Miew Skrevet 17. juni 2003 #61 Del Skrevet 17. juni 2003 Og i all din politiske korrekthet, Miew, når ble det attraktivt å være fattig? Jeg snakker om at personens personlighet. Blir et menneske mindre attraktivt om det er fattig? Er vi kun verdt det vi eier ? Det er, for ingen, attraktivt å være fattig, det har jeg aldri påstått. Du får definere hva det er du tenker på når du hører ordet "attraktivt", har det kun en betydning for deg, kanskje ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #62 Del Skrevet 17. juni 2003 Hva mener du nå, Wild Thing, har du vært så fattig at du ikke har hatt råd til å ta deg en utdannelse til tross for støtte fra Lånekassen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 17. juni 2003 #63 Del Skrevet 17. juni 2003 Utdannelse gir gjerne mer inntekt, men ikke nødvendigvis mer intelligens og intellekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 17. juni 2003 #64 Del Skrevet 17. juni 2003 Jeg mener at jeg har hørt mer enn nok historier om personer som ikke får mer enn første året på skole, fordi utgiftene de har fra før av overstiger ethvert mulig budsjett for å kunne fortsette videre utdannelse. Jeg mener for eksempel det tragiske tilfellet fra min egen omgangskrets som prostituerte seg for å få kommet seg gjennom jus-studiet - lånekassen kunne IKKE hjelpe. Det finnes mange slike varianter i alle mulige tragiske rettninger, og selv om jeg bare har brukt lånekassen en eneste gang selv, så har jeg måtte krangle hardt og brutalt med dem. Så alt er ikke rosenrødt, nei. Så lenge der finnes motvilje, så finnes det tragedie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #65 Del Skrevet 17. juni 2003 Jeg snakker om at personens personlighet. Blir et menneske mindre attraktivt om det er fattig? Er vi kun verdt det vi eier ? Det er, for ingen, attraktivt å være fattig, det har jeg aldri påstått. Du får definere hva det er du tenker på når du hører ordet "attraktivt", har det kun en betydning for deg, kanskje ? Mennesker med vakker personlighet finnes i alle sammfunnslag. Om det er attraktivt å dele livet sitt med en fattig person, er en annen ting. Det tiltaler ikke meg. Penger må man ha for å klare seg. Såpass penglens har jeg vært at jeg setter stor pris på en livsledsager med økonomien i orden. Ergo tiltrekkes jeg ikke av fattige mennesker utover fascinasjonen over deres eventuelt vakre personlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 17. juni 2003 #66 Del Skrevet 17. juni 2003 Jeg hater også å være fattig, mye fordi jeg ikke er vant med det. Det ligger ikke til mine vaner å ikke kunne kjøpe akkurat det jeg har lyst på, og jeg elsker å skifte bil ofte og jevnlig. Men for å si det sånn, Hanne, jeg er heller uten all verdens penger i hele vide verden enn å leve med en slik innstilling som din. Av deg og en boms, så virker det veldig klart hvem som egentlig er fattig. Og uansett, det burde jo ha gått opp et lys i mange hjem om hvem i samfunnet som egentlig tjener penger, det er ikke nødvendigvis de med masse år på skolebenken. De fleste kundene hos BMWforhandleren jeg jobbet hos var håndtverkere og fiskere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #67 Del Skrevet 17. juni 2003 Jeg mener at jeg har hørt mer enn nok historier om personer som ikke får mer enn første året på skole, fordi utgiftene de har fra før av overstiger ethvert mulig budsjett for å kunne fortsette videre utdannelse. Jeg mener for eksempel det tragiske tilfellet fra min egen omgangskrets som prostituerte seg for å få kommet seg gjennom jus-studiet - lånekassen kunne IKKE hjelpe. Det finnes mange slike varianter i alle mulige tragiske rettninger, og selv om jeg bare har brukt lånekassen en eneste gang selv, så har jeg måtte krangle hardt og brutalt med dem. Så alt er ikke rosenrødt, nei. Så lenge der finnes motvilje, så finnes det tragedie. At du har hørt historier fra her og der kvalifiserer deg til å vite hva du snakker om? Jus-venninnens sakspapirer fra Lånekassen skulle jeg gjerne ha hatt en kikk på. Kan man defineres som fattig når man faktisk har tilgang på lån fra en studentbank? Hvilke fattige land har du besøkt, Wild Thing, og sett hvem som er virkelig fattige og overhode ikke har mulighet til å søke om lån og stipend fra en statlig lånekasse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 17. juni 2003 #68 Del Skrevet 17. juni 2003 ~Hanne~ Hva skjer den dagen din kjære står uten jobb og inntekt annet enn trygd pga tilfeldigheter? Jeg forstår hva du mener med at du ikke higer etter å være sammen med en som ikke har økonomisk trygghet, det gjør nok ingen. Det var ikke meningen å tenne noen lunter hos deg, men det gjorde jeg visst. Jeg har aldri påstått at jeg er politisk korrekt, det var du som tolket det jeg sa på en annen måte enn hva det var jeg faktisk ville ut med fra begynnelsen av. Slikt skjer. Greit ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 17. juni 2003 #69 Del Skrevet 17. juni 2003 Du mener altså at det ikke er et faktum at enkelte mennesker har vanskelig for å kunne leve på kun studielån og stipend? Og hva når du er ferdig med studiet? I følge gjeldsoffer-alliansen, så er det jo nettopp lånekassen som gjør mange mennesker til tapere i samfunnet. Våkn opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 17. juni 2003 #70 Del Skrevet 17. juni 2003 Det er ikke alle som har muligheten til å bo gratis hjemme hos noen Når det blir slik at utgiftene er større enn inntektene, tyr man gjerne til ekstra jobbing. Ekstra jobbing tar tid, tid man burde bruke på studiene... Kjenner flere som har brent seg på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #71 Del Skrevet 17. juni 2003 Våkn opp og se deg selv, Wild Thing. Du er full av forakt. Godta at det går an å ikke være tiltrukket av et liv med en fattig person. Jeg godtar at du kan forestille deg det, men jeg vil aldri være tiltrukket av en slik forestilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 17. juni 2003 #72 Del Skrevet 17. juni 2003 ~Hanne~: Greit, men økonomi og utdannelse henger ikke alltid helt sammen. Ta for eksempel Kjell Inge Røkke... Hvor mye utdannelse har han? Hvor mye penger har han? Du ville sikkert ikke falt for ham da han var yngre, nettopp pga manglende utdannelse, ikke sant ? (Jeg påstår ikke at du ville/ikke ville falt for ham som person, men at du ikke vil falt for ham pga den fremtidsillusjonen han den gang gav.) Hvor langt oppe på listen over Norges rikeste er han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #73 Del Skrevet 17. juni 2003 Det er ikke alle som har muligheten til å bo gratis hjemme hos noen Når det blir slik at utgiftene er større enn inntektene, tyr man gjerne til ekstra jobbing. Ekstra jobbing tar tid, tid man burde bruke på studiene... Kjenner flere som har brent seg på den måten. Og noen har det faktisk slik jeg har hatt det: Uten støtte fra familie, bodd hjemmefra under hele studiet, tatt opp lån, og jobbet ved siden av studiene for å kunne klare seg med en ok livsstandard. Og tenk: Jeg har klart det, uten å se på meg selv som fattig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 17. juni 2003 #74 Del Skrevet 17. juni 2003 Det er dine ord, jeg er ikke full av forakt - jeg er oppgitt. Ja, jeg dømmer deg etter det du sier, fordi jeg fordømmer det du forteller om. Det er ikke forakt å stille seg til verden etter hva man opplever på vegne av andre, og det man får fortalt til daglig. Verden er ikke sort og hvit, slik du fremstiller, den har faktisk mange forskjelliuge grånyanser - så kommer fargene. Du utviser en utrolig kynisk holdning når du kaller en fattig person for en "forestilling", når du sidestiller det å ha lav økonomi som mangel på økonomisk evne. At det ikke er en person som kan kjøpe deg lykke, er det negativt? Jeg tror for øvrig at jeg stiller høyere enn deg når det gjelder økonomi, og jeg tror du har lang vei igjen før du i det hele tatt kan komme til en slik omgangskrets jeg er vant med. Pengestgerke mennesker ville ristet godt på hodet av den fremstillingen du gir. Mye av grunnen ligger kanskje i at mange av dagens rike i Norge ikke nødvendigvis er høyt akademisk utdannede personer. Btw, en annen morsom detalj. Hva tror du det jobber mest av på Burger King og McDonald? Ferdig utdannede akademikere eller håndverkere med fagbrev? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #75 Del Skrevet 17. juni 2003 ~Hanne~: Greit, men økonomi og utdannelse henger ikke alltid helt sammen. Ta for eksempel Kjell Inge Røkke... Hvor mye utdannelse har han? Hvor mye penger har han? Du ville sikkert ikke falt for ham da han var yngre, nettopp pga manglende utdannelse, ikke sant ? (Jeg påstår ikke at du ville/ikke ville falt for ham som person, men at du ikke vil falt for ham pga den fremtidsillusjonen han den gang gav.) Hvor langt oppe på listen over Norges rikeste er han? Røkkes penger gjør han ikke attraktiv for meg, Miew. Definitivt en mann jeg ikke kunne tenkt meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 17. juni 2003 #76 Del Skrevet 17. juni 2003 Og noen har det faktisk slik jeg har hatt det: Uten støtte fra familie, bodd hjemmefra under hele studiet, tatt opp lån, og jobbet ved siden av studiene for å kunne klare seg med en ok livsstandard. Og tenk: Jeg har klart det, uten å se på meg selv som fattig. ...og hvor stor gjeld har du som renter på seg og blir større hele tiden ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 17. juni 2003 #77 Del Skrevet 17. juni 2003 Røkkes penger gjør han ikke attraktiv for meg, Miew. Definitivt en mann jeg ikke kunne tenkt meg. Hvorfor kunne du ikke tenke deg ham? Se bort i fra personligheten, det skrev jeg spesifikt at det ikke var den jeg siktet til. Det tiltaler ikke meg. Penger må man ha for å klare seg. Såpass penglens har jeg vært at jeg setter stor pris på en livsledsager med økonomien i orden. Med Røkke som livsledsager hadde du nok hatt økonomien i orden, eller er det også feil? La oss si at du faktisk likte Røkke da han var yngre, på den tiden pengene begynte komme inn, ville du da valgt ham bort fordi han ikke hadde en haug med skolepapirer å blafre i ansiktet ditt med? Er det DET du prøver å si ? Man MÅ ha utdannelse innenfor et inntektsbringende felt for å være god nok for deg? Man kan ikke være selvstendig næringsdrivende uten utdannelse som tjener haugevis med penger? Greit, men da må du ikke komme og si at det er økonomien som er det som tiltrekker, da må du rett ut si at det er utdannelsen. Det er heller ikke all høyere utdannelse som lønner seg pga lite etterspørsel, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #78 Del Skrevet 17. juni 2003 Miew, har jeg sagt at økonomi var det eneste som avgjorde hvilke menn jeg faller for? Jeg har sagt at for meg er det ikke attraktivt å dele livet med en fattig person. Og at du klarer å sette opp utdannelse som eneste alternativ om ikke pengene er avgjørende, sier igrunnen mer om dine tankerekker, enn det sier om mine preferanser. Tillegg meg ikke meninger og tanker jeg ikke har, og du vil slippe en masse irritasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 17. juni 2003 #79 Del Skrevet 17. juni 2003 Hanne, du har allerede sagt mye om deg selv. Avslutt nå, dette virker billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Hanne~ Skrevet 17. juni 2003 #80 Del Skrevet 17. juni 2003 Dine hersketeknikker er billige, Wild Thing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå