Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2003 #1 Skrevet 31. mai 2003 Er en ting jeg har tenkt på. Hvorfor er det så få som skriver på dialekt her inne? Det kan jo ikke være sånn at det bare er folk fra bokmålsområder her? Syns det er litt synd at jeg ikke ser mer til nynorsken for eksempel, som er et kjempefint skriftspråk! Noen andre som har tenkt på det samme? Eller noen som er uenige? Tror alle har godt av litt avveksling innimellom på en måte...
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 31. mai 2003 #2 Skrevet 31. mai 2003 Å skrive dialekt er en uting og for mange er det vanskelig og lese. Nynorsk derimot er helt i orden. Minnie
Gjest Zalomine Skrevet 31. mai 2003 #3 Skrevet 31. mai 2003 Dialekter er talemål, ikke skriftspråk. Så enkelt er det. Nynorsk er helt fint, det er et skriftspråk det, men det er IKKE dialekter.
Retz Skrevet 31. mai 2003 #4 Skrevet 31. mai 2003 Jeg gidder aldri å lese dialektinnlegg. Har annet å kaste tida mi bort på.
smil Skrevet 31. mai 2003 #5 Skrevet 31. mai 2003 Det er ikke naturlig for meg å skrive på dialekt heller. Tror også det er lettere å forstå hverandre her inne, om vi holder oss til en av de to målformene. 1
Miew Skrevet 31. mai 2003 #7 Skrevet 31. mai 2003 Det er for å gjøre det enklest mulig for alle brukerne å forstå. Bokmål og nynorsk er noe alle, iallefall de fleste, har hatt på skolen, derfor bør de kunne forstå det relativt godt. Dialekter er noe man ikke fullt så enkelt klarer forstå fordi det ofte skrives slik det snakkes fullt ut, med forkortelser, slengord, osv. Hvis man ikke kjenner noen fra diverse dialektsteder, blir det gjerne vanskelig å forstå... Eksempel; Jeg er ofte på Kg fordi jeg har tid til overs som jeg like gjerne kan bruke her inne. E e Åft pø Kg førr e ha ti te åvess som e lik gjern ken bruk her inn. (Nei, er ikke slik dialekt jeg har, er selv fra Bergen, er bare for å vise at det går fortere å lese bokmål eller nynorsk fordi man fra før av kjenner til det) Håper det var forståelig nok forklaring for deg. :blunke:
Gjest Zalomine Skrevet 31. mai 2003 #8 Skrevet 31. mai 2003 du viser det godt med det eksempelet. Vi bare ser fort på den første setningen og registrerer fort hva der står. Den ander, der må vi lese nøye og tenke. Det er en grunn til at noen tok deg tiden og bryet med å lage standardiserte skriftspråk. Det er nettopp for å lette kommunikasjonen mellom mennesker. Så hvorfor skal vi ta et steg flere hundre år tilbake i tid for å gjøre ting mer tungvidt og håpløst for hverandre? Det er en fjortiss-ting, dette med å skrive på dialekt. Det er en uting jeg håper folka vokser av seg. Jeg klarer ikke med min beste gidvilje å oppfatte folk helt seriøst når de skriver dialekt. (det er no helt annet med skrivefeil og dysleksi. Jeg har også sett noen bruke nettopp dysleksi som en årsak til å skrive dialekt for "da skjønner sikkert de også hva jeg mener", men poenget må jo heller være at vi holder oss til bokmål/nynorsk slik at de mde dysleksi ikke får ENDA større probleemr, i virrvarret av diakelter? Har også sett noen påstå harnakket at JO deres dialekt er et skriftspråk, på lik linje med bokmål og nynorsk (eller at nynorsk er en dialekt) Da lurer nå jeg på om vedkommende sto norsk i 1. klasse på barneskolen, for de kan jo ikke være helt som oss andre om de mener at deres dialekt er et skriftspråk?) Nei, når vi skriver så skriver vi, da er et bokmål eller nynorsk (med enkelte tastefeil her og der da ) Dialekta mi, den bruker jeg når jeg snakker
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 31. mai 2003 #9 Skrevet 31. mai 2003 Godt skrevet Fredagsbarn- jeg skriver ikke 100% korrekt norsk jeg heller fordi engelsk er språket jeg bruker mest og det er mitt førstespråk- men å skrive ordene slik jeg uttaler dem kunne ikke falle meg inn. Minnie
*Lillian* Skrevet 31. mai 2003 #10 Skrevet 31. mai 2003 Nynorsk og bokmål er skriftspråk, dialekter er talespråk. Enkelt og greit. Skulle folk begynt med dialektene sine her inne, hadde nok jeg måtte gitt opp fort... Jeg har registrert at noen skriver noen ord på dialekt innimellom, det samme gjør jeg. ("sjø" og "lell") Men det er noe ganske annet enn å skrive hele innlegg på dialekt. Det var en tråd om det oppe en gang før, og da skrev jeg hele innlegget på dialekten min. For det første brukte jeg en evighet bare for å få skrevet innlegget, for det andre var det nesten ingen som forsto noe som helst av hva jeg egentlig skrev. Kunne skrevet mye rart til folk uten at de skjønte bæret da, gitt...hehe.. Tror det er best å holde seg til bokmål eller nynorsk, jeg. :blunke: Lillian
Gjest Starya Skrevet 31. mai 2003 #11 Skrevet 31. mai 2003 Mitt svar på trådens spørrende tittel er: Forhåpentligvis i den enkeltes talemål, og der må den gjerne forbli. Èn ting er å skrive en strofe her og der på dialekt som skjemt (i spøkefulle innlegg o.l.) men noe annet er å skrive hele innlegg på dialekt. Jeg må innrømme at jeg også føler det mest er en fjortis-ting. Skjønt, da jeg var fjortis irriterte jeg meg grønn over venninner som gjorde det.
Gjest Embla s Skrevet 31. mai 2003 #12 Skrevet 31. mai 2003 Tror ikke det er noe poeng i at jeg skriver min mening om temaet, da den har blitt godt og ettertrykkelig uttrykt før meg i denne tråden. Det eneste jeg har å føye til, er at vi alle har dialekt (også vi som bor i Oslo/omegn), selv om denne dialekten (med ulike lokale variasoner og sosiolekter) er like "morsom" som den trøndere, nordlendinger, siddiser m.m. har. men jæi kan gått skrive som jæi snakker jæi, dette ær me anre or min dialekt, er den ikke fin?! (vi burdde kanshje innføre lydskrift da)?!
Gjest Starya Skrevet 31. mai 2003 #13 Skrevet 31. mai 2003 Vi kunne jo startet et lite prosjekt: startet en tråd om et hvilket som helst emne der alle skrev talemål. Kunne blitt interessant etterhvert...
Retz Skrevet 31. mai 2003 #14 Skrevet 31. mai 2003 Vi kunne jo startet et lite prosjekt: startet en tråd om et hvilket som helst emne der alle skrev talemål. Kunne blitt interessant etterhvert... :grøsse:
Lillebi Skrevet 31. mai 2003 #17 Skrevet 31. mai 2003 Jeg skriver dialekt jeg. Ja, min dialekt er veldig nærme pent bokspråk, men det er slik min muntlige tale er...
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2003 #18 Skrevet 1. juni 2003 Syns dette var interessant. De aller fleste ser ut til å mislike dialekter. Men jeg kan jo legge til at poenget mitt ikke var at folk skal skrive hele innlegg på dialekt, for det er jeg enig i at blir veldig slitsomt. (Og grammatisk feil.) Det er allmennlære at bokmål og nynorsk er skriftspråk, og dialekter er talemål. Og sånn skal det være. Det er bare så synd at det blir så lite variasjon i enkelte ord og uttrykk. For meg er det naturlig å si "veit ikke" i steden for "vet ikke". Jeg kunne også skrevet "sjæl" osv. Jeg regner med at ikke alle her inne kommer fra Oslo vest. (Selv om jeg er ganske så dårlig på å skrive sånne ting selv.) En ting til. Noen som vet hvor mange prosent som har nynorsk som første skriftspråk? Ha en fin søndag!
CeNedra Skrevet 1. juni 2003 #19 Skrevet 1. juni 2003 dialekt skriver jeg kun til dem som har samme dialekt som meg. liksom gamlevenner-språket i mail og tekstmeldinger. ellers bokmål. blir raskt veldig lite vokabular og raskt uforståelig med dialektskrivnig... min dialekt er dessuten veldig nært opp mot nynorsk, slik at jeg ikke lenger vet hva som er korrekt nynorsk og fordi jeg blander det med dialekten min. Så det er bedre å skrive korrekt bokmål, enn rar utblanda nynorsk...
Gjest Zalomine Skrevet 1. juni 2003 #20 Skrevet 1. juni 2003 min dialekt er dessuten veldig nært opp mot nynorsk, slik at jeg ikke lenger vet hva som er korrekt nynorsk og fordi jeg blander det med dialekten min. Et MEGET GODT argument for å lære små fjortisser å skrive bokmål eller nynorsk! Jeg hadde ei venninne på vgs som ikke kunne skrive norsk i det hele tatt. Seriøst, hun gikk vgs og klarte ikke skrive sitt hovedmål, nynorsk, hun skrev ren dialekt ("ej" for "eg" (altså jeg) fordi det var slik hun sa det, og andre like dumme feil) Jenta hadde ikke lese/skrivevansker, og var kjempeflink på skolen, skrev flotte stiler, men måtte jo trekkes en karakter eller to for det faktum at der var ca 50 skrivefeil pr side da! Det kunne være en ide å la de små barna innse at det er slik de ender opp når de inisterer på å skrive dialekt. Og det er jo i lengden kjekt å kunne skrive korrekt da, når man skal søke jobber, skrive proffesjonelle rapporter (og, ehh, ta eksamen...) og andre ting i livet som "voksen". Ser jo dumt ut å ikke kunne skrive en egen jobbsøknad fordi de ikke kan norsk, må få hjelp med søknaden, klarer kansje få jobben, men, oi, kan ikek gjøre den, for den krever at man kan skrive noe andre skal lese...... La dialektene forbli talemål, må moralen være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå