Gjest Grafica Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 En gang for mange år siden jobbet jeg i en butikk hvor jeg bl.a. monterte støpsler på lamper for kunder... Nå greide jeg her om dagen å ødelegge støpslet på vår, og tenkte at "dette kan jeg da fint fikse selv" Den gang ei... Kunnskapen har visst delvis fordampet. Så her er spørsmålet: Det er 3 ledninger, en blå, en grønn, og en brun. Hvilke av disse er den jordede? Og hva skal jeg gjøre med den jordede ledningen? De to andre skal jo inn i hvert sitt hull som fører til "piggene". Men hvor i alle dager skal den jordede hen? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19274237 om det hjelper noe så har jeg kjøpt den minste der (den helt til venstre) Noen som vet, eller som har en handyman i huset som kanskje vet?
Mosefruen Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Så langt jeg veit så har man ikke lov til å tafse på jordede ledninger i det hele tatt. Dersom du er uheldig og får brann og det skyldes lampen så vil du ikke få noe igjenn på forsikring. Men det kan godt hende jeg roter nå altså, og jeg aner ikke hvilken ledninger som skal hvor så dette var vel muligens ikke så intressangt for deg...
feuerstein Skrevet 2. august 2008 #3 Skrevet 2. august 2008 (endret) Jeg håper du med grønn ledning mener grønn- og gulstripet? Det er i så fall jord. Vi bruker vekselspenning i Norge, dermed likegyldig hvilken pinne som får blå og hvilken som får brun ledning, bare de ikke havner på den samme Jord skal til slutt til de små skinnene som går langs støpselets ytterkant, men hvordan man får kontakt med dem klarer jeg ikke å gjette herfra. Amerikanere bruker ren grønn for å markere jord, men forhåpentligvis hører det til sjeldenhetene at vi får slikt skrot til vår side av atlanteren. Endring: satt inn "likegyldig" i 2. avsnitt, satt inn hele 4. avsnitt. Endret 2. august 2008 av feuerstein
Gjest Grafica Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Mosefruen man kan bytte stpsler selv, både jordet og ujordet. Det er en av de få elektriske installasjonene som er lov å gjøre hjemme Feuerstein ja den er grønn med gule striper. Så er det da bare å finne ut hvor den skal, da! Takk skal du ha Jeg visste at den blå og brune ikke skulle på samme ;P Har som sagt gjort dette ofte for noen år siden. Men noe av kunnskapen har liksom bare forsvunnet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå