Gå til innhold

Feltritt for voksne nybegynnere?

Anbefalte innlegg

Gjest -Maggie-
Skrevet

Jeg hadde egne hester i mange år, men solgte den siste for nesten 15 år siden. Har aldri prøvd feltritt, kun sprang på veldig hobbybasis.

Er det mulig å begynne så smått med dette i voksen alder..? Jeg er ikke så interessert i å gå på rideskole sammen med en haug barn/tenåringer, men det hadde vært utrolig moro å ta opp igjen interessen. I større eller mindre skala. Siden jeg alltid har syntes at feltritt har sett spennende ut, hadde jo det vært en kjempemotivasjon til å få ut fingern.

Men, er det mulig å få til dette? Jeg trenger ikke å konkurrere, bare ha det gøy... Noen som vet hvordan man kan gå frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feltritt er tøft for psyken, og selv jeg som har ridd siden tenårene (nå godt voksen) har jeg ingen planer om å starte/trene feltritt!

Først må du ha rideferdigheter på et godt nivå, så det kan godt hende at du kan ha god nytte av ridekurs på rideskole inntid du er nådd dit. Mange rideskoler har egne voksenridekurs, er du heldig finner du et voksenkurs på øvet nivå, slik at du får de utfordringene du trenger, på ditt nivå. En ridelærer er en fagperson som kan gi deg mange råd og realistiske anbefalinger videre.

Du kan lete frem lokale rideklubber og rette en henvendelse dit. Noen klubber har spesialsatsning på feltritt, men slik jeg kjenner miljøet, er det basert på ryttere som allerede har gode rideresultater, med egne hester og (igrunnen et stort apparat, ressurser og penger bak seg).

Det er mulig du finner rideskoler med en viss form for feltrittsatsning blant sine beste elever, men feltritt kan gi økte skader på hestene så min gamle rideskole ønsket ikke å gi et slikt tilbud.

Jeg kjenner ingen som driver litt med feltritt "på hobbybasis". De som utøver sporten har det som livsstil. Tror nok man kan drive med hest og ridning på mange nivåer, men for å ri feltritt kreves det mye trening for å bli en klok og dyktig rytter, så der finnes det ikke mange "mellomstadier".

Når det er sagt, så finnes det mange som har stor glede av å jumpe over noen tømmerstokker i skogen på tur, og føler det dekker behovet for spenning og dristighet.

Lykke til i alle fall!

Gjest -Maggie-
Skrevet

Takk for svaret. Du har nok rett - det krever nok mer ressurser, penger og tid enn det jeg har til rådighet for tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...