Strawberrygirl Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Min kjæreste og også samboer er datanerd. Han spiller data, eller sitter på dataen, omtrent hver dag. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg blir så irritert på han, men jeg blir nå det. Hvis jeg skal ut en tur, for eksempel dra å trene eller treffe venner, sitter han på dataen når jeg går, og når jeg kommer tilbake! Til og med hvis vi har hatt sex går han ofte rett på dataen igjen! og ja, jeg har prøvd å snakke med han, men standard svaret hans er: du visste at jeg var opphengt i data når vi ble sammen, og du kommer ikke til å klare å ta meg bort fra det. Det er greit at han har en hobby, jeg har en hobby jeg også, men han er jo aldri utafor huset! han er treffer aldri venner, bare annenhver søndag for da går de på kino, ellers er han bare sammen med meg, på jobb, eller foran den stolen hans. Før var det greit, men nå har han attpåtil kjøpt seg mikrofon så han sitter å skravler til disse "kompisene" sine hele tiden, både på engelsk og norsk. Dette ble langt, og veldig ustukturert skrevet, og ikke minst mye syting.. men føler at jeg begynner å bli passe lei, og det er veldig synd, for vi har det egentlig fint sammen!! *sukk* er det andre her som bor sammen med en datanerd? Hva gjør du for å takle dette....?
Tabris Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Jepp, jeg bor med en geek. Det går helt fint fordi jeg er en geek selv. Vi tilbringer begge to mye tid enten med PC, spill eller film (mest han som ser på film. Så sant det går bra med dere to og at dere kan prioritere tid sammen, så mener jeg det beste er om du kan akseptere hans interesse og livsstil.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 Først og fremst kan du slutte å bruke nerd som noe negativt. Hvordan hadde du følt det hvis han kalte deg bimbo bak ryggen din? "Åh, nå er hun bimboen ute med venninnen sine igjen...djises " Velg fra din egen flokk, hvis du ikke orker at han liker å gjøre andre ting enn deg,. Han vil ikke forandre seg, kommer ikke til å forandre seg, og det eneste du kan gjøre for dere begge skal dere fortsette samme er å godta det.
Gjest StockDama Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 Du er nå litt nerd som sitter på forum også Men uansett, han var slik før dere ble sammen, han er det fortsatt, overraskende ? ikke egentlig. Du må bare godta at han ikke har samme sosialbehovet som deg, og andre interesser. Ikke tving han til å forandre seg om han ikke vil selv..
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Kjenner meg igjen ja, samboeren min er også fryktelig glad i å spille, og bruker til tider veldig mye tid foran pcen. En periode var han helt hekta på dette WOW spillet, ble som en egen verden han flytta inn i omtrent, men heldigvis skjønte han etterhvert at det tok all tid han hadde og slutta med det. Han spiller fremdeles en god del, men det er ikke sånn at vi ikke kan legge planer og gjøre andre ting, han er ikke sånn at han må spille hele tiden lenger. Synes jo absolutt at samboeren din må få ha denne hobbyen sin, men det er faktisk lov å stille krav til han og be han ta pauser innimellom. Du trenger jo ikke stille noe ultimatum, altså at han må velge mellom pcen og deg, men i allefall kreve at han innimellom prioriterer deg og forholdet, feks at dere en dag i uka har en kveld hvor dere finner på noe sammen og han ikke spiller, og at dere noen helger finner på ting som ikke involver spilling. Vet ikke om det var til noen hjelp, men jeg vil i allefall anbefale deg å ta det opp med han og forsøke å gjøre det uten å anklage han, rett og slett si at du har lyst at dere skal tilbringe mer tid sammen og at spillingen gjør at du opplever at dere får lite tid sammen.
Gjest missLady Skrevet 1. august 2008 #6 Skrevet 1. august 2008 Lever ikke sammen med en selv.. Men ville bare si, slik som typen din sa, du viste jo at han var det da dere ble sammen, og veldig sjelden de plutselig forandrer seg når de får dame
Jade Skrevet 1. august 2008 #7 Skrevet 1. august 2008 La han forbli datanerd. Du visste trossalt om dette når du ble sammen med han. Du kan ikke forvente at når dere ble sammen, så kunne du forvandle han til det som passet deg best (friluftsmenneske f.eks.). Spiller det så stor rolle for deg hva han gjør på når han likevel ikke er med deg? Så lenge han kan finne på ting utenom datamaskinen sammen med deg, så er det vel ikke noe å bekymre seg for. Hvis han derimot aldri gjør noe med deg, fordi han bare vil være på dataen, ville nok jeg også mast (og jeg er selv datanerd (litt, ihvertfall))
Gjest Gjest_Mie Marie_* Skrevet 1. august 2008 #8 Skrevet 1. august 2008 Det er som å lese om min egen samboer. Han tilbringer all sin våkne fritid på PC'n. Noen ganger bryr jeg meg ikke, for da får jeg ha TV'n i fred, men andre ganger kan det bli litt irriterende. Feks når han skal lage middag så glemmer han det, eller starter og så må han en tur på pc'n og så blir han borte i en time. Da har jeg rett til å bli irritert. Og jeg synes han er litt for lite aktiv, men det er hans problem ikke mitt. Jeg aksepterer det at han er glad i data. Og er heller ute med venner, eller surfer på pc'n selv. For at han skal legge vekk dataverden og være sammen med meg, har jeg kommet med ideer om at vi kan gå en tur bare for å snakke, se en film sammen(da må han skru av pc'n) etc.. Da tar jeg han ikke bort fra pc'n hele dagen, men bare et par timer som jeg har han for meg selv=) Du kan jo også spørre han om det er ting dere kan gjøre sammen som gjør at han med glede legger vekk pc'n til fordel for deg. (ikke for alltid, men av og til)
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #9 Skrevet 1. august 2008 Men uansett, han var slik før dere ble sammen, han er det fortsatt, overraskende ? ikke egentlig. Han pulte sikkert andre damer før de ble sammen også. Ting forandrer seg når man går inn i forhold, og det bør være til det bedre for begge. Jeg begriper ikke at jenter gidder være sammen med gutter som "konstant" spiller på data`n. Kjæresten min bruker en del tid på trening på senter (der er vi ofte samtidig) og fotball, noe jeg bare synes er positivt. Han beveger seg og holder seg i form, og det er gøy å se han spille kamper! Eneste han gjør på nettet er å sjekke nyheter, mail og være på msn. Jeg bruker selv litt mer tid på data`n enn han siden jeg blogger. Men det tar ikke all verdens tid. En i klassen min spiller World of warcraft kjempeofte. Han er kjekk, grei å prate med, veldig snill og omtenksom, men spiller og nerder så mye at han er uinteressant for mange damer.
Gjest StockDama Skrevet 1. august 2008 #10 Skrevet 1. august 2008 Han pulte sikkert andre damer før de ble sammen også. Ting forandrer seg når man går inn i forhold, og det bør være til det bedre for begge. Kjæresten min bruker en del tid på trening på senter (der er vi ofte samtidig) og fotball, noe jeg bare synes er positivt. Han beveger seg og holder seg i form, og det er gøy å se han spille kamper! Eneste han gjør på nettet er å sjekke nyheter, mail og være på msn. Jeg bruker selv litt mer tid på data`n enn han siden jeg blogger. Men det tar ikke all verdens tid. Og det viser hvor forskjellige vi er. Kunne aldri falt meg inn å falle for en som bruker mye tid på treningsenter og på fotball. For jeg vet at han ville aldri kunne hatt samme interessene som meg heller. Men om jeg skulle blitt sammen med en slik, så måtte jeg bare respekter hva han drev på med, og jeg kunne ikke ha forandret det. Og den biten jeg har uthevet var bare totalt usaklig =p
Gjest Kei Skrevet 1. august 2008 #11 Skrevet 1. august 2008 Kjæresten min bruker en del tid på trening på senter (der er vi ofte samtidig) og fotball, noe jeg bare synes er positivt. Han beveger seg og holder seg i form, og det er gøy å se han spille kamper! Og da er jo det kvalitetstid for dere to. Halloen! Du har valgt en du er kompatibel med og har ikke det problemet TS syns hun har. Personlig syns jeg ikke det er noe særlig tiltrekkende med gutter som tar på seg shorts og løper etter andre gutter i shorts, men det er meg. Heldigvis er vi forskjellige.
Jade Skrevet 1. august 2008 #12 Skrevet 1. august 2008 Mange gode poenger her. Problemet her er jo ikke at han liker data. Men at han ikke liker å gjøre de tingene som hun vil at han skal like. Jeg kan ikke fordra fotball. Hvis jeg da er dum nok til å finne meg en som trener 5 dager i uka, og ser fotball på ørten fotballkanaler resten av fritiden, så har jeg et problem. Skal jeg da få han til å slutte å spille fotball? Burde han ikke bruke all sin fritid på meg, og sine ikke-fotball-venner, og gjøre ikke-fotball-ting?
Strawberrygirl Skrevet 1. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 1. august 2008 TS her. Takk for alle synspunkter! For det første: jeg er ikke intressert i å forandre på hobbyen hans. Jeg sitter også en del på pc'n, som for eksempel her inne, og jeg planlegger ett svært arrangement som krever at jeg svarer på masse mailer osv. Men det er sånne små hverdagslige ting som noen ganger (og da spesielt gjentatte ganger irriterer meg) akkurat som en sa her, at han skal til å lage middag, så blir alt bare brent og jævlig for di han måtte på pc'n en tur. Eller så sier han at jeg må ta over middagslagingen fordi han bare må sjekke noe. Eller at vi har avtalt på forhånd at han skal ha middagen klar en sjelden gang til jeg har kommet hjem fra jobb (dersom jeg slutter sent), og når jeg kommer hjem får jeg bare :"uuups, er klokka såå mye aalt" så ender det med at jeg må lage middagen. Og jeg lager middag 6 dager i uka ellers. Eller hvis jeg skal ringe han og spørre han om noe, som for eksempel i dag, hadde jeg vært på jobb å handla masse mat etterpå, og hadde fryktelig mange poser. Parkeringen våres er langt fra huset, og jeg håpet han kunne hjelpe meg med å bære inn alt, så slapp jeg å gå flere ganger (ja, kanskje litt latskap...men dog...) og da måtte jeg ringe han tre ganger for at han skulle høre at jeg ringte. han sitter med headsettet sitt på og hører ikke en dritt. Jeg er ganske så sikker på at en tyv godt kunne ranet hele leiligheten (utenom pc'n hans) uten at han hadde merket en døyt. Og hvis vi skal gjøre noe, gå på butikken, eller dra noen steder, så må det planlegges gjerne to timer før, slik at han ikke er midt i et "game", han kan på en måte aldri gjøre noe "spontant" Jeg sier ikke at jeg vil forandre han, men han gav ett bedre førsteinntrykk en det som er sannheten. Han likte å dra ut med venner, han likte å gå tur i skogen, og han var kjempe glad i dyr. Jeg har egen hest, og han har vært med i stallen en liten kort tur. Jeg krever ikke at han er med en gang i uka, men hadde vært koselig at han var med av og til ( les kanskje tre ganger i året?) og var med på en liten ridetur/kjøre tur med hesten min.... Jeg har kommet med forslag til at vi kan finne en felles hobby, og det eneste vi kom fram til (som han kunne ta seg tida til ) var etter myyyye overtalelse en dag i uka hvor vi gikk en liten tur bare for å prate litt. Men det har fortsatt ikke skjedd noe. Han har nevnt å begynne på dansekurs, eller at vi trener sammen, men så sier han at han ikke har tid.... *sukk* Men får vel ta opp det med felles hobby igjen=)
Marc Spector Skrevet 1. august 2008 #14 Skrevet 1. august 2008 Tror dere bør ta dette seriøst og gjerne snakker med familievernkontoret om bekymringene dine. Du føler deg helt tydelig både oversett og uinteressant, og det er ikke godt. Dere har helt sikkert mange gode ting som knytter dere sammen, og hvis han ikke ser det, bør kanskje du gjøre noen fremstøt for å vekke hans bevissthet. Fortell han hvordan du føler det, og at du ønsker å finne løsninger som gjør ting bedre mellom dere. Du ønsker at han viser større interesse for dine hobbyer, og det samme gjelder sikkert for han også. Hva om du spurte han om han ville introdusere deg for hans "verden"? Kjenner jeg en "nerd" rett, vil han elske en slik forespørsel. Kanskje finner dere noe som dere begge syns er spennende å gjøre sammen på hans "hjemmebane" også? Kanskje klarer dere å finne noe TV-spill som begge syns er artig? Husk at selv om du evt. aldri har hatt sansen for TV- eller dataspill, så tør jeg vedde på at om du tillot deg å prøve litt av hvert av spill og konsoller (Playstation, xbox, wii) så finner du noe du, og trolig han, liker. For å nevne noen typer spill så har vi f.eks.: Bilspill, platformspill (type supermario), guitarhero og rockband (hvor du spiller gitar, bassgitar, trommer eller synger), quiz-spill f.eks. buzz, førstepersons skytespill (du ser da bare armen og våpenet ditt fremfor deg, og løper rundt og leker krig..), "bevegelsesspill" med wii hvor du kan spille bowling, golf, tennis med mer ved å "veive med armene", rollespill, flyspill, simulatorer hvor man bygger byer eller samfunn eller dyreparker osv. Ja.., med andre ord: Jeg vil tro det finnes noe du kan ha moro av å leke sammen med kjæresten din. Jeg vil også tro det må være en drømmesituasjon for han, og kanskje blir det lettere å få han med i stallen og ut på ridetur også. Han skulle bare visst for en fantastisk følelse det er å sitte på en hest og føle samhørighet med et så flott og mektig vesen. Mange år siden jeg satt på en hest sist, men om jeg fikk muligheten hadde jeg gjerne tatt en fjelltur på hesteryggen. Jeg hadde tilogmed latt laptop'en ligge igjen hjemme! :-D
Gjest Betty89 Skrevet 2. august 2008 #15 Skrevet 2. august 2008 Hei, min type sitte også MYE på pcen sin...men det gjør jeg også, så det er ikke et så stort problem. Vi sitter mye sammen og spiller. Den dagen han prioriterer pc over meg er det et problem.
Gjest Skrevet 2. august 2008 #16 Skrevet 2. august 2008 Med mindre det er snakk om barn inne i bildet som blir forsømt av dette så må du nok dessverre leve med det.. Ettersom han nevner at han var slik før også, så ser det ut som om han har tenkt til å fortsette å være sånn...
Gjest Infralove Skrevet 2. august 2008 #17 Skrevet 2. august 2008 Eg syns det høyrest ut som om han er avhengig. Det er i alle fall ikkje langt ifrå. Sjølv om eg likar å spele sjølv, hadde eg ikkje orka å vere saman med ein som aldri kan gjere noko spontant, eller som er så opphengt i dataen. Når han ikkje greier å lage mat ein gang...
Tidemand Skrevet 2. august 2008 #18 Skrevet 2. august 2008 Problemet her er jo ikke at han liker data. Men at han ikke liker å gjøre de tingene som hun vil at han skal like. Er det bare jeg som stusser over dette innlegget? Eller er det faktisk helt på trynet? En mann er ikke ett oppussingsobjekt på lik linje med ett gammelt hus, selv om du tydeligvis mener det... De fleste menn er faktisk utstyrt med fri vilje på lik linje med dere damer...
Gjest New Dawn Skrevet 2. august 2008 #19 Skrevet 2. august 2008 Jeg hadde klikket totalt om jeg hadde en mann som satt foran PC`en hver dag. Ikke bare er det usosialt - det er også høyst uheldig med hensyn til helsen. Alle har behov for bevegelse og trim - hver bidige dag.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #20 Skrevet 2. august 2008 Min kjæreste og også samboer er datanerd. Han spiller data, eller sitter på dataen, omtrent hver dag. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg blir så irritert på han, men jeg blir nå det. Hvis jeg skal ut en tur, for eksempel dra å trene eller treffe venner, sitter han på dataen når jeg går, og når jeg kommer tilbake! Til og med hvis vi har hatt sex går han ofte rett på dataen igjen! og ja, jeg har prøvd å snakke med han, men standard svaret hans er: du visste at jeg var opphengt i data når vi ble sammen, og du kommer ikke til å klare å ta meg bort fra det. Det er greit at han har en hobby, jeg har en hobby jeg også, men han er jo aldri utafor huset! han er treffer aldri venner, bare annenhver søndag for da går de på kino, ellers er han bare sammen med meg, på jobb, eller foran den stolen hans. Før var det greit, men nå har han attpåtil kjøpt seg mikrofon så han sitter å skravler til disse "kompisene" sine hele tiden, både på engelsk og norsk. Dette ble langt, og veldig ustukturert skrevet, og ikke minst mye syting.. men føler at jeg begynner å bli passe lei, og det er veldig synd, for vi har det egentlig fint sammen!! *sukk* er det andre her som bor sammen med en datanerd? Hva gjør du for å takle dette....? Be ham om å skjerpe seg litt. Data tar så mye tid du vil det skal ta, det finnes ingen grenser. Om han skal ha et forhold må han også prioritere deg litt. Hva med en PC-fri kveld i uken? Gjerne med litt kos for å gjøre det mer attraktivt Så kan dere ha en fri PC-kveld en annen dag, der han kan sette seg ned når som helst uten at du har lov til å klage. Men snakk med ham, det er viktig at også han er med på avgjørelsen og er enig. Få ham med på tankegangen om at forholdet deres trenger næring for å bli bra, og ta det derfra. Data er gøy og viktig men det er ikke alt, og om han mister deg blir det garantert ikke like moro å sitte foran PCn. Hilsen Norges kanskje største datanerd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå