lille_lam Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 (endret) Hei, Jeg vet ikke om det er flere som har det slik, men jeg har problemer med å gi bort de fineste klærne og lekene som datteren min er blitt for gammel for. Klærne som jeg synes er veldig fine lagrer jeg i en stor bag og legger i boden... Jeg klarer ikke å kvitte meg med de. Vet ikke hvorfor jeg sparer på dette. Det samme med en del leker, hun har ganske mye og pga. plass må jeg nå sortere, men blir veldig usikker på hva jeg skal gi bort eller ikke, tenker kansje hun vil savne noen av lekene etc.. Har noen her noen her gode tips?.. På forhånd takk Endret 31. juli 2008 av lille_lam
Gjest Dallandra Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 Hvor gammel er hun? Det blir lettere etterhvert.
lille_lam Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2008 (endret) Hvor gammel er hun? Det blir lettere etterhvert. Hun er snart 3 år. Problemet ligger nok hos meg, da jeg har litt vanskeligheter med å kvitte meg med hennes ting.. Kansje jeg tenker at jeg kan se på de når jeg blir gammel og kan minnes den fine tiden når hun var liten... :cry: Kansje det er det, jeg vet ikke.. Jeg tenker også kansje hun vil like å se hva slags ting hun hadde når hun var liten, minner liksom...At hun ikke skal tenke at jeg ikke tok være på tingene hennes, eller at hun ikke skal tro at hun og tingene hennes ikke hadde noen betydning for meg.. Hvor mere jeg forklarer meg hvor rarer høres dette ut synes jeg.. Jeg vet jo at det ikke er tingene som er viktig her i livet.. Endret 31. juli 2008 av lille_lam
Gjest Dallandra Skrevet 31. juli 2008 #4 Skrevet 31. juli 2008 Min yngste er nå 3,5 og jeg har hatt det på samme viset. Den store samlingen av klær og leker vi tar vare på for minnene er nå krympet til begge barnas henteklær og etpar kosebamser. Bunader, matrosdresser og en duffelcoat taes også vare på, det er tidløst og kan alltids bli bruk for her eller der før eller senere.
Gjest Grafica Skrevet 31. juli 2008 #5 Skrevet 31. juli 2008 Mamma har tatt vare på masse av mine fineste klær fra jeg var baby til ca 6 år. Kjempestas når jeg får min egen datter, tenker jeg! Enkelte leker (favorittdokke, bamse, barbie med noen klær osv) har hun også tatt vare på, av samme grunn. Jeg hadde en barbie og en kjole når jeg var liten som mamma hadde hatt som barn, og det var favorittingene mine
lille_lam Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2008 (endret) Tusen takk dere Det var bra å få tilbakemelding på dette Grafica det var fint å lese at du satte pris på at moren din tok vare på tingene/minnene dine, det er vel noe av den samme tankegangen som ligger bak min "samling". Tror nå at jeg skal fortsette, og som Dallandra så vil det nok bli lettere etterhvert :) Heldigvis har jeg en stor bod Endret 31. juli 2008 av lille_lam
Malama Skrevet 31. juli 2008 #7 Skrevet 31. juli 2008 Jeg har fått utdelt noen av klærene min bror hadde som baby... (Låne, de er hans, men jeg venter en gutt, så det jeg hadde som baby er litt lite passende...) Da mamma gikk gjennom kassene fastslo hun at mye var bare kaste, det var ikke fint, men noe av det fant veien til oss. Og av lekene våre... vel, ja, noe av det kommer nok frem når vi kommer på besøk, og noe får jeg nok med meg hjem etterhvert... Jeg husker fra min egen barndom hvor kjekt det var når vi på besøk hos våre besteforeldre fikk leke med leker våre foreldre hadde lekt med!
Bomull Skrevet 31. juli 2008 #8 Skrevet 31. juli 2008 Jeg synes det er fint at man sparer de fineste/mest spesielle plaggene. Jeg har bare et par sko og en kjole jeg ble fotografert i da jeg var liten. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt mer til den dagen jeg selv får en baby...
prinsesseBea Skrevet 31. juli 2008 #9 Skrevet 31. juli 2008 Mamma har tatt vare på de fineste kjolene våre, og noen andre babyplagg, samt at hele loftet er fullt med leker.Noen av lekene er gøy å ha når man får egne barn, men omtrent 90% av det som ligger der aldri vil bli brukt igjen, så vi har tenkt på å rydde og gi bort det meste.
Kara W Skrevet 31. juli 2008 #10 Skrevet 31. juli 2008 Det er koselig å få ting som en selv hadde når man får egne barn, men vær kritisk til hva du sparer på. Husk at motene endrer seg, og selv om du synes klærne nå er kjempe fine og praktiske, så er det ikke sikkert at andre synes det om 25 år. Spar bare på de fineste klærne. Hverdagsklær og klær som er litt slitte er bare å kvitte seg med. Har du noen du kan gi dem til, er det enklere enn å bare donere til loppemarked. Leker holder seg jo litt mer. Jeg synes det er utrolig fint at foreldrene mine har spart på yndlingslekene mine. Gleder meg til å ta dem frem og leke med dem igjen. Jeg husker også kassen med leker som sto hos farmor og farfar. De lekene var mye morsommere enn noe vi hadde tatt med oss. Brio-tog og Duplo-klosser går aldri av mote.
Gjest *Mim* Skrevet 31. juli 2008 #11 Skrevet 31. juli 2008 Kanskje det blir lettere etterhvert? Jeg har ikke spart på noen klær etter de fire eldste, men noen leker. Koselig å finnne fram igjen.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #12 Skrevet 31. juli 2008 Jeg har spart på enkelte klær som jeg hadde et forhold til. I tillegg så har jeg tatt vare på de første skoene, det jeg strikket og det mormor strikket. Jeg har kasser med leker. Alt av Lego, Duplo og Brio har jeg tatt vare på. Kvalitetsleker med andre ord. Alle "ordentlige" (i mine øyne) barnebøker er også lagret. Det blir en hel del etter to barn. Om noen år så blir det nok å plukke det fram igjen. Regner vel med at det popper opp noen barnebarn.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #13 Skrevet 1. august 2008 Sannsynligvis sparer du på alt for mye, og kan med fordel følge rådene over på hva du ikke samler på videre (husker ikke hvem som sa det.). Jeg har overtatt to pappkasser med mitt gamle barnetøy, pluss to esker leker fra jeg var liten, og de står dessverre bare i boden og opptar plass. For meg betyr ikke klær så veldig mye, bortsett fra at jeg kan huske en t-shirt med 70-tallsmønster fra barneskolen som jeg virkelig elsket. DEN skulle jeg gjerne hatt! Jeg har mer følelser for klær jeg husker, enn babytøy. Leker er ok å ha da. Men en tøybamse og hjemmelagde dukkemøbler er mer viktig å spare på for meg enn plastting og lego. Legoen er gitt bort til barna i familien nå, det er jo tidløst :-)
Furstina Skrevet 1. august 2008 #14 Skrevet 1. august 2008 Mina föräldrar har inte sparat någonting från babytiden. Å ena sidan är jag glad för det å andra sidan är det lite synd. Jag är glad att de inte sparat källaren eller förrådet fullt med babykläder i 30 år utan att de gått vidare till bruk till andra babys på 70-talet. Samma sak med flera av leksakerna som har gått vidare. Jag har via omvägar fått tillbaka alla mina smurfar och de leker nu mina barn med. Det hade dock varit kul att ha lådan med legobitar kvar, eller några serietidningar. Särskilt om vi ska besöka dem - då finns inga av mina gamla saker att leka med, vi måste ta med egna och det är inte alls lika kul som att ha en låda med gamla saker DÄR. VI sparar en låda med babyleksaker att kunna ta fram om vi får babybesök. I denna låda ligger några minnesleksaker som vi tänker spara åt barnen (eller pss) tills de blir äldre. I stort sett ALLA kläder ärvs vidare. Sonens kläder har till viss del skickats till släkt, men de har både varit ärvda och slitits en del nu när han passerat 3-4 år. Dotterns babykläder, en del ärvt från storebror och en del nytt, har jag med glädje skickat vidare till en liten kusine. De kläder DE inte vill ha (fel säsong, slitet eller inte deras stil) har jag bett dem ge vidare till klädinsamling. Jag tror kläderna gör mer nytta och glädje NU när de är moderna än om de ligger i en låda i mitt garage i 25-30 år... för att KANSKE användas...
Vingedama Skrevet 1. august 2008 #15 Skrevet 1. august 2008 Er egentlig veldig flink til å kaste, mindre flink til å gi bort. Noen ganger må jeg rydde i etapper, hvis jeg ikke helt har hjerte til å kvitte meg med hva det nå måtte være. Tanken på at enkelte ting skal gis bort/kastes må modnes litt. Har tatt vare på alle de gamle lekene mine, men ikke så mye klær. Av det som lå på loftet etter meg, har vi ikke brukt annet enn en saueskinnspose.
Marikke Skrevet 1. august 2008 #16 Skrevet 1. august 2008 Enig med de andre om at du bør se an kvaliteten på det du lagrer. Mamma og pappa kastet aldri noe da jeg var liten, så da vi ryddet på loftet hos dem for noen år siden, var det mye som gikk rett i containeren. Det meste var gamle klær og uholdbare leker i plast. Det eneste som står igjen der nå er barnebøkene, barbie og andre kvalitetsdukker, favorittbamsen og en dukkevogn i tre. Klær av god kvalitet hadde sikkert også fått en plass hvis de ikke var gitt bort til kusinen min.
*Frøken Fryd* Skrevet 1. august 2008 #17 Skrevet 1. august 2008 Ta vare på det som er tidløst og av god kvalitet... Jeg har foreløpig tatt vare på alt for mye (jeg har en på to og en på tre), men skal ta en skikkelig sortering nå. Har mye billige H&M klær o.l., som er helt fine, men folk står ikke akkurat i kø for å arve slikt (virker det som...). Jeg planlegger å sende det meste av klær til Romania eller lignende neste gang jeg ser at de samler inn klær... Kan legge til at da jeg fikk barn, fant familien frem masse gamle klær som min bror og jeg hadde brukt... Og det var ikke så mye av det jeg ville ha for å si det sånn... Plukket ut strikkeklær, samt kjoler min bestemor/oldemor en gang sydde... Resten var helt utgått på dato.
Furstina Skrevet 1. august 2008 #18 Skrevet 1. august 2008 Jag säger det igen: Spara INTE kläder för att barnen ska ha dem till sina egna barn - det kommer inte att ske. Spara kläder för att använda till nästa barn men skicka hellre vidare dem medan de är fräscha och aktuella och låt andra få glädje av dem.
Vingedama Skrevet 1. august 2008 #19 Skrevet 1. august 2008 Veldig enig! Dessuten blir trådene/sømmene litt morkne av 30 års oppbevaring på loftet.
Concertina Skrevet 1. august 2008 #20 Skrevet 1. august 2008 Jag säger det igen: Spara INTE kläder för att barnen ska ha dem till sina egna barn - det kommer inte att ske. Joda, det kan vel skje det. Jeg har vært og hentet klær på loftet hos mamma, klær som jeg, brorern min og søstra mi har brukt. Men mamma var veldig sellektiv i hva hun har tatt vare på, så det meste er strikka klær, bunader og kjoler/penklær som ikke er brukt så mye, i tillegg til litt mer spesielle klær. Det var ikke alt jeg kunne tenke meg å bruke, men pakket med meg en stor pose som kan komme til nytte (vi vet ikke kjønn så jeg tok med meg alt fra guttebunad til kjoler). Nå skal det sies at svigermor har tatt vare på mye mer, og jeg håper hun finner det, for sambo hadde mye kule klær da han var baby
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå