gard Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Magasinet Forbes Traveller har sammen med to reisebokforfattere kåret verdens verste turistfeller. Magasinet definerer disse fellene som steder overlesset med turister og høye priser - og at severdighetene i seg selv er skuffende. Listen finner du på http://www.dagbladet.no/dinside/2008/07/30/542185.html
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 Hvis man lider når man besøker fantastiske steder som Markusplassen, Notre Dame og pyramidene i Giza bør man kanskje holde seg hjemme....
Gjest Landra Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Hei! Syntes det er rart at de bare har skrevet at disse stedene er enten for dyre eller for mange turister på. Har jo ikke noe med stedet å gjøre da. :-/
Anglofil Skrevet 31. juli 2008 #4 Skrevet 31. juli 2008 (endret) Jeg kan godt skjønne at noe av det som nevnes på listen kan oppleves som "feller". Slik det står i artikkelen angående pyramidene: "folkemengden kan bli så stor at det oppleves ubehagelig, kaotisk og slitsomt å være en del av den." Har absolutt ingen problemer med å forstå akkurat dette punktet, for å være helt ærlig. Har ikke vært der selv, men min bestefar var der for et par år tilbake. Han elsker historikk og den typen ting - og syntes pyramidene i seg selv var praktfulle. Problemet var bare den intense heten sammen med hundrevis av turister. Derfor kommer han heller aldri til å dra tilbake.(..) Men det betyr jo ikke at han ikke var interessert, heller tvert i mot. Og nei, mange turister eller hete har ikke noe med selve serverdigheten å gjøre - men det har absolutt noe med omstendighetene rundt. Jeg var i Sevilla for et par år tilbake for å besøke katedralen. Vi klarte å reise dit på den dagen det ble satt varmerekord (varmest på over 50 år) og det var 58 grader (celcius) i skyggen. Og nei, jeg tuller ikke - det var så varmt at jeg nesten ble dårlig. For å si det sånn: det ble en heller selsom opplevelse å besøke katedralen, selv om den var praktfull. Flotte bygninger eller severdigheter mister litt av gløden når man står og svetter og egentlig lengter etter noe kaldt å drikke. Personlig foretrekker jeg å besøke severdigheter når det er litt kjølig. Og jeg blir rett og slett i dårlig humør av altfor mange mennesker. Da står jeg heller opp tidlig hvis jeg må rekke noe, for å unngå de verste folkemengdene. Mvh Yvonne Endret 31. juli 2008 av Yvonne
gard Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2008 Hei Jeg tror det har litt med forventninger å gjøre. Dersom man tror at man skal få stå alene på Markusplassen i Venezia eller gå rundt i Notre Dame uten at det er en lyd i kirken så blir man nok skuffet. Jeg var innom Pisa igjor en liten tur og vi var der kun for å se det skjeve tårnet. Jeg ble ikke skuffet selv om det var stappfult av andre turister der, masse boder som solgte alt mulig dill med det skjeve tårnet på osv. Men det er selvfølgelig irriterende at alt skal være mye dyrere rundt slike attraksjoner men så lenge en er klar over dette så er det bare å gå noen meter vekk så kan man som regel få det meste til en billigere penge :-)
Anglofil Skrevet 31. juli 2008 #6 Skrevet 31. juli 2008 (endret) Joda, jeg er enig i at det har noe med forventninger å gjøre også, men selv om man har forberedt seg godt, så er det lov til å uttrykke en viss misnøye, uten at man blir stemplet som "uinteressert". I min bestefars tilfelle, så er dette altså en mann som elsker å reise - og som året får hadde besøkt Den forbudte by i Beijing. Og han brydde seg ikke noe om mengden av folk der, selv om det var stappfullt av turister, men han syntes det var helt ekstremt ved pyramidene. Og han er ikke kjent for å overdrive akkurat. Og det mener jeg man må ha lov til å si - fordi det kan ødelegge.(..) Tror det egentlig er få som forventer å stå alene på Markusplassen i Venezia, men jeg forstår folk godt hvis plassen fylles til randen og det er helt smekkfult - og at man kanskje synes det er litt vel mye. Uten at det betyr at man er uinteressert eller dårlig forberedt, eller har for høye forventninger. Mvh Yvonne Endret 31. juli 2008 av Yvonne
Ciara Skrevet 31. juli 2008 #7 Skrevet 31. juli 2008 Dette var en sutrete artikkel. Jeg har selv vært flere av stedene som nevnes, og jeg har trivdes godt. Hvorfor? Jeg har da virkelig ikke innbilt meg at jeg er den eneste som reiser for å se verdens mest kjente steder Noen forslag i artikkelen er jo direkte hårreisende. Særlig når de foreslår at man reiser til Delos i stedet for til Mykonos. Jeg kan absolutt anbefale Delos, men det er kanskje greit å vite at det ikke er lov til å overnatte der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå