Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Har nettopp vært å søkt om lån til å kjøpe meg leilighet.

ALT hun sa var "det vil jeg fraråde deg!!" nesten som hun hadde bestemt seg for det, før jeg hadde sagt noe.

Jeg får kausjonist og har ett lån på 115 000 fra før og skal studere dette året da jeg får fullt lån og stipend. Skal også jobbe det som er lov til å jobbe, 150 000 på ett år.

(Er litt usikker på om de 150 000,- er på ett år som HELE 2008, hele 2009 (osv) eller om det er under studietiden det regnes ut. Det sto noe med at pengene gjaldt også for penger du tjente i sommer, og da har jeg tjent 50 000..... :( Så om jeg da har bare lov til å jobbe for 100 000 dette året er jeg usikker på.

fryktelig dårlig til å forklare, men kan jeg jobbe for 100 000 dette halvåret eller gjelder det både høsten og våren?)

I hvertfall. Jeg spurte om masse, men når jeg satt meg ned nå følte jeg meg helt tom!

Får jeg de fellesutgift-pengene igjen når jeg selger? Om en leilighet selges for 100 000 og har 700 000 i felleutgifter...

SKJØNNER IKKE!! Er sikkert ikke så vansklig å forstå men jeg sliter her.

Hun rådet meg selvfølgelig til å leie, men det finnes ingen leiligheter under 6000.

Hva kommer lånet på om mndutgiftene er på 4600,-?

Kan noen vær så snill å forklare meg..Helt grønn! Jeg vil ha lån til å kjøpe meg leilighet!! at det skal være så vansklig! er en kompis av meg som jobbet lærlig med 100 kr timen som fikk lån!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gitte
Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt leilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld ihvertfall. Sånn som du skriver med 100 000 i "pris" og 700 000 i fellesgjeld. Samlet pris på leiligheten _nå_ er da 800 000 (correct me if i'm wrong), men fellesgjelden kan stige.

Hvis du har fulgt litt med i boligmarkedet i det siste har du sikkert fått med deg at mange sliter med å betale for seg siden husleia (altså mnd. fellesutgifter) har steget med mange % og mange leiligheter har blitt solgt gjennom tvangssalg. Dette er IKKE en situasjon du ønsker å havne i.

Hvis du skal kjøpe borettslagsleilighet ville jeg gått for et "gammelt" og etablert borettslag med forholdsvis lav fellesgjeld.

Skrevet

Jegsxkjønner bankdama veldig godt. Du har ikke inntektsgrunnlag til å betjene et boliglån. En ting er selve lånet, en annen ting er husleia som innbefatter nedbetaling av fellesgjeld + kommunale avgifter, renovasjon, ofte vaktmester etc.

Dersom du virkelig vil kjøpe i løpet av studietida vil jeg råde deg til ett av to valg: 1) Foreldrene dine blir medlånetakere og medeiere i leiligheten. Da blir dere solidarisk ansvarlige for at lån og utgifter blir betalt. Ellers så flytt i kollektiv, da vel, og legg til side så mye du klarer hver måned. Slik får du spart opp egenkapital.

Skrevet

Nå har jeg lest den andre tråden tid- og er helt enig med kundekontakten din i banken; jeg vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe en slik leilighet med så høy fellesgjeld.

Det har stått "bøtter og spann" med avisartikler det siste året om hvorfor man bør unngå dette!

Innskuddet er ditt private lån i banken. Fellesgjelda er din del av sameiets/ boretslagets lån. Dette betjenes gjennom husleie.

I veldig mange av slike "lavinnskuds-leiligheter" har ikke avdragene på fellesgjelden begynt å rulle enda. Altså det som betales via husleie er KUN renter. Men i låpet av noen år skal det også betales avdrag på dette lånet- og da opplever mange at husleia øker DRASTISK. Og da blir det umulig å få solgt!

Gjest Lacuna
Skrevet

Hvis de månedlige lånekostnadene kommer på 4600, og det er en fellesgjeldandel på 700 000, har du ganske sikkert en 6-7000 i utgifter der, også, ergo blir totalkostnaden over 10 000 kroner pr. måned. Renter og avdrag på fellesgjeld er ikke penger du får igjen ved et evt. salg.

Den summen du kan tjene, regnes vel i løpet av kalenderåret, altså for 2008.

Nei, jeg sier som de andre: finn deg en leiebolig eller kollektiv.

Skrevet

Vet jo ikke 100% om det er samme leilighet det snakkes- men tar meg den frihet å klippe fra innlegget ditt i den andre tråden:

Sitat:

Midlertidig brukstillatelse/ferdigattest: Det foreligger ikke ferdigattest på bygget og midlertidig brukstillatelse har utløpt. Ta kontakt for nærmere informasjon."

Det er altså ikke lov til å bruke leiligeten til det tiltenkte formål (som jo er å bo der). Og det at byggherre ikke har ordnet dette setter i allefall igang alarmklokkene mine.

Gjest Gjest
Skrevet

IIRC, er ikke summen du kan tjene 250 000 når du bare studerer i ett av kalenderårets semestre?

Skrevet

OK DA... hihi. Da er den utelukket.

Men denne da? pris 900 000, fellesgjeld 242 000,- Fellesformue 0,- og felleskosnader 3.300. Kunne den passet til meg? Den var vel ikke så verst... blir det 3.300 i mnd + lån da eller?

Gjest Gitte
Skrevet

Men denne da? pris 900 000, fellesgjeld 242 000,- Fellesformue 0,- og felleskosnader 3.300. Kunne den passet til meg? Den var vel ikke så verst... blir det 3.300 i mnd + lån da eller?

Det blir 3300 + lån ja, men med inntekten du har har du ikke sjangs til å få lånt 900 000...

Gjest Dallandra
Skrevet

Finn en lånekalkulator på nettet.

900000 i lån tilsvarer fort 11-12000 i mnd.

Skrevet (endret)

Det er 3300+ ca 5000 i lån ja. Dvs at du betalar 8300+ straum osv. Koss har du tenkt å klare det på studielån og ca 100 000 i inntekt? Leig eit rom i kollektiv, det er mitt råd. Eller søke studentleilighet (sjølv om dei er temmeleg vanskelege å få for tida...).

Endret av gjest*ts*
Skrevet
Finn en lånekalkulator på nettet.

900000 i lån tilsvarer fort 11-12000 i mnd.

Då må du ha utruleg dårleg avtale, eg har 860 000 i førstegangsetableringslån, og dei utgiftene er rundt 5000 pr mnd.

Gjest Gitte
Skrevet
Då må du ha utruleg dårleg avtale, eg har 860 000 i førstegangsetableringslån, og dei utgiftene er rundt 5000 pr mnd.

Hvilken bank har du lån i? Jeg har 845' og betaler ca 6000,- pr mnd på lånet. 100% finansiering og 30 år.

Skrevet

Er det bedre med selveier leilighet på 1.100 000?

Kunne jeg fått lån da tror dere? hvor mye hadde det kommet på i mnd?

Skrevet

1.100 000, Felleskost. i mnd: 1000,- og komm avgifter 1500,- Selveier.

Hvordan jeg skal klare meg: Lån stipend, 4-5000 i mnd. Jobbe for 10 000 i mnd..

Skrevet

Vi har lån på 1.100 000 og vi betaler 8500 kr i mnd, på 30 år.

Vil nok gi deg samme råd som de andre, bedre å leie nå slik som boligmarkede er i dag!

Gjest Dallandra
Skrevet

Jeg brukte en tilfeldig valgt lånekalkulator og deres forhåndsgitte rente. :)

Gjest Gitte
Skrevet

Banken vil ihvertfall ikke låne deg 1,1 mill. Har du i det hele tatt noe begrep om penger og økonomi? :P Unnskyld hvis jeg er frekk, men de ville ikke låne deg 100 000 engang...

Gjest Pupsilure
Skrevet

Sa banken hvor mye du kunne få i lån da?

Vi er to og fikk 1,7. Kjøpte for 1 250 000. Og betaler ca 8000 i mnd. på lånet, over 30 år. I tillegg har vi husleie på 4000. Har lite fellesgjeld, men det skal tas opp ny, for det er et gammelt borettslag som skal fikses, så husleien er økt allerede.

Har ei venninne som fikk 1 000 000, men hun var i jobb, og tjente ca 250 000- 300 000 i året.

Hvor mye penger har du til husleie/lån i mnd da?

Gjest Snart 42
Skrevet

Tommelfingerregelen er at du bør ikke ha mer gjeld enn 2,5 ganger brutto inntekt. Du har allerede noe lån, dette må da trekkes fra når du beregner hva det er sannsynlig at du vil kunne få i lån. Skulle noen låneinstitusjoner være "snille" og gi deg mer kan du fort havne i et gjeldshelvete du må slite med i mange, mange år fremover. Et lån på 1,1 + det du har i lån fra før er helt urealistisk både å få - og å betjene - med en inntekt på 150 000,-. Helt urealistisk.

Her er en kalkulator du kan bruke for å finne ut hvor mye du kan låne.

Husk også; å være boligeier gir deg en lang rekke utgifter i tillegg til selve huslånet. Vent til du får høyere inntekt med ta på deg store økonomiske forpliktelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...