobb og ender opp i midlertidige jobber som absolutt ikke tilsvarer utdannelsen og studielånet de har fått. Dette fordi arbeidsgiverne ofte foretrekker folk med erfaring. Man kan selvfølgelig diskutere om dette er riktig eller ikke. Når man starter opp en lang utdannelse vet man ikke alltid om det faktisk er behov for flere med den utdannelsen når man er ferdigutdannet derfor blir det alltid noen som utdanner seg til arbeidsledighet. Det er uansett ikke noe likhetstegn mellom høy akademisk utdannelse, flott jobb og høy lønn. Det merkelige i denne diskusjonen er at de som virkelig rakker ned på andre er de som gir folk med høyere utdanning på pukkelen. Man er snobbete' date=' teite som gidder å ha med Lånekassa å gjøre og jeg vet ikke hva. [/quote'] At det er snobbete og teit å ha med Lånekassen å gjøre er jeg absolutt ikke enig i. Vel, jeg ville da gjerne selv kunne ha utdannet meg uten å ta opp lån, men det er veldig få som er i den heldige situasjonen at de selv har penger eller har foreldre som kan betale for utdannelsen. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 17. juni 2003 #90 Del Skrevet 17. juni 2003 Det er uansett ikke noe likhetstegn mellom høy akademisk utdannelse' date=' flott jobb og høy lønn.[/quote'] Helt enig. Man kan utmerket godt ha en flott jobb og kjempegod lønn uten høyere utdanning. Og man kan ha en drittjobb selv om man har høyere utdanning. Erfaring er selvsagt kjempeviktig i arbeidslivet. Men det er nå en gang sånn at en rekke jobber har krav om utdanning. Ergo ser jeg sånn på det at den med høyere utdanning har flere muligheter enn den uten. Snakker da ikke om håndverkere som jo er utdannet for å gjøre den jobben de gjør, og som faktisk tjener svært bra, ofte laaaangt mer enn akademikerne kan drømme om. Vi trenger folk i alle yrker. Derfor bør vi bare vær glade for at folk tar så ulike valg som de faktisk gjør. Selv er jeg håpløs når det kommer til praktiske ting. Er derfor veldig takknemlig for alle de flinke håndverkerne rundtomkring. En liten historie til slutt for å illustrere hvor ulike valg vi tar: Broren min er rørleggerlærling. Han har vært det i ett år. Han har alltid vært skoleflink, så mange trodde nok at han skulle fortsette på allmennfag og deretter høgskole og universitet. Men nei, han var skolelei. Valgte derfor en praktisk retning. I dag tjener han 100 kr timen som lærling. Han er sikret jobb etter læretida, og han kommer til å tjene kjempegodt etterhvert. Ikke har han et rødt øre i studielån heller, så gutten kommer til å sitte godt i det. Dette er det smarteste han noen gang har gjort. Nå ler han av søstra som sitter med 140.000 i studielån. Men som jeg sier til han, jeg hadde ikke lyst til å jobbe som rørlegger (hadde ikke egna meg heller, men det er en annen sak). Jeg hadde lyst til å studere. Og jeg er kjempeglad i den jobben jeg har i dag. Moralen: Alle må gjøre det som passer for DEM! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #91 Del Skrevet 17. juni 2003 Nala, du skriver svært tiltalende og godt! Det var journalist du var, om jeg ikke husker feil? Riktig valg for deg, ser det ut til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnatella Skrevet 17. juni 2003 #92 Del Skrevet 17. juni 2003 *sukk* Hadde du fulgt med på skolen, så hadde du lært det at hersketeknikk ikke kan utdemonstreres via skriftlig forum, spesielt når den utdannelse man har lagt vekt på faktisk handler om å utdype et hierkatisk herskesystem - hvor mine ordrer er å videreføre chain of command. hierkatisk Og sånn ellers. Ikke bruk store ord med mindre du vet dets fulle betydning, og er 100% sikker på at de passer inn i den aktuelle situasjonen. Jeg tror du bør lese igjennom ditt eget råd og se om ikke kan klare å følge det selv. Det heter HIERARKISK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 17. juni 2003 #93 Del Skrevet 17. juni 2003 Nala, du skriver svært tiltalende og godt! Det var journalist du var, om jeg ikke husker feil? Riktig valg for deg, ser det ut til :D Takk Hanne :oops: Er web-redaktør, jeg. Ikke akkurat journalist da, men nesten. Jobben involverer i alle fall masse skriving, pluss tilrettelegging for web, litt design ol. Mannen min er journalist. Hjelper det? Men han jobber i radio, så han har det mest i kjeften Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #94 Del Skrevet 17. juni 2003 At din mann er journalist kan nok ikke ta æren for at du skriver godt, Nala. Du har en god penn. All ære til deg. Forøvrig, angående hersketeknikker for den som vil vite mer om hva det innebærer: Hersketeknikker betyr kort og godt at motparten ikke diskuterer sak, men prøver å uskadeliggjøre motstanderen og dennes meninger ved hjelp av andre metoder. Altså, går man for eksempel til det skritt å rakke ned på en person og ikke lenger diskuterer sak, har man brukt en hersketeknikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 17. juni 2003 #95 Del Skrevet 17. juni 2003 Moralen: Alle må gjøre det som passer for DEM! Aboslutt Nala! Men å dømme et hel yrkesgruppe som mannsjåvinistiske, møkkete og hjernetomme tullinger (ja ja, satt litt på spissen) er noe helt annet (du skjønner kanskje hva jeg sikter til her?) Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #96 Del Skrevet 17. juni 2003 Nala, jeg gikk tilbake i tråden og så hvor jeg hadde blingset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 17. juni 2003 #97 Del Skrevet 17. juni 2003 Å dømme noen som har vært så uheldig å få med en skrivefeil i et innlegg, og bruke det som arguement, er i allefall usedvanlig dårlig diskusjonsteknikk og vitner om manglende argumenter. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #98 Del Skrevet 17. juni 2003 Aboslutt Nala! Men å dømme et hel yrkesgruppe som mannsjåvinistiske, møkkete og hjernetomme tullinger (ja ja, satt litt på spissen) er noe helt annet (du skjønner kanskje hva jeg sikter til her?) Jennifer Du har et poeng, Jennifer. Det ironiske er at selv etter 6 års universitetsutdannelse får jeg, bokstavelig talt, møkk på fingrene i forbindelse med jobb hver eneste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 17. juni 2003 #99 Del Skrevet 17. juni 2003 Du har et poeng, Jennifer. Det ironiske er at selv etter 6 års universitetsutdannelse får jeg, bokstavelig talt, møkk på fingrene i forbindelse med jobb hver eneste dag. Du har vel en møkkajobb da Hanne :blunke: (For det record... Dette var ironisk ment...) Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #100 Del Skrevet 17. juni 2003 Tok ironien, Jennifer. Jeg har utdannet meg til akkurat det jeg ønsket meg, møkk under neglene var forventet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå