nima Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Jeg er 1,62 m høy og veier rundt 63-64 kg og ønsker å veie rundt 55 kg og har allerede begynt å trene og spiser relativt sunt, men skal nå begynne å ta i et tak. Spise sunnere, lite karbohydrater (eeeeelkser brødvarer, men MÅ kutte drastisk ned på det) og trene mer. Derfor lurer jeg på hvor ofte jeg bør trene? Trener ca en time hver gang jeg trener.
Adriana88 Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 Siden du allerede har begynt å trene vil jeg anbefale å ta det litt med ro i begynnelsen som for eksempel to ganger i uken, cirka 1 time. Det høres perfekt ut. Jeg har lest at tynne personer aldri bør trene mer en 2 ganger i uken, for man suger ut enormt mye energi under en treningsøkt. Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan du ser ut..litt vanskelig, men jeg vet utifra erfaring at man bør begynne sånn som du trener nå, og så øke det til 3 ganger i uken osv osv. Spørs også om du jobber eller har barn å ta deg av, osv som krever masse energi. Finnes ikke noen fasitsvar, du bør prøve deg forsiktig frem (det gjorde jeg) og finne ditt eget tempo. Lykke til
nima Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. juli 2008 Takk for svar Jeg jobber heltid, men har ingen barn eller slikt å ta vare på. Ja, jeg tenkte og å ta det litt rolig i begynnelsen så jeg ikke mister motivasjonen Er ikke spesielt tykk, men har lagt på meg endel de siste årene og trives ikke i mitt eget skinn så da tenkte jeg det var på tide å gjøre noe med dette. Er også for å få mer energi og bli sunnere så burde vel være mulig å gå ned rundt åtte kg hvis jeg trener regelmessig og holder meg unna for mye karbohydrater, fet mat og sukker? Mitt største problem er vel egentlig at jeg "trøstespiser". Spiser til jeg er stappmett. Ikke bra Noen tips for å unngå å overspise?
Saeria Skrevet 30. juli 2008 #4 Skrevet 30. juli 2008 Drikk en god del vann, spis saktere og gi deg selv en ti minutters pause mellom porsjonene for å kjenne etter om du virkelig er sulten på mer. Drikk et glass vann før måltidet. Krom kan hjelpe på søtsug.
Harlekin Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 Jeg er 1,62 m høy og veier rundt 63-64 kg og ønsker å veie rundt 55 kg og har allerede begynt å trene og spiser relativt sunt, men skal nå begynne å ta i et tak. Spise sunnere, lite karbohydrater (eeeeelkser brødvarer, men MÅ kutte drastisk ned på det) og trene mer. Derfor lurer jeg på hvor ofte jeg bør trene? Trener ca en time hver gang jeg trener. Du må ikke trene mer enn to ganger når du trener såpass lenge, såvidt jeg vet, men det kan kanskje være lurt å trene litt kortere og heller trene tre ganger i uken. Du skal ikke drepe deg selv på treningen heller. Alternativt kan du være bevisst på å begynne å gå mer, f.eks. til eller fra jobb om mulig.
nima Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2008 Jeg går på treningstimer på treningssenteret og da varer timene en time så derfor trener jeg så lenge
Harlekin Skrevet 31. juli 2008 #7 Skrevet 31. juli 2008 Jeg går på treningstimer på treningssenteret og da varer timene en time så derfor trener jeg så lenge Ja, da så For å være ærlig, så synes jeg det holder med to skikkelige treningsøkter i uken, eller maks tre. I hvert fall dersom du er aktiv også utenfor treningsstudioet. Jeg håper at du er nøye med å få i deg nok mat - for lite mat og "hardtrening", dersom du gjør det, er ikke en god kombinasjon.
nima Skrevet 1. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2008 Prøver å få i meg sunn mat som metter og trener ikke hvis jeg er veldig sulten. Er ikke alltid lett å få i seg nok mat når man jobber og slik, men er blitt flinkere
Gjest New Dawn Skrevet 1. august 2008 #9 Skrevet 1. august 2008 Jeg trener annenhver dag på treningssenter - for meg funker det ikke med to dager i uken - det blir altfor lite. I tillegg spaserer jeg fram og tilbake til jobb hver dag - og går en liten tur med hunden hver dag. For meg er det alfa omega å kunne være aktiv hver dag .. en dag uten trening er en dårlig dag for meg .. Det har ikke alltid vært sånn - men etter at jeg begynte på trene på nytt senter for en stund siden så fant jeg ut at dette er bare rett og slett gøy - og ingenting stress i det hele tatt. Blir aldri stiv og støl og får aldri gangsperr lenger Tren så mye du orker er mitt råd ..
Gjest Tigress Skrevet 2. august 2008 #10 Skrevet 2. august 2008 Det kjem jo an på kor mykje fu tek i når du er på trening, då... Når kjærasten min er på spinning ein time så er det noko heilt anna enn den treninga gympingdamene på bakerste rad driv med for å seie det slik. Eg seier ikkje at du ikkje tek i, poenget er berre at det er stor skilnad i innsats. Du veit truleg sjølv om du tek i nok eller ikkje. Eg ville definitivt seie at minimum ei veke er tre gongar, men er du fersk er det også viktig at du ikkje mistar motivasjonen eller trener på deg skadar, så det må du sjå på sjølv. Eg trur det er utruleg viktig at du trenar litt for lett i byrjinga, slik at du ikkje stonger hovudet i veggen og gjer opp. Matråd: ikkje lag nok mat til at du kan overete, vei maten om du så må. Et grønnsakar om kvelden, det gjer deg mett men gjer lite energi.
Gjest Glør Skrevet 2. august 2008 #11 Skrevet 2. august 2008 (endret) Du må ikke trene mer enn to ganger når du trener såpass lenge, såvidt jeg vet, men det kan kanskje være lurt å trene litt kortere og heller trene tre ganger i uken. Er det å trene "lenge" når man holder på en time? Jeg synes det er minimum, for at det skal være noen vits, og man har jo ikke vondt av holde på lengre. Eneste man bør tenke på i forhold til hvor ofte er at dersom man trener styrke osv er det ingen vits i å trene de samme musklene oftere enn annenhvert døgn, fordi de bruker 48 timer på å bygge seg opp igjen, men da er det jo bare å trene ulike muskelgrupper dersom man vil trene oftere. Og skal man ha resultater er to ganger i uka minimum. Utover det er det jo vandskelig å gi råd, når man ikke vet hva slags trening det dreier seg om. Endret 2. august 2008 av Glør
Kick Skrevet 2. august 2008 #12 Skrevet 2. august 2008 (endret) Tenkte jeg kunne fortelle litt om hva som passer meg, selv om det langt fra er et svar for alle. Det som gir meg overskudd er: Kondisjonsøkter på 30-60 minutter, maks annenhver dag, typisk to i uka. Styrketrening (bortsett fra veldig små, korte økter) og intervalløkter maks en gang i uka. Trening utover dette spiser overskuddet mitt. Endret 2. august 2008 av Kick
Gjest Bond Skrevet 2. august 2008 #13 Skrevet 2. august 2008 Hmm.. jeg leste i går på Forskning.no at man egentlig trenger å trene 5 timer i uken for å beholde ønskevekten etter vektnedgang. At den 'halv time per dag' tanken faktisk ikke er sant. http://www.forskning.no/artikler/2008/juli/189707 Men om dette gjelder bare kraftig overvektige mennesker eller mer generelt, det fikk jeg ikke med fra artikkelen. Men triste nyheter var det, gitt! Dvs at mine 3-4 ganger per uke er faktisk ikke nok. :icon_neutral:
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #14 Skrevet 2. august 2008 Det står at disse timene skal tilsi 1835 kalorier, så det er det som i utgangspunkt er det ukentlige kalorioverskuddet i kostholdet til de som deltok i undersøkelsen. Alle andre konklusjoner er ekstrapoleringer.
Harlekin Skrevet 2. august 2008 #15 Skrevet 2. august 2008 Er det å trene "lenge" når man holder på en time? Jeg synes det er minimum, for at det skal være noen vits, og man har jo ikke vondt av holde på lengre. Eneste man bør tenke på i forhold til hvor ofte er at dersom man trener styrke osv er det ingen vits i å trene de samme musklene oftere enn annenhvert døgn, fordi de bruker 48 timer på å bygge seg opp igjen, men da er det jo bare å trene ulike muskelgrupper dersom man vil trene oftere. Og skal man ha resultater er to ganger i uka minimum. Utover det er det jo vandskelig å gi råd, når man ikke vet hva slags trening det dreier seg om. Tja, det kommer an på hvor intensiv treningen er. Jeg kan trene en halvtime-tre kvarter og være helt skutt - da har jeg vært ganske så intensiv og har omtrent ingen krefter igjen. Men det varierer jo. Ja, 2 ganger i uken er minimum dersom man vil forbedre formen. På treningssenteret mitt sier de at 1 gang i uken er nok dersom man vil beholde den formen man har. De sier ikke noe om intensitet/lengde, men jeg regner med det skal være intensivt. Selvfølgelig er det vanskelig å gi råd når man ikke vet hva slags trening det er. Jeg sier dette bare ut i fra min situasjon, og jeg vet at jeg hadde gått lei temmelig fort dersom jeg var "nødt" å trene minst én time hver gang. For et par år siden trente jeg 4-5 ganger i uken, ca. 75-90 minutter hver gang. Dette gikk ikke i lengden. Jeg gikk på en skikkelig smell, og trente ikke regelmessig på nesten et år. Nå varierer det hvor mye jeg trener - vanligvis er det fra 2-4 ganger i uken. Jeg varierer med å gå turer i fjellet, jogge ute, sykle på spinningsykkel hjemme, og trene på treningssenter. Jeg trener sjelden mer enn én time, vanligvis er det tre kvarter dersom jeg ikke går tur. Dette fungerer bra for meg.
Harlekin Skrevet 2. august 2008 #16 Skrevet 2. august 2008 Hmm.. jeg leste i går på Forskning.no at man egentlig trenger å trene 5 timer i uken for å beholde ønskevekten etter vektnedgang. At den 'halv time per dag' tanken faktisk ikke er sant. http://www.forskning.no/artikler/2008/juli/189707 Men om dette gjelder bare kraftig overvektige mennesker eller mer generelt, det fikk jeg ikke med fra artikkelen. Men triste nyheter var det, gitt! Dvs at mine 3-4 ganger per uke er faktisk ikke nok. :icon_neutral: Men hva er egentlig mosjonere? Å gå en halvtime hver dag, og jogge en halvtime hver dag er det jo stor forskjell på. Jeg tror ikke det blir så vanskelig å holde vekten nede dersom man jogger 2,5 timer i uken og spiser fornuftig mat i tillegg.
nima Skrevet 2. august 2008 Forfatter #17 Skrevet 2. august 2008 Jeg trener stram opp timer en gang i uken som er ganske hard trening. Da trener jeg veldig basic trening. Knebøy,sit-ups og slik og da får jeg virkelig stått i. Så har jeg lyst å begynne på spinning (trener egentrening en gang i uken nå, men liker ikke egentrening. Bedre med sal-trening) og etterhvert som jeg er mer trent skal jeg begynne på thaiboxing. Så jeg trener så jeg blir utslitt.
Gjest Bond Skrevet 3. august 2008 #18 Skrevet 3. august 2008 (endret) Men hva er egentlig mosjonere? Å gå en halvtime hver dag, og jogge en halvtime hver dag er det jo stor forskjell på. Jeg tror ikke det blir så vanskelig å holde vekten nede dersom man jogger 2,5 timer i uken og spiser fornuftig mat i tillegg. Men jeg personlig definerer mosjonere som trening, ikke bare en spasetur. Det å jogge kan jo bety så mye også, man kan også komme ut av spinningsalen uten å ha blitt svett. Ifølge artikkelen var jo forskjell mellom 1000 og 2000 kcal. Så det er nok veldig avhengig av intensiteten for treningen man gjør. Det er jo kanskje ikke helt relevant siden ts er ikke overvektig, men heller prøver å oppnå sin idealvekt, men syntes det var en interessant artikkel, siden vi kanskje er faktisk 'opplært' til å være tilfreds med mindre trening enn vi faktisk trenger? Endret 3. august 2008 av mrs_bond
onyx Skrevet 3. august 2008 #19 Skrevet 3. august 2008 Men jeg personlig definerer mosjonere som trening, ikke bare en spasetur. Det å jogge kan jo bety så mye også, man kan også komme ut av spinningsalen uten å ha blitt svett. Ifølge artikkelen var jo forskjell mellom 1000 og 2000 kcal. Så det er nok veldig avhengig av intensiteten for treningen man gjør. Gjennomsnittet var jo 1835 kcal forbrent på 275 minutter, noe som vel er ca 400 kcal i timen. De fleste må gå ganske fort og regne med å bli svett for å klare det, nytter ikke med 30 min spasertur da.
Lille-me Skrevet 10. august 2008 #20 Skrevet 10. august 2008 En times treing to ganger i uken hørtes lite ut.. Jeg driver med ballidrett, vi trener 2 timer nesten hver gang vi trener og trener 3-4 ganger i uken.. Vi har også høy intensitet hele tiden. løper nesten hele treningen. 1 og en halv time 3 ganger i uken tror jeg heller du bør satse på. men det er lurt å starte forsiktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå