Gå til innhold

Visum til USA

Gjest Chrissy82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du trenger ikke visum for aa dra paa ferie til USA. Du kan oppholde deg opp til 90 dager der uten visum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er enklere, og muligens også billigere, å skaffe seg et maskinlesbart pass enn å søke visum.

Ja hvis det ikke er så lenge til passet går ut (og det er det vel ikke hvis det ikke er maskinlesbart) så ville jeg definitivt søkt nytt pass. Søke visum på amerikanske ambassaden er tungvint, byråkratisk og til dels ydmykende. "Intervjuet" foregår så alle i køen kan høre, og man trenger ikke ha gjort noe galt for at de skal finne noe å ta deg på, for å si det slik. De kan finne på å mistenkeliggjøre deg bare for at du skal være i USA for kort tid, eller for lang. Eller at de ikke liker trynet ditt. Var også innom mange fotografer før jeg fant noen som ville ta på seg å lage for amerikansk visum, siden kravene er så strenge. Nei, søk nytt pass. Det var lettvint og trivelig i forhold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrissy82

Jeg fikk nytt kort for 2 år siden.. så litt dumt å få seg nytt pass etter bare 2 år siden det varer i 10år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt pass koster vel ikke mer enn 450 kr nå, og det er fort gjort.

MEN, hvis du fikk nytt pass for 2 år siden, da har du jo maskinlesbart pass da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vanlige pass som er skrevet ut etter 1.januar 2004 er maskinlesbare. Det er enkelt å sjekke, se om teksten nederst på bildet er håndskrevet eller maskinskrevet. Men hvis passet er bare to år gammelt skal det være maskinlesbart. Det lønner seg uansett å følge med, for USA finner stadig på nye regler i sin kamp mot "terror". Så om passet ditt kan brukes ved innreise til USA nå, er det ikke sikkert det vil være sånn i hele gyldighetsperioden. Til og med mitt gamle håndskrevne pass kunne jeg reise til USA med i begynnelsen, og Amerika overlevde. Those were the days, my friend :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg uansett å følge med, for USA finner stadig på nye regler i sin kamp mot "terror". Så om passet ditt kan brukes ved innreise til USA nå, er det ikke sikkert det vil være sånn i hele gyldighetsperioden. Til og med mitt gamle håndskrevne pass kunne jeg reise til USA med i begynnelsen, og Amerika overlevde. Those were the days, my friend :)

Hadde 6000 mennesker blitt drept etter terror her i Norge, hadde det nok blitt noe strengere aa reise inn hit ogsaa.

Til TS: Det koster vel en del aa soeke om visum ogsaa? Ca 600 tror jeg det var naar vi soekte, saa du kan vel like gjerne faa nytt pass :) Mye enklere og greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis passet ikke er maskinlesbart er det mist fire og et halvt år gammelt, så da ville jeg nok satset på nytt pass istedenfor visum, tenker jeg. Men man kan jo tape på det også hvis USA plutselig finner på noen nye regler igjen og du må ha visum likevel. Det kommer jo pass med fingeravtrykk nå etterhvert, kan jo tenkes at det blir påbudt. Lurer på om tiden med 10 års gyldighetstid på pass snart står for fall? Siden standarden oppgraderes så mye oftere, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom passet ditt er bare to år gammelt så skal det i utgangspunktet være maskinlesbart ja. Er du helt sikker på at det ikke er det?

Uansett koster det cirka 500 kroner å få seg nytt pass. Visum koster sannsynligvis mer, i tillegg til at du må på intervju på ambassaden etc. Masse jobb med andre ord. Skaff deg nytt pass, er mitt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom passet ditt er bare to år gammelt så skal det i utgangspunktet være maskinlesbart ja. Er du helt sikker på at det ikke er det?

Uansett koster det cirka 500 kroner å få seg nytt pass. Visum koster sannsynligvis mer, i tillegg til at du må på intervju på ambassaden etc. Masse jobb med andre ord. Skaff deg nytt pass, er mitt råd!

Visum til USA koster nå 750 kroner. Dessuten er det mye mer jobb med det enn med å skaffe nytt pass. Strengere krav til bilder, bestille intervju, stå i lang kø utenfor ambassaden, gjennom sikkerhetssjekk, og så til intervjuet foran luka der de fant noe feil i papirene hos flesteparten da jeg var der. Måtte ha med mye mer dokumentasjon også, blant annet bekreftelse fra arbeidsgiveren at jeg fikk fri til å dra (!) Alt er så mye enklere (og billigere) hos onkel politi. Men som flere har nevnt, hvis passet er bare to år gammelt så skal det være maskinlesbart. Det ser man på passet (ikke håndskrevet). Men hvis man er usikker kan man jo ringe passkontoret og sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Chrissy82

Da har jeg bestilt time hos den amerikanske ambassaden. Noen som kan fortelle hva som venter meg? Er det lang ventetid der? Hvor lang tid tar det før jeg får visum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt time hos den amerikanske ambassaden. Noen som kan fortelle hva som venter meg? Er det lang ventetid der? Hvor lang tid tar det før jeg får visum?

Ja, det er lang ventetid. Og du skal vaere glad det ikke er vinter, for man maa vente utenfor.

Igjen, om det ikke er saann at du har noe paa rullebladet saa vil jeg raade deg til aa faa et nytt pass i stedet. Det er billigere og mindre styr. Men det er jo helt opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg også stusser litt.

Det koster kr. 450,- å få nytt pass, kr. 750,- å få visum. Hvorfor velger du det dyreste alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...