Gjest Gjest_Cathrine_* Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Hei. Jeg og min mann har prøvd å bli gravid i 5 år nå, uten hell. Og nå har vi kommet så langt i prosessen hos en lege. At vi nå skal prøve Pergotime. Og det jeg lurer på da, er om det er noen som har prøvd denne? Hvordan den virket? Bivirkninger? Og om og hvor fort dere eventuellt ble gravid? Jeg setter umåtelig stor pris på alle som vil være så snill og dele sine erfaringer med meg. Tusen hjertelig takk på forhånd. Mange klemmer Cathrine.
NemoLinn Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 Hei Jeg gikk selv på Pergotime pga manglende EL. Jeg fikk beskjed om å starte på Pergotime 4. syklus dag i menstruasjonen og jeg tok vel 4 eller 5 piller tilsammen. Husker ikke helt. Det jeg merket var at jeg ble veldig øm i underlivet. Kjente murringer og små kramper, nesten som man kan få under en menstruasjon. I tillegg ble jeg øm i brystene. Utover det så merket ikke jeg andre ting. Er det legen din eller er det til gynekolog du har fått Pergotime? Gynekologen min kunne informere meg om at det aller beste var å få Pergotime hos en gynekolog slik at gynekologen kunne følge opp for å se hvordan jeg reagerte på Pergo kuren. Dette fordi alle reagerer ikke like bra på Pergotime. Noen må ha dobbelkur for å kunne oppnå EL. Jeg ble bedt om å ringe inn når jeg fikk 1. dag av mensen og fikk time for UL på dag 13. Det mest ideelet hadde vært dag 14, men siden dag 14 havnet på en fredag hos meg og hun hadde fri da, ble det dag 13 i syklusen. Der kunne hun se at jeg hadde reagert kjempe bra på kuren og at det var et fint modent egg i venstre eggstokken min. Vi lyktes på aller første Pergotime forsøk. ! Noen bruker lengre tid, og noen vil ikke få det til likevel. Gynekologen min anbefalte at vi ikke hadde mer enn 4 forsøk til sammen. Hvis vi ikke hadde lyktes innen 4. forsøk, så måtte vi tenke IVF. Håper dette var til noe hjelp for deg, og lykke til videre.
Gjest Gjest_Cathrine_* Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Kjære NemoLinn! Jeg vil først og fremst si tusen hjertelig for svaret. Jo, det er en gynekolog som har satt meg på denne kuren. Jeg skal på samme måte som deg sjekkes. Men jeg skal ikke inn og sjekke om det er noe egg dag 14. Jeg skal inn igjen dag 21 og 26, for å sjekke om tabl har virket. Hvis ikke skal jeg få en sterkere kur. Jeg blir veldig glad for det du sier, da føles det i hvert fall som om det er ett lite håp. Tusen, tusen takk for svaret, det hjelper meg så utrolig mye mer enn du kan tenke deg. Tusen, tusen takk. Det blir veldig spennende nå da. Jeg skal begynne på kuren på lørdag. Off, dette blir spennende. Tenk hvis vi kunne være så heldige at vi kunne ha fått ett lite barn. Jeg kunne ikke fått en bedre gave. Mange klemmer Cathrine.
NemoLinn Skrevet 31. juli 2008 #4 Skrevet 31. juli 2008 Flott å vite at jeg har hjulpet deg litt i hvertfall. Håper dere lykkes! Du får bare prøve så godt du kan å være tålmodig hvis det ikke skal skje på første kuren, men bare vit at Pergotime gjør det enklere hvis man har problemer med EL. Klart det å være tålmodig er vel lettere sagt enn gjort....kjenner til alle følelsene rundt håpet, skuffelsen, fortvilelsen og gleden man kan oppleve når det kommer til det å ønske å bli gravid. LYKKE TIL! Vil være moro å få vite hvordan det går da.
Gjest Gjest_Cathrine_* Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Hei! Ja, jeg skal gi beskjed om hvodan det går. Det blir veldig spennende...
Gjest Gjest_Cathrine_* Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Hei. Nå er vi kommet så langt at det er snart tid for mensen (26 august). Jeg tror nok mensen kommer. Jeg har testet meg litt for ivrig. Men bare negative tester. :gråte: Men det er jo bare første pergo kuren, men jeg tror første kuren er den verste. Da har man så store forventninger, og håper så sårt. Jeg vet jo ikke engang om den har virket som den skal. Tok førte blodprøven igår, og skal ta igejn på fredag. Så da får jeg svar på om pergoen har gjort det den skal. Eller om jeg må har dobbel kur. Men ellers så har jeg ikke fått none bivirkninger av kuren. Ikke når jeg brukte den i hvert fall. Har litt utover mnd fått veldig såre brystvorter, kvalme, hodepine, mens murringer og negative tester :gråte: Klem. :cry:
NemoLinn Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 Det er jo kjedelig at mensen kommer for man håper jo så sterkt som du selv sier. Dere får bare gå på med ny iver neste periode igjen. Kan jeg spørre, hvorfor tar du blodprøver for å se om kuren har hjulpet? Jeg fikk ultralyd på dag 13 og gynekologen kunne se at jeg reagerte godt på kuren fordi hun så modne egget mitt - som jeg ikke har hatt tidligere ved lignende undersøkelser. Jeg bare tenker at det går jo fortere å få svar på om du reagerer godt på kuren ved UL enn blodprøve...... Vi lyktes på første forsøk, men så ble vi uheldige og mistet i uke 9. Det var kjedelig og en forferdelig følelse, men når jeg føler meg klar så prøver vi igjen på en ny kur. Hold motet oppe!
Strix Skrevet 19. august 2008 #8 Skrevet 19. august 2008 Jeg vil påstå at de er heldig de som får Ul ved bruk av Pergo, for det gir vel egentlig det beste svaret. Jeg fikk bare henvisning til 2 blodprøver i løpet av en syklus. Det gir jo bare svar på om hormonnivået har steget tilstrekkelig etter antatt EL-dag, sånn at man kan anta at det har blitt sluppet et egg. Men man kan jo ikke vite om et egg har blitt sluppet selv om hormonnivået stiger som forventet. Selv om det er mest sannsynlig at et egg blir sluppet. Jeg har gått på 3 doble Pergokurer etter hverandre, ingen graviditet, og ikke ønsket horminstigninig heller. Bare flere ubehagelige bivirkninger og en som jeg fortsatt sliter med som ødelegger mye, 6mnd etter siste kuren. Jeg er veldig misfornøyd med den manglende oppfølgingen jeg har fått ifbm. Pergokur. Spes. når en leser om andre som får prøve seg fram med enkelkur, UL etc.
NemoLinn Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Jeg vil påstå at de er heldig de som får Ul ved bruk av Pergo, for det gir vel egentlig det beste svaret. Jeg fikk bare henvisning til 2 blodprøver i løpet av en syklus. Det gir jo bare svar på om hormonnivået har steget tilstrekkelig etter antatt EL-dag, sånn at man kan anta at det har blitt sluppet et egg. Men man kan jo ikke vite om et egg har blitt sluppet selv om hormonnivået stiger som forventet. Selv om det er mest sannsynlig at et egg blir sluppet. Jeg har gått på 3 doble Pergokurer etter hverandre, ingen graviditet, og ikke ønsket horminstigninig heller. Bare flere ubehagelige bivirkninger og en som jeg fortsatt sliter med som ødelegger mye, 6mnd etter siste kuren. Jeg er veldig misfornøyd med den manglende oppfølgingen jeg har fått ifbm. Pergokur. Spes. når en leser om andre som får prøve seg fram med enkelkur, UL etc. Jeg skjønner jo veldig godt at du er misfornøyd med den oppfølgingen du har fått slik som du beskriver det. Er det legen din eller gynekologen din som har satt deg på Pergotime? Har du nevnt at du synes oppfølgingen er for dårlig? Uansett, det har kanskje noe å si til hvem man har til behandler og hvilken oppfølging man får. Slik jeg forsto det på min gynekolog så var det en selvfølge å få UL ved dag 14. for å se om man hadde effekt av Pergokuren og for evt å se om man må ha dobbeldose. på den måten kunne man hurtigst finne ut om man hadde effekt, ellers var det ikke noe poeng å gå på kuren.
Gjest Fisk73 Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Jeg har vært på en runde med pergotime, selv om jeg tester positivt for EL hver måned. Fikk en runde i mars, men har ikke brukt det i ettertid. Var da til kontroll, ul og blodprøver, 3-4 ganger. Merket svettetokter og skikkelig ustabilt humør da jeg gikk på pergo, og håper jeg slipper unna det flere ganger. Men, mulig jeg får noen flere runder med pergo nå siden ingenting skjer med oss. Vi har prøvd i 2 år nå uten resultater, og regner med det blir IVF på oss. Jeg har skjønt det slik at det ikke er noen fordel å ta for mange runder med pergo... Uansett, håper dere lykkes snart! Jeg synes vi har slitt lenge som har holdt på i 2 år, og det er ikke halvparten så lenge som dere har gått.... Krysser fingrene for dere!!
^^Sunny^^ Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 Vi har hatt 3 doble pergotime kurer, uten resultat desverre. Er nå i gang med vårt andre ivf forsøk. Vi har vært prøvere i snart 3 år. Bivirkninger jeg hadde ved pergo var hodepine, litt hetetokter, ømme bryster og ellers øm i magen (som jeg blir ved EL). Jeg hadde god effekt av kurene, var inne til UL på dag 12-13 og satte Eggløsningssprøyte, slik at vi visste nøyaktig tidspunkt for eggløsning, da var det bare å stå på å På UL hadde vi fra 2-4 egg hver gang.. Håper dere lykkes snart !!!!
Strix Skrevet 20. august 2008 #12 Skrevet 20. august 2008 Jeg hadde hetetokter og hodepine i 3måneder pga. Pergoen, hodepinen kom klokka 12 hver dag, veldig nøyaktig Men sammenlignet med div. andre bivirkninger jeg fikk syns jeg det var småtterier og akkurat de plaga meg minimalt sammenlignet. Nemolinn: Det var min gynekolog som satte meg på Pergo, han trodde egentlig ikke at jeg trengte det, men at naturen kunne få en dytt. Vel, det ble en dytt i feil retning. Og nei, jeg har ikke sagt til han at jeg har vært misfornøyd med oppfølgingen. Ved forrige konsultasjon så var det et par andre ting som var langt viktiger å prøve å få bukt med
NemoLinn Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 Jeg hadde hetetokter og hodepine i 3måneder pga. Pergoen, hodepinen kom klokka 12 hver dag, veldig nøyaktig Men sammenlignet med div. andre bivirkninger jeg fikk syns jeg det var småtterier og akkurat de plaga meg minimalt sammenlignet. Nemolinn: Det var min gynekolog som satte meg på Pergo, han trodde egentlig ikke at jeg trengte det, men at naturen kunne få en dytt. Vel, det ble en dytt i feil retning. Og nei, jeg har ikke sagt til han at jeg har vært misfornøyd med oppfølgingen. Ved forrige konsultasjon så var det et par andre ting som var langt viktiger å prøve å få bukt med Ok. Håper dere lykkes etterhvert.
Gjest Gjest_Cathrine_* Skrevet 20. august 2008 #14 Skrevet 20. august 2008 Hei NemoLinn, Strix, Ann78 og Fisk73! Tusen takk for svaret. Det hjelper å snakke med de som er i samme situasjon som meg selv. Jeg har prøvd å snakke med mine veninner om hva vi går igjennom. Men de har barn og skjønner det ikke, de sier bare: " Det er bare å ta tiden til hjelp" Jeg blir gal av å høre det, så nå orker jeg ikke å si noe. Jeg bare holder det for meg selv og med min mann. Så da er jeg så hjertelig takknemlig for alle svar jeg får. Jeg setter umåtelig stor pris på svarene deres. NemoLinn : Jeg vet ikke hvorfor jeg ble satt på å ta blodprøver. Han sa bare at jeg måtte det. Men det er jo litt underlig, dersom ultalydet er bedre. Jeg skal nevne det for han neste gang jeg snakker med han. Jeg er virkelig lei meg på deres vegne, at dere mast. Jeg kan ikke engang forestille meg følelsen, jeg er virkelig lei meg. Du må bare ta deg den tiden du trenger, og så prøve igjen. Jeg krysser både fingre og tær. Strix : Off, det var en dårlig lege. Du får prøve en annen lege, men da må du nevne det som skjedde sist, og at du ønsker ultralyd. Kan jeg spørre hvilken bivirkning du sliter med ennå? Du trenger ikke å svare hvis du ikke vil, det er helt okey. Fisk73 : Ja, det har gått en stund nå. :cry: Tusen, tusen takk. Jeg krysser fingrene for dere og. Ann78 : Kan jeg spørre hva ivf forsøk betyr? Ser de hvor mange egg det er på ultralyden altså, hmmm... jeg må virkelig få tatt ultralyd ved neste forsøk altså. Tusen takk for lykke ønskningene. Og lykke, lykke til,til dere også. Menge klemmer Cathrine!
Strix Skrevet 20. august 2008 #15 Skrevet 20. august 2008 Hei NemoLinn, Strix, Ann78 og Fisk73! Tusen takk for svaret. Det hjelper å snakke med de som er i samme situasjon som meg selv. Jeg har prøvd å snakke med mine veninner om hva vi går igjennom. Men de har barn og skjønner det ikke, de sier bare: " Det er bare å ta tiden til hjelp" Jeg blir gal av å høre det, så nå orker jeg ikke å si noe. Jeg bare holder det for meg selv og med min mann. Så da er jeg så hjertelig takknemlig for alle svar jeg får. Jeg setter umåtelig stor pris på svarene deres. Strix : Off, det var en dårlig lege. Du får prøve en annen lege, men da må du nevne det som skjedde sist, og at du ønsker ultralyd. Kan jeg spørre hvilken bivirkning du sliter med ennå? Du trenger ikke å svare hvis du ikke vil, det er helt okey. Vi er godt i gang hos denne gyn. nå så vi blir nok værende der tenker jeg. Har prøvd i 1,5 år nå. Det blir aldri, aldri, aldri noen neste gang med Pergotime. Grunnen til det er at jeg fikk en kraftig soppinfeksjon samtidig som de første hetetoktene/hodepinen. Men soppinfeksjonen er der enda, 9mnd etter. Har vært hos legen/e 5-6 ganger, tatt prøver, fått all slags kurer. Gyn. har gitt kurer og råd, vi har knapt fått lov til å ha samleie, kun ved EL... Og de smertene og det ubehaget jeg sliter med til daglig er nok til å gjøre hvem som helst sprø. Gyn. skal visst henvise meg til en spesialist på et annet felt nå. Og jeg krysser fingre og tær for at jeg snart blir kvitt dette. Gyn. påstod først på telefonen at det ikke kunne være Pergoen, men ved forrige besøk så innrømmet han at Pergoen forstyrra hormonbalansen som kunne føre til sopp. Og han hadde aldri sett en så kraftig infeksjon Så jeg har nok hatt max uflax!
Gjest Gjest_Cathrine_* Skrevet 20. august 2008 #16 Skrevet 20. august 2008 Vi er godt i gang hos denne gyn. nå så vi blir nok værende der tenker jeg. Har prøvd i 1,5 år nå. Det blir aldri, aldri, aldri noen neste gang med Pergotime. Grunnen til det er at jeg fikk en kraftig soppinfeksjon samtidig som de første hetetoktene/hodepinen. Men soppinfeksjonen er der enda, 9mnd etter. Har vært hos legen/e 5-6 ganger, tatt prøver, fått all slags kurer. Gyn. har gitt kurer og råd, vi har knapt fått lov til å ha samleie, kun ved EL... Og de smertene og det ubehaget jeg sliter med til daglig er nok til å gjøre hvem som helst sprø. Gyn. skal visst henvise meg til en spesialist på et annet felt nå. Og jeg krysser fingre og tær for at jeg snart blir kvitt dette. Gyn. påstod først på telefonen at det ikke kunne være Pergoen, men ved forrige besøk så innrømmet han at Pergoen forstyrra hormonbalansen som kunne føre til sopp. Og han hadde aldri sett en så kraftig infeksjon Så jeg har nok hatt max uflax! Å, stakkars deg. Soppinfeksjon er noe drit. Jeg fikk det hele tiden, en tid jeg var mye plaget med bronkitt. Jeg fikk det av tabl jeg brukte for det. Jeg har ikke kjendt noe nå. Men får håpe jeg slipper det, har bare brukt pergoen en enkel gang. Men fy så irriterende, jeg føler VIRKELIG med deg. Jeg håper at du kan få has på det nå. Jeg krysser fingrer og tær. Mange klemmer Cathrine.
Lucky? Skrevet 21. august 2008 #17 Skrevet 21. august 2008 (endret) Hei! Jeg har heller ikke fått tilbud om ultralyd for å se om jeg har eggløsning. Skal bare på sykehuset å ta blodprøve på dag 25 Skjønner ikke hvorfor ulike gynekologer praktiserer forskjellig.... Jeg er på dag 18 i dag på min første doble pergokur. Av bivirkninger har jeg hatt hetetokter!! litt kvalm nå de siste dagene og litt vondt i hode de siste dagene. Har også hatt halsbrann....det står ikke på lista på bivirkninger da, men jeg pleier ikke ha det ellers, så da må det jo komme fra perfoen Har hatt smerter og vært øm i underlivet noen dager nå også..... Endret 21. august 2008 av Lucky117
Gjest Fisk73 Skrevet 21. august 2008 #18 Skrevet 21. august 2008 IVF betyr In vitro fertilisation, altså assistert befruktning Man tar blodprøver for å se om et stoff, mener det er hcg, øker i løpet av syklusen, og på den måten kan man se om man har/har hatt eggløsning. Jeg har nå vært gjennom en operasjon for å se om egglederne er tette, noe som også kan være årsaken til at man ikke blir gravid. Dette mener jeg å ha lest at man kan gjøre på en annen måte enn bare operasjon, men jeg har gått gjennom det. Var en mye greiere operasjon enn hva jeg trodde. Når du har gått så lenge som 5 år, så burde du ha fått sjekket om egglederne er tette, det ser man ikke på vanlig ul...
^^Sunny^^ Skrevet 21. august 2008 #19 Skrevet 21. august 2008 Men de har barn og skjønner det ikke, de sier bare: " Det er bare å ta tiden til hjelp" Jeg blir gal av å høre det, så nå orker jeg ikke å si noe. Jeg bare holder det for meg selv og med min mann. Ann78 : Kan jeg spørre hva ivf forsøk betyr? Ser de hvor mange egg det er på ultralyden altså, hmmm... jeg må virkelig få tatt ultralyd ved neste forsøk altså. Tusen takk for lykke ønskningene. Og lykke, lykke til,til dere også. Det er SÅ utrolig mange som har sagt det til meg også, og jeg kjenner jeg blir mer og mer irritert for hver gang ! men det er vel egentlig ikke deres feil, de bare prøver å si det rette. Men NÅ prøver jeg å holde for meg selv hva som skjer. Det er kun et par gode venner som vet at vi har begynt andre prøverørsforsøket nå.. Ja når eggposene vokser så blir de faktisk så store som 20 mm, og større, så det er godt synlig på ultralyd. Ser du fikk svar på ivf... Håper det blir løsningen for oss
Gjest Gjest_Cathrine_* Skrevet 21. august 2008 #20 Skrevet 21. august 2008 Hei! Jeg har heller ikke fått tilbud om ultralyd for å se om jeg har eggløsning. Skal bare på sykehuset å ta blodprøve på dag 25 Skjønner ikke hvorfor ulike gynekologer praktiserer forskjellig.... Jeg er på dag 18 i dag på min første doble pergokur. Av bivirkninger har jeg hatt hetetokter!! litt kvalm nå de siste dagene og litt vondt i hode de siste dagene. Har også hatt halsbrann....det står ikke på lista på bivirkninger da, men jeg pleier ikke ha det ellers, så da må det jo komme fra perfoen Har hatt smerter og vært øm i underlivet noen dager nå også..... Nei, jeg synes at det er rart at de praktiserer så forskjellig. Skulle jo tro at det bare var en standermåte å utføre det på. Men jeg skla i hvert fall ta meg ne tur til min vanlige lege ved neste pergokur. Så kan hun sjekke hvordan egget mitt ser ut. Off, du har fått endel bivirkninger. Jeg selv sliter sånn med migrene, og med vanlig hodepine tablett utsetter jeg bare migrenen. Jeg har ikke turd å ta migrene tabl pga at jeg ikke har visst om det er noe der. Men jeg kan vel sikkert ta det nå, tviler på at det er noe. Vi får se om jeg får mensen den 26. Hvorfor har du dobbelkur? Er det første kuren, eller har du hatt enkelkur og? Jeg fikk nemlig beskjed om at jeg skulle ha dobbelkur, dersom enkelkuren ikke viste at det virket. Men igjen, leger med forskjellig praksis. Tusen takk for svaret! Klem Cathrine!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå