Irony Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Jeg har i det siste brukt litt tid på å finne ut om jeg som lærer i videregående kan få lønnsansiennitet for sommerjobben jeg hadde i mange år (vaskejobb i statlig bedrift). Jeg har diskutert dette spørsmålet i forumet før og har fått god hjelp. I dag ringte jeg til lønnskontoret i fylket for å undersøke, og da fikk jeg beskjed om at jeg kunne få ansiennitet for en sommerjobb som var relevant (hvor mange sommerjobber er relevante for en lærer?). Men i følge Hovedtariffavtalen for KS (2008-2010) står det at OFFENTLIG tjeneste godskrives fullt ut, men at PRIVAT tjeneste godskrives i den grad det har betydning for stillingen. Jeg forstår dette slik at så lenge man har hatt en sommerjobb i en kommunal eller statlig bedrift, trenger ikke denne sommerjobben være relevant i forhold til nåtidig jobb. På meg virker det som om arbeidsgiver ikke opprettholder eller vet om dette viktige skillet. I tillegg kan en få godskrevet lønnsansiennitet for "Privat tjeneste etter fullført faglig og pedagogisk utdanning". Dvs at jeg kan få godskrevet ansiennitet for den sommerjobben jeg hadde etter fullført hovedfag + praktisk pedagogikk, selv om den var i en privat bedrift og heller ikke hadde relevans for lærerjobben. Forstår jeg dette rett, eller? Er det andre som lurer på det samme eller har noen gode svar? (Lilleba fra Bergen, er du der?!?)
Mamma1 Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 (endret) Jeg aner ikke, har noen problemer med ansienniteten min selv. Har nå fått greie på at man skal ha ansiennitet for å ha vært hjemme med barn. Men på skolen min påstår de at for å få ansiennitet av dette, må du ha hatt permisjon fra jobb. det teller altså ikke dersom du var student når du fikk barn... Sorry for å kuppe tråden din, men håper Lilleba kommer innom og hjelper oss. Endret 31. juli 2008 av Mamma1
Irony Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2008 Jeg aner ikke, har noen problemer med ansienniteten min selv. Har nå fått greie på at man skal ha ansiennitet for å ha vært hjemme med barn. Men på skolen min påstår de at for å få ansiennitet av dette, må du ha hatt permisjon fra jobb. det teller altså ikke dersom du var student når du fikk barn... Sorry for å kuppe tråden din, men håper Lilleba kommer innom og hjelper oss. Hei! Du får automatisk ansiennitet for være hjemme med barn når du har permisjon fra jobb, i alle fall når du har foreldrepermisjon (slik som jeg har nå). Jeg tror kanskje det er snakk om når du er hjemme med barn uten verken å være i jobb eller student, dvs hjemmeværende. Jeg kjenner en som begynte som lærer med 8 års ansiennitet, og noen av disse årene var for omsorg for barn og resten fra en annen jobb.
Rosalie Skrevet 31. juli 2008 #4 Skrevet 31. juli 2008 Som student er du pr def ikke hjemmeværende, og dermed får du naturligvis ikke anseenitet for de årene.
Lilleba Skrevet 31. juli 2008 #5 Skrevet 31. juli 2008 Til Irony: Du har forstått det helt rett. Både det med dine sommerjobber og det du sier om omsorg for barn i ditt neste innlegg. Men lønnskontoret vil veldig ofte være uvitende om bestemmelser, så ikke ring dit. De jobber etter ordrer som de får fra arbeidsgiver. Du må derfor rette dine krav til arbeidsgiver, dvs. rektor, og du bør gjøre det skriftlig, så du har dokumentasjon på at du har gjort det. Vis til Hovedtariffavtalen sånn og sånn (legg gjerne ved en kopi av den relevante paragrafen) og be om at du settes på rett minstelønnssats. Og be samtidig om etterbetaling i det du ikke visste om disse bestemmelsene og derfor ikke kunne kreve det før. Arbeidsgiver burde jo orientert deg- ikke lett for en nyansatt å holde rede på alle bestemmelser. Men ikke bebreid arbeidsgiver, bruk bare argumentet om at du var uvitende om disse bestemmelsene da du begynte. Hold en høflig og god tone. Det kommer man ofte lengst med i første omgang. Hvis rektor ikke gir deg rett og med det viser at han ikke kan lese en tariffavtale er det jo ille, men da må du ty til fagforeningen. Dette er kurante saker for dem. Til Mamma1: Det er ikke riktig som skolen din sier, at det bare er i permisjon fra jobb man får ansiennitet for omsorgsarbeid. Du kan selvsagt ha vært hjemme og passet barn i årevis, uten noensinne å ha hatt fast arbeid! Men som Wadjet sier, du kan ikke både ha omsorgsarbeid og være student samtidig. På den annen side, kanskje du hadde fri et år og ikke studerte i det hele tatt, men tok deg av barnet ditt? Som alle andre krav om ansiennitet, må også din "omsorg for barn" dokumenteres. Med litt kreativitet så klarer du kanskje det?
Irony Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2008 Takk igjen til Lilleba. Jeg ser du hører til i Hordaland du også! Lurer på hvilken skole eventuelt kommunal arbeidsplass som har glede av din ekspertise...
Mamma1 Skrevet 1. august 2008 #7 Skrevet 1. august 2008 Til Mamma1: Det er ikke riktig som skolen din sier, at det bare er i permisjon fra jobb man får ansiennitet for omsorgsarbeid. Du kan selvsagt ha vært hjemme og passet barn i årevis, uten noensinne å ha hatt fast arbeid! Men som Wadjet sier, du kan ikke både ha omsorgsarbeid og være student samtidig. På den annen side, kanskje du hadde fri et år og ikke studerte i det hele tatt, men tok deg av barnet ditt? Som alle andre krav om ansiennitet, må også din "omsorg for barn" dokumenteres. Med litt kreativitet så klarer du kanskje det? Da er det riktig. Jeg tok et friår begge gangene for å være hjemme med barna. Jeg var også alenemamma og fikke overgangsstønad, så det burde ikke være noe problem å dokumentere det. Tusen takk igjen. Nå skal jeg bare samle sammen papirene og traske ned på rektors kontor.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #8 Skrevet 1. august 2008 Jeg har i det siste brukt litt tid på å finne ut om jeg som lærer i videregående kan få lønnsansiennitet for sommerjobben jeg hadde i mange år (vaskejobb i statlig bedrift). Jeg har diskutert dette spørsmålet i forumet før og har fått god hjelp. I dag ringte jeg til lønnskontoret i fylket for å undersøke, og da fikk jeg beskjed om at jeg kunne få ansiennitet for en sommerjobb som var relevant (hvor mange sommerjobber er relevante for en lærer?). Men i følge Hovedtariffavtalen for KS (2008-2010) står det at OFFENTLIG tjeneste godskrives fullt ut, men at PRIVAT tjeneste godskrives i den grad det har betydning for stillingen. Jeg forstår dette slik at så lenge man har hatt en sommerjobb i en kommunal eller statlig bedrift, trenger ikke denne sommerjobben være relevant i forhold til nåtidig jobb. På meg virker det som om arbeidsgiver ikke opprettholder eller vet om dette viktige skillet. I tillegg kan en få godskrevet lønnsansiennitet for "Privat tjeneste etter fullført faglig og pedagogisk utdanning". Dvs at jeg kan få godskrevet ansiennitet for den sommerjobben jeg hadde etter fullført hovedfag + praktisk pedagogikk, selv om den var i en privat bedrift og heller ikke hadde relevans for lærerjobben. Forstår jeg dette rett, eller? Er det andre som lurer på det samme eller har noen gode svar? (Lilleba fra Bergen, er du der?!?) Tell opp hvor mange år du jobbet til sammen. Hvis det er mindre enn 12 mnd er det bare tull å mase om det. Hvis det re snakk om år til sammen, skal alt arbeid i off sektor telle.
Lilleba Skrevet 3. august 2008 #9 Skrevet 3. august 2008 Det er absolutt ikke "tull å mase om det" hvis det er under 12 måneder! Hver måned vil telle, for du rykker f.eks. opp til "minstelønn etter fire år" med en gang du har passert fire år og det kan skje midt i skoleåret!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #10 Skrevet 3. august 2008 Dette har vært diskusjon her også.. jeg fikk greie på dette.. når man har fått en utdanning med høgskolepapirer kan man få ansinitet kun dersom din forrige jobb krevde slike høgskoleparirer. du har hatt vaskejobb noe som ikke krever lærerutdanning så da begynner man på 0 av ansinitet når man først får en lærer jobb. min forrige jobb hadde jeg 5 års ansinitet pågrunn av at de ikke krevde noen høgskolekompetanse så dermed var de tdligere jobbene på lik linje med relevant arbeidserfaring. nå som jeg er ferdig med utdanningen som førskolelærer og begynt i en jobb som krever høgskole papirer står jeg på bunn igjen av ansinitet. ergo jeg må være førskolelærer for å være ped leder og siden jeg aldri har hatt ped leder stillinger før, og nettopp ferdige med studiene er det slik at man begynner på grunn igjen..
