Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Vet ikke om dette har havnet på rett sted, men bare flytt det dersom det hører hjemme et annet sted. For dere som følger med på frustrerte fruer kjenner dere til Bree, hun som har kontroll på alt og som alltid har en hjemmelaget kake klar. En slik person føler jeg at det bor inni meg også, hvis en kan si det slik. Det er bare det at jeg får ikke denne personen frem. Har alltid likt å ha full kontroll og dersom jeg ikke har det blir jeg stresset. Det kan ha noe med å gjøre at jeg har vokst opp med en mor som er alkoholiker og psykisk syk. I det siste føler jeg at alt holder på å rakne. Huset ser ut som et bombenedslag, og det er kjempeflaut å få besøk. Barna på 2 og 1 hører veldig dårlig (hvertfall når det ikke er noe godt i vente), mannen min har det siste året blitt sur for ingenting og har en tendens til å legge skylda på meg for alt som går galt. Jeg driver også en butikk som de siste mnd har fått merke min dårlige tilværelse. Privatøkonomien henger i en tynn tråd, og inne i hodet mitt er det bare KAOS. Jeg vet snart ikke hvordan jeg skal klare å samle alle trådene igjen. Er det noen som har/har hatt det på samme måte, som kan fortelle meg hvor jeg skal begynne?
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Hehe, jeg føler også at jeg har en Bree der inne et sted, men det er ytterst sjelden(eller aldri) jeg ser henne. Jeg trives tusen ganger bedre når det er rent og pent rundt meg, men desverre er jeg en sjuske når det kommer til stykket. Jeg vil råde deg til å senke kravene og holde ut! Tål at det er litt rot, og regn med at det er et styr med unger. I mange år fremover. De roter litt mindre med åra, men gir fortsatt mye hodebry. Mannen derimot, han synes jeg kan være litt mer blid da! :-D Ellers er skriving tingen. Få ned på papiret det du tenker, føler og drømmer.
hjertesukka Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 (endret) Enig med første gjest. Legg lista mye lavere når det gjelder slike ting som hjemmebakte kaker og nyvaskede vinduer. De færreste av oss har mønsterhjem som man ser på film. Tror det er mest en illusjon. Siden du er vokst opp med en alkoholikerforeldre, så er du muligens farget av det. "Hvis jeg bare gjør slik og slik, så vil ting bli bedre". Har du fått bearbeidet dette? Det er faktisk hjelp å få for barn av alkoholiserte foreldre. (søk på Alanon). De fleste har det ganske kaotisk og rotete når man har små barn. Prøv å ikke la deg distrahere for mye, men legg mest vekt på kos og hygge. Spør deg selv hvordan du vil at barna skal huske denne tiden. Men kanskje mannen kan få noen arbeidsoppgaver i heimen? Spør på en hyggelig og ikke-anklagende måte, er mitt råd. Endret 1. august 2008 av hjertesukka
Gjest Lilemor Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 Enda en "Bree" som ikke kom ut på lang tid her også Slik gjorde jeg det... Jeg fant ut at kaos i huset førte til kaos i hodet. Og kaos i hodet førte til kaos rundt meg... det ble en vond sirkel. Jeg startet med huset først... Jeg sendte bort mann og barn en helg, og tok en grundig opprydning og rengjøring her hjemme. Så satte jeg opp en timeplan som jeg fulgte slavisk til vanen var innarbeidet. Tanken var at det var lettere å holde kaoset unna hvis jeg tok litt hver dag, i stedet for å ta skippertak. Jeg (sammen med mann og barn) ryddet alt rot hver eneste kveld. Jeg hadde en "kjøkkendag" i uken, der jeg fylte opp fryser med middager, kaker, gjærbakst, eller hva som var behovet akkurat den uken. (En dag med storhandling, etterfulgt av en "kjøkkendag" er også økonomisk gunstig!) Etter noen få uker var alle rutiner på plass slik jeg ønsket å ha det. Det rådet ikke lenger kaos, jeg merket at jeg hadde mer overskudd (noe som er godt for alle... har mor det bra, har alle det bra) og vi kunne begynne å rydde opp på andre områder. Økonomien hadde jeg allerede begynt på da jeg begynte med storhandling og å fylle opp fryseren med ferdigretter. Det er så kjekt å kunne benytte seg av tilbudene... Ut over dette bestemte vi oss for at vi skulle ha 6000 mnd til husholdning (mat, klær, lege, tannlege, transport), resten skulle gå til regninger/utgifter. Jeg satte opp et husholdningsbudsjett, og begynte å ta ut hva jeg hadde disponibelt til hver uke. Det var det vi hadde, og det var det vi kunne bruke. Hadde jeg 1500 å bruke, tok jeg ut 1500, og la bort bankkortet... Valgte vi å bruke 1500 på mat hadde vi ingenting til klær og transport... da var det bare å ta bena fatt. Hadde vi noen kroner til overs når uken var over, sparte vi dem. Og når vi hadde nok til en hyggelig opplevelse for familien, brukte vi dem til det. (kino, bowling eller slikt) Vi lærte fort å ha 500 i kontanter tilgjengelig til enhver tid til legevaktbesøk. Det krevde litt selvdisiplin, og det tok lang tid, men etterhvert kom vi oss på forskudd, og fikk mer til disp. hver mnd, og kunne etterhvert begynne å bygge opp en buffer. Grovt sett var det slik vår snuoperasjon foregikk. Og selv om det vi gjorde kanskje ikke er det rette for deg og din familie vil du kanskje finne noe her du kan dra nytte av.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Enda en "Bree" som ikke kom ut på lang tid her også Slik gjorde jeg det... Jeg fant ut at kaos i huset førte til kaos i hodet. Og kaos i hodet førte til kaos rundt meg... det ble en vond sirkel. Jeg startet med huset først... Jeg sendte bort mann og barn en helg, og tok en grundig opprydning og rengjøring her hjemme. Så satte jeg opp en timeplan som jeg fulgte slavisk til vanen var innarbeidet. Tanken var at det var lettere å holde kaoset unna hvis jeg tok litt hver dag, i stedet for å ta skippertak. Jeg (sammen med mann og barn) ryddet alt rot hver eneste kveld. Jeg hadde en "kjøkkendag" i uken, der jeg fylte opp fryser med middager, kaker, gjærbakst, eller hva som var behovet akkurat den uken. (En dag med storhandling, etterfulgt av en "kjøkkendag" er også økonomisk gunstig!) Etter noen få uker var alle rutiner på plass slik jeg ønsket å ha det. Det rådet ikke lenger kaos, jeg merket at jeg hadde mer overskudd (noe som er godt for alle... har mor det bra, har alle det bra) og vi kunne begynne å rydde opp på andre områder. Økonomien hadde jeg allerede begynt på da jeg begynte med storhandling og å fylle opp fryseren med ferdigretter. Det er så kjekt å kunne benytte seg av tilbudene... Ut over dette bestemte vi oss for at vi skulle ha 6000 mnd til husholdning (mat, klær, lege, tannlege, transport), resten skulle gå til regninger/utgifter. Jeg satte opp et husholdningsbudsjett, og begynte å ta ut hva jeg hadde disponibelt til hver uke. Det var det vi hadde, og det var det vi kunne bruke. Hadde jeg 1500 å bruke, tok jeg ut 1500, og la bort bankkortet... Valgte vi å bruke 1500 på mat hadde vi ingenting til klær og transport... da var det bare å ta bena fatt. Hadde vi noen kroner til overs når uken var over, sparte vi dem. Og når vi hadde nok til en hyggelig opplevelse for familien, brukte vi dem til det. (kino, bowling eller slikt) Vi lærte fort å ha 500 i kontanter tilgjengelig til enhver tid til legevaktbesøk. Det krevde litt selvdisiplin, og det tok lang tid, men etterhvert kom vi oss på forskudd, og fikk mer til disp. hver mnd, og kunne etterhvert begynne å bygge opp en buffer. Grovt sett var det slik vår snuoperasjon foregikk. Og selv om det vi gjorde kanskje ikke er det rette for deg og din familie vil du kanskje finne noe her du kan dra nytte av. Hvordan i all verden klarer du være så disiplinert? Jobber du full tid, allikevel så har du tid til å lage opp en ukes middager, kaker og gjærbakst? Får hele familien med på rydding hver dag? I tillegg til en dag for storhandel?
Karry Skrevet 2. august 2008 #6 Skrevet 2. august 2008 Jeg vet egentlig ikke om Bree er noen særlig god rollemodell om du ser litt bak hvem hun egentlig her. Bree er en person med dårlig med dårlig emosjonell utvikling som prøver å kontrollere mangel på kontroll over egne følelser og hendelser i livet ved å få den ytre fasaden til å se fantastisk ut. På innsiden lykkes hun jo overhodet ikke, for hun har jo stort sett ikke klart å håndtere de utfordringene hun har stått overfor på en empatisk måte. Og hun er mer opptatt av hva andre mener enn hvordan hun selv har det. Så lenge alt ser flott ut kan hun gå igjennom en dag til med lokk på følelser. Var jeg deg villle jeg parkert Bree på hylla hvor hun hører hjemme. Og så ville jeg skrevet ned de hovedutfordringene du har i ditt eget liv og tatt tak i en av gangen. Istedetfor som Bree ville gjort, bakt en forbasket kake med like uløste problemer.
Gjest Gjest_Lillemor_* Skrevet 2. august 2008 #7 Skrevet 2. august 2008 Hvordan i all verden klarer du være så disiplinert? Jobber du full tid, allikevel så har du tid til å lage opp en ukes middager, kaker og gjærbakst? Får hele familien med på rydding hver dag? I tillegg til en dag for storhandel? Ja, jeg jobber full tid… men sett bort fra to dager i uken er det ikke så mye jobb etter at rutinen er innarbeidet. Ca 1 time hver torsdag til storhandel, og på lørdag når jeg har ”kjøkkendag”. Tidligere brukte jeg 10-15 timer i uken + matlaging uten å få orden på kaoset, nå bruker jeg samme tiden inkludert matlaging uten kaos. Jeg begynner på jobben klokken 7, og er hjemme kl. 15.15… Hver onsdag kveld skriver jeg meny for uken som kommer, og en handleliste for den kommende uken. Torsdag ettermiddag handler jeg inn. Det tar ca en time. Lørdag bruker jeg 4-6 timer på å koke og bake. Da baker jeg 6 brød (nok til hele uken), skjærer dem opp i skiver, og fryser dem. Det er ikke alle ukene jeg baker kaker eller gjærbakst, det spørs hva som er i fryseren fra før, men det er ikke noe ekstra arbeid å sette en ny deig/røre sammen en kake mens brødene hever/steker. Når det gjelder middagen ser jeg også på hva jeg har i fryseren, og hva jeg trenger til den neste uken, og så klargjør jeg det. Familien har blitt veldig flinke til å legge på plass etter seg med en gang de er ferdige med en ting, og ellers bruker vi 15-20 minutter før vi legger oss hver kveld på egne områder. Jeg bruker 10 min ekstra hver dag på klesvask. Det er stort sett det vi bruker på husarbeid i hverdagen. Vi tar en "helgevask" om lørdagen, og da er alt klart til neste uke.
Yummy_Mummy Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 Se flylady.net - det er en flott plass å starte for å få tilbake kontrollen. Det finnes også en motiveringstråd for flybabies på hus&Hjem. Menyplanlegging og en stor handel i uka (event med en suppleringsrunde senere i uka) er også en stor tidssparer. Du trenger ikke å lage alle middgene på forhånd, men dersom man har alle ingredienser og vet hva som skal lages, så er det i alle fall en del mindre man trenger å tenke på.
Gina T Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 Ja, jeg jobber full tid… men sett bort fra to dager i uken er det ikke så mye jobb etter at rutinen er innarbeidet. Ca 1 time hver torsdag til storhandel, og på lørdag når jeg har ”kjøkkendag”. Tidligere brukte jeg 10-15 timer i uken + matlaging uten å få orden på kaoset, nå bruker jeg samme tiden inkludert matlaging uten kaos. Jeg begynner på jobben klokken 7, og er hjemme kl. 15.15… Hver onsdag kveld skriver jeg meny for uken som kommer, og en handleliste for den kommende uken. Torsdag ettermiddag handler jeg inn. Det tar ca en time. Lørdag bruker jeg 4-6 timer på å koke og bake. Da baker jeg 6 brød (nok til hele uken), skjærer dem opp i skiver, og fryser dem. Det er ikke alle ukene jeg baker kaker eller gjærbakst, det spørs hva som er i fryseren fra før, men det er ikke noe ekstra arbeid å sette en ny deig/røre sammen en kake mens brødene hever/steker. Når det gjelder middagen ser jeg også på hva jeg har i fryseren, og hva jeg trenger til den neste uken, og så klargjør jeg det. Familien har blitt veldig flinke til å legge på plass etter seg med en gang de er ferdige med en ting, og ellers bruker vi 15-20 minutter før vi legger oss hver kveld på egne områder. Jeg bruker 10 min ekstra hver dag på klesvask. Det er stort sett det vi bruker på husarbeid i hverdagen. Vi tar en "helgevask" om lørdagen, og da er alt klart til neste uke. Jøss!
ehu Skrevet 4. august 2008 #10 Skrevet 4. august 2008 Ok, om det er det du tror vil passe for deg så kan du jo prøve å følge opplegget til den disiplinerte Lillemor. Det er sikkert veldig tilfredsstillende om man får det til å fungere. Andre vil oppleve det som et slit å leve opp til. Er nok litt personavhengig. Kan hende du bør senke kravene til full kontroll littegranne. Med din bakgrunn så skjønner jeg at det kan være viktig for deg å ha kontroll rundt deg, men det er ikke farlig om man ikke er ajour bestandig. En almanakk /husketavle e.l. kan være en hjelp for å ha oversikt over alt man skal huske. Litt planlegging på når man skal gjøre hva hjelper også.........., men ikke planlegg for mye , ellers sprekker tidsskjemaet ditt . Og : " Det er bedre med støv i krokene enn et rent helvete ! "
Gjest *Mim* Skrevet 4. august 2008 #11 Skrevet 4. august 2008 Når barna er bare 1 og 2 kan de ikke bidra så mye ennå, men det er absolutt ikke for tidlig å oppmuntre til å rydde etter seg. Hva med mannen din? Bidrar han i huset, eller er det ditt ansvar? Jeg blir også sliten i hodet av å ha det rotete. Jeg satser på å holde noen rom i orden, og heller la det flyte litt på barnerommene. Jeg prioriterer kjøkken, stue og bad, resten tar jeg sjeldnere. Angående å få barna til å høre: Ikke gnål, vær bestemt.
Gjest Gjest_Lillemor_* Skrevet 4. august 2008 #12 Skrevet 4. august 2008 Ok, om det er det du tror vil passe for deg så kan du jo prøve å følge opplegget til den disiplinerte Lillemor. Det er sikkert veldig tilfredsstillende om man får det til å fungere. Andre vil oppleve det som et slit å leve opp til. Er nok litt personavhengig. Kan hende du bør senke kravene til full kontroll littegranne. Med din bakgrunn så skjønner jeg at det kan være viktig for deg å ha kontroll rundt deg, men det er ikke farlig om man ikke er ajour bestandig. En almanakk /husketavle e.l. kan være en hjelp for å ha oversikt over alt man skal huske. Litt planlegging på når man skal gjøre hva hjelper også.........., men ikke planlegg for mye , ellers sprekker tidsskjemaet ditt . Og : " Det er bedre med støv i krokene enn et rent helvete ! " Jeg har tidligere skrevet at dette er mitt opplegg, og at det sikkert ikke passer for alle, men at 10-15 timer i uken inkludert matlaging kan oppleves som slit for noen skjønner jeg ikke når 20 timer i uken er regnet for å være gjennomsnittlig.... Hvor mye tid bruker dere andre på husarbeid og matlaging i uken da? Mitt motto er: her er det rent nok til å leve, og rot nok til å trives. Det er ikke perfekt til enhver tid, men det er heller ikke så mye kaos at jeg skjemmes for å få uanmeldt besøk, eller at jeg aldri klarer å slappe av fordi jeg hele tiden tenker på ting jeg skulle gjort... Min erfaring er at et godt forarbeide er halve jobben, derfor blir det ikke et slit når man gjør litt hver dag. Jeg opplever at mitt "opplegg" er tidsbesparende og at det er økonomisk fornuftig .
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #13 Skrevet 4. august 2008 Det er nok godt å ha orden på ting, særlig nødvendige rutiner som klesvask, matlaging og ikke minst økonomi selvfølgelig. Samtidig får jeg en følelse av at kontrollbehov ikke bare er sunt, og det høres på trådstarter ut som det har oppstått pga negative erfaringer i oppveksten. Da kan det rett og slett være sunt å la ting flyte litt mens en sorterer tankene - finn ut hva du VIL ha orden på og på hvilke områder du kan senke kravene. Og hvilke oppgaver andre i familien bør ta. Om man nesten er sykelig opptatt av orden blir man kanskje aldri fornøyd, og har mindre glede av å servere hjemmebakte kaker enn hvis det er et overskuddsfenomen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå