Gå til innhold

Storby eller syden? Ja takk, begge deler!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Jeg og kjæresten min, begge 24 år, har lyst til å dra på ferie en gang i august/september, men klarer ikke bestemme oss for hvor vi skal dra! Begge elsker Nice, men der har vi vært to ganger. Og en gang var vi i Cannes, så vi liker oss godt på den franske rivieraen. Derfor har vi denne gangen bestemt oss for at vi ikke skal dit – må jo oppleve litt andre steder også! Liker Nice godt pga kombinasjonen med strand og storby. Bra shopping, uteliv og veldig godt mat! Dessuten er det kort vei til andre byer så vi kan ta et par dagsturer.

Har dere noen tips til steder som kan falle i smak? Vi har tenkt på London, Paris, Barcelona, Praha, Roma, Lisboa.. Evt. en sydenferie, men begge liker å oppleve ting – ikke bare ligge rett ut på en strand.

Gjerne gi oss tips til beliggenhet på hotell, severdigheter, prisnivå osv.

Nå vet dere hva vi liker så da er det deres tur til å fortelle :) Gjerne sammenlign stedene med Nice hehe..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg har ikke vært i Frankrike, så jeg kan ikke sammenligne, men.. Jeg var i Praha i fjor med min bedre halvdel. Det kan anbefales. Jeg vil tilbake. Ellers reiser vi til London en uke i slutten av august. Da skal vi også til Brighton, kystby, en times togtid, sånn ca. Det finnes mange andre byer utenfor London, så det er litt av hvert å velge mellom.

Lykke til med valget.

Skrevet

Hei

Hvor lenge skal dere være borte? Det første som faller meg inn når du sier storby og strand er Cape Town i Sør-Afrika. Flott by, fine strender, god mat, billig og god vi etc. Her er er reisebrev etter en tur dit i mars: http://gardkarlsen.com/Cape_Town_trip_report.htm

Roma er også en flott by men det er vel et stykke til stranden derfra men det er slettes ikke umulig. Hvis du venter til september så er det kanskje litt mindre turister der. Her er mitt Roma reisebrev http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm

Skrevet

I Barcelona får man jo både by og strand :-D

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet
Hei.

Jeg har ikke vært i Frankrike, så jeg kan ikke sammenligne, men.. Jeg var i Praha i fjor med min bedre halvdel. Det kan anbefales. Jeg vil tilbake. Ellers reiser vi til London en uke i slutten av august. Da skal vi også til Brighton, kystby, en times togtid, sånn ca. Det finnes mange andre byer utenfor London, så det er litt av hvert å velge mellom.

Lykke til med valget.

Når dere var i Praha, hvilket hotell bodde dere på? Og hvordan var standarden og beliggenheten der? Er det strand der eller muligheter til å bade hvis vi ønsker?

Gjest Gjest
Skrevet

Palma, Mallorca? Fin by med fine strender i nærheten. Veldig bra klima i september, og mindre turister enn i juli/august.

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet
Hei

Hvor lenge skal dere være borte? Det første som faller meg inn når du sier storby og strand er Cape Town i Sør-Afrika. Flott by, fine strender, god mat, billig og god vi etc. Her er er reisebrev etter en tur dit i mars: http://gardkarlsen.com/Cape_Town_trip_report.htm

Roma er også en flott by men det er vel et stykke til stranden derfra men det er slettes ikke umulig. Hvis du venter til september så er det kanskje litt mindre turister der. Her er mitt Roma reisebrev http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm

Tenkte 1 uke, men kan være fleksible på tidspunkt og lengde. Cape Town frister ja! Virker veldig flott der! Men innbiler meg at turer i Europa er billigere..

Vi MÅ ikke ha strand, men er deilig ligge en dag å slappe heeelt av. Derfor liker vi Nice så godt. Er så lett å gjøre "alt".

Ser på siden din at du har reist mye, og nylig var dere i Nice? Hva synes du om den turen da? Må nesten spørre siden reisebrevet ikke er lagt ut enda ;)

Skrevet

Hei

Vi var kun i Nice en weekend tur så vi fikk nok ikke en skikkelig opplevelse av byen. Og en av dagene stakk vi til og med til Monaco så vi fikk bare trasket litt rundt i Nice. Jeg trenger som regel litt mer tid i en by for å kunne bli kjent med plassen så kanskje jeg bør retunere til Nice og være der litt lenger neste gang.

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Hehe ja, det vi vet også så spørs om det ikke blir Barcelona! Har du vært der? Erfaringer? Hotell anbefaling?

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet
Palma, Mallorca? Fin by med fine strender i nærheten. Veldig bra klima i september, og mindre turister enn i juli/august.

Ja kanskje det.. Er så mye å velge mellom! hehe.. Har ei venninne som skal dit snart så tenkte høre hvordan de hadde hatt det. De elsker også Nice så blir spennende å se :)

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet
Hei

Vi var kun i Nice en weekend tur så vi fikk nok ikke en skikkelig opplevelse av byen. Og en av dagene stakk vi til og med til Monaco så vi fikk bare trasket litt rundt i Nice. Jeg trenger som regel litt mer tid i en by for å kunne bli kjent med plassen så kanskje jeg bør retunere til Nice og være der litt lenger neste gang.

Ja, det bør dere absolutt :) Når vi har vært der har vi vært i Cannes, Antibes, Monaco og så vidt i Italia. Er veldig greit ha to uker så får man med seg noen steder rundt også :)

Skrevet

Enig med Arwen, dra til Barcelona. Spennende storbyliv, samtidig som byen har La Barceloneta, en flott sandstrand som er svært sentralt plassert. God mat er det mye av også. Anbefales!

Skrevet

Lisboa er fantastisk!! Ta toget til Cascais eller Estoril for litt strandliv, tar ikke lange tiden

Skrevet
Når dere var i Praha, hvilket hotell bodde dere på? Og hvordan var standarden og beliggenheten der? Er det strand der eller muligheter til å bade hvis vi ønsker?

Vi bodde på Prague Centre Plaza. Det ligger ca. 10 min spasertur fra Nove Mesto (sentrum av Praha). Det er rene og pene rom, bad med dusj, minibar, tv, etc.

Vi undersøkte ikke hvilke muligheter vi hadde til å bade når vi reiste, men jeg fant noen linker som kan være verdt en titt: www.prague.net, www.prague.tv og www.stopin-prague.com

Ikke lett å finne ut hvor man skal reise. Alt for mange byer å velge mellom. :)

Skrevet

Enig med dere, vi drar til Nice igjen om noen få uker, som mange år før... Men vil dere oppleve noe annet er Roma en helt fantastisk by. Det er kultur og god mat uansett hvor man befinner seg og man kan glatt bruke en uke der. Vi var der i september i fjor og hadde 26 grader i 5 dager, helt fantastisk. Dessuten er byen "ikke større" enn at det er veldig lett å orientere seg, en stooor fordel for ei som er blottet for stedsans.

Men jeg skal tilbake til Eze igjen nå snart og spise der! Og Villefranche, nei, Nice blir jeg nok aldri lei av!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...