Gjest Gjest_Irony_* Skrevet 3. august 2008 #11 Skrevet 3. august 2008 Det er absolutt ikke "tull å mase om det" hvis det er under 12 måneder! Hver måned vil telle, for du rykker f.eks. opp til "minstelønn etter fire år" med en gang du har passert fire år og det kan skje midt i skoleåret! Det stemmer! Hvis jeg nå får 8 mnd ekstra ansiennitet av arbeidsgiveren min, vil jeg rykke opp til neste lønnstrinn (8 år).
Gjest Gjest_Irony_* Skrevet 3. august 2008 #12 Skrevet 3. august 2008 Dette har vært diskusjon her også.. jeg fikk greie på dette.. når man har fått en utdanning med høgskolepapirer kan man få ansinitet kun dersom din forrige jobb krevde slike høgskoleparirer. du har hatt vaskejobb noe som ikke krever lærerutdanning så da begynner man på 0 av ansinitet når man først får en lærer jobb. min forrige jobb hadde jeg 5 års ansinitet pågrunn av at de ikke krevde noen høgskolekompetanse så dermed var de tdligere jobbene på lik linje med relevant arbeidserfaring. nå som jeg er ferdig med utdanningen som førskolelærer og begynt i en jobb som krever høgskole papirer står jeg på bunn igjen av ansinitet. ergo jeg må være førskolelærer for å være ped leder og siden jeg aldri har hatt ped leder stillinger før, og nettopp ferdige med studiene er det slik at man begynner på grunn igjen.. Til Gjest! Er du kommunalt ansatt som førskolelærer hører du til under KS sin hovedtariffavtale. Der står det, svart på hvitt, at offentlig tjeneste godskrives fullt ut. Dvs jobber i statlig eller kommunal regi. Jobbet du f.eks fem år i butikk før du ble førskolelærer teller dette ikke, siden butikkarbeid tilhører det private næringsliv. Jobbet du derimot som vaskehjelp på et kommunalt sykehjem eller i statlig selskap som NSB, skal dette telle. Det bør i alle fall verdt et forsøk! Husk at det er mange som ikke kjenner dette regelverket i detalj.
willie Skrevet 13. september 2011 #13 Skrevet 13. september 2011 Hei, jeg har jobbet i snart 8 år i kirken, men har en lærerutdannelse jeg ønsker å ta i bruk- Adjunkt med tillegg. Så er spørsmålet om mine åtte år som klokker/ kirketjener gir ansiennitet i kommune/fylkeskommune? For kirken finansieres av kommunen, men er vel ikke akkurat under kommunen, mere samarbeider med dem? Men min lønn går altså fra kommunalt budsjett, videre via fellesråd før den ender opp hos meg. Noen tanker?
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 På 13.9.2011 den 14.59, willie skrev: Hei, jeg har jobbet i snart 8 år i kirken, men har en lærerutdannelse jeg ønsker å ta i bruk- Adjunkt med tillegg. Så er spørsmålet om mine åtte år som klokker/ kirketjener gir ansiennitet i kommune/fylkeskommune? For kirken finansieres av kommunen, men er vel ikke akkurat under kommunen, mere samarbeider med dem? Men min lønn går altså fra kommunalt budsjett, videre via fellesråd før den ender opp hos meg. Noen tanker? Du får bare godkjent ansiennitet for tiden du har jobbet etter fullført pedagogisk utdannelse. Anonymkode: 864a7...860
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #15 Skrevet 17. april 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får bare godkjent ansiennitet for tiden du har jobbet etter fullført pedagogisk utdannelse. Anonymkode: 864a7...860 Du svarer på et innlegg fra 2011. I tillegg er svaret ditt feil. Anonymkode: eed82...154
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå