Gå til innhold

Toastmaster i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt spurt av min veldig gode venninne og hennes tilkommende, om jeg vil være toastmaster i deres bryllup 16.august. Jeg skal også være forlover, og skal dele toastmasteroppdraget med hans forlover.

Nå når det nærmer seg merker jeg at jeg angrer litt på at jeg sa ja. Det vil si: jeg synes det er gøy å bli spurt og gjør det så gjerne - men jeg har aldri gjort sånt før :)

Jeg har leste litt om det på nett osv, men likevel:

Er det noen her som har noen tips? Gjerne forslag til noen morsomme historier, sitat, vitser, måter å presentere på osv....

Jeg skal nok alltids klare å plinge i glasset :fnise:

eh... og ja... det er ikke alkohol i bryllupet, så jeg kommer ikke til å være den typen som snøvler og er den eneste som ler av mine egne fyllevitser :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Har ikke så mye tips å komme med egentlig.. Vi har spurt tre av våre nærmeste og alle har takket pent nei til dette oppdraget, så det er kanskje ikke så ærefullt som jeg først trodde?

Vi sliter med å få noen til å gjøre det..

Ellers tenker jeg at det handler vel så mye å være litt "programleder", holde styr på rekkefølge og si fra hvor doene er og når det er pause og ha et øye med kjøkkenet..

Jeg forventer ikke at toastmaster skal stå å vitse for mye, faktisk syns jeg det er slitesomt med en toastmaster som tar ordet ofte og leeenge..

La de som skal snakke snakke - (du får jo mulighet som forlover i talen du kanskje skal holde) og sørg for fremdrift! Utallige timer er ingen særlig glad i vil jeg tro..

Lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke noen serlig vitser på lager, men husk at en toastmaster ikke MÅ være morsom. Det viktigste er at gjestene får med seg den informasjonen de skal ha. Men det letter jo gjerne litt på stemningen hvis toastmaster skaper litt latter.

Pass på å få informasjon fra talerne så tidelig som mulig. Det viktigste er å få notert ned hvem de er, men det er veldig bra hvis du også kan få litt info om hvor lang talen deres skal være, om de skal gjøre noe spesielt (synge, vise bilder osv.), og gjerne noe morsomt/spennende å introdusere dem med.

Husk at når gjestene setter seg til bords er de nok veldig sultne. Ha så få og korte taler før maten som mulig. Spontane taler, og små morsomme historier passer best mellom hovedrett og dessert.

Skrevet

Takk :)

Jeg har ikke planer om å snakke for lenge og for mye... Ei heller føler jeg for sånne Donald-vitser som ingen egentlig synes er morsomme...

Men jeg føler kanskje jeg må si litt i tillegg til: "Neste taler er brudgommens far" liksom...

Men, for all del... vitsing og eviglange fortellinger FØR en tale på 20 minutter blir i lengste laget, selv for den mest tålmodige sjel :)

Jeg synes det å bli spurt om å være toasmaster er en tillitserklæring og en "æresak". Nå vet jeg også at brudeparet har spurt nettopp oss, fordi vi er de som står de nærmest - og at de derfor føler middagen er i "trygge" hender...

Gjest Gjest_snart gift_*
Skrevet

Kanskje det kan være en god ide å snakke med brudeparet om litt informasjon om de personene de forventer holder tale/sang- da har du kanskje noe annet å si enn det taleren selv skal si i talen. Jeg synes ikke toastmaster skal komme med generelle vitser hele tiden- mer å si noen ord- gjerne morsomme- som betegner forholdet mellom brudepar og taler. Det er også viktig å si fra til de som taler at de ikke må overskride taletiden- 3-4 min er passe, 5 min absolutt maks hvis man vil holde gjestene ved bordet- blir det for mange lange taler er det lett at det sklir litt ut med røyke- og dopauser. Synes hovedtalerne, dvs brudepar foreldre kan snakke litt lenger, men ikke for lenge de heller. En tale blir gjerne bedre hvis den er litt konsis.

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet

Min samboer og jeg var toastmastere i et bryllup. Det eneste vi hadde tenkt ut på forhånd var en liten sketsj som vi holdt mellom hovedretten og desserten. Vi hadde laget to dukker som lignet på brudeparet og innøvd en personlig tekst til dem.

Tidlig på selve bryllupsdagen gikk vi rundt og samlet info om de talerne vi ikke kjente. Spurte partner/venner om de kunne gi noen små stikkord om hver enkelt - særtrekk, fobier, morsomme historier, etc. Så satte vi oss ned og skrev en introduksjonstekst til hver taler. Det ble litt sånn talk-show aktig, hvor vi startet med diverse opplysninger om taleren og avslørte ikke navnet før til slutt.

En annen ting var at vi hadde bestemt oss for å få unna middagen så fort som mulig, så vi gjorde unna talene så fort som mulig, så vi var ferdig med alle talene før desserten startet.

Fikk mange lovord fra brudeparet og gjestene etterpå om at det hadde vært veldig vellykket.

Skrevet

Skal det serveres vin? Kan du i så fall skaffe deg litt info om den vinen og det stedet den er fra?

Er det noe spesielt emd maten? Heter f.eks. desserten; "Jomfru Theas jordbærpai? Hvorfor heter den i så fal det?

etc..

Skrevet
Skal det serveres vin? Kan du i så fall skaffe deg litt info om den vinen og det stedet den er fra?

Er det noe spesielt emd maten? Heter f.eks. desserten; "Jomfru Theas jordbærpai? Hvorfor heter den i så fal det?

etc..

Hmm.. god idè :) Takk!

Det skal ikke serveres vin, men jeg kan jo sjekke opp om maten har noen morsomme navn :)

Skrevet

I bryllupet til min bror og hans kone var det en fantastisk toastmaster. Han er jo av det vittige slaget så det var natulig at han var morsom.

Det hele ble bl.a. pyntet på med improviserte brev fra kjendiser som sendte sine gratulasjoner (kongen, ari behn, herborg kråkevik) med tilhørende dårlige immitasjoner. Han leste også opp små brev med virkelige gratulasjoner fra bl.a. vår bestemor som ikke klarte reise over fjellet til bryllupet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...