Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Jeg har lyst til å bli politi. Men hvor mye tjener de? Hvis jeg utdanner meg veldig mye kommer jeg over 400,000kr da? Jeg er veldig god i språk, skrive, er i god fysisk form er ganske sterk. Er ikke så god i matte men i naturfag, og alt det andre klarer jeg fint. Har aldri fått noe som er under 5 i engelsk. Norsk får jeg som regel 5 i. Er ganske ung og lurer på disse tingene
Blairwitch Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 Rundt 300.000,- hørte jeg for noen år siden.
Serenity88 Skrevet 30. juli 2008 #3 Skrevet 30. juli 2008 De skal visst få en ganske så god økning de neste par-tre årene, men velg yrke etter hva du vil trives med, ikke bare lønna! Spørs også litt hvilken stilling du har innen politiet, annen utdanning i tillegg osv
waco Skrevet 30. juli 2008 #4 Skrevet 30. juli 2008 det er jo ingen som blir politi fordi de tjener så mye penger, det er vel mer at folk som vil bli politi synes de er så flinke til "konflikthåndtering" også er det så spennende å "putte på håndjern".
Gjest Tron Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 En politimann gikk på 2-årig skole før...nå har det plutselig blitt 3-årig høyskole ut av det. Vel, vel...min bror er politimann og han tjener kr 420.000,- i året (2007). Vet ikke om det er med tilleggene, men det er hvertfall lønnen han oppga.
Lille Lea Skrevet 30. juli 2008 #6 Skrevet 30. juli 2008 Har hørt at folk i posten tjener bedre enn politi.. Hehe, det er politiet i NORGE vi snakker om..
Yummy_Mummy Skrevet 31. juli 2008 #7 Skrevet 31. juli 2008 Politiet får lav lønn, men får en del overtidstimer slik at det blir litt mer penger (men mindre fritid da). Det er trolig at lønna kommer til å stige fremover. Men lønna bør ikke være avgjørende for hva du velger å jobbe med. Det er 30 dager mellom hver lønning, du skal trives i disse dagene også.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #8 Skrevet 31. juli 2008 Politi ser veldig spennende ut men hva tror dere Detektiv tjener? Etterforsker mord og sånn.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #9 Skrevet 31. juli 2008 Politi ser veldig spennende ut men hva tror dere Detektiv tjener? Etterforsker mord og sånn. Ganske mye faktisk...Kripos og andre liknende: 450 - 1000.000,- + +
Gjest Politiet Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Politi ser veldig spennende ut men hva tror dere Detektiv tjener? Etterforsker mord og sånn. En detektiv? Dette vil jo være et helt annet studium enn politibetjent og du må nok ut av landegrensene om du skal studere slike ting. En gammel klassekompis av meg er "dektektiv" innen pyro. Altså det vil si at han tar prøver og slike ting av brente hus og gjenstander, så finner han ut hvor brannen startet osv. F.eks om folk med innbo forsikring sier de hadde en feit skinnsofa til 50.000,- i den nedbrente leligheten, så kan han gå inn å ta askeprøver for å finne ut om det faktisk var en skinnsofa som sto der. Men da utdanner du deg ikke gjennom politihøgskolen, men du jobber som regel i politiet etter endt utdanning (kripos f.eks) Men altså det finnes jo mange veger å gå, og jeg vet ikke helt hva du legger i tittelen "detektiv" skal du ha med obduksjon av døde mennesker, så må du nok gå den medisinske vegen. Men dette er et MASTERstudium som er noe lenger og mer krevende enn bachelor for en politibetjent. Master er 5-årig mot bachelor på 3 år. ___________________ En politibetjent tjener i dag rundt 280.000,- kr etter endt utdanning. Overhode ingenting å skryte av, men det blir muligens litt penger ut av det om du ofrer fritida di for overtidsarbeid. Det er egentlig litt skammende at politiet er så dårlig lønnet som de er. Jeg synes lønnen skulle ligget på rundt 350.000,- Det ville vært mer akseptabelt, og jeg tror nok man ville hatt en mye større søkermasse til politihøgskolene da. Veldig mange lar seg nettopp skremme bort pga den lave lønnen. Jeg lurer også på å søke meg inn på politihøgskolen, men jeg er litt bekymret for lønning og hvilken karrieremuligheter man egentlig har. Man er på en måte "bare" politi og that`s it resten av yrkeslivet føler jeg.
Zealuu Skrevet 17. november 2009 #11 Skrevet 17. november 2009 Jeg tror han mener detektiv som i den engelske yrkestittelen "detective", hyppig brukt i amerikanske og britiske politiserier. Tilsvarende yrke på norsk blir vel etterforsker. Phs.no sine karrieresider sier blant annet følgende: - 98% av alle som fullfører PHS begynner å jobbe i ordenspolitiet. Ordenspolitiet inkluderer de klassiske, patruljerende betjentene, men også andre ting, f.eks. hundepatruljer, utrykningsenheter og Beredskapstroppen/"Delta" (Norges "SWAT", if you will). De to sistnevnte kan man faktisk søke opptak til uten mer utdanning enn treårig PHS, men man må - særlig med Delta - gjennom en rekke fysiske og psykiske opptaksprøver før man slippes inn på utdanningen. - Alle som er ferdigutdannede ved PHS har visstnok gjennomgått et grunnkurs i teknisk og taktisk etterforskning, men man må sannsynligvis ha noen tilleggskurs eller eksamener for å få jobb innen etterforskning. Teknisk etterforskning er liksom... CSI, mens taktisk etterforskning er politiarbeid-delen av etterforskningen. http://www.phs.no/no/Karriere/Muligheter-i-politiet/ (forskjellige spesialiseringsretninger i menyen til venstre). Står ikke noe der om lønn, men jeg er rimelig sikker på at både etterforskere, UEH og Beredskapstroppen har ganske mye høyere lønn enn en nyutdannet, patruljerende betjent, og ingenting skulle tilsi at man blir sittende fast i ordenspolitiet på ubestemt tid om man går PHS.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #12 Skrevet 17. november 2009 ___________________ En politibetjent tjener i dag rundt 280.000,- kr etter endt utdanning. Overhode ingenting å skryte av, men det blir muligens litt penger ut av det om du ofrer fritida di for overtidsarbeid. Det er egentlig litt skammende at politiet er så dårlig lønnet som de er. Jeg synes lønnen skulle ligget på rundt 350.000,- Det ville vært mer akseptabelt, og jeg tror nok man ville hatt en mye større søkermasse til politihøgskolene da. Veldig mange lar seg nettopp skremme bort pga den lave lønnen. Jeg lurer også på å søke meg inn på politihøgskolen, men jeg er litt bekymret for lønning og hvilken karrieremuligheter man egentlig har. Man er på en måte "bare" politi og that`s it resten av yrkeslivet føler jeg. Tuller du? Det er jo virkelig en skam! Nå skjønner jeg hvorfor Arne Johannesen i Politiforbundet alltid ser arg ut når han snakker om politilønninger! En sykepleier har jo ofte over 300 000 i begynnerlønn. Man skal da ikke ha noe mindre i lønn om man jobber som politi.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #13 Skrevet 24. januar 2010 Jeg jobber i posten og tjener 198 kr per time.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå