Gjest Egyptgjesten Skrevet 15. september 2008 #21 Del Skrevet 15. september 2008 Men, leste innlegget til egyptgjesten.. Ville bare komme med en liten kommentar.. Egypt er veldig trygt for turister nå, men skal jeg være helt ærlig - så hadde jeg IKKE tatt lokalbusser rundt omkring.. Ei heller rutebusser mellom de store byene.. Det er billigere ja, men du kan risikere noen litt ubehagelige opplevelser - som feks at det sitter mannfolk på bussen og onanerer mens de ser på deg.. Få tak i en privatsjåfør, avtal pris på forhånd og dere blir fraktet helt trygt fra sted til sted - uten ubehageligheter.. Dere ser selvfølgelig selv - bare sier hva jeg mener Ja, også tenk dere om 2 ganger før dere drar til Old Islamic Cairo - med kirkegårdene og dette.. Dere bør absolutt dra dit, men det er ekstremt fattige og religiøse mennesker som bor der, så vis respekt.. Viser dere dem respekt, så behandler de dere bra.. Dekk til skuldre, utrigning, knær og fotsåler, og ha med et sjal i veska til evt å dekke håret.. Merker faktisk at jeg blir irritert over at noen kan få seg til ås krive noe sånt. Det er ikke større sjanse for å oppleve noen som sitter og onanerer på en buss i Egypt enn det er i Norge!! Snakk om å omtale andre på en respektløs måte. Jeg gjentar at lokalbusser er helt trygt, epypterne er både hyggelige og hjelpsomme (langt mer enn hva nordmenn er). Hva Kaya mener med rutebusser vet jeg ikke, men mener hun de motoriserte tursismaskinene (som folk som er redd for onanerende egyptere tar) som kjører som idioter mellom Hughada og Kairo om natten, så har hun rett. Ikke bruk de bussene. Det har vært noen ransanslag mot de bussene, nettopp fordi ranere vet at de er stappfulle av turister med masse penger. En lokalbuss er mye tryggere. Biler med privatsjåfør er hverken mer eller mindre tyrgge enn busser. Det kommer an på sjåføren. Vil han rane deg, så gjør han det. Vil kan kjøre som en idoiot, så gjør han det. Og vil han onanere, så gjør han nok sikkert det også. Ellers skal man selvføølgelig alltid vise respekt, uansett hvor man er i verden. Hvorfor man skal tenke seg om to ganger før man drar til Old Islamic Cairo fremstår som helt merkelig. Det er ikke andre folk som bor der enn det bor i resten av Kairo (eller i Norge for den saks skyld). De er fattige - ja, men de dreper da ikke folk for en tier heller. Når man skal fremheve viktigheten av å vise andre mennesker respekt, bør man gjøre det samme selv. Å omtale egyptere på den måten som det ble gjort her er rett og slett repsektløst. Jeg oppfatter trådstarter som et våkent menneske med et åpent sinn. Har man det vil man få en fin tur til Egypt. Trådstarter: Som nenvnt så reiste vi rundt i hele Egypt i flere uker. Vi bodde ikke på noen av disse turuistghettoene, og vi var ikke med på noen arrangerte turistutflukter - og vi hadde ikke et eneste problem. Greit nok at vi hadde politieskorte, men det viser bare hvor godt de tok vare på oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Egyptgjesten Skrevet 15. september 2008 #22 Del Skrevet 15. september 2008 Og ikke reagerer de på om faren din heter Per, Ola, Leif-Åge-Per-Gunnar, eller noe annet. Derimot vil de komme til å reagere hvis du sier at Allah er din far. De vet du ikke er muslim, og de vil se det som latterliggjøring av dem selv hvis du svarer at Allah er din far. Antageligvis vil de ikke spørre deg om det en gang, selv om de gjerne forteller deg at Allah er deres far. Er sånne synspunkt som er beskrevet over her som viser med all tydelighet om man kun er en observatør i den kulturen man befinner seg i, eller om man er en deltager. Jeg vil anbefale dere alle å være deltagere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #23 Del Skrevet 15. september 2008 Tips til shopping da? Hva er lurt å kjøpe der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #24 Del Skrevet 16. september 2008 Du må ta ut egyptiske pund i Norge.. Er veldig få steder som har det, men forex på Oslo S og Nordea på Gardermoen har.. Når du lander på Cairo International må du kjøpe visum i sånne små luker som er der.. Det er egentlig banker tror jeg, som er lina opp på rekke og rad.. Det er et klistremerke du må klistre inn i passet ditt, og det bør du gjøre FØR du kommer bort til de som sitter i passkontroll.. De kan være ganske bryske.. Visum koster 90 pund tror jeg.. Altså - ca 90 NOK.. Og husk at faren din heter Allah - ikke Per eller Truls eller noe sånn.. Den siste kommentaren der, hva var det for noe? Visum kan kjøpes med USD også(kontanter) cirka 20 sist. Dessuten er det mulig å ta ut penger(minibank) før du skal gjennom immigration. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 17. september 2008 Forfatter #25 Del Skrevet 17. september 2008 Den siste kommentaren der, hva var det for noe? Visum kan kjøpes med USD også(kontanter) cirka 20 sist. Dessuten er det mulig å ta ut penger(minibank) før du skal gjennom immigration. Ja det fant jeg også ut. Det var en side som anbefalte å ta ut penger etter at man lander for vekslekursen kan være bedre i Egypt enn norge. Også et dumt spørsmål: en venninne av meg var så påståelig og sa de har sikkert H&M i Egypt.. Er dette sant? hehe... uansett... noen som vet om det er noen "kjente" butikker i Kairo? Eller annet gøy som man bare måå få med seg av handling når man er der nede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #26 Del Skrevet 17. september 2008 Ja det fant jeg også ut. Det var en side som anbefalte å ta ut penger etter at man lander for vekslekursen kan være bedre i Egypt enn norge. Også et dumt spørsmål: en venninne av meg var så påståelig og sa de har sikkert H&M i Egypt.. Er dette sant? hehe... uansett... noen som vet om det er noen "kjente" butikker i Kairo? Eller annet gøy som man bare måå få med seg av handling når man er der nede? Det er faktisk riktig at man har H&M i Cairo...det samme gjelder en del andre internasjonale merker(uten at jeg kan spesifisere hvilke). Jeg vil jo likevel si at det er ganske komisk å oppsøke slik butikker i en såpass eksotisk by som Cairo - her kan du få masse spennende og helt unike klesplagg, eller få dem spesialsydd til deg. Klær fra H&M eller andre "kjente" butikker kan man jo kjøpe i Oslo(eller verste fall London e.l). Blir litt som nordmenn i Spania som leter etter kjøttkaker og Aftenposten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 20. september 2008 Forfatter #27 Del Skrevet 20. september 2008 hehe.. ja jeg bruker ikke en månedslønn på en tur for å kunne shoppe i kjedebutikker hehe.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaya83 Skrevet 21. september 2008 #28 Del Skrevet 21. september 2008 Merker faktisk at jeg blir irritert over at noen kan få seg til ås krive noe sånt. Det er ikke større sjanse for å oppleve noen som sitter og onanerer på en buss i Egypt enn det er i Norge!! Snakk om å omtale andre på en respektløs måte. Jeg gjentar at lokalbusser er helt trygt, epypterne er både hyggelige og hjelpsomme (langt mer enn hva nordmenn er). Hva Kaya mener med rutebusser vet jeg ikke, men mener hun de motoriserte tursismaskinene (som folk som er redd for onanerende egyptere tar) som kjører som idioter mellom Hughada og Kairo om natten, så har hun rett. Ikke bruk de bussene. Det har vært noen ransanslag mot de bussene, nettopp fordi ranere vet at de er stappfulle av turister med masse penger. En lokalbuss er mye tryggere. Biler med privatsjåfør er hverken mer eller mindre tyrgge enn busser. Det kommer an på sjåføren. Vil han rane deg, så gjør han det. Vil kan kjøre som en idoiot, så gjør han det. Og vil han onanere, så gjør han nok sikkert det også. Ellers skal man selvføølgelig alltid vise respekt, uansett hvor man er i verden. Hvorfor man skal tenke seg om to ganger før man drar til Old Islamic Cairo fremstår som helt merkelig. Det er ikke andre folk som bor der enn det bor i resten av Kairo (eller i Norge for den saks skyld). De er fattige - ja, men de dreper da ikke folk for en tier heller. Når man skal fremheve viktigheten av å vise andre mennesker respekt, bør man gjøre det samme selv. Å omtale egyptere på den måten som det ble gjort her er rett og slett repsektløst. Jeg oppfatter trådstarter som et våkent menneske med et åpent sinn. Har man det vil man få en fin tur til Egypt. Trådstarter: Som nenvnt så reiste vi rundt i hele Egypt i flere uker. Vi bodde ikke på noen av disse turuistghettoene, og vi var ikke med på noen arrangerte turistutflukter - og vi hadde ikke et eneste problem. Greit nok at vi hadde politieskorte, men det viser bare hvor godt de tok vare på oss. Du har reist rundt i flere uker, jeg har bodd i Egypt i flere år.. Jeg kjenner ekstremt mange mennesker der, og ja, jeg føler meg alltid helt trygg når jeg er i Egypt.. Mye tryggere enn jeg gjør i Oslo og andre byer i verden.. Egyptere er utrolig vennlige, gjestfrie og hjelpsomme.. Men i fattigere områder blir jeg stadig vekk kalt hore fordi jeg er hvit.. Jeg bryr meg ikke, fordi jeg forstår at det er slik de er lært opp til at hvite jenter er.. Det eneste riktige for dem er at kvinner dekker seg til.. Jeg går normalt kledd, etter norsk standard.. Du snakker om at jeg er respektløs, men alt jeg har skrevet er for å understreke viktigheten av å respektere mennesker i det landet man kommer til.. Å besøke Old Islamic Cairo er fantastisk, jeg har vært der mange ganger selv.. Og det jeg mente med å tenke seg om to ganger før man gjør det er at man kler seg passelig og tenker over hvor man faktisk er.. Vi er GJESTER når vi er der, i en privat sfære som det sjeldent kommer turister til.. Jeg har gått alene i Oriental Cairo - som er litt i samme gata som Old Islamic - bortsett fra at det ligger i downtown.. Her bor det bare fattige mennesker.. Jeg ble nærmest hetset - de vil ikke ha meg der, og det forstår jeg.. Er jeg der med egyptiske venner, så er de ekstremt gjestfrie.. Jeg er der ofte, elsker markedet der. Og ang onanering på busser, så har du tydeligvis sluppet unna.. Men jeg og flere med meg har opplevd at folk har onanert åpenlyst på "lokal"busser mellom Hurghada og Kairo.. Som jeg da kaller rutebusser.. Som ikke er fulle av turister, men som egyptere uten bil bruker for å komme seg mellom to byer - og som da egentlig ikke blir lokalbusser.. Det har ingenting med at jeg ikke har respekt for egyptere å gjøre, for det har jeg.. Jeg forteller om en selvopplevd opplevelse, det KAN SKJE!! Dessuten er det billigere hvis man reiser flere - å bruke privatsjåfør.. Vi betaler 500 pr vei for en bil med sjåfør mellom Hurghada og Kairo, bussen koster 200 pr pers, pr vei.. Er man da 3 i bilen, noe vi som regel alltid er, så blir det billigere.. Og mer komfortabelt.. Så, Egyptgjest, jeg tror eegentlig vi er relativt enige om ting, men jeg er nok hakket mer snobbete enn deg og jeg tror ikke du helt forstår hva jeg mener.. Men det driter jeg i grunnen i.. Kairo er fantastisk, jeg elsker byen og flytter gjerne tilbake snart.. Men jeg føler det er en by man bør forberede seg litt før man reiser til.. Det kommer helt sikkert til å bli en kjempefin tur for trådstarter.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaya83 Skrevet 21. september 2008 #29 Del Skrevet 21. september 2008 Og ikke reagerer de på om faren din heter Per, Ola, Leif-Åge-Per-Gunnar, eller noe annet. Derimot vil de komme til å reagere hvis du sier at Allah er din far. De vet du ikke er muslim, og de vil se det som latterliggjøring av dem selv hvis du svarer at Allah er din far. Antageligvis vil de ikke spørre deg om det en gang, selv om de gjerne forteller deg at Allah er deres far. Er sånne synspunkt som er beskrevet over her som viser med all tydelighet om man kun er en observatør i den kulturen man befinner seg i, eller om man er en deltager. Jeg vil anbefale dere alle å være deltagere. Grunnen til at jeg skrev det var fordi jeg ble stoppet i passkontrollen på Cairo International. Han i disken var en stor, brysk mann og jeg ble litt nervøs.. Han spurte meg om hva faren min heter, og jeg svarte, med litt undring: æh, øh, han heter Kåre.. Mannen kikket rart på meg og spurte en gang til.. Jeg gjentok navnet og sa: men han er norsk, så du vil nok ikke få det med deg uansett.. eller noe sånn.. husker ikke helt.. Og så begynte han bare å le, og sa nei, nei, hva heter min far? Jeg tenkte meg om i 2 sekunder og sa Allah.. Selvfølgelig.. Han lo, og jeg fikk gå.. Men det var litt ekkelt til å begynne med.. Jeg skjønte ikke greia, men kom på underveis at jeg hadde hørt en historie om noen som fikk skikkelige problemer i passkontroll i et muslimsk land fordi de ikke oppga Allah som far.. Uansett, det er ikke noe stress, ordner seg alltids.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaya83 Skrevet 21. september 2008 #30 Del Skrevet 21. september 2008 Ja det fant jeg også ut. Det var en side som anbefalte å ta ut penger etter at man lander for vekslekursen kan være bedre i Egypt enn norge. Også et dumt spørsmål: en venninne av meg var så påståelig og sa de har sikkert H&M i Egypt.. Er dette sant? hehe... uansett... noen som vet om det er noen "kjente" butikker i Kairo? Eller annet gøy som man bare måå få med seg av handling når man er der nede? En av terminalene jeg har landet på i Kairo har IKKE minibank før passkontroll.. Jeg hadde tatt ut penger på forhånd, men en venn av meg fikk litt problemer engang han reiste og ikke hadde tatt ut penger.. Fikk fikset det, men greit å ha med bittelitt uansett.. Minibanker er veldig ofte i ustand også i Kairo.. Eller tomme for penger.. Særlig på fredager og lørdager.. Ellers er det vero moda, mango, h&m, promod, accessorize, french connection, miss sixty, guess ++ på City Stars.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 21. september 2008 Forfatter #31 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Nå er det ikke lenge til vi reiser Samboer måtte lete etter passet sitt i går for han kom plutselig på at det var noen år siden han hadde brukt det sist og at det kanskje var utgått. Men etter en times leting fant vi det og det var fortsatt gyldig... hehe. Men når folk snakker om å være passende kledd i et muslimsk land, hva mener man da. har lest på flere forskjellige sider at man ikke skal vise armene og ikke bruke gjennomsiktige klær osv. Gjelder dette hele tiden? Folk har så forskjellig syn på hva som er passende og jeg er helt blank når det komme til slikt, men vil så gjerne passe inn der selv om det sikkert blir litt vanskelig ettersom jeg er skikkelig vinterblek etter en sommer med null fritid, bading og soling:p Det hadde vært fint med linker til klesplagg dere syns er passende og behagelig i 32 grader Endret 21. september 2008 av Jane F. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Egyptgjesten Skrevet 21. september 2008 #32 Del Skrevet 21. september 2008 Nå er det ikke lenge til vi reiser Samboer måtte lete etter passet sitt i går for han kom plutselig på at det var noen år siden han hadde brukt det sist og at det kanskje var utgått. Men etter en times leting fant vi det og det var fortsatt gyldig... hehe. Men når folk snakker om å være passende kledd i et muslimsk land, hva mener man da. har lest på flere forskjellige sider at man ikke skal vise armene og ikke bruke gjennomsiktige klær osv. Gjelder dette hele tiden? Folk har så forskjellig syn på hva som er passende og jeg er helt blank når det komme til slikt, men vil så gjerne passe inn der selv om det sikkert blir litt vanskelig ettersom jeg er skikkelig vinterblek etter en sommer med null fritid, bading og soling:p Det hadde vært fint med linker til klesplagg dere syns er passende og behagelig i 32 grader Passende kledd er alt utenom veldig kroppsnære klær på steder utenom de verste turistsentrene. I Hurghada og Sharm kan du gå i hva du vil. Ellers er det no problem å f.eks. gå i shorts og singlet i Kairo, men bruk nok vett til å ikke gå med bar mage og shorts hvor halve ræva synes. Skal du inn i de turistifiserte moskeene, så får du lånt/leid sjal på utsiden. Smart å ha ei tynn bukse i sekken, så dere kan dekke til knærne hvis de ber dere om det i moskeene. Kan du fortelle om hvor i Egypt du skal? Som nevnt er det f.eks ikke noe problem å bruke de samme klærne som her hjemme i Sharm, mens du i Assyut bør gå i løstsittende lang kjole, og dekke hode og bare armer med et løst sjal (regner med dere ikke skal dit). Du vil aldri passe inn i Egypt, du er og blir en turist - det vet de og det respekterer de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 22. september 2008 Forfatter #33 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Tenk dere at jeg og sambo skal ut å gå litt i byen, litt på måfå. kanskje stikke innom på marked eller noe. Hvor malplasert er en knelang kjole i alt dette? med tights under eller strømper som går opp under kjolen. Slik jeg har forstått er dette med å dekke huden det viktisgste eller har jeg misforstått? Kjolen har stropper men jeg tenkte at med en bolero eller noe så blir det bra? For jeg har liksom ikke lyst til å gå rundt i tskjorte og knebukser hele ferien. Det er liksom ikke helt meg:P Endret 22. september 2008 av Jane F. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kari Skrevet 22. september 2008 #34 Del Skrevet 22. september 2008 Tråden er ryddet iht KGs regler. Kari, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #35 Del Skrevet 26. september 2008 Tenk dere at jeg og sambo skal ut å gå litt i byen, litt på måfå. kanskje stikke innom på marked eller noe. Hvor malplasert er en knelang kjole i alt dette? med tights under eller strømper som går opp under kjolen. Slik jeg har forstått er dette med å dekke huden det viktisgste eller har jeg misforstått? Kjolen har stropper men jeg tenkte at med en bolero eller noe så blir det bra? For jeg har liksom ikke lyst til å gå rundt i tskjorte og knebukser hele ferien. Det er liksom ikke helt meg:P Hei, jeg tror at en knelang kjole går helt fint. Jeg tror det er litt overdrevet, det med klærne, jeg har hørt flere kommentarer i Italia, som er katolsk, enn i Tyrkia som er muslimsk. Jeg la også merke til at flere lokale innbyggere nikket og smilte til meg da jeg gikk med et vidt skjørt som gikk forbi knærne enn da jeg gikk med kortere shorts eller skjørt da jeg var på Menorca. Ta med et sjal som du kan slenge rundt deg, det er også digg hvis det blir veldig varmt å dyppe det i vann, vri opp og ha rundt deg. Dekk til knær og skuldre (kanskje hodet også?) hvis du skal på religiøse steder. Dette gjelder jo overalt, tenk deg ei dame i trang minikjole i kirken her i Norge... Det hadde ikke passet der heller, hun ville fått blikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #36 Del Skrevet 26. september 2008 *Og ang onanering på busser, så har du tydeligvis sluppet unna.. Men jeg og flere med meg har opplevd at folk har onanert åpenlyst på "lokal"busser mellom Hurghada og Kairo..* Flere venninner av meg har sett menn som sitter og stirrer på dem og gnir seg utapå buksa i skrittet på t-banen her i Oslo, og i Stockholm var det for en stund siden ei som ble voldtatt på t-banen med masse folk rundt (som utrolig nok ikke stoppet voldtektsmannen, helt jævlig!), så de er nok ikke så mye verre i Kairo enn de er her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 27. september 2008 Forfatter #37 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Enn mannfolka da? Er det slik at han også må dekke til knærne ved et besøk i en moske eller lignende? Beklager at jeg spørr så mye, men jeg har ikke lyst til å få så mange ubehaglige overaskelser når vi reiser. Endret 27. september 2008 av Jane F. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Egyptgjesten Skrevet 27. september 2008 #38 Del Skrevet 27. september 2008 Enn mannfolka da? Er det slik at han også må dekke til knærne ved et besøk i en moske eller lignende? Beklager at jeg spørr så mye, men jeg har ikke lyst til å få så mange ubehaglige overaskelser når vi reiser. Menn bør ha benklær som dekker knærne hvis de skal inn på hellige steder. utenom religiøse steder duger cityshorts helt greit.. Husker jeg ikke feil, så anbefalte jeg dere alltid å ha med ei tynn bukse hver i sekken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 27. september 2008 Forfatter #39 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Menn bør ha benklær som dekker knærne hvis de skal inn på hellige steder. utenom religiøse steder duger cityshorts helt greit.. Husker jeg ikke feil, så anbefalte jeg dere alltid å ha med ei tynn bukse hver i sekken. Jess det husker jeg kom ikke på det når jeg skrev den siste posten. Kjenner jeg begynner å få reisefeber bare ved tanken av at vi snart skal reise:) har allerede tatt fram kofferten for å begynne å pakke, enda det er over en uke til vi reiser:P det er vel lett å skaffe seg en tynn bukse når man kommer dit? for jeg har trålet butikkene etter det rundtom her og ikke en eneste har på lager etter i sommer. Og jeg eier ikke annet en kraftig dongri og skjørt i div lengder(somregel akkurat knelengde med dekker ikke) Endret 27. september 2008 av Jane F. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Egyptgjesten Skrevet 27. september 2008 #40 Del Skrevet 27. september 2008 Jess det husker jeg kom ikke på det når jeg skrev den siste posten. Kjenner jeg begynner å få reisefeber bare ved tanken av at vi snart skal reise:) har allerede tatt fram kofferten for å begynne å pakke, enda det er over en uke til vi reiser:P det er vel lett å skaffe seg en tynn bukse når man kommer dit? for jeg har trålet butikkene etter det rundtom her og ikke en eneste har på lager etter i sommer. Og jeg eier ikke annet en kraftig dongri og skjørt i div lengder(somregel akkurat knelengde med dekker ikke) Det går nok helt fint. Vi ahr noen supertynne vide silkebukser vi bruker å ha i sekken. Hvor i Egypt skal dere reise? regner med dere har bestemt dere nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå