Gå til innhold

Hvor viktig er utdannelse for deg?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Forøvrig heter det håndverker og ikke kroppsarbeider... :wink: Til opplysning så blir man heller ikke bare håndverker. Det er faktisk en utdannelse på linje med mange andre fag, selv om mye av utdannelsen foregår som lærling. Akkurat det ville nok være et eksempel til etterfølgelse for mange mer akademiske studieretninger også. Mange nyutdannede er ubrukelige på en arbeidsplass fordi de ikke har noen praktisk erfaring, men derimot en masse teoretisk. Jeg sier ikke dermed at man ikke kan ha nytte av teori.

Jeg selv er vel hverken høyt eller lavt utdannet jeg, men midt på treet... For øyeblikket trives jeg med det, men kan være at jeg utdanner meg mer etterhvert.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jennifer, jeg er enig i mye av det du sier. Men jeg biter meg også merke i én ting: Du er irritert fordi du mener folk med høy utdanning ser ned på de som ikke har det. Men det virker da også som om du selv sliter med en del fordommer mot akademikerne. Det å ha et åpent sinn går begge veier, vet du :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Hanne~

En kommentar til utviklingen av siste del av debatten: Ylvalin er ærlig mot seg selv om hva hun faller for angående menn. Hun snakker for seg selv og dikterer ikke hva andre skal være stolte av.

For meg er utdanning en selvfølge. Jeg har brukt 6 år av livet mitt på å få meg en solid utdannelse. Det har gjort godt for min selvutvikling og selvtillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jennifer' date=' jeg er enig i mye av det du sier. Men jeg biter meg også merke i én ting: Du er irritert fordi du mener folk med høy utdanning ser ned på de som ikke har det. Men det virker da også som om du selv sliter med en del fordommer mot akademikerne. Det å ha et åpent sinn går begge veier, vet du :blunke:[/quote']

De såkalte "fordommene" burde vel heller ses på som en spydig/ironisk kommentar med hentyding til de utsagnene Ylvalin har kommet med tidligere i denne tråden :wink: . Men jeg står for mitt utsagn om at en del akademikere er ubrukbare de første årene i arbeidslivet sitt fordi de "kun" kan teorien.

Forøvirg er jeg ikke irritert, bare særdeles uimponert...

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Hanne~

Hvis du ikke er imponert, Jennifer, hvorfor gjør du samme stuntet som du beskylder Ylvalin for å gjøre - og disser en hel gruppe mennesker på bakgrunn av deres utdannelse?

Vis oss hvordan det heller skal gjøres, kjære deg, og du imponerer i alle fall meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forklart i mitt forrige innlegg...

IRONI!

Har ingen ting i mot akademikere jeg, og kunne godt vært kjæreste med en hvis jeg traff den rette, men nå har jeg allerede verdens beste samboer da... :P Er hverken håndverker eller akademiker jeg, og har ikke noe problem med å forestille meg selv sammen med begge deler (ikke på en gang da... :blunke: )

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg snakke for Ylvalin, men Jennifer, du tror ikke Ylvalins sitat over her var ironisk ment også da? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nala: :enig_animasjon:

Ironi er vanskelig, men du skjønte det du!

Svaret mitt avspeiler de holdninger jeg følte avsender av spørsmålet hadde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nala, jo jeg har en sterk mistanke om at ironi ble brukt som virkemiddel her, akkurat som min hentydning til manglene sosiale anlegg i mitt innlegg også hadde et snev av ironi i seg. :sjarmor:

Ironi er visst vanskelig ja, i allefall når det blir blandet med alvor. Denne tråden er et godt bevis på det...

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Hanne~
Men jeg står for mitt utsagn om at en del akademikere er ubrukbare de første årene i arbeidslivet sitt fordi de "kun" kan teorien.

Jennifer

Jeg leste innlegget ditt der utklippet over er hentet fra, hvor du skrev at du var ironisk. Ironisk har jeg også oppfattet deg som, helt til jeg leste dette jeg har klippet.

Der glapp det for meg, Jennifer, og din ironi smuldret vekk og ble plutselig preget av seriøsitet.

Du har vært flink med å bruke ord som "en del" og hermetegn, men likevel - dine snev av ironi bærer preg av å ha mye alvor i seg takket være dette utsagnet, hvilket er synd fordi du da begår samme tabbe som du beskylder andre for å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt da Hanne, men ok...

Nettopp der er det ironien og alvoret møtes. Jeg påpeker at nettopp at jeg står for at en del akademikere ikke er istand til å utføre en jobb etter endt utdannelse nettopp fordi de ikke har praktisk erfaring. Jeg kjenner faktisk akademikere som har påpekt dette selv som en svakhet ved utdannelsen sin. Jeg påpekte også at man ikke dermed kunne trekke konklusjonen at teori ikke er nyttig. Ingen tvil om at teori sammen med praksis er en god kombinasjon.

Hvis du kaller dette å gå i den samme fella som å si at nesten alle håndverkere er mannsjåvinister med Playboy kalender på veggen så deg om det.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Hanne~

Hva er "ubrukbar i arbeidslivet", Jennifer?

Hva er "å ikke være i stand til å utføre en jobb"?

Du dekker deg igjen under setninger som "de første årene i arbeidslivet" og "manglende praktisk erfaring og "kun" teori". Gjør dette et menneske ubrukbart eller ikke i stand til å utføre en jobb? Har disse akademikervennene dine sagt dette om seg selv? Eller er det din lille satt-på-spissen-versjon?

Voldsom er jeg gjerne, men du får stå for dine utsagn, jente, det tåler du da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...så alle fattige har selv bestemt at de ikke skulle ta seg råd til utdannelse? Derfor er de "mindreverdige" og mindre attraktive?

Steike, heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Ærlig talt så er det null problem for meg å drite i utdannelse. Jeg har definitivt ikke lyst på en skrivebordsjobb hvor jeg må stemple dag ut og dag inn, bare for å skatte vekk en bønsj med kroner.

En givende jobb hvor jeg får bruke både hode og kropp - det er det som betyr noe. Og ja, pengene er viktig.

Den eneste utdannelsen jeg har virkelig villet hatt, er offiserskolen i luftforsvaret. Jeg kom endelig til, men helsen gikk i dass. Så for min del, så er det virkelig det samme hva jeg gjør bare jeg liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv tar jeg meg den tid jeg trenger.

Jeg har mål, men ikke tidsfrister....ok, vil gjerne ha meg en utdannelse og jobb før jeg blir pensjonert...hehe, men behøver ikke skje fortløpende med en gang. Friår er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Hanne~
ok...så alle fattige har selv bestemt at de ikke skulle ta seg råd til utdannelse? Derfor er de "mindreverdige" og mindre attraktive?

Steike, heller...

For en nordmann med tilgang til Lånekassens goder, ser jeg ikke helt problemet med å få seg en utdannelse om det er det man ønsker.

Og i all din politiske korrekthet, Miew, når ble det attraktivt å være fattig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

HAHAHA, jeg så akkurat innlegget ditt, Ylvalin. Du tar jaggu meg kaka.

Skal vi se, bare fordi en mann gjør en jobb som ikke er av akademisk karakter, så er han stereotyp bunnslam? Jaha?

Jeg er litt nyskjerrig på hvilke kvaliteter du og jeg egentlig har forskjellig, feks. Jeg har kjørt trailer siden jeg var 19 år gammel, og jeg kan garantere deg - det er IKKE fordi jeg har dårlige karakterer eller mangler mulighet for videre utdannelse.

Colatrailere (vogntog) tjener for øvrig utrolig fett, sånn btw. Hvem sier nei til 20.000 etter skatt og 3 arbeidsdager i uka? Litt hard jobb når du endelig er på veien, men so?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

For en nordmann med tilgang til Lånekassens goder, ser jeg ikke helt problemet med å få seg en utdannelse om det er det man ønsker.

Og i all din politiske korrekthet, Miew, når ble det attraktivt å være fattig?

Da har du ikke hatt det vanskelig, om du ikke innser hvor tøft enkelte kan ha det med å få det de ønsker.

Det lønner seg å vite hva man snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...