waco Skrevet 31. mai 2003 #1 Skrevet 31. mai 2003 Mange har nok lurt på hvorfor likestillingsforkjempere er så lite opptatt av jenter i U-land og den tredje verden…. Men kvinner flest, hva ønsker de seg? – Nå tar vi for oss de jenter som velger å arbeide ute, - de ønsker seg barnehagepasserske, hushjelp og au-pair, som igjen er forutsetninger for at kvinner skal kunne arbeide og samtidig ha lik livskvalitet,…. Hvem er disse tjenestejentene? Jeg mener bestemt det er innvandrerkvinner, og jeg tror også de fleste har lagt merke til det, og de aller fleste mener at innvandrerkvinnene burde vært takknemlige bare de slapp å suge kukk Sarajevo, eller reke gatelangs i Equador. Svært få norske kvinner vil gi innvandrerkvinner like rettigheter fra dag en, og invitere dem over til landet vårt. For inntil robotene vasker gulvet vårt er det kvinnfolkarbeid, siden norske kvinner ikke gidder rengjøre lengre, blir de igjen innvandrerarbeid. Kan hele likestillingskampen være dagens nazisme? Hvor vi plasser mennesker i bås etter fødselssted og ikke etter religion (sånn som på 40-tallet?), den norske kvinnen ønsker seg større trygderettigheter samtidig som hun vil innskrenke sine medsøstere…. Som igjen fører til utenlandske prostituerte tråkker prisene ned (en debatt dere ikke ville snakke om, noen mennesker hysjer for alt dem ikke vil høre….) Den norske kvinnen tar skurefilla og pælmer den til negressen, man øker sin egen aktverdighet samtidig som man forhåner de innvandrete. En norsk kvinner ser ikke ironien at hennes meningsløse dagdriv blir erstattet av utenlandsk importert arbeidskraft, og det er i hennes interesse av å lære av sine medsøstere, i stedet for å forlange at hun skal lære av dere….. Waco
Gjest Vega Skrevet 31. mai 2003 #2 Skrevet 31. mai 2003 Enig i at karrierekvinner med vaskehjelp, ikke er særlig likestillingsorienterte - og kun tenker innenfor sin egen lille sfære. Slik har det jo vært lenge, arbeiderklassens og fattigklassens kvinner har slavet for luselønn, og endt opp med senebetennelser og slitasjeskader. Og mange utenlandske vaskehjelper, gjør det på bekostning av sin familie i hjemlandet. Synes uansett en vaskehjelp burde hatt minst 300 kr i timen. Det er en drittjobb som burde lønnes høyt, selv om det er svarte penger, slik at vaskehjelpen har mulighet til å sende penger hjem, eller ta en utdannelse ved siden av - og komme seg videre. Å vaske for en bedrift eller kommunen er også en drittjobb, men å komme hjem til folk og vaske, er nesten en fornedrelse... Med 300 kr i timen, trenger man kanskje kun en vaskehjelp en gang i måneden - i stedet for at huset alltid skal skinne til forlystelse og som statussymbol.
OppNed Skrevet 31. mai 2003 #3 Skrevet 31. mai 2003 Hæ??? Seriøst??? Er det kjønnsdiskriminerende å ansette en utenlandsk hushjelp? Hva er det som er så kjønnsdiskriminerende med det da? Ville nå en gutt hatt den jobben, så ville han vel kvalifisert likt, vil jeg tro, eller? Vega dah! Kr 300,- svart for å vaske? Dæven, hadde det betalt så godt av seg, skulle jeg tatt meg en bijobb på flekken. Pøh! Som om det å vaske skal være en verre jobb for en utenlandsk jente enn norske jenter som har samme jobb? Ville det ha vært bedre om disse jentene gikk helt ledige da? Folk må nå forøvrig få velge selv hvordan huset skinne. Uten at andre skal stikke nesa si oppi det. Maiken
waco Skrevet 31. mai 2003 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2003 Maiken, jeg skjønner at slike ting er vanskelig å forstå, men tenk deg, men hva er likeverdigheten med å ansette en person som har færre trygderettigheter enn deg selv...? Waco
OppNed Skrevet 31. mai 2003 #5 Skrevet 31. mai 2003 EN ting til, by the way. Dette er et klassisk eksempel på hvordan norske kvinner blir uglesett pga likestillingen som har tvunget seg gjennom. Man er liksom ikke no'tess som kvinne hvis man ikke vasker sitt eget hus med et digert lykkelig glis plassert midt i ansiktet. Tipper ingen ville ha reagert slik om det var forsørgermenn som ansatte vaskehjelper. En ting til. Jeg vasket hjemme hos folk innimellom i studietiden. Og det var slett ikke fornedrende. Det var en måte å tjene penger på. I tillegg til div andre småjobber. Gørrkjedelig, ja. Fornedrende? Nei. Synes det blir litt fornedrende ovenfor de som tar på seg slike jobber å kalle det fornedrende, jeg. Det er jo bare en ærlig måte å tjene seg noen kroner på. Hekkkande mye bedre enn å trekke på gata, vil jeg tro. Maiken
Tilde Skrevet 31. mai 2003 #6 Skrevet 31. mai 2003 Enig med Maiken her. Du har noen helt merkelige slutninger av og til waco... Samfunnet handler bl.a. om bytte av tjenester, tilbud og etterspørsel.Om jeg velger å ha en vaskehjelp (utenlandsk eller ikke), så har ikke det egentlig noe med rasisme,trygd og likeverdighet å gjøre.. Det er å dra det litt vel langt. Hva er det egentlig du vil vi skal lære waco?
OppNed Skrevet 31. mai 2003 #7 Skrevet 31. mai 2003 Jo, waco. Kjempepoeng du kom med der. Vet dette er vanskelig å forstå, men...hvis du jobber som en gal selv for å tjene penger til livets opphold...så faller liksom denne veldedighetstanken litt i bakleksa. Ikke fa*n om jeg gir bort mer penger enn jeg tjener selv. Sånn er det bare. Husker forøvrig at jeg gikk på arb.kontoret i et forsøk på ansette en "hvit" (hvit som i legal. Ikke hvit i huden!!!) au-pair engang for noen få år siden. Ikke EN eneste person var interressert. Maiken
Gjest Vega Skrevet 31. mai 2003 #8 Skrevet 31. mai 2003 Du tjener kanskje ikke 300 kr timen selv. Men du trenger vel å vaske huset kanskje bare 3 timer en gang i måneden? Og et nyvasket hus er kanskje verd 900 kr. Hadde jeg råd, hadde jeg betalt 300 i timen, og i alle fall ikke mindre enn 250. Da hadde jeg heller vært uten hjelp, eller unnvært noe annet i hverdagen - slik at jeg fikk råd. Det holder for hygienen i alle fall, og noe kan man jo bidra med selv, både mann, kone - og barn ... En halv time annen hver dag, tre personer og huset skinner uten vaskehjelp. Vaskehjelpa har ikke trygderettigheter, og ikke syketrygd. Vasket selv en gang i uka for femten år siden, fikk 150 kr i timen, svart. Og ekstra penger til påske osv. - en hundrelapp og gjerne en blomsterbukett (forøvrig hyggelige folk). Med prisstigningen er timeprisen kanskje rundt 250 i dag? Fornedrende er kanskje et feil uttrykk, men det er ikke bare bare å komme hjem til folk å vaske. Blir en annen rolle man påtar seg, enn om vaskingen foregår på f.eks. sykehus. Dessuten, hva er galt, siden mann og kone i fellesskap ikke tar et tak selv? Gjør de det, har de råd til å betale godt til en ekstra shining en gang i måneden. Dessuten, skal jeg ha vaskehjelp noen gang, skal de ikke ta kontoret mitt, ikke soverommet og dassen skal jeg jammen vaske selv... Og vaskehjelpa skal få klekkelig lønn, som oppgjør for den rollen hun må tilpasse seg for å gå og tørke opp dritt etter meg...
OppNed Skrevet 31. mai 2003 #9 Skrevet 31. mai 2003 Hmmm...svelger ikke den jeg, Vega. Mener du at det er verre å tørke støv i en eller annens hjem, og vaske litt gulver der etc enn å tørke opp gørr og skitt på div sykehjem, sykehus etc? Snakker du nå om karrierekvinner eller mann/barn/unger i fellesskap? Kommer ikke helt klart frem, for i ditt første innlegg så snakker du om at dagens karrierekvinner er heller labre på dette med likestillingsorientasjon. Nå dreier det seg med ett om at hele familien skal stå samlet og ta i et tak for å få huset til å skinne... Bare lurer altså. Og...hva folk har RÅD til blir litt vanskelig for en utenforstående å uttale seg om, tror jeg. Mitt inntrykk er at langt på vei de fleste herper og jobber i vei bare for å holde hodet over vannet. Hadde ingen vært interressert i å vaske huset deres for den prisen de evt tilbyr, så ville jo ikke dette vært noe å ta stilling til i det hele tatt. Det er jo ikke slik, at enhver familie med to yrkesaktive voksne er velstående kakser heller. Ingen TVINGER vel en utenlandsk jente til å shine hus i Norge? Også er det heller ikke slik at alle lever et A4-liv. Dette blir litt for kompleks, tror jeg, til at vi bare kan sette en mal for hva som er riktig og ikke riktig. Både når det gjelder pris og prinsipper. Det dreier seg vel om tilbud/etterspørsel, gjør det ikke? For å få trygderettigheter, må man betale skatt. For å betale skatt må man jobbe hvitt. Hvis en eller annen ikke ønsker å jobbe hvitt og bidra til "fllesskapet" å denne måten, så må vedkommede avfinne seg med at han/hun ikke kan slikke manna så det monner. Sånn er det bare. Maiken
Gjest Vega Skrevet 31. mai 2003 #10 Skrevet 31. mai 2003 I og for seg er det vel det samme om det er en karrierekvinne, eller hel en familie ... ser ikke hvor du vil hen? Tilbud og etterspørsel? Synes nå at de som ansetter utenlandsk vaskehjelp får gjøre det hvitt og betale en anstendig lønn, som inkluderer syketrygd ol.lign. Ellers er jeg enig med Waco, da begynner det å ligne rasisme her... Selv hadde jeg aldri orket å vaske hvitt, ikke til den timelønna (er det kr. 100 som er vanlig?) ... men så var det ikke hovedinntekta mi heller, kun en liten biting, fordi jeg trengte noen ekstra penger til noe konkret.
OppNed Skrevet 31. mai 2003 #11 Skrevet 31. mai 2003 :o HVA har dette md rasisme å gjøre? Jeg kan ikke hverken fatte eller begripe at dette har noe som helst med rasisme å gjøre. Den eneste rasismen jeg ser, må jo da være den de som *rasismes* legger opp til selv, ved å ligge langflate på markedet til slike jobber. De VIL jo ha jobbene, Vega. Ingen løper etter dem og tvinger dem. Tvert imot, så vil jeg påstå at ved å tilby seg selv på markedet for dumpingpris, så ødelegger de markedet for de som måtte ha et ønske om å tjene bedre penger på denne typen jobb. Dette blir for dumt. Hvis det er rasisme å betale markedspris (markedet bestemmer nifst hardt i et svart marked. Sånn er det bare) for utenlandsk hjelp, så må jo de såkalte offerne bare skygge unna markedet , synes du ikke? Hva er forskjellen da? Jeg kjenner norske skolejenter som tar på seg jobben med å vaske hus. De tjener ikke mer enn en utenlandsk jente som gjør akkurat samme jobben. Nei, dette rister jeg på hodet av. Maiken
waco Skrevet 31. mai 2003 Forfatter #12 Skrevet 31. mai 2003 Vega, det er bare å innse det... slaget er tapt. Husk på at slike jenter som Maiken ofte har litt låste verdier... de ser ikke urettferdigheten av at ei albansk hore på kaia ikke får de samme rettighetene som de HUUUN har.... For det er veldig rettferdig og har ikkeno med rasisme, for det er bare sånn.... ifølge maaaaiken... Waco
waco Skrevet 31. mai 2003 Forfatter #13 Skrevet 31. mai 2003 Maiken... du bruker deg selv som sammenligningsgrunnlag... Her prøver jeg å forklare hvorfor norske kvinner gjør sitt ytterste for å beholde innvandrerkvinner som annengangsmennesker med færre rettigheter... Som troll i ord bekreftet Maiken alle mine mistanker.... Waco
OppNed Skrevet 31. mai 2003 #14 Skrevet 31. mai 2003 :o Bruker vel ikke meg selv som sammenlikningsgrunnlag vel! Jeg har ikke hushjelp. Har samboer, jeg. Maiken
Gjest Vega Skrevet 31. mai 2003 #15 Skrevet 31. mai 2003 Maiken - når markedet og politikerne bestemte at det var greit med slavekontrakter, var vi da fritatt for ansvar i og med at det var markedsstyrt og lovbestemt? At noen i sin nød, fallbyr sine tjenester i kampen med andre, er ikke så rart, hvis kanskje prostitusjon er det andre alternativet. Men, at vi skal tjene rått på at fattige er fattige, synes jeg ikke noe om. Er jo helt usmakelig. Hvorfor kan vi ikke heller betale mer, og skjære ned på eget forbruk i stedet? Og være kjempeglade for at noen er villige til å ta slike tunge møkkajobber - så glad at vi betaler dem klekkelig...
OppNed Skrevet 31. mai 2003 #16 Skrevet 31. mai 2003 Nei, Vega. Hvis jeg skulle skjære enda mer ned på eget forbruk, så ville jeg jobbet mindre. Enkelt og greit. Hvilket ville gitt meg mer fritid og bedre tid til å ivareta huslige sysler og denslags (men igjen...jeg er ikke blant de som har hushjelp altså, Men kjenner en drøss som har begynt å benytte seg av slike tjenester, og ser en del andre sider ved dette enn de som du skisserer) Og...skulle jeg skjært ned på eget forbruk, ville jeg sannsynligvis bodd annerledes; mindre sikkert. Kanskje ikke kjørt rundt i bil. Sikkert ikke ville hatt like mange rom å holdt på med. Og garantert hatt mindre råd. Jeg jobber meg ikke mest ihjel for å brødfø resten av verden. Jeg jobber slik som jeg gjør for å brødfø familien. Pluss at jeg digger jobben min, og synes det er enormt givende, det som jeg holder på med. Så enkelt er det. Hvis noen synes dette er egoistisk, så greit nok. Jeg greier ikke å se hverken rasismen eller menneskeforakten i det å la en fremmed vaske huset ditt der du ikke finner tid og overskudd til å gjøre det selv; hvis noen har råd mener jeg. Vet ikke om jeg helt skjønner problematikken, jeg. Hvis en eller annen lot være å ansette noen til denne typen jobb for å være idealist, så vil jo en annen gjøre det så uansett, ikke sant? Nei, jeg er ikke så sjeleglad for at noen tar på seg det å vaske en annens hjem at jeg betaler f.eks kr 300,- pr time for det. ALDRI! Da gjør jeg det heller selv, see? Sånn går den karusellen rundt, for min del. OG...jeg skjønner dynamikken i at noen betaler langt mindre for en slik jobb, og jeg skjønner dynamikken i at mange tar på seg en jobb for denne summen. Maiken
waco Skrevet 31. mai 2003 Forfatter #17 Skrevet 31. mai 2003 Maiken, ikke si at du enda ikke forstår rasismen som ligger gjemt bak "likestillingsfrigjøringen"...??? Waco Ps, vega, jeg skjønner hva du mener når du er lei av og til.....
Gjest Vega Skrevet 31. mai 2003 #18 Skrevet 31. mai 2003 De fleste sliter ut kroppen på vasking - dvs. de blir ubrukelig i yrkeslivet, etter noen år. Dermed bør de ha høyere lønn, slik at de slipper å jobbe så mange timer. Enkelt. Skulle ønske vaskepersonale rundt omkring visste hvor mye de er verd, hele samfunnet hadde stoppet uten dem. Og det er ingen takk å få når ryggen er skjev og skuldrene full av senebetennelser som gjør arbeide umulig. Kanskje en liten pensjon, hvis du er norsk statsborger da. Er enig med deg - Maiken, i at man heller kan jobbe mindre i stedet for å betale dyrt for vasking. Men noen har stillinger, der de ikke kan jobbe mindre, hvis de ikke skal bytte jobb da. Så eneste løsningen er høyere lønn til vaskehjelpen - i alle fall like mye som man tjener selv... En ting er å måtte betale, det er jo litt sure penger, men man slipper jo den kjedelige jobben. Og jeg kan love deg, at hvis det er kjedelig å vaske hjemme hos seg selv, - så er det langt mindre givende å måtte vaske for andre.
waco Skrevet 31. mai 2003 Forfatter #19 Skrevet 31. mai 2003 Vega, det som kvinner ikke kan se for seg er de spørsmål og valg kvinner fra uland måtte ta. La meg gi deg et eksempel. Fillipinske hjelpepleiere som ønsker oppholdtillatelse til Norge under dekke av å være hjelpepleiere fordi Norge trenger litt hjælpis. I Norge viser det seg at det er langt mer lønnsomt å vaske gulv og vinduer enn rompa på en nittfire år gammel Gunnlaug som har hatt diare på tiende dag, og hoster blod. Hvis jeg var en fillipinsk hjelpepleier ville jeg med glede vasket teppe og annet lett håndterlig husarbeid....enn tenna på en gebiss Det er bare en myte at det er lavt på rangstigen å være rengjøringsassistent. Waco Men å snakke til dere er jo som å klatre opp ei sandvegg.... ihvertfall føles det slik....sukk...
Gjest Vega Skrevet 31. mai 2003 #20 Skrevet 31. mai 2003 Waco, jeg tror jeg ville foretrukket å vaske rumpa til Gunnlaug i stedet for den urininntrukne dassen til naboen ... hvis jeg måtte velge. Problemet er jo at de ikke får så godt betalt som utenlandske vaskehjelper - leste et sted om luselønn på par tusen i måneden, pluss kost og losji (en liten hybel). (Dette var utlendinger uten arbeids- og oppholdstillatelse.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå