Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Lurer på hvor mye penger dere setter av til mat i mnd? Vi er 2 voksne, og lurer litt på hvor mye jeg egentlig bruker på mat, og hvor mye andre bruker? Si også hvor mange dere er; barn/voksne?
pittie Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 vi bruker 700 i uka vi, to voskne. Kanskje litt mindre enn en del andre men
vilja Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 Da jeg hadde samboer brukte vi ca 4000-5000 pr mnd. (røyk og ølkjøping tok en stor del av budsjettet.) Nå har jeg to barn og bruker 2000-3000 pr mnd. Ingen røyk eller alkohol innlagt i det:)
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 Oj! Vi er to voksne og bruker 5-6000 kroner i måneden på mat. Da er alt vi kjøper på matbutikker inkludert. Svært lite alkohol, og ingen tobakk/snus.
Arkana Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Vi er to voksne og bruker 5-6000 kroner i måneden på mat. Samme her, men samtidig kunne man fint klart seg med betydelig mindre avhengig av hva man spiser og hvor man handler. TS: Det beste er vel å spare på kvitteringer fra matbutikker noen uker og se hva gjennomsnittet blir.
hilli Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 Vi er to voksne og har egen konto til mat som vi setter inn 4000 kr på hver måned. Det blir alltid tomt før måneden er omme. Vi handler stort sett på Rema siden den ligger nærmest (har ikke bil), og jeg skønner ikke hvordan noen klarer å leve på mindre. Maten vi kjøper er helt vanlig, ikke noe ekstravagant (kanskje ikke mulig på Rema ), f.eks sesongens frukt og grønt. Stort sett lages maten fra grunnen av, kun en Toro-saus i ny og ne, og svært sjelden blandingsprodukter av kjøtt eller fisk. Mulig fraværet av Toro pølsegryte er årsaken til "høyt" matbudsjett.
Seeya Skrevet 5. august 2008 #7 Skrevet 5. august 2008 TS her... Skal prøve å ta vare på kvitteringer fremover, å se hva det blir .. Samboer tror vi bruker altfor mye på mat.. Men vi spiser jo tross alt opp all maten. Tiier vi bruker ca. 4000 sånn grovt sett. Handler mye på tilbud, så spørs helt om jeg passer på å bruke av ting i fryseren. Noen fler med ca budsjett på mat?
Gjest Indo Skrevet 5. august 2008 #8 Skrevet 5. august 2008 Bruker ca 4000,- i mnd på mat. Vi er to voksne. Ingen røyk/snus, og ikke så masse alkohol normalt sett. Vi har bil, så vi pleier å stor-handle ca 2 ganger i mnd. Handler da på Coop, og kjøper mye på tilbud som fryses ned (kylling, kjøttdeig, fisk osv). Bruker ca 1500,- hver gang det storhandle, også bruker vi vel ca 1000,- på småting som melk, frukt/grønt, snop og andre ting som går fort tomt, og om vi spiser en kjapp lunch ute en gang i blandt. Grovt regnet. Noen mnd bruker vi litt mer, mens andre litt mindre. Vi har begynt å bake brød, og er faktisk lettere sjokkert over hvor masse penger vi hittill har brukt på kjøpebrød. Så det lønner seg absolutt å bake å fryse ned.
Gjest Tigress Skrevet 5. august 2008 #9 Skrevet 5. august 2008 (endret) Vi er to vaksne, og eg vil tippe det går en stad mellom 750,- og 1000,- i veka. No skal det leggjast til at vi begge trener ein del, og et kvar tredje i time i alle fall, eg trur nok sambuaren min et i alle fall annankvar time. Det er som å bu saman med Pacman. Det går enormt med nøtter og yoghurt og frukt og brød... Endret 5. august 2008 av Tigress
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #10 Skrevet 5. august 2008 Jeg bruker mellom 2000 og 3000 kr i måneden. Spiser vel og merke minimalt med brød, poteter, ris og slikt. Det går mest i kjøtt, egg, frukt og grønt, og desverre er jo sunne ting dyerere enn usunne. Det går fort noen tusenlapper hvis man ikke ønsker å spise brød 3 ganger om dagen.
Rosalie Skrevet 5. august 2008 #11 Skrevet 5. august 2008 Vi er to voksne og har egen konto til mat som vi setter inn 4000 kr på hver måned. Det blir alltid tomt før måneden er omme. Vi handler stort sett på Rema siden den ligger nærmest (har ikke bil), og jeg skønner ikke hvordan noen klarer å leve på mindre. Maten vi kjøper er helt vanlig, ikke noe ekstravagant (kanskje ikke mulig på Rema ), f.eks sesongens frukt og grønt. Stort sett lages maten fra grunnen av, kun en Toro-saus i ny og ne, og svært sjelden blandingsprodukter av kjøtt eller fisk. Mulig fraværet av Toro pølsegryte er årsaken til "høyt" matbudsjett. Puh, godt å høre at det er flere enn oss...
Fakse Skrevet 5. august 2008 #12 Skrevet 5. august 2008 Vi bruker vel ca en tusenlapp i uka på lokalbutikken. Dessuten handler jeg en del på spesialbutikker, Bondens marked og internasjonale butikker, og vi kjøper hele slakt av lam og kje i sesongen. Har ikke oversikt over hvor mye ekstra alt dette utgjør, men det blir nok en del.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #13 Skrevet 5. august 2008 Jeg bor alene og bruker i snitt ca 1 600 i måneden på mat. Jeg er flink til å handle inn kyllingfileter og slikt i store pakker på tilbud som jeg har i frysen. I tillegg benytter jeg meg av tilbud, og lager ukesmeny slik at jeg slipper å kaste halvbrukte ingredienser som går ut på dato. Jeg handler det meste på Rema, men kjøper også ting når det er på tilbud i andre butikker, eller first price-varer som er billigere enn det de har på Rema. Jeg vil si at jeg spiser godt. Jeg trener en del, og spiser ganske mye. Jeg fråtser også i frukt, der spiser jeg nesten for mye... Ta vare på kvitteringene og se nøyaktig hva dere bruker, og hva dere bruker penger på. Om det er mye snop og brus og andre "unødvendige" ting der.
Gjest Tang Lung Skrevet 8. august 2008 #14 Skrevet 8. august 2008 Jeg bruker noe vanvittig.....går fort 150 kr når man handler mat og godis. Men å spare mht mat synes jeg er noe dill , livet er for kort....enjoy it while it lasts.
*Frøken Fryd* Skrevet 8. august 2008 #15 Skrevet 8. august 2008 Vi er to voksne og to små barn. Bruker vel rundt 6000-7000 pr. mnd (inkl. bleier, vaskemidler etc). Bruker veldig mye penger på frukt og grønt, fugl og fisk.. Det trekker budsjettet en del opp, men er noe jeg nekter å kutte ned på Skal prøve å spare litt penger fremover, så da skal jeg gå over på handleliste/ukesmeny. Da ligger vi på rundt 4000-5000 pr mnd, uten at vi spiser noe dårligere.. Må bli flink til å unngå all småshoppingen på nærbutikken...
Navnløs Skrevet 9. august 2008 #16 Skrevet 9. august 2008 Jeg er bare en person, og vet at jeg er et luksusdyr. Jeg spiser ikke nødvendigvis så mye, men jeg krever at det jeg spiser skal være GODT. Fersk sopp er jo dyrt f.eks. Og jeg er brødjunkie, så vanlig kjipt brød er bare ikke godt nok. Hjemmebakt med masse godt i, eller bakeri. For å toppe det hele blir jeg fort lei, og må derfor ha masse forskjellig pålegg, ulike typer frokostblandinger, spesialting som soyamelk +++ Jeg spiser ikke kjøtt. I tillegg kommer røyk og alkohol, som det kan gå mye av. Og godteri, som er min svakhet. Og jeg er avhengig av sukkerfri brus. Mitt budsjett på mat er enormt i forhold til at jeg bare er en person, men nekter å spise ting som bare er halvgodt når jeg først skal spise noe. Må vel skjerpe meg etter hvert som jeg får egne barn og høyere faste utgifter etc. Jeg kunne fint ha senket mitt matbudsjett med MYE om jeg hadde holdt meg til tre ulike påleggtyper, en type salat osv. Men en brødskive blir jo mye bedre når den er full av korn, har et tykt lag av hjemmelaget hummus og stekt aubergine på... Tør ikke regne på det. Prøver bare å nyte at jeg har muligheten så lenge det varer. Men tipper jeg bruker rundt 800-1000 kr i uka. Bare på meg selv. Jaja. Lever bare en gang.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #17 Skrevet 9. august 2008 Det varierer, jeg er glad i mye billig mat (omelett, linser, tunfisk, bønnesalat etc, selvfisket fisk, fiskesuppe og andre supper og gryter), så kunne antagelig klart meg på svært lite. Men når vi trekker fra alkohol og tobakk (samboer røyker) tror jeg likevel vi stort sett bruker minst 4000 i måneden jevnt over - noen måneder mye mindre om billigspiser-inspirasjonen tar meg, andre måneder endel mer (men da inkluderer det gjerne noen storinnkjøp som kommer neste måned til gode). Jeg ville vel satt av 5000 såframt jeg hadde råd, så man kan kjøpe noen dyrere ting uten å tenke seg for mye om; enten det er snakk om biff eller bare fersk juice o.l. Kanskje mer om hygieneartikler og alkohol er med i budsjettet.
Gjest Pupsilure Skrevet 9. august 2008 #18 Skrevet 9. august 2008 Vi er to voksne. Bruker 3000 i mnd, og kunne fint kuttet ned på masse! Kjøper masse god mat, og kaster endel også. Jeg trodde egentlig at vi brukte mye mer, men det viser seg å være ca 3000 i mnd Ikke noe røyk, men noe øl. Handler alltid på kiwi, og er veldig prisbevisst.
Gjest Bond Skrevet 9. august 2008 #19 Skrevet 9. august 2008 (endret) Vi bruker også 700 i uken, det inkluderer alle innkjøp fra matbutikk. Men omtrent tre-fire ganger i året tar vi en harrytur og fyller opp fryseren litt. Så det blir nok rundt 3000-3200 i måneden i snitt da. Ingen av oss røyker og øl liker vi heller ikke. Vin er en del av fornøyelsesbudsjett Og jeg kan ikke si at vi ikke spiser bra. Det er faktisk mye billigere å kjøpe råvarer og lage mat helt fra bunn enn å kjøpe ferdigprodukter, kanskje det er derfor vi greier oss ganske bra. Kjøper som oftest god brød (mørk dansk ryggbrød), fullkornsprodukter, mye frukt og grønt, en god del fisk. Bruker ofte tilbudskampanjer for å fylle opp fryseren og er ellers ganske obs med prislappene. Sjekker godt hva ting koster og kjøper ikke ting helt ukritisk Endret 9. august 2008 av mrs_bond
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå