Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis dere fikk sitte på et sted hvor den andre personen uansett skulle, ville du lagt ut noe for bensin? Hvor mye hvis det er snakk om ca 2 timer kjøring t/r? Og ville du lagt ut for all bensinen siden den andre kjørte, eller bare halvparten? Har ikke peiling på hva bensin koster.... Buss ville kostet meg 160-200 kr tror jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest kenneth
Skrevet

Å betale for seg er for meg naturlig.

2 timer kjøring t/r tilsvarer kanskje 150 km.

Med 0,5 på mila blir det en hundrings i rene drivstoffutgifter.

Hvis sjåføren syntes det var greit, ville jeg tilbudt meg å betale en hundrings. En grei deal for begge (selv om de faktiske utgiftene for sjåføren er mer enn bare drivstoffutgifter - men ekstrakostnaden ved å ha med en passasjer er lik null).

Gjest Gjest
Skrevet

jeg hadde en slik gratis passasjer på skolen for et par år siden. vettu hva, jeg ble skikkelig irritert pga denne snyltinga. ho lovet gang på gang å betalte når ho fikk penger, men jeg fikk aldri noe selvom jeg påminte ho om det.. jeg ville ikke mase eller virke frekk.. men det var det mer hun som var som snylta seg unna og aldri betalte..

å ha en ekstra passasjer er faktisk ikke lik null, bilen bruker mer bensin jo fler man har i bilen.. ihvertfall merker jeg det godt på når jeg dro allene og når jeg fikk med en ekstra. den lille maskinen som er i den bilen drar mye tregere da..

og det er dyrt å ha bil.. stadig repparasjoner og mange tusen årlig på vedlikehold og slitasjedeler.. bensina er dyr nå og det er ikke sååå gøy å kjøre hver dag i 2 timer..

den som sitter på slipper å vente på buss.. noe som var grunnen for at jeg droppa å ta den selv.. da brukte jeg fler timer på å komme meg hjem pga busskifte og få adganger og lange omturer..

hvis du vil spare penger, så tar du bussen.. vil du ha luksusen ved å komme hjem tidligere og kjappere enn ved buss så vær et hederlig menneske og betal for deg selvom dere skal samme vei.. er drit lei av å bli utnytta av gratis passasjerer.. en sum kan dere bli enige om..

200 kr uka hvis dere kjører hver uke dag, burde du tilby..siden ho betaler vel 500 kr i uka for bensin, hvis ikke mer..

Skrevet

Nå tror jeg det var snakk om et engangs tilfelle, gjest, ikke hver eneste dag. Litt mindre irriterende når det bare er en gang i blant. Skal man på langtur kan det dessuten være hyggelig å ha selskap i bilen.

Selv ville jeg nok tilbudt med å betale litt av bensinen, ellers ville jeg spandert noe på sjåføren enten under turen eller noe h*n fikk etterpå. Kommer nok litt an på hva slags forhold vi hadde også da.

Skrevet

Det koster MYE mer enn bensinen å kjøre en tur, mer enn det dobbelte. Det er derfor ikke urimelig at den som sitter på betaler ALL bensinen! Et minimum må være at man betaler halvparten av bensinen, selv om det i praksis er for lite.

Gjest Gjest
Skrevet
Det koster MYE mer enn bensinen å kjøre en tur, mer enn det dobbelte. Det er derfor ikke urimelig at den som sitter på betaler ALL bensinen! Et minimum må være at man betaler halvparten av bensinen, selv om det i praksis er for lite.

Dette måtte da vedkommende betalt uansett, når h*n likevel skulle kjøre denne veien.

Hvis dette er snakk om en tur med en person som har tilbydd skyss ville jeg synes det var greit om passasjeren betalte halvparten av bensinen.

Dersom jeg hadde vært sjåføren hadde jeg ikke forventet noe

Skrevet

Jeg hadde betalt en hundrings.

Skrevet

Når det har vært snakk om engangstilfeller, har vi pleid å gjøre det slik at passasjeren betaler litt under det h*n hadde betalt for å ta buss/tog. Fordelene med å sitte på med en vanlig bil pleier å oppveie for det at en må betale nesten like mye, mener jeg. Og det er som folk sier, føreren har jo mange utgifter i tillegg til bensin.

Unntak i tilfeller der bussen er kjempebillig, som f.eks. med Lavprisekspressen fra Oslo til Kristiansand for 49 kr... Der hadde det nok blitt en god del mer peng passasjeren måtte ut med! :)

Selvfølgelig finnes det jo unntak. Gjelder det venner der vi kjører omtrent annenhver gang, betaler føreren alt selv. Da vil det jo gå opp i opp til slutt, selv om en person kanskje kjører to ganger på rad. Er det snakk om å sitte på til jobb hver dag, halvparten av bensinutgifter.

Skrevet

Litt rart det blir snakk om snylting her når jeg skrev et innlegg for å finne ut hvor mye jeg bør betale :fnise:

Det er snakk om en engangsforeteelse, ca en time hver vei. Og det var hun med bilen som tilbød skyss siden hun skal på samme arrangement. Nå viser det seg at vi blir to stk som sitter på, så da får vi bli enige om hva vi skal betale. Litt pinlig om en betaler mindre enn den andre. Hva synes dere er ok, 50 på hver? Eller bør vi gi 100 hver?

Gjest Snart 42
Skrevet

I hvilken grad man skal spleise på bensinen kommer an på situasjonen og hvem man sitter på med synes jeg.

Jeg synes dog man som passasjer bør ha som et utgangspunkt at man tilbyr seg minst å dekke halvparten av bensinutgiftene. Så det sto noe om 0,5 l. på mila her et sted - vel... - hadde min bil klart seg med det skulle jeg vært superfornøyd :-/ Tror nok man bør beregne litern på mila og med en literpris på 13-14 kr. er det jo lett å regne ut summen. På mange turer kommer bompenger i tillegg.

Skrevet
Litt rart det blir snakk om snylting her når jeg skrev et innlegg for å finne ut hvor mye jeg bør betale :fnise:

Det er snakk om en engangsforeteelse, ca en time hver vei. Og det var hun med bilen som tilbød skyss siden hun skal på samme arrangement. Nå viser det seg at vi blir to stk som sitter på, så da får vi bli enige om hva vi skal betale. Litt pinlig om en betaler mindre enn den andre. Hva synes dere er ok, 50 på hver? Eller bør vi gi 100 hver?

Siden du spør; jeg hadde nok kommet med en hundrelapp, uavhengig av den andre personen som skal sitte på. Er jo mulig hun ikke vil ha penger, siden hun tilbød skyss. Men det er bedre å komme med litt mye penger, enn litt lite, syns jeg. Kanskje jeg overbetaler? :)

Skrevet

Hva med å fylle opp tanken når dere drar, og fylle den opp igjen når dere kommer hjem. Da er det en enkel sak å betale halvparten av bensinutgiftene. :)

Skrevet

Om jeg sitter på med noen betaler jeg alltid for 0,5 liter x ant mil. Spørs på bilen og altså, men hvertfall det. Om det er kortere turer betaler jeg f.eks i 24 kr, men hvertfall en femtilapp, vet hvor dyrt det er å ha bil.

Har bil selv også, og ber om det samme da. Og det er selv om min bil bruker 0.6 på mila.

Skrevet
Hvis dere fikk sitte på et sted hvor den andre personen uansett skulle, ville du lagt ut noe for bensin? Hvor mye hvis det er snakk om ca 2 timer kjøring t/r? Og ville du lagt ut for all bensinen siden den andre kjørte, eller bare halvparten? Har ikke peiling på hva bensin koster.... Buss ville kostet meg 160-200 kr tror jeg.

Jeg ville betalt en 100-lapp som takk.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet
Dette måtte da vedkommende betalt uansett, når h*n likevel skulle kjøre denne veien.

Hvorfor skal man ikke betale i alle fall LITT av det det faktisk koster? Det er da dyrt nok å ha bil om man ikke skal bli snyltet på av alle og enhver.

Her er et ganske lavt anslag på hva det koster å ha en bil et år:

Veiavgift, 2600

Verditap, 15% av bilens verdi pr år, la oss si 15000

Forsikring, 5000

Service og vedlikehold, 5000

Bensin, la oss si ca 20000 hvis man kjører 20000 km.

Totalt er det kr. 47600 pr år, delt på 20000 km blir det en kost på kr 2,38 pr km. Så kan du si hva du vil om at du bare gidder å betale for halvparten av bensinen... Gjør du det mye er du en gnier.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor skal man ikke betale i alle fall LITT av det det faktisk koster? Det er da dyrt nok å ha bil om man ikke skal bli snyltet på av alle og enhver.

Hvis en ikke har råd til å betale de "faste" kostnadene for å holde bil selv så får en la være å kjøpe bil da. Skjønner ikke at du kaller det snylting en gang når sjåføren faktisk har spurt vedkommende om h*n vil sitte på. Synes folk er blitt voldsomt gniene hvis man må spørre andre om de vil sitte på for å få dekket sine egne bilkostnader. TS har forøvrig aldri sagt at h*n ikke skal betale, h*n lurer bare på hva som er rimelig siden h*n selv ikke har bil.

Forøvrig kjører jeg selv, så nei jeg snylter ikke på andre. Jeg betaler for mitt bilhold selv.

Skrevet
Hvis en ikke har råd til å betale de "faste" kostnadene for å holde bil selv så får en la være å kjøpe bil da.

Det er frivillig å sitte på også. Tro det eller ei, hvis du sitter på er du med på å "nyte" bilen, og du slipper å ta en taxi eller vente på kollektivtransporten. Bileiere er med på å subsidiere samfunnet nok som de er (og nei, jeg stemmer ikke FRP fordi jeg synes dette).

Jeg synes det er flott at trådstarter spør hva man bør betale. Hvis det er en time hver vei kan jeg tippe at det dreier seg om ca 12 mil til sammen. 50-100 kr på hver av dere er helt ok. Jeg blir imponert hver gang noen tilbyr seg å betale, det er mange som ikke tenker over det :)

Skrevet

Hvis bussbilletten din kostet 160-200 kr, ville jeg betalt nesten det samme som det ville kostet meg. Men jeg ser det som et stort gode å få sitte på med noen som skal samme vei, som kanskje til og med henter meg hjemme og setter meg av der jeg skal. Og det gjelder uansett om det er jeg eller bileieren som har spurt. Tross alt er det frivillig av pasasjeren å bli med også...

Nå er jeg både bileier og passasjer av og til, så jeg kjenner "problemstilllingen". Men jeg vil heller betale "litt godt" for meg, enn å betale noe som bileier føler er litt "utakknemlig". Så får vi heller "småkrangle" når vi kommer frem fordi bileier ikke vil ta imot hele beløpet.

Jeg har ikke lysst til å snylte på folk, og vil gjerne ha muligheten til en gjentjeneste en annen gang dersom jeg trenger det, og kunne spørre uten å fremkalle dårlige følelser i den andre.

Når det er sagt så forventer jeg ikke at alle passasjerer skal tenke som meg, men jeg blir glad når noen gjør det. Men det er ofte de som selv vet at det koster å ha bil...

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg har opplevd venninnen som foreslår at vi skal dra på langtur med min bil. Når jeg foreslår at vi heller skal ta fly fordi det blir billigere sier de at de skal betale halvparten av bensinpengene og argumenterer for at det blir mye billigere enn å fly. Hvordan skal man få forklart at bensinutgiftene bare en en tredel av det det koster å kjøre en bil pr km? Nå forventer jeg ikke at folk skal betale for seg når jeg har spurt om de vil sitte på noe sted, men blir litt fornærmet når de skal ha meg til å kjøre de steder mot at de betaler bensinpengene.

Skrevet
Hvordan skal man få forklart at bensinutgiftene bare en en tredel av det det koster å kjøre en bil pr km? Nå forventer jeg ikke at folk skal betale for seg når jeg har spurt om de vil sitte på noe sted, men blir litt fornærmet når de skal ha meg til å kjøre de steder mot at de betaler bensinpengene.

Det er jo bare å si nei, eller sette den prisen du vil ha for turen. Det er vel ikke så vanlig å betale for alle utgifter ved å ha bil bare man skal sitte på med noen. Man betaler ikke andel av husleie, slitasje på møbler etc når man er på besøk hos folk heller :fnise:

Men som passasjer kan man godt betale sin andel av bensinen, + litt ekstra for sjåføren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...