Jane F. Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 (endret) Som sagt vurderer vi å dra til Egypt i oktober, nærmere sagt Kairo. Lurer på om det er noen som har lyst til å dele sine opplevelser(gode og dårlige) slik at vi kan slippe det værste hodepinen når vi kommer dit. Har reist utrolig lite, var på skoletur til roma i vinter og ellers er reisingen min forbeholdt Norge og Sverige. Har tittet litt rundt og funnet et hotel, ved Kheopspyramidene. 4stjerners og billig:P Hotellet er vi ikke så nøye på, hadde det ikke vært så farlig hadd vi nok ligget i telt om det hadde gått ann Ellers har jeg funnet fram: -pyramidene: både sakkara og Kheops -Giza Zoo -Det Egyptiske museun med mumier og sullamitten. - gamlebyen ...... Må også sies at vi jobber med et lite budsjett på ca 3000-5000 pr pers. i lommepenger og vi skal være der i ca ti dager Takker for hjelpen på forhånd Endret 30. juli 2008 av Jane F.
Ce'Nedra Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 Bare prøv å finne et hotell som ikke ligger midt i byen. Det er sinnsykt forurenset og bråkete i Kairo, så jeg hadde konstant hodepine da jeg var der. Ta med ørepropper. Ellers ville jeg vel valgt et annet land nå, og ventet til jeg hadde litt mer penger og hadde muligheten til å ta Nilcruise og se Luxor - Kongenes Dal. Når dere først er i Egypt mener jeg. Marked er jo litt artig å få med seg. Ganske masete selgere, men mye artig å se på.
Gjest Kaya83 Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Kheopspyramiden er den største av Giza-pyramidene.. Giza zoo er ikke så fryktelig mye å se.. Ellers bør dere se Citadel og kanskje ta dere en tur på Khan el Khalili (er ikke helt sikker på hvordan det staves, men det er et stort marked og veldig kjent).. Og kanskje dra en tur til Arabella Country Club i Catameya (ca 45 min fra de fleste steder i Kairo med bil) hvis dere vil bade og sole dere en dag.. Hvis dere vil gå ut så kan jeg anbefale Cairo Jazz club eller Mojito (Nile Hilton Hotel).. Og hvis dere vil spise så er Hanami sushi i Giza fantastisk.. Eller Joe sushi eller La Bodega i Zamalek.. Utover det, hesteridning eller ørkensafari med bil.. Det kan sikkert hotellet deres hjelpe dere med å finne.. Hvis dere vil shoppe bør dere dra til Citystars.. Og så MÅ dere få tatt falluka på Nilen.. Ta feks piknik til solnedgang, det er utrolig fint.. Eller nachspiel til soloppgang..
Jane F. Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2008 takk for gode tips. iløpet av dagen har vi bestillt flybilletter, vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det enda, tar det litt på backpackerviset tror jeg, men har et hotell i bakhånda om vi ombestemmer oss i nærmeste fremtid. En ting vi kom til å tenke på er at vi reiser dit under den islamske måneden Ramadan. Har dette noe å si for bylivet og dagliglivet? Er noen spesielle ting vi må ta hensyn til. Har lest litt rundt men hadde vært bedre med direkte opplysninger og ikke propaganda fra reiselivsfirma
Gjest Kaya83 Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 Egypt er stort sett som normalt for turister under ramadan.. Det dere MÅ tenke på er å ikke kle dere i singlet, korte skjørt og shorts.. Ha litt lengde på tøyet og ha t-skjorte eller evt singlet med en liten jakke over.. Og gå med sko som dekker fotsålene.. Ikke vis undertøy under noen omstendigheter, bh gjennom topp osv.. Muslimene finner dette svært støtende, og dere vil få tilsnakk, stygge kommentarer og sannsynligvis bli behandlet svært dårlig hvis dere ikke respekterer dem under ramadan.. Utover det, så er det litt irriterende med restauranter som stenger ca kl 17.00 og har stengt noen timer fordi de ansatte skal ha iftar.. Men ellers vil det ikke utgjøre noen forskjell for dere.. Muslimer drikker jo ikke under ramadan da, stort sett hvertfall.. Men på internasjonale barer og utesteder er det liv likevel..
Gjest Kaya83 Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Ja, og som kvinne bør du ha med et skjerf i veska hvis dere skal rundt i Kairo og se litt på ting.. Dette så du kan dekke til håret hvis det blir nødvendig.. Enkelte steder slipper du ikke inn uten å ha dekket deg til..
