Gjest Magica de Spell Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 (endret) Har i sommer vært plaget av noen merkelige fluelignende vesener i vinduskarmene på stua. De er mørkebrune, nesten svarte, med lysebrune tverrgående striper på ryggen, som er vingene foldet sammen. Omtrent 2 mm lange. De kan fly, men ser ut til å trives best i ro i vinduskarmen. (Det er altså ikke sånne små svarte plantefluer.) I noen uker har jeg funnet 2-3 stykker i hver vinduskarm daglig, har bare tatt dem bort fra karmen og kastet dem ut vinduet. Kom så hjem etter å ha vært borte noen dager denne uken, og oppdaget to plasser ansamlinger av bittesmå hvite "egg", hver på størrelse med en femkroning, en i vinduskarmen og en på en lampeskjerm. De kan ha vært der før jeg reiste bort også, men tror ikke det. Fjernet uansett disse greiene, og vasket ned vinduskarmene med salmiakk. De kan ha noe med plantene å gjøre, men tror egentlig ikke det. Har for sikkerhets skyld vannet plantene med vann med salmiakk. Har ikke sett noe til disse fluene etter dette (to dager), men lurer fælt på hvor de kom fra og hvordan jeg skal holde dem borte. Noen som vet? Endret 31. juli 2008 av Magica de Spell
Tusenfryd Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Kan det være fleskebiller? Vi har det, men de er større enn to mm... ikke sett noen eggesamling heller. Ble borte en stund da jeg gnukket hele huset - HELE huset inkl lister og tak med salmiakk - men så kom de tilbake og dkker opp i ny og ne... Vemmelige.
Gjest Magica de Spell Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 Kan det være fleskebiller? Vi har det, men de er større enn to mm... ikke sett noen eggesamling heller. Ble borte en stund da jeg gnukket hele huset - HELE huset inkl lister og tak med salmiakk - men så kom de tilbake og dkker opp i ny og ne... Vemmelige. Hm, nei, sjekket på nett og de ligner ikke på fleskebiller. Men takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Termitter kanskje?? Akkurat lært et nytt ord? Termitter er maur, IKKE fluer.
cuegirl Skrevet 1. august 2008 #6 Skrevet 1. august 2008 Vil tro du sliter med det som på godt norsk kalles for vindusfluer, eller Scenopinidae. Gjennomsnittsstørrelsen på disse er 3 mm og de har slike striper bakpå som du nevner. Når disse fluene er i larvestadium så lever de gjerne i (råttent/hullete) treverk, om vinduet ditt er i tre, så kan du kanskje vurdere å male disse med et nytt lag maling/lakk? Disse fluene ernærer seg også på klannere og midd. Jeg er desverre ingen ekspert på fluer, men jeg ville gjort en god rengjøring av hele huset, gjerne med salmiak! Og vask godt på områder hvor klannere kan ha vært. Kan godt ha med varmen å gjøre at fluene er plagsomme akkurat nå. Håper det var noe til hjelp!
Gjest Magica de Spell Skrevet 1. august 2008 #7 Skrevet 1. august 2008 Vil tro du sliter med det som på godt norsk kalles for vindusfluer, eller Scenopinidae. Gjennomsnittsstørrelsen på disse er 3 mm og de har slike striper bakpå som du nevner. Når disse fluene er i larvestadium så lever de gjerne i (råttent/hullete) treverk, om vinduet ditt er i tre, så kan du kanskje vurdere å male disse med et nytt lag maling/lakk? Disse fluene ernærer seg også på klannere og midd. Jeg er desverre ingen ekspert på fluer, men jeg ville gjort en god rengjøring av hele huset, gjerne med salmiak! Og vask godt på områder hvor klannere kan ha vært. Kan godt ha med varmen å gjøre at fluene er plagsomme akkurat nå. Håper det var noe til hjelp! Er det denne fluen du sikter til? Hvis tegningen der stemmer så er det ikke den samme typen som har kost seg i vindukarmene her... Men igjen - takk for tips og hjelp!
Gjest åååh! Skrevet 2. august 2008 #8 Skrevet 2. august 2008 Akkurat lært et nytt ord? Termitter er maur, IKKE fluer. Google termitter og vinger, så ser du hva jeg snakker om. Ikke uttal deg om ting du ikke vet.
pittie Skrevet 3. august 2008 #10 Skrevet 3. august 2008 Google termitter og vinger, så ser du hva jeg snakker om. Ikke uttal deg om ting du ikke vet. Står til gjengjeld også at Termitter ikke finnes i Norge, så kanskje du og skal være still om ting du ikke vet
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #11 Skrevet 3. august 2008 Står til gjengjeld også at Termitter ikke finnes i Norge, så kanskje du og skal være still om ting du ikke vet Vannvittig hvordan du hjelper TS
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #12 Skrevet 4. august 2008 Vannvittig hvordan du hjelper TS Ja, vi har iallefall informert trådstarter om at det ikke er termitter hun har i vinduet sitt. Og hva dreier din hjelp til ts seg om?
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #13 Skrevet 4. august 2008 Google termitter og vinger, så ser du hva jeg snakker om. Ikke uttal deg om ting du ikke vet. Maur har vinger, det betyr ikke at de er fluer. Albatross har også vinger, det betyr ikke at albatross er en flue.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå