Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fortsatt ute etter en hunderase jeg altså:P Har tenkt mye, og sett litt på forumet.. Nå har jeg begynt å interessere meg for mops.. Er det noen som har erfaring med denne hunderasen her? Jeg tar til meg alt ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes selv de meget søte og rare, men disse hundene er resultat av en ganske usunn avl. De har ofte problemer med øyne og åndedrett og er utsatt for hoftedysplasi. Jeg har gått fra å kanskje tenke meg denne rasen til å være sikker på at det aldri blir mops på meg på grunn av dette. Jeg vil heller ha en sunn og naturlig hund.

Står litt mer her: http://dog-breeds.suite101.com/article.cfm/your_pugs_health

Gjest Gjest
Skrevet

..det samme kan man si om samtlige bulldog raser (problemer med å føde naturlig), shar-pei (allergi/hudproblemer), schäfer (hofted.), dachs (prolaps) etc. Det er ekstremt mange raser der ute som har vært gjennom en hard avling opp gjennom årene, og det sier seg selv at jo lengre man beveger seg bort fra de ulve-lignende rasene, jo mer sykdom i forhold til avl må man ta hensyn til. Hos de hundene som vi kan regne som mer "naturlige" som Caya skriver over her blir f.eks kreft en mer og mer vanlig sykdom.

Poenget mitt er at nesten uansett hvilken rase du velger, finnes det sykdommer som karakteriserer rasen både pga avl og utseende (som mopsens utstående øye f.eks).

På canis.no kan du lese om de hunderasene vi har her i Norge, og bl.a ta en test for å få et inntrykk av hvilken hund som passer best for deg og den livsstilen du har. Det er absolutt viktig å vite hva man går til både i forhold til pelsstell, trim, sykdommer og temperament. På canis finnes også et forum der du kan få tips om mye annet i forhold til hund.

Og tilbake til mopsen.. jeg har en veldig sunn og fornøyd liten krabat, og kunne ikke tenkt meg å ha noen annen rase akkurat nå.

Skrevet

ingen erfaringer bare hvet de er søte

Skrevet

Det er klart det er mange raser som har arvelige svakheter, men faktum er at hos mopsen er det flere enn vanlig og jeg synes også de er spesielt alvorlige.

• 1 måned senere...
Skrevet

Aldri hørt om hoftedysplasi med mops men.

Jeg er eier av verdens betse mops og angrer ike et sekund. send gjerne en pm om du vil jeg skal fortelle litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...