FruLuna Skrevet 3. august 2008 #7 Skrevet 3. august 2008 Mange gode tips her. Jeg vil anbefale dere å alltid ha mange ettpundssedler på dere, da folk forventer tips overalt. F.eks. var det flere steder damer som hadde beslaglagt alle dorullene på toalettene (også på utesteder/restauranter), og som forventet tips for å gi deg et par tørk. Ett pund er som regel ok (ca. 1 krone), og de fleste tjener svært lite, så jeg synes i hvert fall det var greit å gi noen pund. Men det er selvfølgelig valgfritt! Ellers vil jeg ønske dere en god tur. Kairo er en støyende, forurenset, gal, kaotisk, levende, fantastisk by
Jane F. Skrevet 3. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. august 2008 takk for gode tips Jeg gleder meg kjempemasse! synd det er så lenge til:p men "den som venter på noe godt..." Godt å se at vi ikke har bommet helt på tidspunktet for reisen. Ble litt bekymret når jeg så at vi skulle dit under Ramadan. Men så ble det ikke noe problem likevel. Skal bli godt med ferie hvertfall, etter å ha jobbet for fullt i sommer, og skal begynne på skole til høsten. Da kommer 10 dager i varmen til å gjøre godt
Jane F. Skrevet 20. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. august 2008 Kom til å tenke på en ting: må man ikke ta vaksiner når man skal til egypt? Skal til legen om 14 dager, får ta det opp med han da. Er det mange? har skikkelig sprøyteskrekk :S
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Giza zoo er ikke så fryktelig mye å se.. Det er kanskje ikke så mye spennende å se, men det er en utrolig deilig grønn og STILLE oase i en ellers så hektisk, bråkete og kaotisk by. Så vil du koble litt av fra byens bråk og ståk så ta med mat og drikke og slå dere ned en time eller to her. Det koster lite å komme inn.
FruLuna Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 Kom til å tenke på en ting: må man ikke ta vaksiner når man skal til egypt? Skal til legen om 14 dager, får ta det opp med han da. Er det mange? har skikkelig sprøyteskrekk :S Du bør ha hepatitt A og B-vaksine (Twinrix), evt. kun hepatitt A (Havrix). Hepatitt er veldig utbredt i Egypt, og hep A kan smitte via mat/vann (hep. B smitter via blod/seksuell kontakt/stikk etc.). I tillegg anbefaler noen leger at man tar boosterdose med polio-, difteri- og stivkrampevaksine, hvis det er 10 år siden du fikk det sist (hvis du har fulgt det anbefalte vaksineprogrammet fikk du det på ungdomsskolen). Hep. A og B kan du få i 1 sprøyte, evt. kun hep.A. Boosterdoser med difteri, polio, stivkrampe (+kikhoste) kan du få i en sprøyte, den heter Boostrix polio. Så hvis du tar alt, trenger du bare å bli stukket to ganger. Jeg ville i hvert fall tatt hepatitt A, hvis du ikke orker eller har råd til å ta alt. Selv om det ikke nødvendigvis er en livstruende sykdom, kan du bli skikkelig syk, og smitterisikoen i Egypt er høy. Ring legen din og si at du ønsker dette nå, så kan han sette vaksinen når du skal dit om 2 uker. Da slipper du å bestille ny time til dette.
Jane F. Skrevet 20. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. august 2008 Du bør ha hepatitt A og B-vaksine (Twinrix), evt. kun hepatitt A (Havrix). Hepatitt er veldig utbredt i Egypt, og hep A kan smitte via mat/vann (hep. B smitter via blod/seksuell kontakt/stikk etc.). I tillegg anbefaler noen leger at man tar boosterdose med polio-, difteri- og stivkrampevaksine, hvis det er 10 år siden du fikk det sist (hvis du har fulgt det anbefalte vaksineprogrammet fikk du det på ungdomsskolen). Hep. A og B kan du få i 1 sprøyte, evt. kun hep.A. Boosterdoser med difteri, polio, stivkrampe (+kikhoste) kan du få i en sprøyte, den heter Boostrix polio. Så hvis du tar alt, trenger du bare å bli stukket to ganger. Jeg ville i hvert fall tatt hepatitt A, hvis du ikke orker eller har råd til å ta alt. Selv om det ikke nødvendigvis er en livstruende sykdom, kan du bli skikkelig syk, og smitterisikoen i Egypt er høy. Ring legen din og si at du ønsker dette nå, så kan han sette vaksinen når du skal dit om 2 uker. Da slipper du å bestille ny time til dette. Aha:) det var bra. Slike sprøyter kan man få dekket av frikort ikke sant? Hvis ikke evt hvor mye koster de?
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 Hei. Jeg har reist rundt i Egypt i noen uker, men er en turist som ikke trigges av å bo på de mest turifiserte hotellene. Vi bodde på et hotell like ved det egyptiske museum, litt nærmere den store rundkjøringa hvor alle bussene er innom. Hvis du vil se Luxor og Kongenes dal, så trenger ikke det å være så dyrt. Ta nattoget opp og ned så sparer dere utgifter til annen overnatting også. Ellers enig i det flere her har skrever: -Pyramidene ved Giza -Citadellet (utrolig flott) -Egyptiske Museum -Og den gamle basaren. -Det er noen flotte moskeer rundt i området ved den gamle basaren, så har dere tid så kan dere jo gå opp i tårnene i dem og se utover byen. Trinnpyramiden ved Saqqara er helt grei, men jeg oppelvde ikke det helt store der da. Vi lånte kamlere og red fra Giza og bort til Saqqara - fin tur i fint ørkenlandskap. Nå er Egypt nå veldig annerledes enn når jeg var der. Da jeg var der ble Egypt sett på som et farlig land å reise til, så vi var nesten alene ved alle attraksjoner, og det var kjempedeilig. Nå har jeg blitt fortalt at folk nærmest går i kø overalt. Er dere litt "spreke", så kan dere jo rusle litt inn på en kirkegård i den gamle delen av byen. Folk er fattige og det bor nok fremdeles folk på kirkegårdene. I gamlebyen er det ei stor søppelfylling hvor vi ble invitert inn til folk som bodde der, så absolutt en oppelvelse det også. Kairo (og Egypt) har utrolig mye å by på - det kommer rett og slett an på hvordan type turist du er. Hva med å ta en lokalbuss ut til oasene i den libyske ørken? Det koster ikke mye - gjorde iallefall ikke det. Det tar noen timer, så dere må overnatte.
Jane F. Skrevet 21. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 21. august 2008 Hei. Jeg har reist rundt i Egypt i noen uker, men er en turist som ikke trigges av å bo på de mest turifiserte hotellene. Vi bodde på et hotell like ved det egyptiske museum, litt nærmere den store rundkjøringa hvor alle bussene er innom. Hvis du vil se Luxor og Kongenes dal, så trenger ikke det å være så dyrt. Ta nattoget opp og ned så sparer dere utgifter til annen overnatting også. Ellers enig i det flere her har skrever: -Pyramidene ved Giza -Citadellet (utrolig flott) -Egyptiske Museum -Og den gamle basaren. -Det er noen flotte moskeer rundt i området ved den gamle basaren, så har dere tid så kan dere jo gå opp i tårnene i dem og se utover byen. Trinnpyramiden ved Saqqara er helt grei, men jeg oppelvde ikke det helt store der da. Vi lånte kamlere og red fra Giza og bort til Saqqara - fin tur i fint ørkenlandskap. Nå er Egypt nå veldig annerledes enn når jeg var der. Da jeg var der ble Egypt sett på som et farlig land å reise til, så vi var nesten alene ved alle attraksjoner, og det var kjempedeilig. Nå har jeg blitt fortalt at folk nærmest går i kø overalt. Er dere litt "spreke", så kan dere jo rusle litt inn på en kirkegård i den gamle delen av byen. Folk er fattige og det bor nok fremdeles folk på kirkegårdene. I gamlebyen er det ei stor søppelfylling hvor vi ble invitert inn til folk som bodde der, så absolutt en oppelvelse det også. Kairo (og Egypt) har utrolig mye å by på - det kommer rett og slett an på hvordan type turist du er. Hva med å ta en lokalbuss ut til oasene i den libyske ørken? Det koster ikke mye - gjorde iallefall ikke det. Det tar noen timer, så dere må overnatte. Å så spennende! Det hørtes absolutt ut som mer den typen ferie vi tenkte på. Så gøy at man kan ta kameltur fra Giza til Saqqara. Selv om jeg synes de er skumle
Jane F. Skrevet 13. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 13. september 2008 På flere sider som omhandler reiser til Egypt nevnes et slags "Travel Visa" som man må kjøpe på flyplassen når man lander i Egypt, evt bestille det på forhånd? hva er dette for noe?
Gjest Egyptgjesten lenger opp Skrevet 13. september 2008 #16 Skrevet 13. september 2008 På flere sider som omhandler reiser til Egypt nevnes et slags "Travel Visa" som man må kjøpe på flyplassen når man lander i Egypt, evt bestille det på forhånd? hva er dette for noe? Jeg mener å huske at vi fylte ut noe sånt på flyet (er noen år siden nå). Er bare for at de skal vite hvem som er i landet. Egypt er vel fremdeles i en form for unntakstilstand etter drapet på Sadat på 80-tallet. Hvis dere beveger dere langs veien ut av Kairo, vil dere se en rekke politisperringer. I tillegg er jo kampen mot terror også en kamp i Egypt, så de holder god kontroll på hvem som er der.
FruLuna Skrevet 14. september 2008 #17 Skrevet 14. september 2008 Vi kjøpte visum på flyet, men jeg er litt usikker på om det var et charterfly (vi reiste 50 stk sammen i gruppe), så det kan være at det er en annen ordning på rutefly. Kontakt reisebyrået eller der du har kjøpt reisen, så vet de det sikkert!
Jane F. Skrevet 14. september 2008 Forfatter #18 Skrevet 14. september 2008 Har bestillt gjennom restplass.no så hvem skal jeg ta kontakt med da? Evt kan vi jo høre i skranken på gardermoen før vi skal reise. De må no vite det?
Gjest Kaya83 Skrevet 15. september 2008 #19 Skrevet 15. september 2008 Du må ta ut egyptiske pund i Norge.. Er veldig få steder som har det, men forex på Oslo S og Nordea på Gardermoen har.. Når du lander på Cairo International må du kjøpe visum i sånne små luker som er der.. Det er egentlig banker tror jeg, som er lina opp på rekke og rad.. Det er et klistremerke du må klistre inn i passet ditt, og det bør du gjøre FØR du kommer bort til de som sitter i passkontroll.. De kan være ganske bryske.. Visum koster 90 pund tror jeg.. Altså - ca 90 NOK.. Og husk at faren din heter Allah - ikke Per eller Truls eller noe sånn.. Men, leste innlegget til egyptgjesten.. Ville bare komme med en liten kommentar.. Egypt er veldig trygt for turister nå, men skal jeg være helt ærlig - så hadde jeg IKKE tatt lokalbusser rundt omkring.. Ei heller rutebusser mellom de store byene.. Det er billigere ja, men du kan risikere noen litt ubehagelige opplevelser - som feks at det sitter mannfolk på bussen og onanerer mens de ser på deg.. Få tak i en privatsjåfør, avtal pris på forhånd og dere blir fraktet helt trygt fra sted til sted - uten ubehageligheter.. Dere ser selvfølgelig selv - bare sier hva jeg mener Ja, også tenk dere om 2 ganger før dere drar til Old Islamic Cairo - med kirkegårdene og dette.. Dere bør absolutt dra dit, men det er ekstremt fattige og religiøse mennesker som bor der, så vis respekt.. Viser dere dem respekt, så behandler de dere bra.. Dekk til skuldre, utrigning, knær og fotsåler, og ha med et sjal i veska til evt å dekke håret..
Jane F. Skrevet 15. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 15. september 2008 takk skal du ha kaya... de andre sidene jeg kikket på hadde det så rotete forklart pluss at jeg har mistanke om at de ikke hadde engelsk som hovedmål:P hehe... I tillegg har jeg blitt nødt til å kjøpe meg noen knebukser:P og noen hvite skjorter, for jeg eier ikke sommerklær som passer seg for en slik tur, bor i trøndelag så her er det enten 30 grader eller så kaldt at du har på deg langermet genser leste på en side at man ikke skille gå i gjennomsiktige klær så det har jeg kontrollert:P holder på å pakke (i hodet) for jeg har pakkemani og har funnet fram det meste jeg skal ha med meg. er det nødvendig å ha med seg mer enn en langbukse? det blir vel ganske varmt men blir det kaldt om natten?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå