Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #21 Skrevet 7. august 2008 Jeg må innrømme at jeg også stusser litt. Det koster kr. 450,- å få nytt pass, kr. 750,- å få visum. Hvorfor velger du det dyreste alternativet? Jeg lurer på det samme, spesielt siden opplysningene hennes tyder på at hun HAR maskinlesbart pass.... Og man risikerer også å bare få visum for det ene besøket, selv om man også kan få for ti år. Det er helt opp til dem. Men trådstarter, hvis du av grunner vi ikke kjenner til likevel ønsker å gå gjennom den dyreste og mest tungvinte metoden, sørg for å ha alle papirene i orden før du kommer til ambassaden, og godkjent bilde. Du må også ha med konvolutt med 100 kroner i porto som de bruker til å sende visumet tilbake til deg. Kommer i tillegg til 700 for selve visumet. Eller så skroter du ambassaden, tar deg en tur til onkel politi og får nytt pass, og kjøper deg noe fint for pengene du sparer
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #22 Skrevet 7. august 2008 Sjekk bildekravene her http://travel.state.gov/visa/temp/info/info_1287.html Gå til en fotograf, de fotoboksene jeg har vært borti har ikke riktige mål på bildene. De er veldig strenge på sånt, så mange som ble sendt bort pga ikke godkjente bilder. Gi fotografen kravene. På Fotoknudsen ville de ikke ta bilder da de hørte det var til amerikanske ambassaden (sier litt om hvor mange som har kommet i retur til dem derfra). Hvor gammelt er passet ditt? I Oslo har de skrevet ut maskinlesbare pass siden 2000, og fra 2004 over hele landet.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #23 Skrevet 7. august 2008 Eneste grunnen til å søke visum til USA er hvis man har kriminelt rulleblad
Frk Johansen Skrevet 7. august 2008 #24 Skrevet 7. august 2008 Kanskje hun skal ha med seg noen tunge adidasbagger?? Lenge leve ærligheten TS, du blir alltid tatt til slutt :gjeiper: Her er det bare å knekke sammen og tilstå at du ikke har rent mel i posen.
Gjest Chrissy82 Skrevet 7. august 2008 #25 Skrevet 7. august 2008 Fordi det tar lengre tid for meg å få et nytt pass. Jeg er ikke norsk statsborger og det lar lang tid å få nytt pass gjennom min egen ambassade. Er noen som kan si meg hvor lang tid det tar før de sender visum i posten til meg?
Chimamanda Skrevet 7. august 2008 #26 Skrevet 7. august 2008 Fordi det tar lengre tid for meg å få et nytt pass. Jeg er ikke norsk statsborger og det lar lang tid å få nytt pass gjennom min egen ambassade. Er noen som kan si meg hvor lang tid det tar før de sender visum i posten til meg? Vi hentet det dagen etter paa ambassaden. Men vi hadde sendt inn alle papirer o.l. paa forhaand (trengte en annen type visum).
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #27 Skrevet 7. august 2008 Vet ikke om dette gjelder deg, men her står litt om visumsøknader for ikke-nordiske borgere http://norway.usembassy.gov/nonnordic.html Tror rett og slett jeg ville ringt ambassaden og sjekket. Og følg rådene om å fylle ut alle papirer på forhånd, og sjekk at du har fått tatt bilde som oppfyller kravene. Sånn at du i hvert fall slipper unna med ett besøk på ambassaden
Gjest ÅÆ Skrevet 8. august 2008 #28 Skrevet 8. august 2008 Fordi det tar lengre tid for meg å få et nytt pass. Jeg er ikke norsk statsborger og det lar lang tid å få nytt pass gjennom min egen ambassade. Er noen som kan si meg hvor lang tid det tar før de sender visum i posten til meg? Kanskje det hadde vært en idé å opplyse om dette litt før da, det hadde jo spart mange for å skrive unødvendige svar til deg... Hvor er du statsborger? Dette kan ha mye å si for hvor enkelt det er for deg å få visum? Vesteuropa er i alle fall ganske uproblematisk.
Gjest Visum-søker Skrevet 11. oktober 2008 #29 Skrevet 11. oktober 2008 Ja, det er lang ventetid. Og du skal vaere glad det ikke er vinter, for man maa vente utenfor. Igjen, om det ikke er saann at du har noe paa rullebladet saa vil jeg raade deg til aa faa et nytt pass i stedet. Det er billigere og mindre styr. Men det er jo helt opp til deg. Jeg også har nettopp bestilt tid hos ambassaden for intervju. Noen som vet hvor lenge et slikt "intervju" varer, hvor mange personer som skal snakke med en, og om intervjuet skjer på engelsk eller norsk?
Gjest Chrissy82 Skrevet 12. oktober 2008 #30 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg endte forresten opp med å bestille nytt pass i stedet og jeg var heldig fordi jeg fikk det nye passet mitt 1-2 uker etterpå. Vanligvis er det opptil 6 uker venting. Veldig glad!
Lune Skrevet 12. oktober 2008 #31 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg fikk mitt under 12 timer etter jeg bestillt det, midt i sommerferien.
Gjest Visumsøker Skrevet 12. oktober 2008 #32 Skrevet 12. oktober 2008 Visum til USA koster nå 750 kroner. Dessuten er det mye mer jobb med det enn med å skaffe nytt pass. Strengere krav til bilder, bestille intervju, stå i lang kø utenfor ambassaden, gjennom sikkerhetssjekk, og så til intervjuet foran luka der de fant noe feil i papirene hos flesteparten da jeg var der. Måtte ha med mye mer dokumentasjon også, blant annet bekreftelse fra arbeidsgiveren at jeg fikk fri til å dra (!) Alt er så mye enklere (og billigere) hos onkel politi. Men som flere har nevnt, hvis passet er bare to år gammelt så skal det være maskinlesbart. Det ser man på passet (ikke håndskrevet). Men hvis man er usikker kan man jo ringe passkontoret og sjekke Hvordan foregår intervjuet? Skjer det på norsk eller engelsk? Hva spør de om? Og hvor lang tid tar det?
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #33 Skrevet 13. oktober 2008 Hvordan foregår intervjuet? Skjer det på norsk eller engelsk? Hva spør de om? Og hvor lang tid tar det? Det foregår ved at du står i kø, gjennom sikkerhetskontroll, ny kø. Selve intervjuet foregår gjennom en luke. Akkurat da jeg var der var de faktisk litt ekle når det gjaldt språket, hørte pratet engelsk med folk som tydelig slet med det språket, mens når de hørte at jeg pratet bra engelsk så slo de over på norsk :gjeiper: De spør om stort sett hva som passer dem, men gjerne sånne formaliteter som hvor lenge du skal være der, hvorfor og hvordan osv. Det tar ikke så lang tid hvis du har papirer og bilde i orden. Har du ikke det blir du sendt for å ordne opp og må komme igjen siden. Det skjedde med flere fra min kø, så sørg for å ha alt i orden på forhånd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå